2024-01-06, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Låt mig gissa, du har lyssnat på Peter Schiff eller nån av de andra pseudointellektuella hittepå-"ekonomerna" som gapade vitt och brett om kommande hyperinflation om inte räntan chockhöjs. Och nu är du äckshpärt på makroekonomi. Det är rent trams att räntan måste matcha inflationen. Bara att titta historiskt. Stora inflationsdrivare som energi, livsmedel och transport påverkas minimalt av räntan.
Det här resonemanget är ungefär lika logiskt som att försöka baka en kaka utan ingredienser.

Så räntan och inflationen är bara bffs som träffas på teekalas?
Citera
2024-01-06, 16:20
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det här resonemanget är ungefär lika logiskt som att försöka baka en kaka utan ingredienser.

Så räntan och inflationen är bara bffs som träffas på teekalas?

Så du är också en av de som tror att:

"En inflation på 9% kräver en ränta på 9%. En inflation på 13% kräver en ränta på 13%."

...eller finns det andra faktorer än penningmängd som kan driva inflationen i samhället?
Citera
2024-01-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jo, om du måste sälja först, och inte vet med dig att du ska nedgradera eller flytta hem till Övre Myggträsk, så landar du i den situationen.

Men kommer du över dyra drömkåken för 0,9xATH, kan du säkert släppa befintligt boende för 0,80-0,85xATH, utan att för den delen göra en nominell ”förlust”. Om drömkåken är bra mkt dyrare, vill säga och att du har ekonomiska marginaler för att ta det ”klivet”.

Svårt att hitta någon som säljer även till 0,9x ath om det är ett bra objekt. Sen kan man inte vara säker på att just ens eget objekt inte måste ned på 0,75x ath för att säljas. SÄRSKILT om du redan har köpt och måste bli av med kåken inom en månad.

De som säljer till 0,9xath har sannolikt inte köpt först utan kan vänta in den summan i lugn och ro. Den som köpt först kan tvingas paniksälja

Bor man i en storstad och det svänger lite fel kan man sitta där med flera miljoner back mot vad man räknade med.

Och som sagt. Bankerna verkar allt annat än komfortabla med den lösningen du föreslår.
Citera
2024-01-06, 16:42
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
De som trodde det är merparten blockade, nyliberala kretinerna Flanders, Liksom-fb (jag vet att ni läser) och sen finns det några fler, Kånkelbäret som är helt galen.
De lät ungefär som dina spådomar, med skillnaden priserna skulle nå nya ATH under 2023-2024 och räntan förbli 0 till år 2030 annars skulle Usa krascha pga av höga skulder.

Det här kallar jag en riktig hyreskasern för ett äkta fattighjon.
https://bostad.stockholm.se/bostad/202336526/

Slemhog har det fint i semesterhuset i Spanien just nu närmaste veckorna. 18 grader och sol. Snart hem till hyres 4an i h-by sjöstad.
Du är mitt hyreshjon sen när du tvingas hyra min penthouse våning i Spanien på din fjuttiga 1v semester sen, du har ju inte råd att äga sådan lyx när du lagt alla kulor i en sketen BR som ser likadan ut som min HR, hehe.

Tack slembog, men jag klarar mig utan en vecka i din penthousevåning på sydkusten bland nyrika influencers och kriminella halvapor från Sverige.
Dessutom äger jag redan en lya i Spanien sedan ett antal år tillbaka. BR har jag ej, däremot en unik nybyggd villa, som visserligen kostade väldigt mycket mer än planerat, men som jag ändå förväntar kommer inbringa åtskilliga miljoner den dag jag väljer att sälja.

Att du väljer att leva i en ekokammare förändrar inte det faktum att bostadsmarknaden alltid går upp över tid.
Citera
2024-01-06, 17:12
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Kraschen är redan här.
-19% på villor i riket på 1.5 år.

I Stockolm
-30-35% på radhus/kedjehus och BR är nere på samma prisnivå som för 10 år sen i flertalet försäljningar nu under December i förorterna.
Dags att vakna upp ur haschdimman, maestro.
Jasså? Vart är då rean, med tillhörande "klipp och fynd" du och alla tragiska hyreshoror här i tråden brölat så om?

Du bor ju kvar i din lilla tragiska studentbostad.
Citera
2024-01-06, 17:38
Medlem
StigHelmutts avatar
Huspriserna kommer börja gå upp igen, när alla överbelånade sålt klart.

Eftersom våra pensionsräddare är i stort sett gravida hela tiden så kommer det Alltid förbli bostadsbrist.
Citera
2024-01-06, 17:47
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Kraschen är redan här.
-19% på villor i riket på 1.5 år.

