2024-01-07, 18:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan du förklara så att ett barn förstår vad GM-SE har för avsikt med sitt tidsflyttande våren 1986?

..

Ja tidförflyttandet är lite märkligt om man ser det rent "alibimässigt". Han har ju dag 1 vid flera tillfällen antytt via RB, media och polisen, att han varit väldigt nära mordplatsen när det small. Det vill säga att han snarare var sekunder än minut(er) från mordplatsen.

Min käpphäst är ju att han använde RB ("så var ju jag klädd") för att sälja in förväxlingen på Skandia fort som fan. Han hade ju gått strax bakom makarna Palme sista biten på Sveavägen och om det inte skulle räcka även sprungit in i gränden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-07 kl. 19:16.
Citera
2024-01-07, 19:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det finns ett alternativ när det gäller "SE" drickande av middag den 28 februari 1986.

Historien härstammar från en väktare, 62 åriga ALG.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs/view?resourcekey=0-H3Re3s8nTniCdu9PVHJNeA

Hon har svårt att minnas tider enligt TP som hävdar att hon långt senare säger att det kan varit kl 21 som SE kom in.

Hon har träffat SE många gånger och det finns starka skäl att hon blandat ihop fler saker. Den viktigaste kanske är när hon började sitt arbetspass.

Läser vi förhöret med AK den 19 mars så redovisar hon väktarnas arbetstider.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EDE9980-00

Vi har även besöksloggen som väktarna använder som inskrivning när dom börjar och slutar sina pass.

https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link

Båda dokumenten visar att ALG började jobba 16:45.

I förhöret säger ALG att SE kom in när hon skulle börja sitt pass.

Jag drar då slutsatsen att ALG blandat ihop sin minnesbild på något sätt.

Vilka alternativ finns.

1. SE kommer in efter att han druckit middag kl 17.

2. Hon minns att SE kom in efter han druckit middag runt 20-21 men det var från veckan innan då SE jobbade över också.

Finns mer att ta upp i frågan ......

Men du får det vara nog för .... inatt
Fantastiskt. Vilket scoop du droppar i tråden bara så där....

Det låter som om ALG faktiskt hänger upp mötet med SE med att hon åkt in till stan lite tidigare eftersom hon skulle inhandla något. Då är din "nya" teori att den verkliga tiden för SEs återkomst efter middagen troligen vid 17-tiden.

Det är väl också så att många affärer redan var stängda vid 20.00 så att åka in lite före kl 20.00 var kanske ingen riktig hit.

ALG kommer inte ihåg tider så noga, det säger hon i förhöret och kan verkligen ta fel på dag här eftersom det verkar vara "rutin" att släppa in personal på kvällarna på Skandia.

Om SE åt lunch kl 12 så är det något märkligt att äta middag kl 20. En middag runt strax före 17 däremot sticker inte ut och borde utan prut kunna benämnas "tidigare kvällen".

Kvällen verkar i SEs resonerande bara vara indelad i "tidigare kvällen" och "senare kvällen". Någon "kvällen av normalgraden" mellan dessa två verkar inte finnas.

Är det möjligt att PH har tittat i tjänstgöringsschemat och kopplat tiden 21-tiden till när ALG "började jobba" och tiden blev fel eftersom hon kom in tidigare? ALG kanske aldrig sagt "vid 21-tiden" utan bara "SE kom strax efter att jag började jobba" till PH. PH beklagar sig för att väktarnas arbetstider är "röriga" så att PH har blandat ihop detta är en tänkbar möjlighet.

Jag tycker din "slutsats" att SE kom tillbaka runt 17.00 är mycket trovärdig.

Tack för ett inlägg som klargjorde hur hela soppan kan hänga ihop. PH har suttit och tittat i något schema som inte stämmer med listan då ALG faktiskt skrev in sig och kom till Skandia. ALG släpper sedan in SE strax efter 17.00 i så fall.
Citera
2024-01-07, 19:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Det låter som om ALG faktiskt hänger upp mötet med SE med att hon åkt in till stan lite tidigare eftersom hon skulle inhandla något. Då är din "nya" teori att den verkliga tiden för SEs återkomst efter middagen troligen vid 17-tiden.

