2024-01-05, 20:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Fast det finns ibland inga svenska ord för engelska uttryck.
Jag brukar berömma de vuxna som säger de äter själv 🤣

Jo det finns det alltid. Det är bara obildade som inte lärt sig dem.

Du får väl intala dig att de egentligen skulle säga åt »för sig själv«, men utelämnade en del ord eftersom de ansåg att du var tillräckligt smart att ändå förstå.
Citera
2024-01-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo det finns det alltid. Det är bara obildade som inte lärt sig dem.

Du får väl intala dig att de egentligen skulle säga åt »för sig själv«, men utelämnade en del ord eftersom de ansåg att du var tillräckligt smart att ändå förstå.

Det beror snarare på att JAG trodde de var smarta nog att kunna den enkla skillnaden på själv och ensam.
Och detta är "infödda" svenskar
Citera
2024-01-05, 23:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Det beror snarare på att JAG trodde de var smarta nog att kunna den enkla skillnaden på själv och ensam.
Och detta är "infödda" svenskar

Det vet de säkert, men som sagt i vardagsspråket kan slang förekomma utan att det är något problem annat än för autister. Det är ju även så att ord kan få nya betydelser. I nuläget stämplas det som vardagsspråk, men om något årtionde kan det vara fullt acceptabelt även i standardspråket.

Du kan ju ta ett ord som utan exempelvis som är sin egen motsats.

Nisse kom, utan Kalle.

Nisse kom inte, utan Kalle.
Med vetskap om denna till synes varande anomali skulle mycket väl själv kunna få fler än en strikt betydelse. Sammanhanget och det mest logiska avgör vilken från fall till fall. Den som är osäker får be om förtydligande.
Citera
2024-01-05, 23:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Ordet ”själv” måste vara ett av de mest missförstådda orden. Det känns som om 90% av befolkningen tror att det betyder samma sak som ”ensam”.

Jag säger själv fastän jag vet att det är fel. För ensam är ett laddat ord som inte beskriver vad jag menar.

Jag kan äta ute ensam, jag bor ensam. Det låter ju bedrövligt deprimerande. Som att jag känner mig ensam. Men att säga att jag äter själv, visst kan det låta lite roligt, för folk tar nog för givet att jag inte behöver bli matad.
Citera
2024-01-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag säger själv fastän jag vet att det är fel. För ensam är ett laddat ord som inte beskriver vad jag menar.

Jag kan äta ute ensam, jag bor ensam. Det låter ju bedrövligt deprimerande. Som att jag känner mig ensam. Men att säga att jag äter själv, visst kan det låta lite roligt, för folk tar nog för givet att jag inte behöver bli matad.

Jag bor ensam låter ju vuxet.
Däremot, jag bor själv. Då är det någon som måste berätta att de är kapabla till att sköta ett hushåll 😁
Citera
2024-01-05, 23:25
Medlem
Citat:
Det vet de säkert, men som sagt i vardagsspråket kan slang förekomma utan att det är något problem annat än för autister. Det är ju även så att ord kan få nya betydelser. I nuläget stämplas det som vardagsspråk, men om något årtionde kan det vara fullt acceptabelt även i standardspråket.

Du kan ju ta ett ord som utan exempelvis som är sin egen motsats.

Nisse kom, utan Kalle.

Nisse kom inte, utan Kalle.
Med vetskap om denna till synes varande anomali skulle mycket väl själv kunna få fler än en strikt betydelse. Sammanhanget och det mest logiska avgör vilken från fall till fall. Den som är osäker får be om förtydligande.

Vad vill du ha sagt med de meningarna????.???????????
Citera
2024-01-06, 04:07
Medlem
Om någon som smakar min rökta abborre frågar "var får du fisken ifrån" medger jag att svaret "jag drar upp den själv" visserligen är tillfyllest, men för den ytterst skeptiske inte absolut utesluter att jungman Jansson möjligen ibland är med på fiskefärderna som handräckning.

"Jag drar upp den ensam" förefaller mig dock som en onödig poängtering.
Citera
2024-01-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om någon som smakar min rökta abborre frågar "var får du fisken ifrån" medger jag att svaret "jag drar upp den själv" visserligen är tillfyllest, men för den ytterst skeptiske inte absolut utesluter att jungman Jansson möjligen ibland är med på fiskefärderna som handräckning.

"Jag drar upp den ensam" förefaller mig dock som en onödig poängtering.

Men det är ju skillnad. DU drar ju upp den själv, utan hjälp 😳
Citera
2024-01-06, 18:05
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Det finns de som tror att ha ”Skrupler” är något negativt. Men betyder att någon har samvete.

Personer som agerar utan samvete kallas för skrupelfria eller skrupellösa.
Citera
2024-01-06, 18:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Den här tråden gör att jag vill sluta använda talesätt och börja prata bebisspråk. Risken är jävligt stor att jag blir missförstådd annars!

Här har jag gått runt hela livet och piffat upp språket med massa idiom utan att jag förstått att många inte alls fattat vad jag sagt...
Citera
2024-01-08, 01:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Fast helga i sången är en sammandragen form av heliga. Det är en hyllning till den heliga natten, inte en uppmaning till någon att göra natten helig. Den sammandragna formen återfinns även i namnen på kyrkor som till exempel Helga Trefaldighet, som finns lite här och var. Eller för den delen Helgeandsholmen i Stockholm.
...och inte minst i namnet Helga som väl inte direkt »trendar« på svenska namntoppen kan jag tro. Vanligt på den tiden när flickebarn döptes till Olga, Hulda och Alma. Det senare [Alma] har väl nu och då ändå varit populärt. Lite komiskt kan ju tyckas att alma mater kan översättas till »hulda moder«. Alma är alltså Hulda, men någon »huldanacka« har jag inte hört talas om ändå.
Det är alldeles riktigt att Helga och maskulinformen Helge är kognater till det nutida svenska ordet helig, men det är knappast någon sammandragning av ett kristet heliga, som till exempel i Helga Tref. eller O, helga natt (som ersätter utropet Noel!, Noel! - alltså Jul, jul! - i den franska originaltexteen). Namnen har nämligen ett gediget hedniskt ursprung, och vad våra asatroende förfäder en gång i världen menade med begreppet helig är inte gott att veta idag, men det torde inte motsvara det kristna begreppet helig särskilt väl. Jag konstaterar vidare att det finns ytterligare en "samma namn som" bland dina uppräknade kvinnonamn: Olga är helt enkelt den ryska formen av Helga.
Citera
2024-03-08, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
https://sv.wikipedia.org/wiki/Goddag_yxskaft

Beskrivningen på Wikipedia låter lite ologisk. Den döve borde ha antagit att mannen först ska säga goddag och sen fråga vad han gör.
Väldigt kort saga: https://runeberg.org/amrhoh/sorgard/0121.html

De har uppenbarligen sparat in på onödiga detaljer och hälsningsfraser.

Ibland blir det kul med missar av talesätt. ”Lägga rabarber på något” är tydligen en miss i översättningen av embargo (beslag på spanska).
Senast redigerad av EgyptiskKatt 2024-03-08 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in