2024-01-08, 14:47
Medlem
Efter att ha vuxit fram i Kina på grund av deras gränslösa användning av antibiotika har antibiotikaresistent mycoplasma nu börjat sprida sig i Indien. När har vi den här?

https://timesofindia.indiatimes.com/city/kolkata/antibiotic-resistance-pushes-up-severe-lung-disease-cases-in-kolkata/articleshow/106621782.cms

Olympiska guldmedaljören Mary Lou Retton, 55 år, om den "ovanliga form av lunginflammation" hon drabbats av: https://www.today.com/health/news/mary-lou-retton-recovering-home-pneumonia-rcna121762

Och visst är det intressant att se hur svensken sett på Covid sedan start? Den kommer inte hit, vi får ingen andra våg, vi får ingen tredje våg, vi kommer få flockimmunitet, vi får ingen fjärde våg osv. Faktaresistensen påminner om invandringen där verkligheten inte blev som fantasierna hade utlovat och verkligheten kom ifatt, eller pratet om kriminaliteten som aldrig skulle drabba tredje man eller pratet om den lyckade svenska skolan som kraschar varje gång en internationell undersökning görs. Stämde det? Nej. Stämde prognoserna om Covid? Nej. Och hela tiden drabbas de sköraste, invandrare, vanliga svenskar, skolbarn, sjuka, gamla.

Och eftersom svensken inte längre läser vetenskapliga studier så spelar det liksom ingen roll att varje studie som kommer om Covid visar att det är en allvarlig sjukdom med risk för permanenta skador. Att det är så är nästa sak som svensken kan komma att upptäcka när verkligheten kommer på besök.

22 dec 2023 kom som jag nämnt en studie om hjärnskador som pågår i till synes friska personer långt efter Covid, länk finns i denna artikel:

"Professor Benedict Michael, Principal Investigator and Director of the University of Liverpool’s Infection Neuroscience Laboratory and Honorary Consultant Neurologist, The Walton Centre NHS Foundation Trust said: “During the COVID-19 pandemic it became apparent that neurological complications were occurring in a significant proportion of hospitalised patients and even in those with mild COVID-19 infection. While some neurological ‘symptoms’ were often mild (headache and muscle aches [myalgia]), it became clear that more significant and potentially life-changing new neurological ‘complications’ were occurring, including encephalitis (brain inflammation), seizures, and stroke.

'Our study shows that markers of brain injury are present in the blood months after COVID-19, and particularly in those who have had a COVID-19-induced brain complication (e.g. inflammation, or stroke), despite resolution of the inflammatory response in the blood. This suggests the possibility of ongoing inflammation and injury inside the brain itself which may not be detected by blood tests for inflammation.'" https://www.kcl.ac.uk/news/ongoing-brain-injury-covid-19-not-detected-by-routine-tests

Men avslutningsvis några ord från Patrik Sjöberg som jag citerar till Coviskeptikerna här, från när han var inlagd 2021 för dubbelsidig lunginflammation:

"Att det finns rövskallar som förnekar pandemin skulle snacka med dom som jobbar där för dom sliter som djur och är dom riktiga hjältarna som inte förtjänar att få höra dessa foliehattar, rättshaverister, motvallsidioter eller hobbyforskare som tävlar om att överträffa varandra med fabler om regeringar och storfinansen nu har gått ihop och gör nån slags utrensning på medicinsk väg, bara ett problem i den ekvationen är att idioterna var ju tidigt ute med att Corona var en bluff för att sen hoppa på vaccintåget och förklara att det var den stora boven!" https://www.gp.se/sport/patrik-sjobergs-bilder-fran-tiden-pa-sjukhuset-.7606cae0-4cb1-4600-b2e3-4808ac8986f4

Nån som känner igen sig?
Senast redigerad av Lamento 2024-01-08 kl. 14:51.
Citera
2024-01-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Har varit en hel del i Japan och har några kommentarer.

1. De har absolut ingen beröringsfri kultur, tunnelbanan i deras storstäder är ofta så full att man inte kan hålla sig utan står och trycker mot medresenärer.
2. Det stämmer att de har munskydd när de är krassliga dvs inte för att undvika smitta utan för att inte smitta andra.
3. Jag har besökt många trånga och dåligt ventilerade restauranger så det är absolut ingen lag även om de vädrar mer än i Sverige.

Det som skiljer mest är hur mycket bättre de äter och hur andelen överviktiga är mycket mindre än i väst.

Att höga BMI tal är en riskfaktor trodde jag var klarlagt vid det här laget.
Sedan tror jag personligen att andra lite dolda faktorer som kost, motion och allmänhälsa underskattas då det inte alltid är lätt att sortera ut i statistiken.