Det är väl också så att många affärer redan var stängda vid 20.00 så att åka in lite före kl 20.00 var kanske ingen riktig hit.

ALG kommer inte ihåg tider så noga, det säger hon i förhöret och kan verkligen ta fel på dag här eftersom det verkar vara "rutin" att släppa in personal på kvällarna på Skandia.

Om SE åt lunch kl 12 så är det något märkligt att äta middag kl 20. En middag runt strax före 17 däremot sticker inte ut och borde utan prut kunna benämnas "tidigare kvällen".

Kvällen verkar i SEs resonerande bara vara indelad i "tidigare kvällen" och "senare kvällen". Någon "kvällen av normalgraden" mellan dessa två verkar inte finnas.

Är det möjligt att PH har tittat i tjänstgöringsschemat och kopplat tiden 21-tiden till när ALG "började jobba" och tiden blev fel eftersom hon kom in tidigare? ALG kanske aldrig sagt "vid 21-tiden" utan bara "SE kom strax efter att jag började jobba" till PH. PH beklagar sig för att väktarnas arbetstider är "röriga" så att PH har blandat ihop detta är en tänkbar möjlighet.

Tack för ett inlägg som klargjorde hur hela soppan kan hänga ihop. PH har suttit och tittat i något schema som inte stämmer med listan då ALG faktiskt skrev in sig och kom till Skandia. ALG släpper sedan in SE strax efter 17.00 i så fall.

Problemet är att AK uppger kl. 21 ett flertal gånger, om än med stor osäkerhet.

Eventuellt finns det ett ytterligare och tidigare förhör med henne som PH och Skoglund höll i.

Frågan är om hon nämnde samma sak där, för 21-tiden återkommer i PH:s PM.

Det innebär, om AK minns rätt, att både ALG och AK var närvarande när SE passerade, och pratade om övertid och semester.

Frågan är om inte AK är ute på ronden i 17-tiden ... Det pågår en massa dörrkontroller då fram till kl. 19.

ALG ser ut att gå ut på ronden strax efter kl. 21.
Citera
2024-01-07, 21:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Problemet är att AK uppger kl. 21 ett flertal gånger, om än med stor osäkerhet.

Eventuellt finns det ett ytterligare och tidigare förhör med henne som PH och Skoglund höll i.

Frågan är om hon nämnde samma sak där, för 21-tiden återkommer i PH:s PM.

Det innebär, om AK minns rätt, att både ALG och AK var närvarande när SE passerade, och pratade om övertid och semester.

Frågan är om inte AK är ute på ronden i 17-tiden ... Det pågår en massa dörrkontroller då fram till kl. 19.

ALG ser ut att gå ut på ronden strax efter kl. 21.

Du verkar inte läst henrikofswedens inlägg eller inte förstått det.

AK verkar ha blivit påverkad av PHs spekulativa "teorier". Det är nog PH som tubbat AK att prata om 21.00.
Citera
2024-01-07, 21:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du verkar inte läst henrikofswedens inlägg eller inte förstått det.

AK verkar ha blivit påverkad av PHs spekulativa "teorier". Det är nog PH som tubbat AK att prata om 21.00.

Nej, kan du sammanfatta?

Varför skulle han göra det?
Citera
2024-01-07, 21:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, kan du sammanfatta?

Varför skulle han göra det?

Jag tror inte du märker att AK ändrar sig mycket i sitt förhör. PH har antagligen tjatat hål i huvudet på henne att SE kom tillbaka vid 21, då det passade PHs agenda.
Citera
2024-01-07, 21:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tror inte du märker att AK ändrar sig mycket i sitt förhör. PH har antagligen tjatat hål i huvudet på henne att SE kom tillbaka vid 21, då det passade PHs agenda.

Fast ALG och AK verkar ha varit med om samma förbipasserande SE, som pratade om att jobba över och snart gå på semester. Sedan förlägger AK samma minne till efter kl. 23 ...

