2024-01-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Hur har ni räknat när ni tror att en bil kostar 10 000 kr i månaden?

Du måste tänka på alla kringkostnader en bil för med sig. Parkering, biltullar, däckbyten, underhåll, biltvättar osv

Bara att tvätta på macken varannan vecka kostar dig över 6k per år

Mellan tummen och pekfingret.

Säg att du äger en något år gammal dieselbil. Typ en Passat. Säg att den går 2000 mil per år och drar 0,8 och kostade 250k att köpa.

Skatt 4k
Helförsäkring 9k
Värdeminskning 15% per år 38k
Service 4k
Däckbyten 1k
Löpande underhåll 10k
Diesel 20 kr per liter; 32k
Biltullar; 2 passager i veckan in och ut ur stan. 17k
Parkering 10k (hem och ute)

Cirka 10k i månaden totalt

Men det är klart. Bor du i en håla och kör en 27 år gammal Dacia parkerad på Leffes gräsmatta så blir det ju billigare. Mer spännande också iom att man aldrig vet om skiten startar.

10k i månaden är räntekostnad för ett lån på 3,5 msek till en bostad. Mao kan du teoretiskt köpa en bostad för 7 msek utan bil och en för 3,5 msek med bil allt annat lika
Senast redigerad av DaKittler 2024-01-06 kl. 19:20.
Citera
2024-01-06, 19:12
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Räntopr och inflation hänger ihop. Jag hittar inget diagram med siffror för Sverige men så här ser det ut i USA (CPI = inflation, Funds rate = riksbankens styrränta i USA):
https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_funds_rate#/media/File:FFR_treasuries.webp

Jag har aldrig sagt att det inte finns en korrelation mellan ränta och inflation. Men att förhållandet är 1:1 (eller ännu värre) är trams som sprids av domedagsprofeter som Schiff.
Senast redigerad av Dotard 2024-01-06 kl. 19:21.
Citera
2024-01-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Tja fast Är du i familjebildande ålder och bor i förorten skulle jag säga att det är tortyr att inte ha två bilar. Mao så kan du ändå räkna hem +10k i månaden på att bo i stan då det går utmärkt att bo där med bara en bil.

Detta tex

4a 95 kvm. Garage i källaren 800 kr per månad. 4200 i avgift. Längst upp i huset. Väldigt stark förening.

8,2 msek

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-stockholms-kommun-fleminggatan-36b,-5-5tr-21083255

Din antaganden på vilka kostnader som är normala är verkligen speciella. Hur många familjer tror du lägger 20 tkr / månad eller mer på bilar? Ett öde som du tycker är "tortyr" om man inte bor i Stockholms innerstad.

I praktiken har de väldigt många barnfamiljer i stan 1 bil, det är inte så skoj att ta sig till Leos lekland med buss i januari.
Men det gäller också familjer som bor utanför staden om man inte bor ute på landet. Jobbar man i city så undviker de flesta rimliga att ta bilen in, även om man råkar ha en. Därav har få behov av två bilar.
Citera
2024-01-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Din antaganden på vilka kostnader som är normala är verkligen speciella. Hur många familjer tror du lägger 20 tkr / månad eller mer på bilar? Ett öde som du tycker är "tortyr" om man inte bor i Stockholms innerstad.

I praktiken har de väldigt många barnfamiljer i stan 1 bil, det är inte så skoj att ta sig till Leos lekland med buss i januari.
Men det gäller också familjer som bor utanför staden om man inte bor ute på landet. Jobbar man i city så undviker de flesta rimliga att ta bilen in, även om man råkar ha en.

Åker du förbi villaområden i Stockholm skulle jag säga att över 90% har två bilar på parkeringen. Även i närförorter som Lidingö eller Enskede. Något färre i radhus. De som har två bilar i innerstan går nog att räkna på fingrarna.

Sen är det min personliga preferens givetvis. Att sitta ute i en villa någonstans om partnern vill ha bilen och därmed vara tvungen att harva i kollektivtrafiken med barnen ser jag som tortyr.
Senast redigerad av DaKittler 2024-01-06 kl. 19:25.
Citera
2024-01-06, 19:28
Medlem
Citat:
Och som sagt. Bankerna verkar allt annat än komfortabla med den lösningen du föreslår.

Que? Vilken lösning?
Att få 10% rabatt på det radhuset för 4 mkr (som annars skulle gått för ca 4,5 på ATH) gör ju att du ”tjänar” på affären, även om du måste släppa din tvåa för 2,25 istället för de 2,5 som du fått vid ATH.
Hur kan detta vara en dålig grej? Har bostadsägarna kollektivt sedan våren ’22, helt sonika börjat hata pengar?
Citera
2024-01-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Que? Vilken lösning?
Att få 10% rabatt på det radhuset för 4 mkr (som annars skulle gått för ca 4,5 på ATH) gör ju att du ”tjänar” på affären, även om du måste släppa din tvåa för 2,25 istället för de 2,5 som du fått vid ATH.
Hur kan detta vara en dålig grej? Har bostadsägarna kollektivt sedan våren ’22, helt sonika börjat hata pengar?