1. Pratade japanerna mycket tycker du, när de stod ihopträngda? Skränade de och liknande som svenskar ibland gör? Prat är en av de stora spridningskällorna för Covid. Att stå packad i ett japanskt tåg kan säkerligen vara långt mindre riskfyllt än i ett svenskt när japanerna håller käften, bär munskydd, vänder sig respektfullt åt sidan/bort osv. 2. Ja, just det, respekt för andra och andras hälsa, alltså det som till stor del saknas här där människor gråtskriker om man inte låter några gamlingar dö för att de själva ska få "leva". 3. Ja, just det. Glöm till exempel inte att 70% av japanerna dessutom vaccinerat sig 3 gånger nu (https://www.statista.com/statistics/1239927/japan-covid-19-vaccination-rate/) och att vaccinpass fortfarande krävs om du vill besöka Japan.
Citera
2024-01-08, 15:12
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Har varit en hel del i Japan och har några kommentarer.

1. De har absolut ingen beröringsfri kultur, tunnelbanan i deras storstäder är ofta så full att man inte kan hålla sig utan står och trycker mot medresenärer.
2. Det stämmer att de har munskydd när de är krassliga dvs inte för att undvika smitta utan för att inte smitta andra.
3. Jag har besökt många trånga och dåligt ventilerade restauranger så det är absolut ingen lag även om de vädrar mer än i Sverige.

Det som skiljer mest är hur mycket bättre de äter och hur andelen överviktiga är mycket mindre än i väst.

Att höga BMI tal är en riskfaktor trodde jag var klarlagt vid det här laget.
Sedan tror jag personligen att andra lite dolda faktorer som kost, motion och allmänhälsa underskattas då det inte alltid är lätt att sortera ut i statistiken.
Oj, det blev svårt för dig det här, det är uppenbart.

En beröringsfri kultur betyder inte att man inte kan tvingas trängas med andra personer på tunnelbanan i Tokyo. Munskydd har man av flera anledningar i Japanska storstäder. En anledning är att man precis som du noterat väljer att använda munskydd av rena artighetskäl. Man vill inte smitta. Det kan vara läge här att påpeka att man redan för länge sedan insett att användandet av munskydd faktiskt reducerar risken för att smitta andra - inte minst genom att mängden viruspartiklar som den smittade sprider minskar avsevärt, och det är själva orsaken till användandet. Lyssnar man till kacklet från det outbildade antivaxxar-patrasket är användandet och risken för smitta binärt, dvs det spelar enligt de papegojorna ingen roll hur många viruspartiklar man blir smittad med (de känner inte ens till principen, tro mig).

Slutligen får jag påpeka att ingen av de enskilda åtgärderna som införts för att begränsa smittan är något hemligt sås-recept som begränsar smittan med 100% var för sig. Det här har ofta antivaxxar-patrask svårt att sätta sig in i, men en lyckad pandemibekämpning handlar om att fokusera på ett flertal åtgärder som sammantaget minskar smittspridningen ned till hanterbara nivåer. Ointelligent pack som fett-sune har inte intellektuell nivå för att inse hur det fungerar, att det inte är EN enskild parameter som får ekvationen att gå ihop, att det är den sammanlagda effekten av flertalet små åtgärder som gör skillnaden.

1. Man stängde skolor.
2. Alla bar munskydd.
3. Man ventilerade.
4. Man kramas inte och skakar inte hand med folk - inte ens inom familjen, man kindpussas inte. Det är det här som definieras som en beröringsfri kultur (du vet inte ens vad det är), och det känner alla (som FAKTISKT varit i Japan) till.

Sammantaget gjorde detta att OM man blev exponerad för viruset så var det ofta i så små nivåer att man inte utvecklade allvarlig sjukdom, eller ens symptom.

På samma sätt som övervikt är en riskfaktor är diabetes en riskfaktor, men det verkar inte fett-sune ha intelligens nog för att inse. Prevalensen diabetes i Japan var 2016 så hög som 12%.
Citat:
Diabetes mellitus (DM) is a major public health concern in Japan. According to a national survey, about 12% of the Japanese population had diabetes in 2016 [1]. The number of diabetics has been on the rise since the first survey was conducted in 1997.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8296336/

De har alltså i Japan en befolkning med extremt hög ålder (median 49.2) där 12% har diabetes. Om fett-sunes hypotes skulle vara korrekt - att ALLT handlar om att ett lågt BMI resulterar i lågt antal dödsfall - hade alla länder med lågt obesity-rate per capita legat i botten över antal döda per capita, och tvärtom. Så är ju tyvärr inte fallet, vilket gör att vi kan förpassa hans skit-prat till papperskoregen. Igen.

