2024-01-07, 11:32
Avslutad
Skulle inte säga att det är så smart köpa först nu. Vet de som gjorde så och fick dumpa priset på sin villa med över miljonen. Enda läget nu är väl om du t ex köper för 1 miljon men har ett objekt som borde gå för minst 3 miljoner enligt nyare statistik. Då har du ju inga problem dumpa försäljningspriset. Bankerna är nog inte heller nu så pigga på att du köper först dyrare. S k överbryggningslån lär väl nästan ha upphört.
Citera
2024-01-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Ah, det är alltid kul att diskutera ekonomi med någon som tror att inflation är något annat än en expansion av penningmängden. Letar du efter spöken och gastar som driver inflationen? Prischocker? Det är inte inflation. Det är tillfälliga störningar i systemet som får priserna att stiga.

Du ska köpa frukt, vanligtvis kostar apelsinerna en krona styck, men en dag händer något oväntat: apelsinodlingen blir förstörd. Nu blir apelsinerna mycket svårare att få tag på eftersom det finns färre av dem. På grund av denna händelse bestämmer säljarna att höja priset på apelsinerna till fem kronor styck. Detta är ett exempel på en prischock, men det är inte inflation.

Inflation är en matematisk ekvation, när du ökar penningmängden utan att matcha det med ökad produktion, blir varje valutaenhet mindre värd. Det är ingen magi, det är grundläggande ekonomi. Orsak och verkan.

Ökar du penningmängden, ökar du även efterfrågan. Om folk har mer pengar, vad tror du händer med efterfrågan? Den går upp. Men om det inte finns tillräckligt med varor och tjänster för att möta den efterfrågan, då har du ett recept för stigande priser.

Vem i tråden är det du debatterar mot? En inbillad meningsmotståndare som menar att inflation är synonymt med prisökningar på apelsiner? Du borde kanske läsa någon kurs i nationalekonomi i stället för att rabbla upp sådant som du läst i kommentarsfältet på Zero Hedge. Apelsiner
Senast redigerad av IdiotSavant 2024-01-07 kl. 11:59.
Citera
2024-01-07, 12:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Jag har aldrig sagt att det inte finns en korrelation mellan ränta och inflation. Men att förhållandet är 1:1 (eller ännu värre) är trams som sprids av domedagsprofeter som Schiff.
Nej, Schiff är trevlig och påläst och han kommer aldrig med lögner så det har du missuppfattat. Jag ser hans inlägg på youtube ibland.

Styrräntan i alla länder anpassas efter inflationssiffrorna, så det är alltid en fördröjning och ibland gissar riksbankerna fel så kurvorna går ifrån varann ett tag men sedan smälter de ihop igen. Så generellt kan man säga att räntorna följer inflationen. De går aldrig ifrån varann utom när RB gör fel.

Själva syftet med höjda styrräntor under inflationsperioder är att få folk att spara sina pengar på sitt bankkonto istället för att spendera = driva upp inflationen. Detta gör folk bara om bank-räntorna ungefär matchar inflationen, annars tycker de att det är bättre att spendera än att spara. Så där har du den enkla korrelationen. Det kan inte finnas en inflation på 5% och en bankränta på 1%, utom i övergångsperioder som just nu när vi går från låginflationsperiod i 25 år till (möjligen) höginflationsperiod i 25 år.
Citera
2024-01-07, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotSavant
Vem i tråden är det du debatterar mot? En inbillad meningsmotståndare som menar att inflation är synonymt med prisökningar på apelsiner? Du borde kanske läsa någon kurs i nationalekonomi i stället för att rabbla upp sådant som du läst i kommentarsfältet på Zero Hedge. Apelsiner
Eftersom du tydligen har svårt att hålla reda på vad som sägs: jag har aldrig påstått att inflation är liktydigt med prisökningar på apelsiner. Det var ett exempel för att förenkla för dig vad skillnaden mellan inflation och prischocker är, men om du har problem med det kan vi ju prata om något enklare. Kanske tomater?

Och vad gäller ditt förslag att jag borde läsa en kurs i nationalekonomi, det låter som ett desperat försök att undvika att bemöta sakfrågan. Kanske är det du som behöver en repetition i nationalekonomi innan du ger dig in i debatter som denna.
Citera
2024-01-07, 13:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nej, Schiff är trevlig och påläst och han kommer aldrig med lögner så det har du missuppfattat. Jag ser hans inlägg på youtube ibland.

