2024-01-08, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Man får tycka det, på samma sätt som ett barn får tycka att mat är äckligt innan de ens smakat.

Men det är ologiskt, idiotiskt och om man gör det som vuxen är man dum i huvudet.

Inte alls jämförbart. Var och en kan enkelt ta reda på vad ett liv med barn innebär och vilka krav det ställs på en förälder. Vet man att man är den typen/personligheten som inte klarar av det så är det ganska självklart att man avstår.
Citera
2024-01-08, 11:28
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Den har typen av tankar tycker jag later nastan tonarsaktiga. Ett kvitto pa ett en kvinna ville ha en? Sa resonerade jag nar jag var kanske 21 ar gammal. Ett kvitto pa framgang att lyckas att inte skilja sig? Ok, kan vi inte saga sa om krig med? Ett tecken pa framgang att man krigat men overlevt?

Ar det inte sa att olika manniskor har olika matt pa framgang och att varje person gor ratt i att valja det som passar honom eller henne?

När man skaffar familj så bygger man sig ett liv. Ett framgångsrikt liv innehåller sannolikt mer än en egen familj, men utan en egen familj kan ett liv inte anses vara fullständigt och framgångsrikt.
Det här är en sådan fundamental del av ett komplett liv, så det är bortom vad som passar en eller inte. Jag skulle säga att det är definierande för ens persons liv.
Saknar man den här insikten och längtan efter liv och kontinuitet, så saknar man något i sin personlighet som gör en till en frisk individ.
I övrigt så är kvinnors roll att ta hand om familj. En mans roll är att skapa. Att skapa en familj, ett hem och en framtid. Att det moderna samhället försöker sabotera dessa naturliga roller med feminism, hbtq etc gör dem inte mindre sanna.
Citera
2024-01-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekevind
Var och en kan enkelt ta reda på vad ett liv med barn innebär och vilka krav det ställs på en förälder.
Skillnaden på teori och praktik är astronomisk så, nej.
Citera
2024-01-08, 11:32
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Eller så är man helt enkelt inte intresserad av barn överhuvudtaget och har andra mål i livet istället. Samt, vem fan vid sina sinnes fulla bruk, skulle välja att skaffa barn i Sverige, Eu eller världen 2024? Har ni levt under en sten allihopa??

Tror du världen var en enklare plats för 100 år sedan? 500 år sedan? 2000 år sedan? Du låter vek, det naturliga urvalet blev nog rätt när det gäller dina gener.
Citera
2024-01-08, 11:33
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Och det är klart att människor kan se många objektivt negativa saker med barn, stress, höga ljud, dyrt, ont om tid osv, men faktumet att glädjen med barn överväger det negativa, är något som barnvägrare inte vill tro på, trots att de inte vet. Det är dumt i huvudet.

Att gladjen overvager ar val nagot som var och en maste bedoma? Jag vet en person som trodde att gladjen skulle overvaga, men angrar sitt foraldraskap.

Med logiken att man inte kan veta innan man provat sa kommer manga barn att fodas till foraldrar som sedan inser att de hade helt ratt i att de inte ville ha barn. Vad tror du hander med de barnen och hur ser du pa det?
Citera
2024-01-08, 11:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
När man skaffar familj så bygger man sig ett liv. Ett framgångsrikt liv innehåller sannolikt mer än en egen familj, men utan en egen familj kan ett liv inte anses vara fullständigt och framgångsrikt.

Kan du tanka dig att andra manniskor kan tanka kring varlden pa ett annat satt?

Citat:
Det här är en sådan fundamental del av ett komplett liv, så det är bortom vad som passar en eller inte. Jag skulle säga att det är definierande för ens persons liv.
Saknar man den här insikten och längtan efter liv och kontinuitet, så saknar man något i sin personlighet som gör en till en frisk individ.
I övrigt så är kvinnors roll att ta hand om familj. En mans roll är att skapa. Att skapa en familj, ett hem och en framtid. Att det moderna samhället försöker sabotera dessa naturliga roller med feminism, hbtq etc gör dem inte mindre sanna.

Hur ser du pa alla konstnarer, filosofer, matematiker, fysiker och vetenskapsman som varit med och byggt det samhalle i har idag, men varit barnlosa? Var de sjuka individer allihop? Hur ser du pa att sjuka individer ocksa kan vara med och bygga nagot betydelsefullt? Tycker du att ditt tankesatt kring att alla dessa tydligen varit sjuka individer ar vart att ifragasatta?
Citera
2024-01-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så du tillhör den här gruppen av personer som inte vill ha barn och ni umgås bara med varandra?
Nä jag ville ha barn å alla syskon har det å jag ser en stor skillnad i inställning till livet om man jämför. De med barn har en mer ödmjuk inställning till allt. De utan mer egotrippade å tror allt kretsar kring dom.. sämre människor helt enkelt.
Citera
2024-01-08, 11:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Tror du världen var en enklare plats för 100 år sedan? 500 år sedan? 2000 år sedan? Du låter vek, det naturliga urvalet blev nog rätt när det gäller dina gener.