Det är flera faktorer som spelar in, men det måste man ha intelligens för att inse, och det har inte fett-sune.
Senast redigerad av korrektamund0 2024-01-08 kl. 15:21.
Citera
2024-01-08, 15:16
Medlem
Tuors avatar
Vilken eller vilka varianter är det som dominerar i Sverige just nu?

Både mina vaccinerade och ovaccinerade arbetskamrater har blivit sjuka i Covid om och om igen sedan början av november.

De tappar smak och lukt på samma sätt som i början av den dåvarande pandemin och har allmänt nästintill samma symtom nu som då så det lär ju vara covid.

Efter två månaders smittande har jag troligtvis också fått covid nu. Varför får de inget skydd av tidigare infektioner?

Att vaccinen inte hjälper ett skit vet vi ju redan. Det är de vaccinerade som hela tiden blir sjuka först och sedan smittar oss andra.
Citera
2024-01-08, 15:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Att vaccinen inte hjälper ett skit vet vi ju redan. Det är de vaccinerade som hela tiden blir sjuka först och sedan smittar oss andra.
Är det så? Eller är det bara något du hittade på eller hört på någon desinformationscentral för antivaxxar-patrask? Du har ingen källhänvisning du kan dela med dig av?
Citera
2024-01-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Oj, det blev svårt för dig det här, det är uppenbart.

En beröringsfri kultur betyder inte att man inte kan tvingas trängas med andra personer på tunnelbanan i Tokyo. Munskydd har man av flera anledningar i Japanska storstäder. En anledning är att man precis som du noterat väljer att använda munskydd av rena artighetskäl. Man vill inte smitta. Det kan vara läge här att påpeka att man redan för länge sedan insett att användandet av munskydd faktiskt reducerar risken för att smitta andra - inte minst genom att mängden viruspartiklar som den smittade sprider minskar avsevärt, och det är själva orsaken till användandet. Lyssnar man till kacklet från det outbildade antivaxxar-patrasket är användandet och risken för smitta binärt, dvs det spelar enligt de papegojorna ingen roll hur många viruspartiklar man blir smittad med (de känner inte ens till principen, tro mig).

Slutligen får jag påpeka att ingen av de enskilda åtgärderna som införts för att begränsa smittan är något hemligt sås-recept som begränsar smittan med 100% var för sig. Det här har ofta antivaxxar-patrask svårt att sätta sig in i, men en lyckad pandemibekämpning handlar om att fokusera på ett flertal åtgärder som sammantaget minskar smittspridningen ned till hanterbara nivåer. Ointelligent pack som fett-sune har inte intellektuell nivå för att inse hur det fungerar, att det inte är EN enskild parameter som får ekvationen att gå ihop, att det är den sammanlagda effekten av flertalet små åtgärder som gör skillnaden.

1. Man stängde skolor.
2. Alla bar munskydd.
3. Man ventilerade.
4. Man kramas inte och skakar inte hand med folk - inte ens inom familjen, man kindpussas inte. Det är det här som definieras som en beröringsfri kultur (du vet inte ens vad det är), och det känner alla (som FAKTISKT varit i Japan) till.

Sammantaget gjorde detta att OM man blev exponerad för viruset så var det ofta i så små nivåer att man inte utvecklade allvarlig sjukdom, eller ens symptom.

På samma sätt som övervikt är en riskfaktor är diabetes en riskfaktor, men det verkar inte fett-sune ha intelligens nog för att inse. Prevalensen diabetes i Japan var 2016 så hög som 12%.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8296336/

De har alltså i Japan en befolkning med extremt hög ålder (median 49.2) där 12% har diabetes. Om fett-sunes hypotes skulle vara korrekt - att ALLT handlar om att ett lågt BMI resulterar i lågt antal dödsfall - hade alla länder med lågt obesity-rate per capita legat i botten över antal döda per capita, och tvärtom. Så är ju tyvärr inte fallet, vilket gör att vi kan förpassa hans skit-prat till papperskoregen. Igen.

Det är flera faktorer som spelar in, men det måste man ha intelligens för att inse, och det har inte fett-sune.
Bara ett förtydligande, jag är inte motståndare till vare sig vaccin eller användandet av munskydd.
Japaner har dessutom rätt bra koll på hur effektivt det är.
Precis som du skriver är mängden virus en faktor tex.

Kan inte tala för Sune men själv anser jag inte att allt går att förklara med ett eller ett fåtal parametrar.

När det gäller Japan så kan du omöjligen ha erfarenhet av deras storstäder om du tror att någon i Säffle skulle utsättas för en bråkdel av den kontakten man utsätts för i Tokyo.
Man skakar dessutom hand i Japan, de t.o.m. förväntar sig det om det är ett möte med en västerlänning men även mellan japaner förekommer det.
Har man hängt på en AW i Japan så ändras dessutom bilden av hur lugna och tysta de är.

