2024-01-06, 21:53
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Knappast.
Som vanligt när det gäller ryssar, överskattar sig själva och sin förmåga.
Tar alltid ut segrar i förskott
Desinformerar, ljuger och bluffar. Alltid.
Funkar inte i verkligheten.
Om det nu är så att Ryssland- Putin efter vad det verkar, moget övervägande, mycket information och stor kapacitet, gör sådant militärt magplask, borde man kunna dra slutsatser av det!

Vilka?

Är deras kapacitet bara utanverk?
Har dom dålig underrättelsetjänst?
Dålig militär stab?
Låter militären sig styras av militärt okunnig Putin?

Och.
Har dom nu ökat i förmåga?
Kan detta varit en tillfällig miss bara? Som förvisso inträffar för alla stridande styrkor.
Och nu är dom i en sits som dom behärskar. Inget blixtkrig, utan mer konventionellt ställningskrig.

Man kanske inte ska döma ut dom efter deras fiasko?

Min gissning är att de fortfarande har strukturella problem. Klarar av hantverket, men saknar förmåga att använda sig av dem fullt ut.
Senast redigerad av Jof 2024-01-06 kl. 21:59.
Citera
2024-01-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Det har jag påpekat flera gånger. Sedan krigets början har vi matats med otaliga rapporter om Rysslands enorma förluster, stora motgångar och fiaskon. Men ändå är de kvar i Ukraina. Vad är det som inte stämmer?

Det stämmer väl precis. Det är världens näst största armé som tagit oerhörda förluster, men är kvar. Jag tycker inte det känns konstigt egentligen. Förutom att jag hade hoppats på att Ryssland skulle stoppat det på något sätt för att spara människoliv då.
Citera
2024-01-06, 22:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Om det nu är så att Ryssland- Putin efter vad det verkar, moget övervägande, mycket information och stor kapacitet, gör sådant militärt magplask, borde man kunna dra slutsatser av det!

Vilka?

Är deras kapacitet bara utanverk?
Har dom dålig underrättelsetjänst?
Dålig militär stab?
Låter militären sig styras av militärt okunnig Putin?

Och.
Har dom nu ökat i förmåga?
Kan detta varit en tillfällig miss bara? Som förvisso inträffar för alla stridande styrkor.
Och nu är dom i en sits som dom behärskar. Inget blixtkrig, utan mer konventionellt ställningskrig.

Man kanske inte ska döma ut dom efter deras fiasko?

Min gissning är att de fortfarande har strukturella problem. Klarar av hantverket, men saknar förmåga att använda sig av dem fullt ut.
Är inget vinnande lag m.a.o.
Ett redigt problem är i alla fall kulturen och hierarkierna i den ryska staten och militären, där det stora flertalet mest letar efter olika sätt att sko sig själva.

Det är känt att Ryssland hade ett stort nätverk av usla underrättelseagenter i Ukraina; till och med i maktens korridorer (om man så vill). De tycks ha rapporterat vad de trodde att deras överordnade ville höra. Negativa saker vill ingen veta av. Då blir det repressalier.
Det var flera av dessa figurer som antingen smet, antingen greps när ryska soldater inte alls tog kontrollen över Kiev i februari 2022.
Citera
2024-01-06, 22:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är väl ingen tvekan om att Ryssland känner/kände sig hotade av Nato, dock inte av de skäl du och övriga ryssapologeter påstår. Skälet är att Nato hindrar Rysslands utbredning.

Skälet är kort o gott att en Natoutbredning stör Rysslands/Putins ambitioner om ett nytt ett Sovjetunionen.

Tänk på att absolut ingen av er hobbyanalytiker någonsin svarar på frågan om faran av att Nato redan finns i Rysslands närhet.

Det finns t.o.m. dumskallar i tråden som yrar om att ett ukrainamedlemskap skulle innebära att Nato får möjlighet att sätta upp baser nära Ryssland, om jag inte minns fel har väl även du gått på de dumheterna?

Jag har svarat på det där med "faran" av att Nato redan finns i Rysslands närhet.

1) Det är säkerligen en missräkning för Putin att framför allt Finland gick med i Nato nu. Jag tror helt enkelt inte de bedömde att det var en sannolik konsekvens. Men om Putin varit tvungen att välja på ett scenarierna 1) där Ukraina kom med i Nato och i övrigt status quo, eller 2) Ukraina blir försvagat och lämnas utanför Nato men Finland kom med, så är 2) det minst dåliga. Om Ryssland däremot förlorar kriget i Ukraina så har han verkligen misslyckats "skydda" Nato. När det är sagt så ser jag också det som bekymmersamt att finnarna gick med i Nato, vi kan dras in i problem där i framtiden.

2) Om Ukraina kommer med i Nato, så blir de baser som finns i Ukraina i någon mening Nato-baser (Nato har dock väldigt få dedicerade Nato-baser runt om i Europa). Jag betraktar inte det som något centralt om där är baser eller inte. Vi går ändå mot en framtid där anfallskrig startas med en lastbil som öppnas och som spyr ut en svärm av drönare, eller motsvarande från större "moderskepp". Det som är relevant är bara vägnät, järnvägsnät och tomma flygfält.

Däremot är varje ny riktnings Ryssland kan anfallas från också problematisk från dem.

3) Finland och Norge är mogna, seriösa stater med en tradition av att förvalta sig ansvarsfullt. Det är betydligt mindre risk att där blir problem i framtiden än Ukraina, som med sin korrupta och dysfunktionella statsledning kan hitta på lite vad som helst. (Bonusmaterial: https://www.youtube.com/watch?v=cS-4SOTwvQI Ukrainas president blir lyft i kuken i Ukrainas parlament ).