Ar inte det har riktigt, riktigt elakt skrivet? Om du ar sa saker pa ditt val och att de som inte skaffar barn inte ar friska individer, ar det inte grymt empatilost att skriva sa som du skriver har?
Citera
2024-01-08, 11:39
Avslutad
Citat:
Skillnaden på teori och praktik är astronomisk så, nej.

Eh, jo. Är man en person som t.ex. inte klarar av stress och har personlighetsdrag som inte passar in med att ta hand om en annan totalt krävande person så vet man mycket väl att man inte är lämplig som förälder. Barnet får bara lida av det.
Citera
2024-01-08, 11:46
Medlem
Bogandoffs avatar
Argumentet att; "Man kan inte veta för ens man blir förälder" är förvisso sant men funkar ju verkligen inte i det här sammanhanget. Det antyder ju att föräldraskap är något man kan "prova på". Vilket givetvis inte är fallet då det är ett livslångt beslut att skaffa barn. Det är ju ingen jävla streamingtjänst du velar om att skaffa.
Ganska förundrande att föräldrar väljer att använda det argumentet mot tvekande barnlösa. Ni vill alltså att personer som inte har viljan att skaffa barn, ska göra det för att det finns en CHANS att personen kommer tycka om föräldraskap? Man kan ju tycka att föräldrar inte vill att osäkra personer ska skaffa barn eftersom konsekvensen är att ett oskyldigt barn får ett trasigt familjehem.
Citera
2024-01-08, 11:48
Medlem
Haha, underbart! De här börjar nästan bli en följetong eller parodi kanske. Vi som valt bort barn. Verkar i allafall vara väldigt intressanta för de som har barn. Så man undrar hur kul deras liv verkligen är? När man slösar energi och tankar på det. Har noll intresse av folk med barn. Och spenderar inte en tanke på det. Har fullt upp med leva mitt eget liv. Män har en rätt bra dubbelmoral, där man kallar oss kvinnor som inte vill ha barn egoistiska ,kalla och stort behov av bekräftelse. Är inte män som inte vill ha barn samma då?

Om man är introvert, och helst håller sig för dig själv. På sin fritid. Som jag själv. Då kan de ju inte vara mer fel. Har inget bekräftelsebehov och uppskattar om jag får vara ifred. Som vanligt med de män som bara kastar ur sig saker hej vilt. Detta används för att de ska ge oss kvinnor dåligt samvete. Den där skiten biter inte på mig. Brukar skratta åt alla tokerier som kommer ur dessa munnar ibland.

Däremot tror jag att vi som valt bort det, oftast är väldigt trygga och starka individer i oss själva. Vi påverkas inte av grupptrycket och känner ingen press över att vi måste göra som andra. Vi är nog också väldigt logiska, och inte känslomänniskor. Vilket för mig som är kvinna. Kanske är ovanligt.

Då kvinnor oftast dras med i sina känslor. Och ska ha hela paketet med barn, en prins och villa stuket. Utan att fundera mer ingående på hur det kan bli. I många fall. Så nej, jag styrs nog inte av mina känslor. Men jag har heller aldrig satt mig i dumma situationer. Så mitt logiska tänkande har snarare varit min styrka och hjälp i livet.

Dessutom, varför i hela friden. Ska jag umgås med folk som har barn? Vi har ingenting gemensamt och de tycker nog de flesta med barn också. Vi söker oss helt enkelt till människor som man har saker gemensamt med. Vilket också är helt logiskt.

Jag är helt nöjd med min tillvaro som jag styr själv, och lägger upp min tid så som jag vill. Hag lägger mig dessutom inte i hur de som har barn lever. Eller frågar varför? Haha

Sen ser man på samhället och Sverige och Världen. Det är ingen rolig utveckling. Hade aldrig velat sätta barn till denna världen oavsett. Barn mår dessutom väldigt dåligt psykiskt, idag. Det är en oro i världen som tyvärr smittar av sig på barn. Titta i skolorna.
Senast redigerad av zoraya2 2024-01-08 kl. 11:53.
Citera
2024-01-08, 11:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nä jag ville ha barn å alla syskon har det å jag ser en stor skillnad i inställning till livet om man jämför. De med barn har en mer ödmjuk inställning till allt. De utan mer egotrippade å tror allt kretsar kring dom.. sämre människor helt enkelt.
Jaha, så du har inte barn ännu, så därför kan de här människorna som inte vill ha barn umgås med dig? Och du umgås med dem trots att de är osympatiska? Men när du väl får barn kommer ni att sluta umgås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in