2024-01-07, 17:03
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Det är inte industrin som kommer tappa jobb på AI, industrin har försökt automatisera allt så mycket det bara går väldigt länge nu och vore det kostnadseffektivt hade man redan gjort det.

Det är pappersvändare som är illa ute som sitter och leker i excel osv, de mindre kunniga inom white collar dvs.
Alltså, inga riktiga jobb. Som jag tidigare skrev.
Citera
2024-01-07, 17:06
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRF450
Köttskallarna i tråden tror att Stockholm (innanför tullarna) utgör 100% av Sveriges bostadsmarknad.
Innanför tullarna är väl knappast bostadsmarknaden som lider mest däremot? Känns ju relativt säkert där mot kraschar, då många arbetar där och man kan bekvämt skippa bilen om det blir tight i ekonomin.

Nybyggda områden med många överbelånade BRF och invånare som i många fall är relativt bilberoende sitter nog fan så mycket mer i skiten än innerstan, oavsett om vi snackar Göteborg eller Stockholm t.ex.

Inte så kul om avgiften till BRF går upp 10% 5 år irad för att parera räntorna och att sälja bilen förstör din pendling totalt. Då sticker kostnaderna på ett helt annat sätt jämfört med en innerstads-BRF där man knappt har några lån då man haft 100år+ på sig att betala av, har butiker/restauranger i bottenplan i rätt områden och man använder inte bilen till vardags.
Senast redigerad av Dirty. 2024-01-07 kl. 17:10.
Citera
2024-01-07, 17:09
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Läskunning? Läs om. Man äger inte en BRF, däremot går det utmärkt att äga hr-fastigheter och sommarhus. Gått i nya GP-skolan?
Men du skrev ju att du ägde en BRF?

För oss med svenska som modersmål, tolkas det som att du äger en hel bostadsrättsförening.

Eller du kanske har gått någon häftig och frän specialkurs i mytomani på Avanzaz Dollarmiljonärsskola? Betalade du i Seketas, Dollarzzz eller något annat fränt?

Be om pengarna tillbaka. Den kursen hjälpte inte.

Spara sedan dom pengarna till en kontantinsats. Så att du slipper dela säng med Mamma när du är i medelåldern.

Eller du kanske går igång på mamsen?
Citera
2024-01-07, 17:11
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Innanför tullarna är väl knappast bostadsmarknaden som lider mest däremot? Känns ju relativt säkert där mot kraschar, då många arbetar där och man kan bekvämt skippa bilen om det blir tight i ekonomin.

Nybyggda områden med många överbelånade BRF och invånare som i många fall är relativt bilberoende sitter nog fan så mycket mer i skiten än innerstan, oavsett om vi snackar Göteborg eller Stockholm t.ex. Inte så kul om avgiften till BRF går upp 10% 5 år irad för att parera räntorna och att sälja bilen förstör din pendling totalt. Då sticker kostnaderna på ett helt annat sätt jämfört med en innerstads-BRF där man knappt har några lån då man haft 100år+ på sig att betala av, har butiker/restauranger i bottenplan i rätt områden och man använder inte bilen till vardags.
Så är det nog. Dock väldigt liten del av den totala marknaden som utgörs av den gruppen.

Jag har ingen i min bekantskap som inte har råd med sitt boende. Inte hört ett ljud.

Enligt trådens hyreshoror, skulle ju folk skänka bort sina bostäder, redan förra året.

Hur gick det med det?
Citera
2024-01-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Läskunning? Läs om. Man äger inte en BRF, däremot går det utmärkt att äga hr-fastigheter och sommarhus. Gått i nya GP-skolan?
Absolut så men varför påstår du då att du äger en brf?

Det är dina ord, eller läser du inte dina egna inlägg?

Däremot kan du vara medlem i en brf och äga en br.

Det är sånt vi vuxna har koll på, inte du som sitter i mammas källare och knappast äger kläderna du bär.

Har du över huvud taget koll på vad en fastighet eller brf. är.

Med tanke på dina inlägg knappast.

Skall vi vara on topic. så är en fastighet bebyggd ett åtagande inte bara en investering, framför allt om byggnadens ändamål är att hyras ut till fler familjer för boende.
Det har i vissa tider varit en bra investering, men samtidigt så i andra tider har det skapat ekonomiska kriser då man överbelastat dessa fastigheter.
Hur ser det ut just nu, är nog många företag som svettas nu när driftkostnader och räntor stiger.
Du måste inse att samma kostnader som drabbar Småhus och brf. även gäller företag som hyr ut bostäder.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-01-07 kl. 17:45.
Citera
2024-01-07, 17:13
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRF450
Så är det nog. Dock väldigt liten del av den totala marknaden som utgörs av den gruppen.

Jag har ingen i min bekantskap som inte har råd med sitt boende. Inte hört ett ljud.

Enligt trådens hyreshoror, skulle ju folk skänka bort sina bostäder, redan förra året.

Hur gick det med det?
Ja, den här tråden består till stor del av folk som bara vill se marknaden krascha totalt.
Citera
2024-01-07, 17:17
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ja, den här tråden består till stor del av folk som bara vill se marknaden krascha totalt.
Ja, är nog många våta kinder i hyreshorornas högborgar nu.
Citera
2024-01-07, 17:21
Medlem
Tittar man på Mäklarstatistik så har villor årsvis sedan 1996 endast backat 1 år (!) och då med 1 % 2010-2011. 12 januari publiceras siffror för 2023. Denna siffra kommer med all sannolikhet visa 1,68 eller 1,69 K/T för 2023 och därmed en nedgång på -9 %.
Citera
2024-01-07, 17:25
Medlem
sebastian_s avatar
När kommer verkligheten ikapp bostadsmarknaden som så många i tråden snackat om?

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter/12m-prisutveckling

Bostadsrätter upp 1.4% på 12 månader
Citera
2024-01-07, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotSavant
Det är ett exempel som är totalt överflödigt samt efterblivet eftersom ingen någonsin har hävdat att inflation är synonymt med prisökning på en enskild vara. En halmgubbe från din sida med andra ord.

I princip alla dina inlägg här i tråden hade kunnat sammanfattas med meningen ”inflation är ökning av penningmängden”. Du har producerat meter av text utan riktigt säga någonting annat än just det.

Även om vi godtar din onödigt tillkrånglade semantik och definierar inflation som ökning av penningmängden så är det oklart vad du menar att de praktiska implikationerna av detta är. Riksbanken definierar bevisligen inflation annorlunda och det är riksbanken som bestämmer styrräntan utifrån sin definition av inflation (KPI). Hade du blivit gladare om riksbanken hade övergett begreppet inflation och kallat det ”generella prisökningar i stället ”?

Har du någon annan poäng så får du gärna förklara den.
Här har vi ännu en som kämpar med att förstå en enkel poäng. För det första, om du inte kan se nyttan av ett enkelt exempel för att förklara ett koncept, då kanske du behöver gå tillbaka till förskolan och borsta upp på din logik.

Du tycker att mitt exempel med apelsinerna är överflödigt och efterblivet. Om du kallar det överflödigt att försöka göra ekonomiska begrepp förståeliga för vanliga människor, då är jag mer än gärna överflödig. Jag kan förtydliga det för dig igen: det var ett enkelt exempel för att belysa skillnaden mellan inflation och prischocker. Skribenten hävdade att inflation är något annat än en expansion av penninmängden, vilket det inte är. Det var ett försök att göra det enkelt för dig att förstå, men tydligen är det som att kasta pärlor för svin.

Angående Riksbanken och deras definition av inflation, det är skrattretande att du tror att deras definition automatiskt gör den korrekt. Det är som att lita på en blind pilot för att styra ditt flygplan. Men om du föredrar att blint följa auktoriteter, då är väl det din grej.

Och nej, jag skulle inte bli gladare om Riksbanken ändrade namnet på inflation till "generella prisökningar". Jag skulle bli gladare om de slutade trycka pengar som om det vore toalettpapper och förstörde köpkraften för vanliga människor.

Visst, penningmängden har minskat något det senaste året, och bostadsmarknaden har samtidigt, av en slumpvis händelse, tagit en nosedive? Så mycket för de som påstod att penningmängden inte påverkade bostadsmarknaden. De är inte kvar i tråden som tur är. Det är förståeligt.
Citera
2024-01-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Här har vi ännu en som kämpar med att förstå en enkel poäng. För det första, om du inte kan se nyttan av ett enkelt exempel för att förklara ett koncept, då kanske du behöver gå tillbaka till förskolan och borsta upp på din logik.

Du tycker att mitt exempel med apelsinerna är överflödigt och efterblivet. Om du kallar det överflödigt att försöka göra ekonomiska begrepp förståeliga för vanliga människor, då är jag mer än gärna överflödig. Jag kan förtydliga det för dig igen: det var ett enkelt exempel för att belysa skillnaden mellan inflation och prischocker. Skribenten hävdade att inflation är något annat än en expansion av penninmängden, vilket det inte är. Det var ett försök att göra det enkelt för dig att förstå, men tydligen är det som att kasta pärlor för svin.

Angående Riksbanken och deras definition av inflation, det är skrattretande att du tror att deras definition automatiskt gör den korrekt. Det är som att lita på en blind pilot för att styra ditt flygplan. Men om du föredrar att blint följa auktoriteter, då är väl det din grej.

Och nej, jag skulle inte bli gladare om Riksbanken ändrade namnet på inflation till "generella prisökningar". Jag skulle bli gladare om de slutade trycka pengar som om det vore toalettpapper och förstörde köpkraften för vanliga människor.

Visst, penningmängden har minskat något det senaste året, och bostadsmarknaden har samtidigt, av en slumpvis händelse, tagit en nosedive? Så mycket för de som påstod att penningmängden inte påverkade bostadsmarknaden. De är inte kvar i tråden som tur är. Det är förståeligt.

Denna tråd handlar om Sveriges bostadsmarknad inte ditt privata korståg mot riksbanken.

Ja räntor påverkar bostadsmarknaden men någonstans måste man ändå inse att man är off-topic.
Citera
2024-01-07, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Denna tråd handlar om Sveriges bostadsmarknad inte ditt privata korståg mot riksbanken.

Ja räntor påverkar bostadsmarknaden men någonstans måste man ändå inse att man är off-topic.
Räntor påverkar efterfrågan, inflation påverkar kostnaderna, och bostadsmarknaden sitter där mitt i smeten. Det är som att säga att regnet inte påverkar om du blir blöt när du går ut. Du kan inte diskutera bostadsmarknaden utan räntor och inflation ur ett nationalekonomiskt perspektiv. De är intimt sammankopplade och påverkar varandra på sätt som är avgörande för att förstå den.

Att diskutera bostadsmarknaden utan att nämna räntor och inflation är som att prata om att simma utan att nämna vattnet. Det är omöjligt.

Du försöker baka en kaka utan mjöl. Det funkar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in