2024-01-06, 14:22
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det låter ju utomordentligt intelligent. Om kör ni av vägen och bilen snurrar så blir du mos. Vägarna är hala i fjällen. Och på vägen dit.

Ta en bil till så slipper ni sitta som packade sillar.
Citera
2024-01-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Akut! Jag och grabbarna ska åka skidor i Åre men kom på att det är en plats för lite i bilen. Då säger de andra att bara för att jag är kortast får jag åka i takboxen om jag vill följa med.

Först skrattade jag bara åt det men nu börjar jag tänka att det kanske kan gå ändå. Har ett par frågor bara.

Tror ni man får upp en okej temp i boxen av ren kroppsvärme? Är det bäst att åka fram- eller bakåtvänd? Tycker ni det här är en bra idé?

Jag tycker du behöver nya vänner, tror du själv att det är så smart att åka takbox
Citera
2024-01-06, 14:42
Medlem
tram123s avatar
Sovsäck som.npgoknskrev tidigare men är det en längre sträcka så lär ts frysa ihjäl.
Tänk på att takboxen inte är isolerad och det kommer blåsa kallt som fan i högre hastighet.
Citera
2024-01-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nääää! Bromsat är 80 - obromsat är 30 km/t.

Borde räknas som bromsat släp. Skidåkaren har ju möjlighet att ”ploga” med skidorna när bilens bromsljus tänds.

Dock finns krav på belysning, blinkers etc för släpet. Kanske skidåkaren kan medföra ficklampor med färgat glas i rött respektive gult för detta ändamål.
Citera
2024-01-06, 14:51
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Räknas skidåkaren som "släp" får man bara köra 80 kvm / t.

Då kommer man inte fram, om man måste åka i kvadrat.
Citera
2024-01-06, 14:54
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nääää! Bromsat är 80 - obromsat är 30 km/t.

Men skidåkaren kanske kan öva på att bromsa inför resan?
Citera
2024-01-06, 15:08
Medlem
Ska du ligga ca 7 timmar i en skidbox... på taket på en bil...mitt i vintern?

Lycka till
Citera
2024-01-06, 15:23
Medlem
Mr.Jordklots avatar
Huvudet framåt är önskvärt om du vill öka chansen för att bli en sondmatad grönsak. Väldigt praktiskt om man tycker livet är lite för ansträngande som det är.

Delar du box med skidor och snowboards har du också möjligheten att få några fina skärsår som är coola att visa upp på afterskin nästa vinter när stygnen har läkt.

Men framförallt skulle jag råda dig att skaffa nya vänner som är beredd att ta två bilar för att de vill ha med dig på fjällen-semestern.
Citera
2024-01-06, 15:30
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Om du dricker kolossalt mycket sprit innan du läggs i takboxen så kanske alkoholhalten gör så att du inte fryser till is.
Kryp in i tredubbla sovsäckar och ha huvudet bakåt i färdriktningen.
Men bästa sättet är om bilen har en dragkrok så kan de spänna fast en snowracer med ombyggda medar till däck så kommer det gå bra till Åre.
Citera
2024-01-06, 15:37
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Akut! Jag och grabbarna ska åka skidor i Åre men kom på att det är en plats för lite i bilen. Då säger de andra att bara för att jag är kortast får jag åka i takboxen om jag vill följa med.
Det är helt enkelt en hint från dem att de inte vill att du ska följa med.
Citera
2024-01-06, 15:42
Medlem
Citat:

Först skrattade jag bara åt det men nu börjar jag tänka att det kanske kan gå ändå. Har ett par frågor bara.

Tror ni man får upp en okej temp i boxen av ren kroppsvärme? Är det bäst att åka fram- eller bakåtvänd? Tycker ni det här är en bra idé?

Svar:
Det kommer vara pisskallt. så ta på dig.
Om det inte är en trolltråd så skulle det vara roligt
Citera
2024-01-06, 15:43
Medlem
Full-Retards avatar
Kan fungera om du passar på att sova.

Men risken är väll att det är ganska kallt och att du dör vid ev krock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in