Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Det är en bra poäng. En bostad är till för att bo i och inte en aktie.
Men du underskattar den extrema naiviteten som råder på bostadsmarknaden. Många säljare är inte realistiska och tror att priser bara går upp, upp och upp. Det är naivt och farligt. Priser går upp, ner och åt sidan.
Många av dem har lagt ner mycket pengar och känslor i sina hem. Sunk cost fallacy, de tar beslut baserat på hur det såg ut förr snarare än hur marknaden ser ut idag. Det sentimentala bandet till bostaden skapar en ovilja att sälja till ett lägre pris, vilket bara leder dem djupare ner i spiralen.
Jag bor kvar i villan för att mina barn är trygga här. De har sina rum, vi har vår lilla pool på sommaren, vi har vår inhägnade trädgård åt vår hund, det är nära deras kompisar, deras skola...
Jag bor inte kvar för att vi hade fått mycket mer för den för 2 år sen än vad vi kan få nu. Och om vi hade sålt för 2 år sen så hade alternativen varit lika dyra. Så länge du bor kvar på samma marknad så spelar det inte så himla stor roll hur priserna utvecklas så länge du har pengar till insatsen.
Vill dock tillägga en sak. Det är inte bra att sälja när allt ser som mörkast ut mitt under en räntetopp. Där förstår jag de som vill avvakta och se hur marknaden ser ut med halverad ränta om ett drygt år.