I Stockolm
-30-35% på radhus/kedjehus och BR är nere på samma prisnivå som för 10 år sen i flertalet försäljningar nu under December i förorterna.
Dags att vakna upp ur haschdimman, maestro.

I den här tråden förvägras både definitionen av begreppet bostadsbubbla, dess orsaker samt definitionen av bostadskrasch. I ämnet:

https://www.marginalen.se/privat/ekonomitips/enkel-banksvenska/bostadsbubbla/
https://www.boupplysningen.se/salja/bostadsbubbla-bostadskrasch
https://www.ekonomifokus.se/bostad/kopa-bostad-guide/bostadsbubbla
Citera
2024-01-06, 18:19
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Alla värderar olika. Många värderar en etta innanför tullarna högre än än trea utanför. Oavsett skick. Rent av majoriteten väljer mycket hellre läge framför antal kvm givet prisbilden.

Innanför tullarna behöver man tex inte bil. Kostnad för en privat bil med skatt, biltullar, drivmedel, parkering, försäkring med mera hamnar utan problem över 10k i månaden. Skulle själv tycka det var tortyr att bo utanför tullarna utan bil.

10k i räntekostnad per månad motsvarar ett lån på 3.5 msek med 5% ränta. Och den lär ju sjunka snart.

Mao kan du i teorin köpa en lägenhet innanför tullarna för 7 msek utan bil och ha samma månadskostnad som för en lägenhet som kostar 3,5 msek utanför tullarna med bil.

(Förmodligen blir lägenheten i stan billigare då de i regel har starkare föreningar, äger marken, har låga lån och därmed lägre avgifter än i förorten)

Här får jag för en gångs skull hålla med dig. Jag flytta nyligen ut från innerstan och även för den som bor relativt nära stan är det nästan omöjligt att inte ha bil. Så man kan ofta dra av tio tusen i utgifter vid en flytt in till stan.

Me det sagt är det för den som är i familjebildande ålder eller äldre ändå besvärligt att inte ha bil även om man bor i innerstan då man ofta har vänner och familj som bor annorstädes.
Citera
2024-01-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Här får jag för en gångs skull hålla med dig. Jag flytta nyligen ut från innerstan och även för den som bor relativt nära stan är det nästan omöjligt att inte ha bil. Så man kan ofta dra av tio tusen i utgifter vid en flytt in till stan.

Me det sagt är det för den som är i familjebildande ålder eller äldre ändå besvärligt att inte ha bil även om man bor i innerstan då man ofta har vänner och familj som bor annorstädes.

Tja fast Är du i familjebildande ålder och bor i förorten skulle jag säga att det är tortyr att inte ha två bilar. Mao så kan du ändå räkna hem +10k i månaden på att bo i stan då det går utmärkt att bo där med bara en bil.

Detta tex

4a 95 kvm. Garage i källaren 800 kr per månad. 4200 i avgift. Längst upp i huset. Väldigt stark förening.

8,2 msek

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-stockholms-kommun-fleminggatan-36b,-5-5tr-21083255
Senast redigerad av DaKittler 2024-01-06 kl. 18:37.
Citera
2024-01-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Tja fast Är du i familjebildande ålder och bor i förorten skulle jag säga att det är tortyr att inte ha två bilar. Mao så kan du ändå räkna hem +10k i månaden på att bo i stan då det går utmärkt att bo där med bara en bil.

Detta tex

4a 95 kvm. Garage i källaren 800 kr per månad. 4200 i avgift. Längst upp i huset. Väldigt stark förening.

8,2 msek

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-stockholms-kommun-fleminggatan-36b,-5-5tr-21083255

Hur har ni räknat när ni tror att en bil kostar 10 000 kr i månaden?
Citera
2024-01-06, 18:58
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Så du är också en av de som tror att:

"En inflation på 9% kräver en ränta på 9%. En inflation på 13% kräver en ränta på 13%."

...eller finns det andra faktorer än penningmängd som kan driva inflationen i samhället?
Räntopr och inflation hänger ihop. Jag hittar inget diagram med siffror för Sverige men så här ser det ut i USA (CPI = inflation, Funds rate = riksbankens styrränta i USA):
https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_funds_rate#/media/File:FFR_treasuries.webp
Citera
2024-01-06, 18:59
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Hur har ni räknat när ni tror att en bil kostar 10 000 kr i månaden?
En ny bil med inköpspris typ 350-500k kostar 100k per år om man kör 1000 mil = ca 10k per månad. En skrothög kan man naturligtvis köra för 2-3k per månad, mest bensinkostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in