Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Stockholm city kan nog falla både mest och minst - mest i kr/kvm men minst i procent (knappast mer än 50%). I andra delar av landet kan fallhöjden för en BR vara 100% då en mindre ort kan vara beroende av en enskild arbetsgivare som går i KK eller snabbt få ett överskott av bostäder om folk flyttar ut.
Överlag är alla dessa småorter rätt ointressanta att diskutera då de inte påverkar helheten och dataunderlaget är svagt.
Pratar vi BR så kan jag hålla med att känsliga småorter är rätt ointressanta i sammanhanget.
Köper du en BR för 200000 tusen och avgiften är 30 000 lägre än motsvarande HR så tar du en väldigt begränsad risk även om brf. Går i KK inom 5år. Till skillnad om du köper en BR i Stockholms innerstad och den går ner 20%.
Samtidigt som man har haft betydligt lägre omkostnader de år man bott där.
Visst du har förlorat 200 000 men de fixar de flesta med jobb att hantera. Faktum att om de flesta som skriver I tråden har den ekonomin så är det väl bara en normal månadsavikelse på tillgängligt kapital?
Jag ser idag inga större risk för fortsatta större nedgångar där jag bor.
De flesta har fått löneökningar och har marginaler för att klara dagens bostadskostnader, finns väl kvarstående risker om energikostnaderna fortsätter stiga och om kommunala avgifter höjs.
Men inga större bekymmer har man en normal inkomst så klarar 2 personer av dagens bostadskostnader, men givetvis blir det inte så stora marginaler det varit några år.