2024-01-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Frågan är vad som är bättre för ryssen när han blivit blåst på livsfarliga Ladan utan airbag och ABS-bromsar. Två lådor morötter till påsen med lök eller ett set med handdukar?

Jag resonerar som så att ett set med handdukar är bra att ha efter att ha tagit en dusch. Nu har dock inte alla ryssar tillgång till rinnande vatten och senaste dagarna har det kommit rapporter om att bostadsområden i Moskva varken har vatten eller fungerande värme i vinterkylan, så jag antar att ryssen slår till på två lådor morötter istället för handdukarna.

---

Så lite goda nyheter för våra proryska skribenter i tråden. Alla proryska avskums superhjälte, pedofilen Scott Ritter, är tillbaka. Pedofilen får ett statsmannalikt mottagande i tjetjenska delen av Ryska federationen. Ritter tackar tjetjerna för alla deras krigsbrott i Mariupol.

Surrealistiskt klipp för alla normala människor. Runkmaterial för proryska avskum.

This is surely one of the most surreal moments of the war yet

Scott Ritter has turned up in Chechnya and spoken in broken Russian (some of which I couldn’t make out) to thousands of Kadyrov’s fighters about his efforts to strengthen the "friendship between Chechnya and America"

https://nitter.net/francis_scarr/status/1743627014433587410#m

Hoppas han flyttar dit. Världen blir begripligare för mig då. När börjar exodus? Rimbo klarar sig bra -1 person t ex.
Citera
2024-01-07, 20:22
Medlem
Nu ska ukraina tvångsmobilisera 500 000 man.
Vägrar man är det fängelse 5 år..desertering höjs till 12 års fängelse.
Ålders gränsen är nu sänkt till 25 år från tidigare 30 år.
Nu ska ytterliggare en yngre generation till slaktbänken.
Rekryteringslokakerna ekar tomma..dom frivilliga har tagit slut helt enkelt, nu är det inte så kul längre.
Ingen vill längre frivilligt anmäla sig för att kräla runt i ryska minfält och leriga skyttegravar vid fronten och ständigt bli beskjuten.
Om man överlever så kommer man i bästa fall hem enbent och psyksjuk.
Citera
2024-01-07, 20:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Den fruktade, här på flashback iaf, ryska vinteroffensiven verkar gå sådär bra hittills. Här har UAF tagit ett helt gäng ryska fångar. Ser rätt så mysigt ut i detta värnet även om det är ruskigt kallt nu. Ingen engelsk översättning dock tyvärr, brukar ju finnas nån som kan ryska här.

Citat:
Soldiers from the 40th separate rifle battalion "Kodak" captured prisoners in the Kupyansk direction.

https://t.me/operativnoZSU/131090
Citera
2024-01-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Rekryteringslokakerna ekar tomma..dom frivilliga har tagit slut helt enkelt, nu är det inte så kul längre.
Ingen vill längre frivilligt anmäla sig för att kräla runt i ryska minfält och leriga skyttegravar vid fronten och ständigt bli beskjuten.

Och alltihop är Putins fel, det fattar du också, eller hur?
Det är klart att de måste mobilisera när de invaderas, hur skulle alternativet se ut menar du? Bli ryssar? Ukrainarna verkar måttligt sugna på det.
Citera
2024-01-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Om så blir fallet, vad tror du Putin tvingas göra då?? Svar: Det han är livrädd att göra. Mobilisera själv. Kommer öka risken för uppror
Citera
2024-01-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Vad hänt med det fredsälskande Europa? EU var ju ett fredsprojekt. Men på TV och nyheterna talas det bara om upprustning, ökade försvarsutgifter, produktion av granater, längre värnplikt, mobilisering, Nato, Zelensky skriker efter mer vapen. Ingen verkar längre ha freden som främsta mål. Nu handlar det om att besegra Ryssland, och då är inget offer för stort och inga kostnader för höga.
Inga krig har väl utkämpats mellan EG/EU länder så det har väl funkat alldeles ypperligt som fredsprojekt? Visst är det mycket bättre att handla med varandra än att invadera sina grannländer? Sen är det ju bara det att Ryssland ligger så där 100 år efter mentalt så dom verkar inte riktigt hålla med om det och då får man ju anpassa sig helt enkelt.
Citera
2024-01-07, 20:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
När sa jag det?

Vill att Ukraina skall få styra sitt eget öde utan ryskt "inflytande".
Önskar inget annat än länderna i vårat närområde fred och ökat välstånd.
Du påpekade att Ukrainas blivande välstånd skulle göra ryssarna tokiga och att de inte hade råd att åka dit.

Om jag har förväxlat dig med någon annan, tex psyket, får jag be om ursäkt
Citera
2024-01-07, 21:01
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
När sa jag det?

Vill att Ukraina skall få styra sitt eget öde utan ryskt "inflytande".
Önskar inget annat än länderna i vårat närområde fred och ökat välstånd.
Replik på detta

Citat:
Vad menar du med hinder?

