2024-01-06, 14:40
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Enkel matematik, 15 % av Sveriges 10 miljoner invånare
Intressant uträkning, inte minst därför att försvaret var som starkast och bäst rustat (1964) så omfattade det mest 800000 man.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/varnplikt-under-109-ar/
Senast redigerad av borriz 2024-01-06 kl. 14:42.
Citera
2024-01-06, 14:42
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Ukraina är ju inget fredligt grannland. Det är det som är problemet. Om de hade arbetat på att upprätthålla normala relationer med Ryssland så hade kriget aldrig hänt. Varför betala ett så högt pris som de gjort när det lätt hade kunnat undvikas?
Ännu ett offer för Putins propaganda.
Citera
2024-01-06, 14:48
Medlem
Jofs avatar
Jag får inte något svar av våra ryssvänner här på min fråga om Ryssland gjorde NÅGOT rätt i sin invasion för snart två år sen!

Något som gör att det inte skall bedömas som ett militärt fiasko 😨.

Vittnar om att Ryssland har stora brister på många plan.

Nu har dom samlat sig och sköter sig militärt bättre.
Men den svaga inledningen är viktig att bära med sig för väst och inte minst för Ukraina.
Senast redigerad av Jof 2024-01-06 kl. 14:53.
Citera
2024-01-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Inte vilka som helst heller. Pilotråttor och chefsråttor. Jävligt bra utdelning för en enda kryssningsmissil.
Ukraina kan aldrig vinna detta kriget med enstaka attacker här och där.
Det måste till nån slags massiv markoffensiv som säkrar mark.
Dessa nålstick som ukraina gör nu har bara ett symboliskt värde och betyder inte ett skit på kartan.
Citera
2024-01-06, 14:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Kadyrov värnar om nära och kära (hästar) genom förrädaren Scott Ritter.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kadyrovs-vadjan-lat-mina-hastar-vara/

Ryskt falskspel om förhandlingar jada, jada, jada.

Märkligt att de är så extremt upprörda över sanktionerna. Samtidigt hävdar de att sanktionerna inte har någon som helst effekt, eller att de t.o.m. är positiva för Ryssland som tjänar på dem medan Västvärlden förlorar på dem. De borde ju gilla dem då tycker jag. Motsägelsefullt -som vanligt...
Citera
2024-01-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag får inte något svar av våra ryssvänner här på min fråga om Ryssland gjorde NÅGOT rätt i sin invasion för snart två år sen!

Vittnar om att Ryssland har stora brister på många plan.

Nu har dom samlat sig och sköter sig militärt bättre.
Men den svaga inledningen är viktig att bära med sig för väst och inte minst för Ukraina.
Lika stora brister som ukrainas motoffensiv som slutade i ett totalt fiasko.
Misstag begås i alla krig.
Citera
2024-01-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Märkligt att de är så extremt upprörda över sanktionerna. Samtidigt hävdar de att sanktionerna inte har någon som helst effekt, eller att de t.o.m. är positiva för Ryssland som tjänar på dem medan Västvärlden förlorar på dem. De borde ju gilla dem då tycker jag. Motsägelsefullt -som vanligt...

Varför finner du detta märkligt? Varför skull man inte kunna vara upprörd över sanktionerna och dess intentioner och förmåga att sila mygg och svälja kameler, menar du och samtidigt konstatera att det uttalade målen med sanktionerna på inget sätt nås och att de därmed på det stora blir effektlösa, eller till och med motverkar de mål man motiverat dem med.

Ditt resonemang är ju lite samma som att säga att man inte skulle kunna kritisrra skit som erdogan gör, samtidigt som man ändå vill bli "kompiz"/allierad och kränga vapen till honom att mosa Kurder med?
Citera
2024-01-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Enligt Snauzzers manus står det nu 0-0, han/hon kom nu med en motuppgift.

I verkligheten, där kriget pågår, gäller tvärtom. Som Jof skrev i sitt inlägg.

"Jag får inte något svar av våra ryssvänner här på min fråga om Ryssland gjorde NÅGOT rätt i sin invasion för snart två år sen!

Vittnar om att Ryssland har stora brister på många plan."
Senast redigerad av Antistalk 2024-01-06 kl. 15:15.
Citera
2024-01-06, 15:15
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ukraina kan aldrig vinna detta kriget med enstaka attacker här och där.
Det måste till nån slags massiv markoffensiv som säkrar mark.
Dessa nålstick som ukraina gör nu har bara ett symboliskt värde och betyder inte ett skit på kartan.
I ett utdraget krig är det ekonomi, industri, stridsvilja och logistik som avgör.
Många ackumulerade nålstick kan ha en avgörande effekt på sikt.
Citera
2024-01-06, 15:19
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Så kan man medge ett fiasko 😨.

Tror inte att eftervärlden kommer att hålla med om att Ukraina gjort sig skyldig till samma fiasko.
Citera
2024-01-06, 15:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Varför finner du detta märkligt? Varför skull man inte kunna vara upprörd över sanktionerna och dess intentioner och förmåga att sila mygg och svälja kameler, menar du och samtidigt konstatera att det uttalade målen med sanktionerna på inget sätt nås och att de därmed på det stora blir effektlösa, eller till och med motverkar de mål man motiverat dem med.

Ditt resonemang är ju lite samma som att säga att man inte skulle kunna kritisrra skit som erdogan gör, samtidigt som man ändå vill bli "kompiz"/allierad och kränga vapen till honom att mosa Kurder med?

Jag vet inte om jag riktigt förstår din fråga men jag försöker ändå svara.

Det är inkonsekvent av Ryssland att samtidigt hävda att sanktionerna inte har någon effekt/eller t.o.m. är positiva för dem samtidigt som de kritiserar dem och önskar slippa dem. Är något positivt vill man rimligen inte bli av med det utan tvärtom behålla det och helst få än mer av det.

M.a.o. pratar ryssarna skit, sanktionerna påverkar dem negativt, annars hade de rimligen inte varit kritiska till dem.
Citera
2024-01-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
jag menar att de har liknande geopolitiska utmaningar, de är trots allt jämförbara. Precis som ottomanska riket och Turkiet är jämförbara.

Jag vet inte vad du lägger i begreppet "geopolitiska". Men de har inte samma eller liknande utmaningar som Sovjetunionen hade. Sovjetunionen var den ena av två supermakter. Ryssland är inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in