2024-01-07, 18:17
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja från början var det miljonbelopp och nya bilar som utlovades till anhöriga som miste någon i kriget.
Surt att nu blir det bara en påse lök och några handdukar i bästa fall.
De som stupar och ruttnar bort i Ukraina räknas ju bara som saknade och ingen ersättning utgår.

Frågan är vad som är bättre för ryssen när han blivit blåst på livsfarliga Ladan utan airbag och ABS-bromsar. Två lådor morötter till påsen med lök eller ett set med handdukar?

Jag resonerar som så att ett set med handdukar är bra att ha efter att ha tagit en dusch. Nu har dock inte alla ryssar tillgång till rinnande vatten och senaste dagarna har det kommit rapporter om att bostadsområden i Moskva varken har vatten eller fungerande värme i vinterkylan, så jag antar att ryssen slår till på två lådor morötter istället för handdukarna.

---

Så lite goda nyheter för våra proryska skribenter i tråden. Alla proryska avskums superhjälte, pedofilen Scott Ritter, är tillbaka. Pedofilen får ett statsmannalikt mottagande i tjetjenska delen av Ryska federationen. Ritter tackar tjetjerna för alla deras krigsbrott i Mariupol.

Surrealistiskt klipp för alla normala människor. Runkmaterial för proryska avskum.

This is surely one of the most surreal moments of the war yet

Scott Ritter has turned up in Chechnya and spoken in broken Russian (some of which I couldn’t make out) to thousands of Kadyrov’s fighters about his efforts to strengthen the "friendship between Chechnya and America"

https://nitter.net/francis_scarr/status/1743627014433587410#m
Citera
2024-01-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det sista du skrev fick mig att småle lite (läs:asgarva). Du har helt rätt såklart MEN jag är väl knappast det mest lysande exemplet på att vara biased i sin informationssökning här inne?

Ett tänkvärt bibelcitat är på sin plats här känner jag. Matteus 7:4-8
Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga?

Även om du nu upplever videon och länkarna biased och jag fattar att du inte vill betala för varje betalvägg, det vill inte jag heller, så är det väl tillräckligt ”bevisat” eller i alla fall sannolikt att Merkel (och även Hollande) uttalade sig på ett sätt som tyder på att Ukraina och väst aldrig avsåg att uppfylla Minskavtalen utan att de tjänade främst syftet att kunna köpa Ukraina tid för att när tiden var mogen kunna slå och ta tillbaka både Krim och områden i Donbass.

Ukraina kunde ha rullat över Donbasmarionetter för länge sedan om de hade bestämt sig för det men har valde att inte göra det. Man förstod naturligtvis att det skulle kosta oerhört mycket för de civila i området. Dessutom skulle ryssarna troligen skickat in armen igen. Något man definitivt skulle ha gjort om Ukraina försökt befria Krim.
Zelensky, som gick till val på en naiv kampanj, sökte fred och förhandlingar med Putin men Putin vägrade. Mitt förslag till Zelensky då var att begära förhandlingar direkt med marionetterna där ingen officiell representant från Ryssland skulle tillåtas delta. Zelensky försökte dock inte detta.
Merkel förstod naturligtvis att det inte gick att lita på Putin vilket visade sig vara sant redan i februari 2015 då han fortsatte offensiven med ryska armen mot Debaltseve trots att Ryssland undertecknat Minsk2.
Citera
2024-01-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Exakt! Ryssarna har under det senaste året inte lyckats med en enda riktig genombrytning av den ukrainska försvarslinjen. Strider pågår längs hela frontlinjen och den flyttas lite. Ukraina tar några kilometer och ryssarna tar några kilometer. Man flyttar så att säga frontlinjen lite fram och tillbaks. Anfallen är generellt väldigt begränsade. Som man ser på alla filmer som släpps så består en rysk offensiv av några hundra man och ett tiotal stridsfordon och nån stridsvagn.

Var är de stora offensiverna? I modern krigföring försöker man göra genombrytningar av fronten på specifika punkter och där koncentrerar man stora mängder (tiotusentals) trupper och hundratals stridsvagnar. Precis som Röda Armén gjorde under senare delen av andra världskriget och som innan det tyskarna gjorde med sitt blitzkrieg.

Det vi nu ser är istället mest att likna vid första världskriget med skyttegravar och hårda strider om några kilometer mark. Anledningen till att kriget ser så patetiskt ut är naturligtvis att ingen av sidorna har kapaciteten till stora anfall och genombrott. Naturligtvis är det inte som så att ryssarna inte förstår hur man gör stora genombrott, vilket i praktiken skulle kunna tvinga Ukraina till förhandlingsbordet. De kan inte. De har lidit för stora förluster och har en så lång frontlinje att de inte kan inte samla ihop en rejäl armé för att bryta igenom de ukrainska linjerna. Kommunisterna här i tråden gjorde sig lustiga över att Ukraina misslyckades med att bryta igenom de ryska försvarslinjerna i somras, men ryssarna står inför exakt samma problem. Hur länge har de försökt omringa Avdiivka nu utan att lyckas? Det är verkligen helt otroligt att vi ska behöva se den här formen av WW1-krig på 2000-talet.
Exakt. Därför tror jag ändå på någon form av förhandling längre fram. Ryssland kommer inte längre helt enklet.
Stora delar av ryska yrkes armen är helt enklet utslagen. Kvar finns värnpliktiga som inte duger till något anfall som har en chans att lyckas.
Men Ukraina har samma problem dom kan inte heller bryta igenom antagligen tag man rätt stora förluster nu senast. Fronten är fryst
Citera
2024-01-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Jag har inte bytt åsikt, utan har full förståelse för Rysslands skäl för invasionen och anser att denna är framprovocerad av Nato. Men när angreppet misslyckade totalt och utmynnade i ett flera år långt ställningskrig är det lika bra att ge upp och dra sig tillbaka. Med en lämplig ursäkt förstås.
Hade man däremot lyckats, och tagit över landet på ett par veckor så hade saken varit en annan. En ganska oblodig statskupp, med minimalt lidande för civilbefolkningen. Då kunde man också sluppit Natos inblandning och omvärldens avsky med åtföljande sanktionspaket från omgivningen.