Själv ser jag EU som det absolut största hotet mot Kreml. NATO kommer aldrig kunna sänka Kreml utan kärnvapenkrig, EU däremot skulle kunna visa det ryska folket att de är de sanna förlorarna på Kremls förda politik.
Skulle Ukraina fått ansluta sig till EU och genomfört samma resa som Polen hade Rysslands befolkning börjat ställa frågor. "Varför har vi inte råd att resa till Ukraina längre?". "Varför har min släktingar i Ukraina det bättre än mig?". "Varför kan Ukrainare resa fritt i Europa och inte jag?".

Min tolkning var att du ser ukrainskt välstånd blir farligt. Ryssen blir avundsjuk.

Har jag tolkat dig felaktigt så förklara gärna.
Var det inte du ber jag om ursäkt.
Citera
2024-01-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du påpekade att Ukrainas blivande välstånd skulle göra ryssarna tokiga och att de inte hade råd att åka dit.

Om jag har förväxlat dig med någon annan, tex psyket, får jag be om ursäkt

OM deras välstånd ökade, i ett scenario där de fick gå med i EU.
Citera
2024-01-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har svarat på det där med "faran" av att Nato redan finns i Rysslands närhet.

1) Det är säkerligen en missräkning för Putin att framför allt Finland gick med i Nato nu. Jag tror helt enkelt inte de bedömde att det var en sannolik konsekvens. Men om Putin varit tvungen att välja på ett scenarierna 1) där Ukraina kom med i Nato och i övrigt status quo, eller 2) Ukraina blir försvagat och lämnas utanför Nato men Finland kom med, så är 2) det minst dåliga. Om Ryssland däremot förlorar kriget i Ukraina så har han verkligen misslyckats "skydda" Nato. När det är sagt så ser jag också det som bekymmersamt att finnarna gick med i Nato, vi kan dras in i problem där i framtiden.

2) Om Ukraina kommer med i Nato, så blir de baser som finns i Ukraina i någon mening Nato-baser (Nato har dock väldigt få dedicerade Nato-baser runt om i Europa). Jag betraktar inte det som något centralt om där är baser eller inte. Vi går ändå mot en framtid där anfallskrig startas med en lastbil som öppnas och som spyr ut en svärm av drönare, eller motsvarande från större "moderskepp". Det som är relevant är bara vägnät, järnvägsnät och tomma flygfält.

Däremot är varje ny riktnings Ryssland kan anfallas från också problematisk från dem.

3) Finland och Norge är mogna, seriösa stater med en tradition av att förvalta sig ansvarsfullt. Det är betydligt mindre risk att där blir problem i framtiden än Ukraina, som med sin korrupta och dysfunktionella statsledning kan hitta på lite vad som helst. (Bonusmaterial: https://www.youtube.com/watch?v=cS-4SOTwvQI Ukrainas president blir lyft i kuken i Ukrainas parlament ).

Så tror jag Putin resonerar om att kriga för att Ukraina inte ska vara Nato.
Oavsett dina långtgående spekulationer så har Rysslands Natorädsla ingenting annat att göra om ett hinder för för Rysslands utbredning.
Du och Rimbolasses spekulationer om gränsnära avfyringsplatser är ju fullständigt tokiga.

Det har ingenting att göra med ”ansvarsfull förvaltning” det har att göra med hinder för för fortsatt utbredning av Ryssland.
Har du någon koll på Putins Münchental 2007?

Lägg ner tjafset om att skälet till Rysslands våldtäcktskrig handlar om Nato, det handlar om Sovjet 2.0.
Citera
2024-01-07, 21:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
OM deras välstånd ökade, i ett scenario där de fick gå med i EU.
se mitt nya ändrade inlägg ovan.
Citera
2024-01-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tycker egentligen att den bästa lösningen på kriget hade varit att anordna riktiga folkomröstningar, ja. Det kommer aldrig att hända för många eliter är livrädda för det prejudikat det skulle skapa.

Vi vet i Ukraina att de röstar inte 100% efter sin etnicitet. Du kan kolla på Krim, där 67% stabilt ville lämna Ukraina. (se pre-referendum polling här: https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum)

Men endast 60% i Krim var ryssar. Och Krim-tartarerna var knappast proryska.

Jag tycker det låter finfint om Ukraina säger till Putin i förhandlingar: OK, vi går inte med i Nato. Till gengäld kräver vi omröstningar i varenda oblast ner på kommunnivå. Alla kommuner som röstar att de vill vara med i Ukraina får vi tillbaka. Omröstningarna övervakas av kinesiska, israeliska och turkiska styrkor och inga ryska soldater får vara i kommunen när det är dags att rösta.

(och motsvarande på Kyjiv-hållet territorium, där det är relevant, möjligtvis. Och kör i Belgorod också när vi ändå är igång:P).

Det stämmer att man inte enbart kan gå på etnicitet. I Donbas var ca 39% ryssar men färre än 30% ville vara en del av Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in