Att köpa först och sälja sen. Ja du tjänar på att priserna går ned om du ska köpa upp dig. Men bankerna är som sagt extremt restriktiva med detta numera, speciellt om du ska byta upp dig. Det är en stor anledning till att marknaden är så seg. 10% ish av säljarna har fått lov att köpa först av sin bank.
Citera
2024-01-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Men det gäller också familjer som bor utanför staden om man inte bor ute på landet. Jobbar man i city så undviker de flesta rimliga att ta bilen in, även om man råkar ha en. Därav har få behov av två bilar.

Jepp, de flesta jag känner som jobbar i centrala Göteborg, men bor i kranskommun (typ Lerum), åker kollektivt till jobbet. Möjligen tas bilen från villan (om man bor lite avsides) och ställs på pendlarparkeringen vid tågstationen.

Så mkt smidigare att slippa böka med bil inne i stan, speciellt på tider det garanterat är mkt trafik.
Citera
2024-01-06, 19:38
Medlem
Citat:
Att köpa först och sälja sen. Ja du tjänar på att priserna går ned om du ska köpa upp dig. Men bankerna är som sagt extremt restriktiva med detta numera, speciellt om du ska byta upp dig. Det är en stor anledning till att marknaden är så seg. 10% ish av säljarna har fått lov att köpa först av sin bank.

Vilket återknyter till det jag först skrev i denna subdiskussion: Då måste det alltså finnas en grav osäkerhet kring att jag ens får 0,9xATH för min gamla tvåa? Låt vara att denna grava osäkerhet kommer från bankens håll. Alltså att bankerna ser en betydande risk på nedsidan kortsiktigt på bostadsmarknaden.
Annars hade det väl aldrig varit någon issue om en var kvalificerad för det nya lånet i övrigt?
Citera
2024-01-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Vilket återknyter till det jag först skrev i denna subdiskussion: Då måste det alltså finnas en grav osäkerhet kring att jag ens får 0,9xATH för min gamla tvåa? Låt vara att denna grava osäkerhet kommer från bankens håll. Alltså att bankerna ser en betydande risk på nedsidan kortsiktigt på bostadsmarknaden.
Annars hade det väl aldrig varit någon issue om en var kvalificerad för det nya lånet i övrigt?

Kommer också från mäklare. Ska du sälja en bostad idag och få en värdering kommer du direkt få frågan hur bråttom du har och helt olika värderingar beroende på det.

De kan värdera din bostad till 10 msek tex, men de vet att processerna tar evigheter så måste du sälja inom en månad eller två kanske bara de kan åta sig 9 msek. Om ens det.
Citera
2024-01-06, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Så du är också en av de som tror att:

"En inflation på 9% kräver en ränta på 9%. En inflation på 13% kräver en ränta på 13%."

...eller finns det andra faktorer än penningmängd som kan driva inflationen i samhället?
Ah, det är alltid kul att diskutera ekonomi med någon som tror att inflation är något annat än en expansion av penningmängden. Letar du efter spöken och gastar som driver inflationen? Prischocker? Det är inte inflation. Det är tillfälliga störningar i systemet som får priserna att stiga.

Du ska köpa frukt, vanligtvis kostar apelsinerna en krona styck, men en dag händer något oväntat: apelsinodlingen blir förstörd. Nu blir apelsinerna mycket svårare att få tag på eftersom det finns färre av dem. På grund av denna händelse bestämmer säljarna att höja priset på apelsinerna till fem kronor styck. Detta är ett exempel på en prischock, men det är inte inflation.

Inflation är en matematisk ekvation, när du ökar penningmängden utan att matcha det med ökad produktion, blir varje valutaenhet mindre värd. Det är ingen magi, det är grundläggande ekonomi. Orsak och verkan.

Ökar du penningmängden, ökar du även efterfrågan. Om folk har mer pengar, vad tror du händer med efterfrågan? Den går upp. Men om det inte finns tillräckligt med varor och tjänster för att möta den efterfrågan, då har du ett recept för stigande priser.
Citera
2024-01-06, 19:55
Medlem
Citat:
Åker du förbi villaområden i Stockholm skulle jag säga att över 90% har två bilar på parkeringen. Även i närförorter som Lidingö eller Enskede. Något färre i radhus. De som har två bilar i innerstan går nog att räkna på fingrarna.

Sen är det min personliga preferens givetvis. Att sitta ute i en villa någonstans om partnern vill ha bilen och därmed vara tvungen att harva i kollektivtrafiken med barnen ser jag som tortyr.

Jag bortser helt från att du tror att 90% i dessa områden lägger 20tkr+/mån på bilar (det är bara för absurt).

Min poäng var att om du bor i säg Enskede med familj behöver du 2 bilar ungefär lika mycket som någon som bor på Kungsholmen. På vardagar åker man kollektiv in till jobbet och man använder 0 - 1 bil. På helgen kan behovet av två bilar uppkomma oavsett var man bor men det är inte så vanligt.

Att folk råkar ha 2 bilar är lyx i detta område, och det kan ju folk välja att lägga pengar på om de vill.
Citera
2024-01-06, 21:05
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antisvenskaflocken
varför skulle jag vara avundsjuk på fula jävla blts med skulder? jävla slavhelveten. nästa månad går det ner mer!
Och? Jag kommer ändå inte sälja. Och du kommer ändå inte köpa.

Jag behöver/vill inte sälja. Du vill/behöver köpa, men har inte råd.

Fattiga arbetslösa bidragspack 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in