Så det kan lika gärna vara HO som minns fel, och ALG och AK som minns rätt.

Det passar inte teorin att SE stod inne på Skandia när han fick syn på LJ, förstås.
Citera
2024-01-08, 00:25
Medlem
Citat:

Scoop vet jag inte. Drog denna slutsats för ett år sedan.

Tusen tack för komplimangen ändå.

GM-SE kan varit ute ändå utan att väktarna sett detta.

Men det finns inget stöd för att han druckit middag den kvällen om min hypotes stämmer.

Du la ut texten bra hur jag ser det.

Im så AB innan mordet? Det fanns ingen Dekorima-väntande-GM?
Citera
2024-01-08, 11:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Men det finns inget stöd för att han druckit middag den kvällen om min hypotes stämmer.

Har inte hängt med i svängarna riktigt. ALG säger, precis som HO, att SE pratade om att han behövde jobba klart och sen skulle på semester. AK förlägger först sin minnesbild av detta till kl. 21, men är osäker, och flyttar den sedan till efter kl. 23.

Det finns ingen möjlighet att SE var förbi precis innan ALG gick ut på ronden? Dörrkontrollerna ser ut att starta kl. 21:11, om jag minns rätt.

Har HO fått sin minnesbild av ALG, eller vice versa?

Eller la SE ut texten två gånger under kvällen? Var AK med en gång eller båda gångerna?

Eller minns en av dem, eller båda, fel kväll?
Citera
2024-01-08, 15:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Om SE kom tillbaka vid 17-snåret så faller en lögn bort för SE. Då blir SE lite mindre misstänkt, men det fina i kråksången är att bakdörren på Skandia då blir glödhet.

Då går det att hitta på vilka svängar man vill om SE och naturligtvis har SE också fått vapnet levererat direkt till cykelkällaren om bara fantasin får sätta gränser.

SE som Grandman går då att damma av igen, så även de som tror på SE som GM borde välkomna din upptäckt att SE kom tillbaka från middagen kl 17 och att PH rört till det och påverkat väktarnas vittnesmål om tiden.

PH var inte så bra på att lägga pussel helt enkelt.
Citera
2024-01-08, 16:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja tidförflyttandet är lite märkligt om man ser det rent "alibimässigt". Han har ju dag 1 vid flera tillfällen antytt via RB, media och polisen, att han varit väldigt nära mordplatsen när det small. Det vill säga att han snarare var sekunder än minut(er) från mordplatsen.

Ja, han placerar sig i vissa versioner vid tidpunkten 23.20 fem sekunder från skotten och "rusar" dit. Att han försöker ge sig själv alibi kan strykas som idé.

Citat:
Min käpphäst är ju att han använde RB ("så var ju jag klädd") för att sälja in förväxlingen på Skandia fort som fan. Han hade ju gått strax bakom makarna Palme sista biten på Sveavägen och om det inte skulle räcka även sprungit in i gränden.

Om han vill placera sig strax bakom makarna på Sveavägen, så kan han ju inte flytta fram utstämplingstiden en eller flera minuter. Utan han uppger då istället exakt hur hans faktiska utpassage som GM gick till. Och därmed går han i GM:s fotspår bakom makarna. Stämplade tider är helt överflödiga.
Citera
2024-01-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, han placerar sig i vissa versioner vid tidpunkten 23.20 fem sekunder från skotten och "rusar" dit. Att han försöker ge sig själv alibi kan strykas som idé.

Om han vill placera sig strax bakom makarna på Sveavägen, så kan han ju inte flytta fram utstämplingstiden en eller flera minuter. Utan han uppger då istället exakt hur hans faktiska utpassage som GM gick till. Och därmed går han i GM:s fotspår bakom makarna. Stämplade tider är helt överflödiga.

Vilket Alibi vill du stryka ?

Att han står inne i Skandia ville han inte i början då han ville ha skydd mot utpekande på Sveavägen..

Men senare när inget sånt vittne dök upp så hade inte Engström några problem med att vara i Skandia till 23:23
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in