Då skulle ju ett fasansfullt lidande för hela befolkningen, a la Bucha, ha startats.
Ryssarna planerade att går från dörr till dörr med terror. Länk har postats tidigare i tråden.
Citera
2024-01-07, 18:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nu när ryska flottan i SH har dragit sig tillbaka till ryska fastlandet i öster så flyttar Nato fram positionerna. Denna nyheten verkar inte vara helt bekräftad än dock.

Citat:
Turkey, Romania, and Bulgaria will sign an agreement on joint mine clearance in the Black Sea next week.

https://bsky.app/profile/florida4ukraine.bsky.social/post/3kifs7qh4kd2u
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-01-07 kl. 18:35.
Citera
2024-01-07, 18:28
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Exakt. Därför tror jag ändå på någon form av förhandling längre fram. Ryssland kommer inte längre helt enklet.
Stora delar av ryska yrkes armen är helt enklet utslagen. Kvar finns värnpliktiga som inte duger till något anfall som har en chans att lyckas.
Men Ukraina har samma problem dom kan inte heller bryta igenom antagligen tag man rätt stora förluster nu senast. Fronten är fryst

Nej helt korrekt. Ukraina har inte heller kapacitet till stora genombrott. Men som jag skrev i ett tillägg så är det ändå Ukraina som var sist med ett rejält genombrott och en framgångsrik offensiv, men det var som sagt över ett år sen. (Kharkiv)
Citera
2024-01-07, 18:29
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Har det hörts något nytt angående Gerasimovs varande eller icke varande?

Det sista jag läste var att Ukraina slog ut en högt uppsatt general i samband med attacken mot Krim för några dagar sedan, skulle tro att det var vad som startade ryktet om Gerasimovs död. Efter det så har jag inte läst någonting som talar för eller emot hans frånfälle.
Citera
2024-01-07, 18:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det blir toppen. Vi kör på det. Alla ryska och ukrainska provinser får rösta på vilket land de vill tillhöra eller om de vill vara självständiga.
En begränsning kan vara att de måste gränsa till det land de vill tillhöra. Dvs Sibirien kan få tillhöra USA men inte Sverige.

Är Putin med på detta?

Antagligen inte. Men visst hade det varit bra.
Citera
2024-01-07, 18:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Du missar poängen! Poängen är att Merkel och Hollande antyder att det inte fanns någon intention att uppfylla Minskavtalen.
Så poängen är inte att Ryssland - de facto - har anfallit Ukraina (som Merkel befarade) och att de har brutit Minsk I & II och framförallt Budapestavtalet?
Istället tycker du poängen är din fultolkning av det Merkel sa?

Du verkar inte alls upprörd över alla avtal ryssen har brutit. Istället fokuserar du på dina egna hjärnspöken.
Citera
2024-01-07, 18:34
Medlem
Citat:
Du missar poängen! Poängen är att Merkel och Hollande antyder att det inte fanns någon intention att uppfylla Minskavtalen.

Det är korrekt.
Putin hade heller ingen intention att uppfylla avtalet.
Citera
2024-01-07, 18:35
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Sträckan mellan Belarus och Kaliningrad benämns ofta som Suwalki-korridoren.

I ditt pojkrum har många bondeoffer redan skett va? Men de nämner vi inte här, det är väldans off-topic.
På vilket sätt ska den kunna blockeras då?
Är.det inte enklare om du erkänner att du inte hade koll på läget?
Citera
2024-01-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej helt korrekt. Ukraina har inte heller kapacitet till stora genombrott. Men som jag skrev i ett tillägg så är det ändå Ukraina som var sist med ett rejält genombrott och en framgångsrik offensiv, men det var som sagt över ett år sen. (Kharkiv)
Jupp men det brukar svänga lite i sånna här krig.
Hoppas Ukraina sparkar ut ryssland men jag tror inte det kommer hända.

Nato har dock flera andra möjligheter och påverka kriget på ett mer effektivt sätt som många inte tänker på.
Man kan tex öppna en 2a front för ryssland tex genom att ge sig på Iran. Då blir det mycket svårt för Ryssland och hjälpa Iran och Putin skulle ha en hel del och förklara. Jag är ganska säker på att ryssland ligger bakom hamas anfall på Israel. Flera pratade tex ryska i klippen på twitter. Antagligen för att sysselsätta nato och usa på annat håll än i Ukraina. Usa och nato är inte så korkade att dom inte kan göra samma sak. Israel kan lätt provosera fram ett svar från iran sedan är man igång.
Ryssland skulle få mycket svårt och klara det och nato skulle kunna ha Iran som gisslan i en förhandling mot ryssland.
Jag tror att det är den utveckling vi kommer se nu under 2024. Kriget vidgas ut till flera länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in