Så tror jag Putin resonerar om att kriga för att Ukraina inte ska vara Nato.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-01-06 kl. 22:07.
Citera
2024-01-06, 22:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man skrotar inte C förrän tidigast 2030, vad är det du inte förstår? De får leva parallellt! Sen kan jag iofs tycka att dessa skulle kunna skickas till Ukraiana, men vad vet jag om detta? Först och främst ska Sverige Försvaras, men var gör vi det bäst är kanske frågan?
Men herregud alltså. Det är svårt att få fram ett exakt antal plan som Sverige har just nu och ska ha framöver. Men det verkar ligga på ca 100 stycken. Just nu har Sverige beställt 60 st E vilket då gör att man ska behålla 40 st C tills nästa beslut tas. Sen finns det ju då ca 130 st C kvar i bruk som Sverige äger. Av dessa kanske Ungern behåller sina hyrda Gripen typ "för evigt" men Tjeckien ska ju lämna tillbaka sina plan när de får sina F35 om några år. Detta gör ju då att Sverige har ca 74 st C som ska skrotas eller säljas.
Citera
2024-01-06, 22:05
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett redigt problem är i alla fall kulturen och hierarkierna i den ryska staten och militären, där det stora flertalet mest letar efter olika sätt att sko sig själva.

Det är känt att Ryssland hade ett stort nätverk av usla underrättelseagenter i Ukraina; till och med i maktens korridorer (om man så vill). De tycks ha rapporterat vad de trodde att deras överordnade ville höra. Negativa saker vill ingen veta av. Då blir det repressalier.
Det var flera av dessa figurer som antingen smet, antingen greps när ryska soldater inte alls tog kontrollen över Kiev i februari 2022.
Men ryssarna verkar klara av ett ställningskrig i alla fall. Trots allt.
Citera
2024-01-06, 22:07
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det är faktiskt ett misstag att ha med ett land som Turkiet i NATO, som inte tillhör Väst-kulturen!
Det fungerade i 75 år, när NATO inte utsattes för några för några egentliga prövningar, men det är annat idag.
Turkiets vägran att delta i några sanktioner mot Ryssland för Ukraina är ett klart exempel.
Ett annat är att Turkiet diskuterat medlemskap i anti-USA organisationen BRICS.
Turkiets våldsamma utfall på sistone mot Israel är ett tredje mönster, på turkarnas trovärdighet inom NATO och Väst.

När det gäller Nordost Passagen håller Ryssland sedan ca 5 år på med en kraftig utbyggnad.
Det handlar om naturresurser, främst nya gas och oljefält, samhällen, hamnar, isbrytare, transportfartyg för isgång, för att garantera året runt transporter till Ostasien.
Dessa investeringar har allra högsta prioritet enligt Putin.

https://arctic-russia.ru/en/news/putin-declared-arctic-development-as-an-indisputable-priority-for-russia/

Nej du har missat en hel del Ryssland har kommit med avsiktsförklaringar vilket är en helt annan sak än att ha byggt och ha investerat. Det är mycket lite byggt och investerat samt uppstädat i FD sovjet.

Sedan har du självklart rätt . Man skulle kickat ut turkarna ungefär när atombomber av frifallstyp inte längre var nödvändiga. Å andra sidan jobbar Turkiet själva på bra för att bli alliansfritt samt skaffa sig nya ovänner .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Summa summarum : massa kackerlackor med enorma mängder skrot tar tid att utrota

Men de utrotas ju inte, är ju ukrainarna som utrotas?

Eller vem är på vems mark?
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men ryssarna verkar klara av ett ställningskrig i alla fall. Trots allt.
Verkar inte bättre. Det var den ursprungliga planen som sket sig med besked.
Citera
2024-01-06, 22:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Man kan alltså säga att först trodde vi ryssen var bättre än vad de visade sig, sen när vi insåg att ryssen var usla så visade sig ryssen sig bättre än vad vi trodde att dem var.

Mycket sämre - men volymmässtigt otroligt bra - otroligt bra på att inte tappa sugen-
särskilt nu när det är typ 17 minus i trencherna - får hoppas att många vatnikz förfryser ztenarna ha ha
Citera
2024-01-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det stämmer väl precis. Det är världens näst största armé som tagit oerhörda förluster, men är kvar. Jag tycker inte det känns konstigt egentligen. Förutom att jag hade hoppats på att Ryssland skulle stoppat det på något sätt för att spara människoliv då.

Ja. Hade NATO (USA) inte skickat dit en massa kunnig personal och vi i väst skickat dit en massa vapen hade förlusterna garanterat inte varit så stora.

Ryssland bryr sig inte om människoliv, likadant med USA. Två rovdjur som vill sko sig på andra.
Citera
2024-01-06, 22:16
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Med "ta" menas förstås avsätta de som styr nu och ersätta med någon de gillar. Sen stanna kvar som fredsbevarande och militärpolisa lite tills det lugnat sig. Du tror inte på att det var planen från början? Det är ett gammalt sovjetsätt i alla fall, så ligger nära till hands att gissa på.

Ja, jag tror att Putin hade ett drömscenarie, där ukrainska militären skulle göra militärkupp hellre än att kriga mot Ryssland så som sker nu. Som du säger, så är det enda sättet som Ukraina kunde kontrolleras, dvs den ukrainska armén används också, och det ukrainska polisväsendet.

Så planen var: Invadera, och se vilket som inträffade:
1) drömscenariot
2) snabb fred i Istanbul-scenariet
3) Konventionellt krig tills facts on the ground är I enlighet med rysk vilja

Som vi vet så blev det 3. Jag tror att Putin var förberedd på att alla tre kunde inträffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in