Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Det är väl ingen tvekan om att Ryssland känner/kände sig hotade av Nato, dock inte av de skäl du och övriga ryssapologeter påstår. Skälet är att Nato hindrar Rysslands utbredning.
Skälet är kort o gott att en Natoutbredning stör Rysslands/Putins ambitioner om ett nytt ett Sovjetunionen.
Tänk på att absolut ingen av er hobbyanalytiker någonsin svarar på frågan om faran av att Nato redan finns i Rysslands närhet.
Det finns t.o.m. dumskallar i tråden som yrar om att ett ukrainamedlemskap skulle innebära att Nato får möjlighet att sätta upp baser nära Ryssland, om jag inte minns fel har väl även du gått på de dumheterna?
Jag har svarat på det där med "faran" av att Nato redan finns i Rysslands närhet.
1) Det är säkerligen en missräkning för Putin att framför allt Finland gick med i Nato nu. Jag tror helt enkelt inte de bedömde att det var en sannolik konsekvens. Men om Putin varit tvungen att välja på ett scenarierna 1) där Ukraina kom med i Nato och i övrigt status quo, eller 2) Ukraina blir försvagat och lämnas utanför Nato men Finland kom med, så är 2) det minst dåliga. Om Ryssland däremot förlorar kriget i Ukraina så har han verkligen misslyckats "skydda" Nato. När det är sagt så ser jag också det som bekymmersamt att finnarna gick med i Nato, vi kan dras in i problem där i framtiden.
2) Om Ukraina kommer med i Nato, så blir de baser som finns i Ukraina i någon mening Nato-baser (Nato har dock väldigt få dedicerade Nato-baser runt om i Europa). Jag betraktar inte det som något centralt om där är baser eller inte. Vi går ändå mot en framtid där anfallskrig startas med en lastbil som öppnas och som spyr ut en svärm av drönare, eller motsvarande från större "moderskepp". Det som är relevant är bara vägnät, järnvägsnät och tomma flygfält.
Däremot är varje ny riktnings Ryssland kan anfallas från också problematisk från dem.
3) Finland och Norge är mogna, seriösa stater med en tradition av att förvalta sig ansvarsfullt. Det är betydligt mindre risk att där blir problem i framtiden än Ukraina, som med sin korrupta och dysfunktionella statsledning kan hitta på lite vad som helst. (Bonusmaterial:
https://www.youtube.com/watch?v=cS-4SOTwvQI Ukrainas president blir lyft i kuken i Ukrainas parlament ).
Så tror jag Putin resonerar om att kriga för att Ukraina inte ska vara Nato.