Citat:
Ursprungligen postat av
IdiotSavant
Det är ett exempel som är totalt överflödigt samt efterblivet eftersom ingen någonsin har hävdat att inflation är synonymt med prisökning på en enskild vara. En halmgubbe från din sida med andra ord.
I princip alla dina inlägg här i tråden hade kunnat sammanfattas med meningen ”inflation är ökning av penningmängden”. Du har producerat meter av text utan riktigt säga någonting annat än just det.
Även om vi godtar din onödigt tillkrånglade semantik och definierar inflation som ökning av penningmängden så är det oklart vad du menar att de praktiska implikationerna av detta är. Riksbanken definierar bevisligen inflation annorlunda och det är riksbanken som bestämmer styrräntan utifrån sin definition av inflation (KPI). Hade du blivit gladare om riksbanken hade övergett begreppet inflation och kallat det ”generella prisökningar i stället ”?
Har du någon annan poäng så får du gärna förklara den.
Här har vi ännu en som kämpar med att förstå en enkel poäng. För det första, om du inte kan se nyttan av ett enkelt exempel för att förklara ett koncept, då kanske du behöver gå tillbaka till förskolan och borsta upp på din logik.
Du tycker att mitt exempel med apelsinerna är överflödigt och efterblivet. Om du kallar det överflödigt att försöka göra ekonomiska begrepp förståeliga för vanliga människor, då är jag mer än gärna överflödig. Jag kan förtydliga det för dig igen: det var ett enkelt exempel för att belysa skillnaden mellan inflation och prischocker. Skribenten hävdade att inflation är något annat än en expansion av penninmängden, vilket det inte är. Det var ett försök att göra det enkelt för dig att förstå, men tydligen är det som att kasta pärlor för svin.
Angående Riksbanken och deras definition av inflation, det är skrattretande att du tror att deras definition automatiskt gör den korrekt. Det är som att lita på en blind pilot för att styra ditt flygplan. Men om du föredrar att blint följa auktoriteter, då är väl det din grej.
Och nej, jag skulle inte bli gladare om Riksbanken ändrade namnet på inflation till "generella prisökningar". Jag skulle bli gladare om de slutade trycka pengar som om det vore toalettpapper och förstörde köpkraften för vanliga människor.
Visst, penningmängden har minskat något det senaste året, och bostadsmarknaden har samtidigt, av en slumpvis händelse, tagit en nosedive? Så mycket för de som påstod att penningmängden inte påverkade bostadsmarknaden. De är inte kvar i tråden som tur är. Det är förståeligt.