2024-01-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Om någon är i ännu sämre förhandlingsläge så är det ryssland. Man kan ju undra varför ni ryssar alltid vill få det till att det är Ukraina som har dåligt läge att förhandla. Eller jo klart alla vet. Det får så pass illa för er att ni är så enormt desperata.
Två år snart och ni har totalt misslyckats.
Det är ju så här att Ukraina var ju tvungna att ta tillbaka en hel del mark av Ryssland innan det kan komma några förhandlingar.
Men som vi alla vet så lyckades inte Ukraina med det så då är det ju just Ukraina som har ett väldigt dåligt förhandlingsläge.
Ja kriget har hållit på i snart två år och Ukraina har inte lyckats kasta ut Ryssland och det finns ju absolut inga tecken på att det någonsin kommer att ske.
Så det är ju Ukraina som har misslyckats totalt medans då Ryssland har ju vunnit.
Citera
2024-01-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Det är ju så här att Ukraina var ju tvungna att ta tillbaka en hel del mark av Ryssland innan det kan komma några förhandlingar.
Men som vi alla vet så lyckades inte Ukraina med det så då är det ju just Ukraina som har ett väldigt dåligt förhandlingsläge.
Ja kriget har hållit på i snart två år och Ukraina har inte lyckats kasta ut Ryssland och det finns ju absolut inga tecken på att det någonsin kommer att ske.
Så det är ju Ukraina som har misslyckats totalt medans då Ryssland har ju vunnit.

Du kan kalla det det om du vill. Många andra ser ett misslyckat försök att ta hela Ukraina (ersätta Ukrainas styre med någonting som liknar Belarus) som nu kört fast. Till priset av Rysslands framtid.
Citera
2024-01-06, 12:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det här var en ganska trevlig video som Expressen visar:
Såg också den. Nästa tanke var: vad fan gör de där? Det är i närheten av Kupiansk. Gör de små framryckningar där uppe, eller?
Citera
2024-01-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror att en del av lösningen kommer vara att inte kalla de som ger säkerhetsgarantier för Nato. Ren retorik med andra ord.

Jag tror inte man ska stirra sig så blind på vad Ryssland "annekterat". Det var en extremt märklig manöver att annektera stora städer som man inte kontrollerade. Dvs ett sätt att säga "varje gång ni skjuter upp förhandlingar så får ni en sämre deal". Så vad de annekterat eller inte annekterat kan man lämna utanför diskussionen.

Jag tror heller inte det är ett problem för Putin att sluta fred även om det ser "futtigt" ut. Han kan alltid skylla på att han slogs mot Nato, världens mäktigaste militärallians. Ingen skam att inte få det precis som man vill med en sådan motståndare.

Jag tycker heller inte att signalen att anfallskrig lönar sig skulle sändas vid en fred. Ryssland har trots allt vaskat väldigt stora resurser här i form av förlorad militär utrustning, andra löpande militära kostnader, utebliven ekonomisk tillväxt, mänskliga liv och kanske finansiella medel som antingen blir konfiskerade eller kommer betala Ukrainas återuppbyggnad. Tycker du att Ryssland står på stort plus i nuläget?

Jaha. Utan Nato, hur i detalj skiljer sig dina säkerhetsgarantier från de Ukraina redan har från 1994?
Citera
2024-01-06, 12:07
Medlem
jag tror att Ryssland har slutat visa videor av kriget från deras sida så att andra länder inte lär sig av det.
Citera
2024-01-06, 12:07
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:

Så kan man se det om man är ryss uppenbarligen.

Jag ser det som att det vi trodde var en motvikt till NATO inte lyckats ta Ukraina på 2 + år.
Jag trodde inte Ukraina skulle klara en vecka, men ryssen har ju visat att deras militära kraft inte var i närheten av vad världen trodde.

Jag säger inte att Ukraina vunnit något förutom att de inte är under ryskt styre, men att säga att ryssland vunnit med tanke på allt de förlorat får stå för dig.
Citera
2024-01-06, 12:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag vet inte vad "geopolitisk konfiguration" betyder men resten av världen ser inte på Ryssland som de gjorde på Sovjet. Det är bara de själva som gör. Därför blir det konstigt för oss med krav på ny världsordning. Visst kan Ryssland ställa till mycket elände för människor längs egna gränsen men det är också det enda de åstadkommer. Vi ser ingen riktig pol i det multipolära där.

jag menar att de har liknande geopolitiska utmaningar, de är trots allt jämförbara. Precis som ottomanska riket och Turkiet är jämförbara.
Citera
2024-01-06, 12:18
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
jag tror att Ryssland har slutat visa videor av kriget från deras sida så att andra länder inte lär sig av det.

Du menar att man kan lära sig någonting av att Ryssarna skickar köttvåg efter köttvåg med dåligt utrustade och utbildade soldater rakt in i döden?
Citera
2024-01-06, 12:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jaha. Utan Nato, hur i detalj skiljer sig dina säkerhetsgarantier från de Ukraina redan har från 1994?

Rätt ställe att starta är nog att fråga hur Arakhamia och Zelensky tänkte sig dem i april 2022, innan Jonsson & co slog ihjäl den idén.
Citera
2024-01-06, 12:24
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Det är för mycket fokus på om Ukraina kan ta tillbaka ockuperad mark. Linjen idag står i princip still. Ryssarna har kilat sig fast. Men det har Ukraina också gjort, om inte än mer. Det pågår en strid ström av artilleri och olika typer av avancerad vapensystem till linjen. Samtidigt får Ukraina mer och mer utländska vapen, nu senast F-16, vilket kräver ett eller ett par år av träning. Ukrainska officerare åker till väst för utbildning. Sakta bygger Ukraina upp ett av världens mest avancerade försvar. Snart blir soldater överflödiga genom de avancerade systemen som kan skötas vid ett skrivbord. Det är inte soldater som ska ta mark på andra sidan linjen.
Citera
2024-01-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Rätt ställe att starta är nog att fråga hur Arakhamia och Zelensky tänkte sig dem i april 2022, innan Jonsson & co slog ihjäl den idén.

Ja enligt länkar till BBC som vatniks postat så säger delegationens ledare att det inte var ett relevant förslag eftersom "man inte kan lite pp ryssarna"

Så frågan kvarstår
Citera
2024-01-06, 12:27
Medlem
I verkligheten som är OT för tråden:

[b]Ukrainska soldater utökar brohuvudet i Kherson-regionen - Generalstab[/B

]I Kherson-riktningen fortsätter ukrainska soldater åtgärder för att utöka brohuvudet.

"Källa: morgonsammanfattning av generalstaben för de väpnade styrkorna i Ukraina på Facebook

Detaljer: Inom ansvarsområdet för luftförsvarssystemet "Odesa" i Kherson-riktningen kommer ukrainska soldater att fortsätta åtgärderna för att utöka brohuvudet. Trots betydande förluster slutar inte fienden att försöka slå våra enheter ur sina positioner. Under det senaste dygnet gjorde fienden 6 misslyckade anfall."

https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/5/7435938/

Hårda strider pågår. Ukrainarna utökar sitt brohuvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in