Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Jag har dock på senare tid kommit på att mycket av den där "förfulningen" med åldern är något många själva bidrar med. Från tonåren och uppåt så går många av oss in för att se så vuxna ut som möjligt. Man försöker "döda" den där "snorungen" som man inte vill se ut som. Med åren har detta en tendens att förfula oss. Mycket spelar det in vilka människor vi tar efter också. När vi pratar med varandra upprepar vi inte bara saker som andra har sagt, vi härmar utseendet på den som har sagt det till oss också. Och om du mer har tagit efter äldre än yngre personer, så har det en tendens att avspegla sig i ditt yttre. Det är mer psykologi bakom än man kan tro. Det gäller dock att bli medveten om det.
Jag vet inte, jag togs för väldigt mycket yngre till jag var några år efter trettio. Visade ID på bolaget senast vid 40 varpå jag blev ställd och kassörskan sa
Jag får ursäkta men jag känner inte igen dig då hon avläste min förvåning med att jag kanske tyckte hon skulle komma ihåg mig vilket hade varit svårt då jag är extremt sällan på bolaget så då ska det vara pga något annat man ska känna igen mitt tryne.
Men nu beror inte sådant på att man ser ut som under 20 som många utan verklighetsförankring vill tro utan att man är diffus i åldern och det är meningen att de ska ta leg även om man kanske är en särskilt sliten 25-åring. Det betyder alltså inte att man tas för jätteung.
Vuxna kläder är generellt mycket snyggare än yngre klädsel. Jag klär mig förövrigt efter
min generation och det är inte mitt problem att yngre inte har en egen klädsel utan kapade vår (vi födda någonstans som sjuttio till åttiotalister) men feminiserade den med smalare byxben (vilket ju är sådant som var modernt på t.ex 80-talet och några årtionden innan dess).
Var in på H&M nyligen och insåg att skälet till att jag aldrig vill köpa kläder beror på att jag är mer KappAhl, Lindex och Bonprix än ungdom. Jag köper såklart mjukisbyxor och simpla kläder med tryck såsom t-shirts och linnen men jag är inte någon
luffare. Jag går givetvis inte ut i samma kläder jag sitter i härhemma.
Så jag som ser mig själv för det mesta i gråa mjukisbyxor, linnen och en massa smink vill hävda att det är åldern mer än annat som är skäl till att man ser sämre ut. Jag vill nog mer säga att avsaknaden av ungdomlig het är en naturlig process i livet. Köpte en massa shaping underkläder nyss då jag prioriterar en frisk, stark kropp framför att jag ska
se snygg ut naken. Dock vill jag att kläderna sitter bra när jag gör mig iordning. Jag har alltid klätt mig efter min smak förutom när jag var väldigt fattig då vardagskläderna med hoodies etcetera var mina enda alternativ. Nu skiftar jag en himla massa och köper även det mesta second hand och kör sådant tema somliga dagar
Det här är som man ser ut när man är i min ålder. Och förhoppningsvis får jag bli äldre än så här. Det kommer mer ålderstecken.
https://youtu.be/FLGCGc7sAUw?si=RvSRfR7-YNyZrUY5