2024-01-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Styrräntan i Sverige gick från 0% till 4% på ett år, det tycker jag låter som en chockökning.

Priset för en lånad miljon gick från:
Boränta - månadskostnad (efter ränteavdrag)
1.5% - 400kr / månad
5% - 1400kr / månad

Jo fast jag tror inte att någon egentligen varit korkad nog att faktiskt räkna med att de låga räntorna skulle bestå. 1400 kr/mån för att låna en miljon är fortfarande löjligt lågt. En miljon i handen är ju nästan 4 årslöner (efter skatt) för en normalinkomsttagare. Även om det vore 10% ränta är det fortfarande löjligt liten kostnad för att låna en miljon.

Tycker inte att chock-höjning är rätt ord. Det är en höjning upp till nivåer som fortfarande är löjligt låga och som alla rimligtvis måste ha förväntat sig.

En chock-höjning måste ju på något sätt vara oväntad (annars är det ju ingen chock). Skulle räntan i morgon stiga till 10% skulle man kunna kalla det för chock. Nu har ju istället räntan höjts långsamt och stegvis (nästan motvilligt vad det verkar).
Citera
2024-01-08, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo fast jag tror inte att någon egentligen varit korkad nog att faktiskt räkna med att de låga räntorna skulle bestå. 1400 kr/mån för att låna en miljon är fortfarande löjligt lågt. En miljon i handen är ju nästan 4 årslöner (efter skatt) för en normalinkomsttagare. Även om det vore 10% ränta är det fortfarande löjligt liten kostnad för att låna en miljon.

Tycker inte att chock-höjning är rätt ord. Det är en höjning upp till nivåer som fortfarande är löjligt låga och som alla rimligtvis måste ha förväntat sig.

En chock-höjning måste ju på något sätt vara oväntad (annars är det ju ingen chock). Skulle räntan i morgon stiga till 10% skulle man kunna kalla det för chock. Nu har ju istället räntan höjts långsamt och stegvis (nästan motvilligt vad det verkar).

Löjligt låga? Jämfört med vad? Den nivån styrräntan är på nu är nära toppen av vad vi har haft sedan 96/97 efter valutakrisen. På 80-talet var den förvisso högre men då satt folk också med 50-80% ränteavdrag beroende på inkomst. De med störst lån hade nästan alltid 80%.

Så vad jämför du med exakt när du säger att dagens styrränta är ”löjligt låg”?
Senast redigerad av DaKittler 2024-01-08 kl. 09:51.
Citera
2024-01-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Riksbanken och de flesta banker var ganska eniga att räntan skulle vara låg under lång tid strax efter pandemin. Det var ett helt gäng som fått namnet "team transitory" som menade att räntorna inte skulle upp, trots att inflationen redan översteg inflationsmålet på den tiden, det var när inflationen steg till 10% man fick panik och börja "chockhöja". Så visst var det flera som trodde att räntan skulle hållas låg en bra tid framöver.
Citera
2024-01-08, 10:08
Medlem
En frågeställning ni bör funderar på Riksbanken börjar sänka räntan, fast inflationen inte är på 2%

- Har det någonsin funnits situationer då riksbanken sänker räntan för att "Ekonomin går bra"?

Det var en retorisk fråga, korrekt svar är nej.

I samma situation gör bankerna rekordvinster, men skriker högre och högre för att riksbanken borde sänka räntor. Gör dessutom, skamlöst förutsägelse att riksbanken kommer sänka räntan (Trots att RB varit väldigt pessimistisk i eventuella räntesänkningar för 2024). Vad motiverar bankerna till detta, kan det vara självbevarelsedriften?

Verkar finns väldigt många i tråden som tror att allt är gräs och gröna skogar bara för att RB kommer börja sänka räntan. Jag skulle tänka till två gånger där.
Citera
2024-01-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Styrräntan i Sverige gick från 0% till 4% på ett år, det tycker jag låter som en chockökning.

1.5% - 400kr / månad
5% - 1400kr / månad

Hmmm, 5 % på 1 MSEK blir väl 50000 om året dvs ca 4000 i månaden och knappa 3000 i månaden efter ränteavdrag.
Citera
2024-01-08, 10:21
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Har du något empiriskt stöd för detta påstående?