Styrräntan i alla länder anpassas efter inflationssiffrorna, så det är alltid en fördröjning och ibland gissar riksbankerna fel så kurvorna går ifrån varann ett tag men sedan smälter de ihop igen. Så generellt kan man säga att räntorna följer inflationen. De går aldrig ifrån varann utom när RB gör fel.

Själva syftet med höjda styrräntor under inflationsperioder är att få folk att spara sina pengar på sitt bankkonto istället för att spendera = driva upp inflationen. Detta gör folk bara om bank-räntorna ungefär matchar inflationen, annars tycker de att det är bättre att spendera än att spara. Så där har du den enkla korrelationen. Det kan inte finnas en inflation på 5% och en bankränta på 1%, utom i övergångsperioder som just nu när vi går från låginflationsperiod i 25 år till (möjligen) höginflationsperiod i 25 år.

Sparande får ner omsättningen på utestående penningmängd. Eventuellt kan man se att M1 omfördelas till M2/M3.

Höga räntor gör folk/företag mindre benägna att ta nya lån - lägre ökning av penningmängd.

Höga räntor uppmuntrar till återbetalning av utestående lån - penningmängden minskar.

Nu mäter man förvisso penningmängden men det är inget som det läggs någon större vikt vid, och den ställs heller inte i relation till något (t.ex. BNP). Däremot lägger man globalt enorm vikt vid prisökningen på apelsiner och biltvättar och ser det som ett jätteproblem, men bostäder och aktier är bara bra när det blir dyrare och dyrare.
Citera
2024-01-07, 13:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sparande får ner omsättningen på utestående penningmängd. Eventuellt kan man se att M1 omfördelas till M2/M3.

Höga räntor gör folk/företag mindre benägna att ta nya lån - lägre ökning av penningmängd.

Höga räntor uppmuntrar till återbetalning av utestående lån - penningmängden minskar.

Nu mäter man förvisso penningmängden men det är inget som det läggs någon större vikt vid, och den ställs heller inte i relation till något (t.ex. BNP). Däremot lägger man globalt enorm vikt vid prisökningen på apelsiner och biltvättar och ser det som ett jätteproblem, men bostäder och aktier är bara bra när det blir dyrare och dyrare.
Jag såg precis en intressant youtube-video. Penningmängden M2 i USA sedan 1970 korrelerar nästan exakt med inflationen och USA-börsens uppgång samma period. Det fanns inga bostadspriser i diagrammet men min känsla kring svenska priser på bostäder är att de också korrelerar ganska exakt med M2 och inflationen, ca 50-dubbling av priset sedan 1970.
https://www.youtube.com/watch?v=OaE24YLF8Hw&ab_channel=GameofTrades
Dvs bostäder är inflationssäkrade. Men man tjänar inte heller något, de bara bibehåller sitt värde som inte FIAT-valuta gör.
Citera
2024-01-07, 13:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Skulle inte säga att det är så smart köpa först nu. Vet de som gjorde så och fick dumpa priset på sin villa med över miljonen. Enda läget nu är väl om du t ex köper för 1 miljon men har ett objekt som borde gå för minst 3 miljoner enligt nyare statistik. Då har du ju inga problem dumpa försäljningspriset. Bankerna är nog inte heller nu så pigga på att du köper först dyrare. S k överbryggningslån lär väl nästan ha upphört.
Jag inväntar FEAR och RASET under 2024. Jag vet hur fear känns, jag var med 1990 och kunde köpt en äkta sjötomt på Lidingö för 1.2Mkr men tyckte den var för dyr. Med Fear och dagens enorma priser förlorar man miljoner på en Stockholms-villa men säljer ändå för man tror det sjunker ännu mer.
Senast redigerad av Barents 2024-01-07 kl. 13:20.
Citera
2024-01-07, 13:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag såg precis en intressant youtube-video. Penningmängden M2 i USA sedan 1970 korrelerar nästan exakt med inflationen och USA-börsens uppgång samma period. Det fanns inga bostadspriser i diagrammet men min känsla kring svenska priser på bostäder är att de också korrelerar ganska exakt med M2 och inflationen, ca 50-dubbling av priset sedan 1970.
https://www.youtube.com/watch?v=OaE24YLF8Hw&ab_channel=GameofTrades
Dvs bostäder är inflationssäkrade. Men man tjänar inte heller något, de bara bibehåller sitt värde som inte FIAT-valuta gör.

Ja, det var intressant. Nu tror jag inte bostäder (hus) har ökat 50x sen början av 70-talet i Sverige. Ett förortsradhus kostade runt 300k då i Stockholm och de ligger på 4-5m idag, dvs 15x ungefär.