Jag vill bara balansera upp bilden och trycka på hur viktigt livsvalen är för ens sannolikheten att drabbas av allvarlig sjukdom.
Ta maten tex. I Japan är funktionell mat något självklart och traditionell japansk kost är extremt hälsosam.
Citera
2024-01-08, 15:46
Medlem
Citat:
Är det så? Eller är det bara något du hittade på eller hört på någon desinformationscentral för antivaxxar-patrask? Du har ingen källhänvisning du kan dela med dig av?
Jag frågar dig:
Tycker du de ”vaccin” som pumpats ut är välfungerande?
Nää…precis!
Citera
2024-01-08, 15:58
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag frågar dig:
Tycker du de ”vaccin” som pumpats ut är välfungerande?
Nää…precis!
Är det så?
Citat:
Citera
2024-01-08, 16:06
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Bara ett förtydligande, jag är inte motståndare till vare sig vaccin eller användandet av munskydd.
Japaner har dessutom rätt bra koll på hur effektivt det är.
Precis som du skriver är mängden virus en faktor tex.

Kan inte tala för Sune men själv anser jag inte att allt går att förklara med ett eller ett fåtal parametrar.
Nej, det är precis vad jag försöker förklara - att det är massor av parametrar som samverkar och inte en enskild. Det här förstår säkert alla. Och då har vi inte ens gått in på den genetiska bilden och hur den påverkar.

Citat:
När det gäller Japan så kan du omöjligen ha erfarenhet av deras storstäder om du tror att någon i Säffle skulle utsättas för en bråkdel av den kontakten man utsätts för i Tokyo.
Man skakar dessutom hand i Japan, de t.o.m. förväntar sig det om det är ett möte med en västerlänning men även mellan japaner förekommer det.
Har man hängt på en AW i Japan så ändras dessutom bilden av hur lugna och tysta de är.
Japan består inte enbart av Tokyo's eller någon annan storstads businesskvarter och nattklubbsmiljö. Och att du blivit erbjuden en handskakning (om du nu någonsin varit i Japan) betyder inte att man erbjuder handen till vem som helst. En handskakning i Japan är något oerhört mycket viktigare än i västvärlden, och ingenting som man tar lätt på. Du har fel, och jag inser ganska omgående att du inte har varit i Japan eller förstår Japansk kultur. Man skakar inte hand i Japan. Man har en beröringsfri kultur. Precis som jag nämnde. Man kindpussas inte. Man kramas inte.

Citat:
Jag vill bara balansera upp bilden och trycka på hur viktigt livsvalen är för ens sannolikheten att drabbas av allvarlig sjukdom.
Ta maten tex. I Japan är funktionell mat något självklart och traditionell japansk kost är extremt hälsosam.
Att vara hälsosam och äta bra kost spelar alltid roll för förmågan att hantera en infektion bra. Precis som diabetes gör att man har sämre villkor. Som sagt massor av parametrar som spelar in åt båda hållen.
Citera
2024-01-08, 16:19
Medlem
Citat:
Är det så?

De flesta svenskar (90%) är vaccinerade både en, två, tre, fyra eller tom fem ggr.
Lejonparten som får covid är alltså vaccinerade.
Slutsats:
”Vaccinet” fungerar dåligt.
Vad är då vitsen med ”vaccinet” lixom…är du med?!
Citera
2024-01-08, 16:30
Medlem
Tuors avatar
Citat:

Jag tror inte att läkemedelsindustrins söta lilla grindvakt riktigt förstod att jag syftade på mina arbetskamrater och inte generellt. Det blir lite svårt att hosta upp källor då.

Nu tror jag dock att vaccinerade blir sjukare än ovaccinerade men den diskussionen orkar jag inte ta i dag med grindvakten.

Edit: Du hade inte behövt citera mig två gånger. Otroligt nog lyckades jag se ditt första svar.
Senast redigerad av Tuor 2024-01-08 kl. 16:33.
Citera
2024-01-08, 16:42
Medlem
Citat:
Jag tror inte att läkemedelsindustrins söta lilla grindvakt riktigt förstod att jag syftade på mina arbetskamrater och inte generellt. Det blir lite svårt att hosta upp källor då.

Nu tror jag dock att vaccinerade blir sjukare än ovaccinerade men den diskussionen orkar jag inte ta i dag med grindvakten.

Edit: Du hade inte behövt citera mig två gånger. Otroligt nog lyckades jag se ditt första svar.

Nu har vi ju inte samma statistik som när alla skulle gå och testa sig.

För de flesta testar sig inte, förutom ett fåtal som tar "hemmatest" och någon som åker iväg.

Så kan bara hänvisa till det man har runt om sig.

Så med det sagt, är det likadant på min arbetsplats. Ingen vaccinerad som kommer undan, alla blir hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in