Faktiska trender och data? Kan du länka till dessa trender och data?

Teori och empiri knutet till personer med adekvat kompetens och erfarenhet är postat flera gånger i trådarna.
Citera
2024-01-08, 10:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Låter billigt men det kanske var områden som inte ansågs lika attraktiva då.

Här finns annars statistiken från 1975:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-fastpi/

20x för hela landet, 25x för Stockholm.
Eftersom 1970-75 inte ingår så ser jag att 1975-80 fördubblade priserna, så det blir alltså 40x för hela landet och 50x för Stockholm 1970-2023, exakt som USA-börsen och USA-inflationen och M2.
Citera
2024-01-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Hmmm, 5 % på 1 MSEK blir väl 50000 om året dvs ca 4000 i månaden och knappa 3000 i månaden efter ränteavdrag.

Måste varit en lånetors skom räknat såhär:

1.5% - 400kr / månad
5% - 1400kr / månad´

Standardsvennen i sthlm har nu över 10000 mer o utgifter varje månad. Pungar ut 120k sek om året som går rakt i sopnedkastet.
Citera
2024-01-08, 10:41
Medlem
Den svenska kronan har inlett året svagt och det riskerar att trycka upp inflationen igen (i kombination med högre elpriser). Detta riskerar i sin tur att försena de så efterfrågade räntesäkningarna.

Med andra ord, alla säljare som väntar på bättre tider, sänk priset och sälj nu. Det finns risk för att det blir värre framöver...
Citera
2024-01-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Teori och empiri knutet till personer med adekvat kompetens och erfarenhet är postat flera gånger i trådarna.
Nope, bara en massa killgissningar om att det borde vara bubbla för att priserna har stigit mycket, en omassa önsketänkande där man klipper och klistrar in ”fakta” som passar ens egen uppfattning om hur det borde vara.
Citera
2024-01-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Den svenska kronan har inlett året svagt och det riskerar att trycka upp inflationen igen (i kombination med högre elpriser). Detta riskerar i sin tur att försena de så efterfrågade räntesäkningarna.

Med andra ord, alla säljare som väntar på bättre tider, sänk priset och sälj nu. Det finns risk för att det blir värre framöver...

Nordea har idag justerat sin tidigare prognos för en än tidigare sänkning än tidigare spått.
Sex sänkningar totalt under 24 tror man på.
Det i sig tyder dock på att man tror på en rätt dyster ekonomi generellt sannolikt.

https://www.gp.se/bd1e48a0-5614-58a9-a878-01e57a720a09
Citera
2024-01-08, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Ja fy tusan, inte kul.

Men det är ju exakt detta som alla säljare riskerar nu när de vägrar att gå ner marginellt i pris för att få lägenheten såld. I stället sitter man och väntar på drömbudet som aldrig kommer och riskera att priserna sjunker ytterligare pga ökade BRF-avgifter och högre räntor. Varför? Det övergår mitt förstånd...
Det finns något inom ekonomi som kallas för "sunk cost fallacy". Det är som att fastna i tanken att du inte kan ändra på ditt beteende även fast saker och ting går fel, bara för att du har lagt för mycket tid och pengar på det redan.

Exempel: Du köpte en bostad för flera år sedan till ett högt pris, du har lagt mycket tid och pengar på underhåll och renoveringar, men nu har bostadspriserna i området sjunkit, och du inser att du kan få mindre pengar om du säljer jämfört med vad bostaden var värd förut.

Sunk cost fallacy skulle vara om du tänker, "Jag har redan lagt så mycket pengar och ansträngning på den här bostaden, min emotionella koppling till bostaden är för stark, jag har min trygghet och identitet här. Jag kan inte sälja den nu till ett lägre pris. Jag måste vänta tills marknaden återhämtar sig", trots att marknaden faktiskt har förändrats och bostaden inte längre är lika lönsam som den en gång var.
Senast redigerad av Riksbanksgangstern 2024-01-08 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in