Nu minskar penningmängden kraftig runt om i världens ekonomier, vilket är första gången sedan 1930-talet om jag minns rätt. Verkar dock inte vara någon om bryr sig om det heller, men analysen kommer kanske 10 år efter att det hände som vanligt.
Citera
2024-01-07, 13:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, det var intressant. Nu tror jag inte bostäder (hus) har ökat 50x sen början av 70-talet i Sverige. Ett förortsradhus kostade runt 300k då i Stockholm och de ligger på 4-5m idag, dvs 15x ungefär.

Nu minskar penningmängden kraftig runt om i världens ekonomier, vilket är första gången sedan 1930-talet om jag minns rätt. Verkar dock inte vara någon om bryr sig om det heller, men analysen kommer kanske 10 år efter att det hände som vanligt.
Jag minns huspriser från Danderyd där jag växte upp och en fristående villa kostade 200k kring 1970 och den kostar 10M nu så det exemplet är ganska exakt 50x. Jag tror ditt prisexempel är från 1980 ungefär.

1980 fick man för 1mkr en pampig 15-rumsvilla med stor tomt i Djursholm. Jag var och tittade på den med mina föräldrar. 1988 kostade en ordinär villa i Danderyd 1.3mkr, vi sålde vår.
Citera
2024-01-07, 15:05
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag minns huspriser från Danderyd där jag växte upp och en fristående villa kostade 200k kring 1970 och den kostar 10M nu så det exemplet är ganska exakt 50x. Jag tror ditt prisexempel är från 1980 ungefär.

1980 fick man för 1mkr en pampig 15-rumsvilla med stor tomt i Djursholm. Jag var och tittade på den med mina föräldrar. 1988 kostade en ordinär villa i Danderyd 1.3mkr, vi sålde vår.

Låter billigt men det kanske var områden som inte ansågs lika attraktiva då.

Här finns annars statistiken från 1975:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-fastpi/

20x för hela landet, 25x för Stockholm.
Citera
2024-01-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Eftersom du tydligen har svårt att hålla reda på vad som sägs: jag har aldrig påstått att inflation är liktydigt med prisökningar på apelsiner. Det var ett exempel för att förenkla för dig vad skillnaden mellan inflation och prischocker är, men om du har problem med det kan vi ju prata om något enklare. Kanske tomater?

Och vad gäller ditt förslag att jag borde läsa en kurs i nationalekonomi, det låter som ett desperat försök att undvika att bemöta sakfrågan. Kanske är det du som behöver en repetition i nationalekonomi innan du ger dig in i debatter som denna.

Det är ett exempel som är totalt överflödigt samt efterblivet eftersom ingen någonsin har hävdat att inflation är synonymt med prisökning på en enskild vara. En halmgubbe från din sida med andra ord.

I princip alla dina inlägg här i tråden hade kunnat sammanfattas med meningen ”inflation är ökning av penningmängden”. Du har producerat meter av text utan riktigt säga någonting annat än just det.

Även om vi godtar din onödigt tillkrånglade semantik och definierar inflation som ökning av penningmängden så är det oklart vad du menar att de praktiska implikationerna av detta är. Riksbanken definierar bevisligen inflation annorlunda och det är riksbanken som bestämmer styrräntan utifrån sin definition av inflation (KPI). Hade du blivit gladare om riksbanken hade övergett begreppet inflation och kallat det ”generella prisökningar i stället ”?

Har du någon annan poäng så får du gärna förklara den.
Senast redigerad av IdiotSavant 2024-01-07 kl. 15:13.
Citera
2024-01-07, 15:27
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Fast sedan bör man ta i beaktning att den teoretiska KvarAttLevaPå-kalkylen, i praktiken även påverkas av att allt annat även blivit dyrare för de allra flesta.

Så i realiteten är nog dagens räntor uppe och tangerar taket för vad många (inte alla, men många) klarar av, i kombination med de ökade kostnaderna för allt annat. I reala termer har Svenssons köpkraft reversersts till, vad var det, 2014 års nivå?
Då är det ju lugnt. Då kommer ju inflationen störtdyka (ännu mer). Och räntorna kommer sänkas. Något år efter att räntorna är sänkta. Kommer maskineriet börjar rulla på igen. Och priserna/efterfrågan på bostäderna kommer dra iväg igen.

Vi har sett detta, otaliga gånger.

Kvar i sina äckliga hyresrätter, sitter domedagsprofeterna och lipar. Kommer bli samma sak även denna gången. Och nästa gång också.

Går ungefär i tioårscykler detta. Inget nytt under solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in