Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Akut! Jag och grabbarna ska åka skidor i Åre men kom på att det är en plats för lite i bilen. Då säger de andra att bara för att jag är kortast får jag åka i takboxen om jag vill följa med.

Först skrattade jag bara åt det men nu börjar jag tänka att det kanske kan gå ändå. Har ett par frågor bara.

Tror ni man får upp en okej temp i boxen av ren kroppsvärme? Är det bäst att åka fram- eller bakåtvänd? Tycker ni det här är en bra idé?

Du får krypa ner i en varm sovsäck innan med kudde och knyta runt runt huvudet först. Sedan får ni ha en panik kod, typ knacka eller mobilsamtal. Med musik och lite sprit, men nä gör inte det. Tänk på ditt liv.

Mitt råd: Gör inte det det låter väldigt farligt så jag avråder starkt dig från att verkligen genomföra detta vansinne.!
Senast redigerad av Martlet 2024-01-06 kl. 15:54.
Citera
2024-01-06, 15:47
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny545
Ska du ligga ca 7 timmar i en skidbox... på taket på en bil...mitt i vintern?

Lycka till

Blir nog dålig luft. Men kanske de kan begrava TS i takboxen i Åre? Ring Fonus och kolla.
Citera
2024-01-06, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Räknas skidåkaren som "släp" får man bara köra 80 kvm / t.
Borde räknas som släpsläde:

Citat:
Bil med släpsläde vars bruttovikt inte överstiger bilens bruttovikt.  30 km/tim 

https://ntf.se/konsumentupplysning/l...sta-hastighet/
Citera
2024-01-06, 15:59
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Akut! Jag och grabbarna ska åka skidor i Åre men kom på att det är en plats för lite i bilen. Då säger de andra att bara för att jag är kortast får jag åka i takboxen om jag vill följa med.

Först skrattade jag bara åt det men nu börjar jag tänka att det kanske kan gå ändå. Har ett par frågor bara.

Tror ni man får upp en okej temp i boxen av ren kroppsvärme? Är det bäst att åka fram- eller bakåtvänd? Tycker ni det här är en bra idé?
Eller bara ställa sig och taksurfa på boxen kan också vara ett alternativ. Inne i boxen kan ju polisen hävda att föraren skulle ha koll på vad som finns.
Citera
2024-01-06, 16:15
Medlem
ABBORREs avatar
Om man isolerar takboxen med fårskinn, eller motsvarande, tror jag att du är i livet när ni kommer fram

https://www.rusta.com/se/sv/hem--inr...h-konstfallar/
Citera
2024-01-06, 16:17
Medlem
orrtupps avatar
Tycker att du ska prova men försök att ha någon värmekälla i boxen, elväst och elstrumpor.
Mobilen har du ju så du kan ju ringa dina kompisar om du behöver på toa eller blir för kall!
Citera
2024-01-06, 16:20
Medlem
Vill du verkligen åka med ”vänner” som beter sig såhär? Sist jag råkade ut för samma problem så fick personen ligga på de andra i baksätet. Det var aldrig tal om någon takbox.
Citera
2024-01-06, 16:35
Medlem
Om detta är seriöst, varför inte byta plats med lite väskor från bagaget?

Antagligen skojtråd eller så skojar polarna med TS.

Förresten var ligger skidorna? Eller hyr ni på plats.
Stockholmare antar jag?
Citera
2024-01-06, 16:37
Medlem
Citat:

Med tanke på att takboxar vanligen har maxvikt 50 kg, är det troligen redan det som skiter sig.
Sen. Det får säkert utmärkt att åka. Rulla in dig i fårskinn etc. Rör på de lämnar du kan. Risken är dock att några tår eller nästippen förfryser.

Om ni krockar.. ja.. för tung last i boxen, av plast.. gissningsvis blir du nog mos oavsett. Och därtill olagligt. Men kör
Citera
2024-01-06, 17:03
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tycker att du ska prova men försök att ha någon värmekälla i boxen, elväst och elstrumpor.
Mobilen har du ju så du kan ju ringa dina kompisar om du behöver på toa eller blir för kall!

Klokt.
Då blir det som en japansk sovkupé.
Glögg i termos ökar mysfaktorn.
Citera
2024-01-06, 17:06
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Borde räknas som släpsläde:

https://ntf.se/konsumentupplysning/l...sta-hastighet/

Då är ju pulka optimalt!
👍
Bädda in sig i fårskinn och sen skjuts iväg!

Hur fort får ett hundspann gå förresten?
Man kan ju måla bilen som en hund.
Citera
2024-01-06, 17:13
Medlem
Jenshalls avatar
Bra sätt släcka sitt eget liv - idiot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem