2024-01-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRF450
Så DU äger en BRF?

Redan här gör du ju bort dig. Tattare.

Man kan äga en bostadsrätt, men inte en hel bostadsrättsförening. Eller ja, du kan kanske köpa upp varenda BR i en förening, och där genom äga hela bostadsrättsföreningen, och sedan hyra ut lägenheterna. Men då finns det nog betydligt smidigare lösningar, om man har som avsikt att vara fastighetsägare, och hyra ut lägenheter.

Du är en mytoman, som sitter och försöker spela häftig med ditt patetiska och sorgliga "Seketas" dravel. Du äger förmodligen knappt ens kläderna du har på kroppen.
Den största fjanten är väl du. Jag vet precis vad jag äger, nämligen en andel i en BRF. Det kan jag leva med, har mina andra fastigheter i bolag som avkastar lite blygsamma summor p g a denna jävla muppreglering. Noterade precis att här i Bangkok växlar de in dina löneseketas för 0kr 🤣
Citera
2024-01-07, 15:59
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Den största fjanten är väl du. Jag vet precis vad jag äger, nämligen en andel i en BRF. Det kan jag leva med, har mina andra fastigheter i bolag som avkastar lite blygsamma summor p g a denna jävla muppreglering. Noterade precis att här i Bangkok växlar de in dina löneseketas för 0kr 🤣
Mm. Blir nog bra.

Var det inte en hel BRF du ägde nyss i förra inlägget? Eller klarar dollarmiljonären inte av att göra skillnad på en Bostadsrätt (BR) och Bostadsrättsförening (BRF?)

Ska ge dig ett tips Niklas: Håll dig till sanningen, så behöver du aldrig komma ihåg vad du har sagt/skriver.

Du äger inget.
Citera
2024-01-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Mongo kan du själv vara då du faktiskt inte förstår vad du skriver. Du skrev att du ägde en brf. vilket inte är vad du beskriver här.
Du verkar ha lite svårt med svenskan i allmänhet.
Själv bor jag i ett småhus som står på en fastighet som vi äger. Visserligen belånad men ungefär till 30% av taxeringsvärdet.
Läskunning? Läs om. Man äger inte en BRF, däremot går det utmärkt att äga hr-fastigheter och sommarhus. Gått i nya GP-skolan?
Citera
2024-01-07, 16:06
Medlem
Citat:
Mm. Blir nog bra.

Var det inte en hel BRF du ägde nyss i förra inlägget? Eller klarar dollarmiljonären inte av att göra skillnad på en Bostadsrätt (BR) och Bostadsrättsförening (BRF?)

Ska ge dig ett tips Niklas: Håll dig till sanningen, så behöver du aldrig komma ihåg vad du har sagt/skriver.

Du äger inget.
Skrev precis vad jag ägde i vår BRF. En andel på 1,2%. Jag är nöjd så. Glöm inte att det även finns BF, en gammal konstruktion, när du ändå rabblar din höga kompetens 🤣. Sist jag kollade så ägde bolaget två HR-fastigheter, men BR går typ som lösöre i DK. En Svensk företeelse som är rätt gynnad skattemässigt. Sen billig transaktionskostnad att flippa under den gamla goda tiden. Nu har de visst rasat knappt 30%, värre för småhus såklart
Citera
2024-01-07, 16:08
Medlem
Citat:
Då är det ju lugnt. Då kommer ju inflationen störtdyka (ännu mer). Och räntorna kommer sänkas. Något år efter att räntorna är sänkta. Kommer maskineriet börjar rulla på igen. Och priserna/efterfrågan på bostäderna kommer dra iväg igen.

Ja räntehöjningarna biter bra på inflationen. Börsen har redan ”tagit ut segern i förskott”. Att börsen stiger på sjunkande inflation och långräntor är helt naturligt, men den glädjefest börsen visade i Q4 2023, var lite överdriven, givet vad som kan skådas i kikaren. Mycket förhoppningar i det rallyt.
Hur bostadsmarknaden ser ut om ett år, är svårförutsägbart. Bostadsmarknaden styrs av så mkt mer än bara räntor. Arbetsmarknaden kan mycket väl få sig en törn, trots sjunkande inflation. Även det höga objektutbudet, och färre förstagångsköpare som bankar på dörren till bostadsmarknaden, kommer nog göra att vi inte ser 2010-talets uppgångar repetera sig själva inom snar framtid. Bostadsmarknaden kan mycket väl gå upp, i synnerhet nominellt, men mer sansat, gissar jag.
Citera
2024-01-07, 16:09
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Skrev precis vad jag ägde i vår BRF. En andel på 1,2%. Jag är nöjd så. Glöm inte att det även finns BF, en gammal konstruktion, när du ändå rabblar din höga kompetens 🤣. Sist jag kollade så ägde bolaget två HR-fastigheter, men BR går typ som lösöre i DK. En Svensk företeelse som är rätt gynnad skattemässigt. Sen billig transaktionskostnad att flippa under den gamla goda tiden. Nu har de visst rasat knappt 30%, värre för småhus såklart
Att du ens orkar.

Vad är vitsen med att sitta och ljuga för massa främlingar på FB? Vem är det du försöker imponera på, och verka häftig inför?

