2024-01-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Styrräntan i Sverige gick från 0% till 4% på ett år, det tycker jag låter som en chockökning.

Priset för en lånad miljon gick från:
Boränta - månadskostnad (efter ränteavdrag)
1.5% - 400kr / månad
5% - 1400kr / månad
Ser ut som du har gjort en Flanders med siffrorna
Citera
2024-01-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Måste varit en lånetors skom räknat såhär:

Priset för en lånad miljon gick från:
Boränta - månadskostnad (efter ränteavdrag)
1.5% - 400kr / månad
5% - 1400kr / månad´

Standardsvennen i sthlm har nu över 10000 mer o utgifter varje månad. Pungar ut 120k sek om året som går rakt i sopnedkastet.

Kalkylator
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_blir_din_ranta.html#!/kalkyl#%2Fkalkyl
Citera
2024-01-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det finns något inom ekonomi som kallas för "sunk cost fallacy". Det är som att fastna i tanken att du inte kan ändra på ditt beteende även fast saker och ting går fel, bara för att du har lagt för mycket tid och pengar på det redan.

Exempel: Du köpte en bostad för flera år sedan till ett högt pris, du har lagt mycket tid och pengar på underhåll och renoveringar, men nu har bostadspriserna i området sjunkit, och du inser att du kan få mindre pengar om du säljer jämfört med vad bostaden var värd förut.

Sunk cost fallacy skulle vara om du tänker, "Jag har redan lagt så mycket pengar och ansträngning på den här bostaden, min emotionella koppling till bostaden är för stark, jag har min trygghet och identitet här. Jag kan inte sälja den nu till ett lägre pris. Jag måste vänta tills marknaden återhämtar sig", trots att marknaden faktiskt har förändrats och bostaden inte längre är lika lönsam som den en gång var.

Jag tror väldigt få tänker på det sättet. En bostad är något man bor i, det är inte någon jävla aktie.

Antingen behöver man flytta eller så behöver man inte flytta.
Citera
2024-01-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Kalkylator
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_blir_din_ranta.html#!/kalkyl#%2Fkalkyl

Idag kostar det alltså 2 783 kr i månaden med 4,77% ränta efter avdrag för varje lånad miljon ? Det är fan mycket bättre än jag trodde. Värre lär det ju inte bli heller.

Jag ska ta över villan själv framöver och vi har 4 miljoner i lån på den. Det är ju "bara" 11 600:-/mån efter ränteavdrag enligt den där kalkylatorn. Är ju ca 20 tkr som ska ut varje månad inkl amortering så det känns mycket dyrare än det faktiskt är.

Ser ljust ut! Kanske till och med har råd att ta anställning hos min kund också för att säkra upp framtiden lite.
Citera
2024-01-08, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Beklagar att ni inte fick det pris ni hade hoppats på men jag tror absolut ni tog rätt beslut. Och tack för att du delar med dig. 😊
Äsch, på det stora hela är vi upp en par miljoner ändå då det inte var den första lägenheten vi ägt. You win some, you lose some..
Citera
2024-01-08, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
När kommer verkligheten ikapp bostadsmarknaden som så många i tråden snackat om?

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter/12m-prisutveckling

Bostadsrätter upp 1.4% på 12 månader

alltså ned 15% realt. bra.
Citera
2024-01-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Idag kostar det alltså 2 783 kr i månaden med 4,77% ränta efter avdrag för varje lånad miljon ? Det är fan mycket bättre än jag trodde. Värre lär det ju inte bli heller.

Jag ska ta över villan själv framöver och vi har 4 miljoner i lån på den. Det är ju "bara" 11 600:-/mån efter ränteavdrag enligt den där kalkylatorn. Är ju ca 20 tkr som ska ut varje månad inkl amortering så det känns mycket dyrare än det faktiskt är.

Ser ljust ut! Kanske till och med har råd att ta anställning hos min kund också för att säkra upp framtiden lite.

Bara att jämka ränteavdraget direkt om du inte vill ligga ute med pengarna
Citera
2024-01-08, 13:14
Medlem
Citat:
Jag tror väldigt få tänker på det sättet. En bostad är något man bor i, det är inte någon jävla aktie.

Är du säker på det?
Det tror jag inte.

Så fort tillfälle ges säljer folk och byter upp sig.
Det var det de gjorde de senaste 10 år.

Då det var en rättighet att sälja bostaden för 10% högre för varje år som gick.
Citera
2024-01-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
14 år är ingen riktigt jävla fet bubbla. Brukar gå lite snabbare än så sett till tidigare bubblor. Men får väl lita på dig som kontraindikator. Nog inte många med en dåres envishet som skulle orka så länge som du. Kudos.

Du är ju helt korkad.
Bubblor kan pågå i decennier innan de spricker.
Precis som denna hade kunnat pågå om de inte börjat höja räntorna.
Citera
2024-01-08, 13:28
Bannlyst
Citat:

Det är en bra poäng. En bostad är till för att bo i och inte en aktie.

Men du underskattar den extrema naiviteten som råder på bostadsmarknaden. Många säljare är inte realistiska och tror att priser bara går upp, upp och upp. Det är naivt och farligt. Priser går upp, ner och åt sidan.

Många av dem har lagt ner mycket pengar och känslor i sina hem. Sunk cost fallacy, de tar beslut baserat på hur det såg ut förr snarare än hur marknaden ser ut idag. Det sentimentala bandet till bostaden skapar en ovilja att sälja till ett lägre pris, vilket bara leder dem djupare ner i spiralen.
Citera
2024-01-08, 13:34
Medlem
Citat:

Det stämmer bra det!

Betalar själv dryga 12kkr/månad på mitt lån på dryga 4 miljoner för mitt hus, så med drift ligger jag på ca 13 kkr. Detta för 130 kvm och tomt i en av de bättre förorterna i Stockholmsområdet. Man kan ju fråga sig vad dysterkvistarna som skriker sig hesa om att det är bubbla betalar för sina hyresrätter? Jag bodde själv i en hyrestvåa på Kungsholmen tidigare och hade över 10 kkr/ månad i hyra innan jag flyttade till hus för ca 5 år sedan.
Citera
2024-01-08, 13:45
Medlem
Dagens rubriker om att svenskarna måste börja ställa in sig på att det kan bli ett krig i Sverige gör nog susen för bostadsmarknaden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in