2024-01-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är du säker på det?
Det tror jag inte.

Så fort tillfälle ges säljer folk och byter upp sig.
Det var det de gjorde de senaste 10 år.

Då det var en rättighet att sälja bostaden för 10% högre för varje år som gick.

En liten klick barnlösa kanske. Knappast det stora flertalet.
Citera
2024-01-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det är en bra poäng. En bostad är till för att bo i och inte en aktie.

Men du underskattar den extrema naiviteten som råder på bostadsmarknaden. Många säljare är inte realistiska och tror att priser bara går upp, upp och upp. Det är naivt och farligt. Priser går upp, ner och åt sidan.

Många av dem har lagt ner mycket pengar och känslor i sina hem. Sunk cost fallacy, de tar beslut baserat på hur det såg ut förr snarare än hur marknaden ser ut idag. Det sentimentala bandet till bostaden skapar en ovilja att sälja till ett lägre pris, vilket bara leder dem djupare ner i spiralen.

Jag bor kvar i villan för att mina barn är trygga här. De har sina rum, vi har vår lilla pool på sommaren, vi har vår inhägnade trädgård åt vår hund, det är nära deras kompisar, deras skola...

Jag bor inte kvar för att vi hade fått mycket mer för den för 2 år sen än vad vi kan få nu. Och om vi hade sålt för 2 år sen så hade alternativen varit lika dyra. Så länge du bor kvar på samma marknad så spelar det inte så himla stor roll hur priserna utvecklas så länge du har pengar till insatsen.

Vill dock tillägga en sak. Det är inte bra att sälja när allt ser som mörkast ut mitt under en räntetopp. Där förstår jag de som vill avvakta och se hur marknaden ser ut med halverad ränta om ett drygt år.
Citera
2024-01-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Dagens rubriker om att svenskarna måste börja ställa in sig på att det kan bli ett krig i Sverige gör nog susen för bostadsmarknaden..

Det kommer inte bli nåt jäkla krig. De vill bara ha högre försvarsbudget...
Citera
2024-01-08, 14:07
Medlem
Citat:
Då det var en rättighet att sälja bostaden för 10% högre för varje år som gick.
Då har även bostaden du byter upp dig till ökat men ungefär samma procent.

Så det förutsätter att du förutom bostaden har kapital, om du nu ska byta upp dig.
Citera
2024-01-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Då har även bostaden du byter upp dig till ökat men ungefär samma procent.

Så det förutsätter att du förutom bostaden har kapital, om du nu ska byta upp dig.

Påstår du att alla bostäder ökar lika mycket?
Citera
2024-01-08, 14:15
Medlem
Citat:
Påstår du att alla bostäder ökar lika mycket?
Man kan väl räkna med att alla bostäder ökar eller sjunker ungefär lika mycket, men visst. Du kanske är ett geni vad gäller bostadsvärderingar?

Och i så fall rör väl vare sig generella prisökningar eller prisminskningar dig i ryggen. Du är liksom helt utanför den vanliga marknaden.
Citera
2024-01-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag bor kvar i villan för att mina barn är trygga här. De har sina rum, vi har vår lilla pool på sommaren, vi har vår inhägnade trädgård åt vår hund, det är nära deras kompisar, deras skola...

Jag bor inte kvar för att vi hade fått mycket mer för den för 2 år sen än vad vi kan få nu. Och om vi hade sålt för 2 år sen så hade alternativen varit lika dyra. Så länge du bor kvar på samma marknad så spelar det inte så himla stor roll hur priserna utvecklas så länge du har pengar till insatsen.

Vill dock tillägga en sak. Det är inte bra att sälja när allt ser som mörkast ut mitt under en räntetopp. Där förstår jag de som vill avvakta och se hur marknaden ser ut med halverad ränta om ett drygt år.

Det här är svårt för många i tråden att förstå. Du kommer aldrig flytta från villaområdet till någon sjaskig Hr i det lokala centrumet för att kunna slänga in 10-15k på börsen varje månad. Det finns inte världskartan.
Citera
2024-01-08, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRF450
Brukar inte alltid "kraschen" - "blodbadet" och alla katastrofer flyttas fram 3 månader i taget?

Enligt hyreshorornas kalkyler, är det alltid 3 månader till REA.

Det är tvärtom ni idioter som köpt en hyreslägenhet för flera miljoner som har svårt med definitionerna. Ni vägrar erkänna att marknaden har kraschat. Den är nere på 2014 prisnivåer.
Citera
2024-01-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är inte bra att sälja när allt ser som mörkast ut mitt under en räntetopp. Där förstår jag de som vill avvakta och se hur marknaden ser ut med halverad ränta om ett drygt år.

Det var precis så de som fick skulder för livet resonerade under 90-talskrisen: de trodde att de låg på en räntetopp, men den toppen kom vid extremt mycket högre ränta än de trodde (dvs de trodde även att toppen skulle komma tidsmässigt tidigare än vad den sen gjorde).

Lärdom: den risk ALLA tar när de tar lån med kort bindningstid är extremhändelser. Till exempel kan man tänka sig att räntan stiger till 7-9 % och kvarstannar där lika länge som vi hade ränta under 7%.

Du verkar tro att man på förhand kan vara säker på när en räntetopp har infunnit sig. Det kan man inte.
Citera
2024-01-08, 15:25
Medlem
TeEsErs avatar
Jag tror att analytikerna på Nordea kör lite mindre bitter kost än många i den här tråden.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/nordeas-nya-besked-riksbanken-sanker-rantan-sex-ganger-i-ar
Citat:
Tidigare prognostiserade Nordea att Riksbanken skulle sänka räntan först i september och att den sedan skulle falla till 3,5% i slutet av året. Den nya prognosen ligger nu på en första sänkning redan i maj till 3,75% med fem ytterligare sänkningar för att avsluta året på 2,5%.

Det är intressant att banker, vars analytiker har läst mer än grundkursen i makroekonomi, kommer till de här slutsatserna. Och de är inte ensamma om det.

Visst har de ett visst egenintresse av att marknaden vänder uppåt men det vore ju dumt av dem att så tydligt spela på fel hästar om dei nte själva trodde på det.
Citera
2024-01-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Det här är svårt för många i tråden att förstå. Du kommer aldrig flytta från villaområdet till någon sjaskig Hr i det lokala centrumet för att kunna slänga in 10-15k på börsen varje månad. Det finns inte världskartan.

Det tror jag de flest förstår, de flesta förstår nog också att det är en sak att köpa dyrt till en låg månadskostnad (med förhoppning om evigt låg ränta), det är en helt annan sak att gå in i en månadsutgift om +30tkr med berått mod med en förhoppning om sjunkande räntor. Priserna måste ned och de som tog stor risk under senaste åren och budade upp de sista 25% av bubblan borde i rättvisans namn få känna på konsekvenserna av den "stora risk" bostadsköpare altid hänvisar till när de har låg månadskostnad jämfört med hyresätt.
Citera
2024-01-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Det är tvärtom ni idioter som köpt en hyreslägenhet för flera miljoner som har svårt med definitionerna. Ni vägrar erkänna att marknaden har kraschat. Den är nere på 2014 prisnivåer.

Det har ju redan vänt. När det före jul var tydligt att inflationen kommit ner och att räntesänkningar väntar så blev det större framtidstro på bostadsmarknaden och ökande priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in