Du äger inget Niklas.
Citera
2024-01-07, 16:12
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja räntehöjningarna biter bra på inflationen. Börsen har redan ”tagit ut segern i förskott”. Att börsen stiger på sjunkande inflation och långräntor är helt naturligt, men den glädjefest börsen visade i Q4 2023, var lite överdriven, givet vad som kan skådas i kikaren. Mycket förhoppningar i det rallyt.
Hur bostadsmarknaden ser ut om ett år, är svårförutsägbart. Bostadsmarknaden styrs av så mkt mer än bara räntor. Arbetsmarknaden kan mycket väl få sig en törn, trots sjunkande inflation. Även det höga objektutbudet, och färre förstagångsköpare som bankar på dörren till bostadsmarknaden, kommer nog göra att vi inte ser 2010-talets uppgångar repetera sig själva inom snar framtid. Bostadsmarknaden kan mycket väl gå upp, i synnerhet nominellt, men mer sansat, gissar jag.
Tror det kommer bli en ordentlig uppgång runt våren 2025. 2024 kommer nog bli en platå, fram till sensommar/hösten. Då tror jag att det kommer börja smyga uppåt.

Massarbetslöshet och andra domedagsscenarion ger jag inte mycket för. 2020 och Coronapandemin gjorde både mycket gott och ont. Någon massarbetslöshet denna lågkonjuktur tror jag inte på.
Citera
2024-01-07, 16:43
Medlem
inflation och priser inräknat blev nedgången denna gång som max ca 35%

en ganska stor nedgång och den kommer finnas kvar i minnet på ett antal folk, det kommer kyla av ett tag framöver

2025 kommer priserna fortsätta upp, om inte AI slår ut folket totalt, vilket dock kan komma att ske
Citera
2024-01-07, 16:57
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaskhdjkahdjadh
inflation och priser inräknat blev nedgången denna gång som max ca 35%
Max ca 35? Det där måste ju vara en enorm avvikelse.

Inte mycket mer än 10% utan inflation inräknat från toppen senaste 48mån till idag sett till månader i mitt område. Och då är ju antagligen toppen en månad där väldigt mycket dyra lägenheter sålts (toppvåningar, små lägenheter med högt kvadratmeterpris osv.) I verkligheten snackar vi alltså om ganska prick 10% från toppen till idag, UTAN att räkna med inflationen. Med andra ord har det knappt hänt något med inflationen inräknat.

Områden som ligger ner närmare 35% har det hänt något illa i. Antingen en gentrifiering som gått åt helvete eller en mindre ort där en stor arbetsgivare försvunnit skulle jag gissa på.
Citera
2024-01-07, 16:58
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaskhdjkahdjadh
2025 kommer priserna fortsätta upp, om inte AI slår ut folket totalt, vilket dock kan komma att ske
Folk som tror detta är datafikusar/kommunanställda som inte haft något riktigt jobb under sitt liv.

Ska ta ett exempel.

CNC-maskiner, har funnits sedan 60 talet. Ändå, krävs det år 2023 maskinoperatörer.

Svetsning, kan göras med robotar. Men varför fortsätter man, än idag med att ha människor till att svetsa dom mest kluriga/avancerade sakerna?

Fundera på det lite. Så kommer du förstå varför AI inte kommer ta bort jobb som kräver någon form av fritt tänkande, kundkontakt och känsla (Typ 99.9% av alla riktiga arbeten)
Citera
2024-01-07, 17:02
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Folk som tror detta är datafikusar/kommunanställda som inte haft något riktigt jobb under sitt liv.

Ska ta ett exempel.

CNC-maskiner, har funnits sedan 60 talet. Ändå, krävs det år 2023 maskinoperatörer.

Svetsning, kan göras med robotar. Men varför fortsätter man, än idag med att ha människor till att svetsa dom mest kluriga/avancerade sakerna?

Fundera på det lite. Så kommer du förstå varför AI inte kommer ta bort jobb som kräver någon form av fritt tänkande, kundkontakt och känsla (Typ 99.9% av alla riktiga arbeten)
Det är inte industrin som kommer tappa jobb på AI, industrin har försökt automatisera allt så mycket det bara går väldigt länge nu och vore det kostnadseffektivt hade man redan gjort det.

Det är pappersvändare som är illa ute som sitter och leker i excel osv, de mindre kunniga inom white collar dvs.
Citera
2024-01-07, 17:03
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Max ca 35? Det där måste ju vara en enorm avvikelse.

Inte mycket mer än 10% utan inflation inräknat från toppen senaste 48mån till idag sett till månader i mitt område. Och då är ju antagligen toppen en månad där väldigt mycket dyra lägenheter sålts (toppvåningar, små lägenheter med högt kvadratmeterpris osv.) I verkligheten snackar vi alltså om ganska prick 10% från toppen till idag, UTAN att räkna med inflationen. Med andra ord har det knappt hänt något med inflationen inräknat.

Områden som ligger ner närmare 35% har det hänt något illa i. Antingen en gentrifiering som gått åt helvete eller en mindre ort där en stor arbetsgivare försvunnit skulle jag gissa på.
Köttskallarna i tråden tror att Stockholm (innanför tullarna) utgör 100% av Sveriges bostadsmarknad.

Häromkring mig har priserna hamnat på samma nivå som dom du beskriver, om du sätter ett plus framför 10 istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in