2024-01-06, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Aha det är där tänker fel .

Då kan jag informera om att det inte är 1918 eller 1945 längre . Det " moderna kriget " är inte vågor av kött som springer fram mot kvarnen längre .

Det behövs folk. Både vid front och med logistik. Bara matförsörjning till 1,5 miljoner man är en rejäl utmaning
Citera
2024-01-06, 11:24
Medlem
I verkligheten. Ryssarna svinar vidare.
Skall de ordna val där snart,?

Etnisk rensning och folkutbyte i ockuperade Zaporizjzja – inga förändringar vid fronten

,"Ryssland har sedan ockupationen av delar av Zaporizjzja-regionen påbörjat en etnisk rensing och ett folkutbyte pågår. Inga förändringar rapporteras från fronten och striderna var något lugnare under gårdagen, kanske beroende på vädret."

"Ryssland har en lång tradition av etnisk rensning, och Stalins beryktade rensningar och folkmord var bara en fortsättning på Tsarrysslands traditioner. Etnisk rensning betraktas som ett folkrättsbrott och folkmord, t ex att tvångsförflytta barn för att utplåna nya generationer av en folkgrupp, vilket också Putin är efterlyst av krigsförbrytartribunalen i Haag för."

Svensk militärbloggare och författare rapporterar.

https://cornucopia.se/2024/01/uppdateras-etnisk-rensning-och-folkutbyte-i-ockuperade-zaporizjzja-inga-forandringar-vid-fronten/

De Ryska Krigsbrotten fortsätter.
Citera
2024-01-06, 11:30
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det behövs folk. Både vid front och med logistik. Bara matförsörjning till 1,5 miljoner man är en rejäl utmaning

Jo jag vet detta Du visade med ditt påstående om att Sverige kan skicka 1.5 miljoner man . Att du inte förstod detta . Du förstår trossen måste äta de också förstår du .
Citera
2024-01-06, 11:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ryssland har tydligt visat att säkerhetsgarantier måste vara trovärdiga för att kunna fungera. Länder som vid behov inte skulle kunna eller vilja gå i krig med Ryssland kan inte garantera Ukrainas säkerhet. I realiteten är det bara Nato, några Nato-länder och Kina som kan ge garantier. En säkerhetsgaranti från 100 länder i Afrika och Asien är inte värd pappret den skrivs på.

Du verkar ha synsättet att det måste vara perfekt. "Perfect is the enemy of good". Problemet är att Ukraina nu, speciellt efter sin misslyckade motoffensiv, inte är i en situation där de kan förvänta sig en perfekt lösning på sitt problem.

Möjligen kan "hoppas på det bästa" vara en strategi för att nå den perfekta lösningen. Snarare är det så att Kyjiv kan kämpa vidare och hoppas på att något helt "externt" händer, som ändrar förutsättningarna till det bättre. Typ en krasch i oljepriset, stort krig någon annanstans, rysk inrikes oro, etc.

Om kriget vara 5-10 år till, så kanske rysk ekonomi till sist veknar. Men då har Ukraina redan förlorat flera år av ekonomisk utveckling, och mist en stor del av sin befolkning. Plus att detta också är en satsning som på inget vis garanterar en bättre situation.

Vi får se vad som vinner i ukrainsk inrikespolitik. Perfektionisterna, eller pragmatikerna.
Citera
2024-01-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har rätt i allt du skriver. Men tiden jobbar inte för Ukraina som stat. Det kan vara värt att ta risker, (som t ex att lita på Turkiet), hellre än att kriga på i 5 år till - för att upptäcka att man är i ett ÄNNU sämre förhandlingsläge.

Om någon är i ännu sämre förhandlingsläge så är det ryssland. Man kan ju undra varför ni ryssar alltid vill få det till att det är Ukraina som har dåligt läge att förhandla. Eller jo klart alla vet. Det får så pass illa för er att ni är så enormt desperata.
Två år snart och ni har totalt misslyckats.
Citera
2024-01-06, 11:36
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det är mycket som förvånar med Ryssland. Jag skulle kanske inte använda ordet "bra" för att beskriva det som händer i Ryssland nu. Jag tror inte väst begriper landet. Hur mycket människor de är villiga att offra. Hur mycket de kan ta från folkets välstånd/framtid och slänga in i det här. Finns förstås massor med problem runt det här. Ingen verkar veta vad planen är. Allt vi vet är att Ryssland under Putin hela tiden har rustat på över 4% och ständigt hotat grannar.

Det är där Mearsheimer har en bra förklaringsmodell. I Ukrainakriget ser Ryssland sig som hotade av Nato. Därför är de villiga att offra enormt mycket. Så fungerar stormakter.

I Afghanistan var Sovjet inte hotat. Därför drog Sovjet sig ut när de märkte att det var jobbigt, det gick inte att motivera mer än ideologiskt, "hjälpa modernisterna mot religiösa förtryckande fanatiker". Två olika länder (Sovjet/Ryssland), men med stort kulturellt överlapp och geopolitisk konfiguration.
Citera
2024-01-06, 11:36
Medlem
Citat:
Du verkar ha synsättet att det måste vara perfekt. "Perfect is the enemy of good". Problemet är att Ukraina nu, speciellt efter sin misslyckade motoffensiv, inte är i en situation där de kan förvänta sig en perfekt lösning på sitt problem.

Möjligen kan "hoppas på det bästa" vara en strategi för att nå den perfekta lösningen. Snarare är det så att Kyjiv kan kämpa vidare och hoppas på att något helt "externt" händer, som ändrar förutsättningarna till det bättre. Typ en krasch i oljepriset, stort krig någon annanstans, rysk inrikes oro, etc.

Om kriget vara 5-10 år till, så kanske rysk ekonomi till sist veknar. Men då har Ukraina redan förlorat flera år av ekonomisk utveckling, och mist en stor del av sin befolkning. Plus att detta också är en satsning som på inget vis garanterar en bättre situation.

Vi får se vad som vinner i ukrainsk inrikespolitik. Perfektionisterna, eller pragmatikerna.
Då har även ryssland förlorat flera år. Varför ”glömmer” du att skriva det?

Så du förnekar att er ryska ekonomi är sämmre nu än innan ni startade kriget.?
Citera
2024-01-06, 11:37
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Bästa sättet att stötta dem i att bli en självständig stat är inte att låtsas som att det går jättebra för de ukrainska goda alverna, och sporra dem att ha beach party på Krim så de gör dödsdömda angrepp genom minfält och tvärs floder.

Det är att förhandla med ryssarna, ge dem territorium, men låt västra Ukraina få säkerhetsgarantier från länder i Nato som vill ställa upp på det. Alternativt någon annan fiffig lösning, som alla parter kan bli eniga om. Och se till att de inte håller på med sjuka etnonationalistiska våldsdrömmerier. Om man är helt orealistisk riskerar man nationens suveränitet, det märkte t ex talibanerna efter 9/11.

Ifall det skulle bli ett evighetskrig där Putin fullkomligt struntar i hur han försvagar Ryssland och kör ner det i den djupaste avgrund är det väl faktiskt inte omöjligt att det till slut kan bli tal om att Ryssland får behålla en del mark. Men det finns några invändningar som gör att detta inte är optimalt:

1. Ryssland kontrollerar inte alla annekterade områden, det skall nog krävas en enormt bra deal för Ukraina att lämna tillbaka saker man befriat. I dagsläget visar inte mycket på att Ryssland skulle ha stark offensiv förmåga att ockupera dem igen på egen hand
2. Ryssland är notoriskt för att inte hålla ingångna avtal, där tidigare säkerhetsgarantier inte hjälpt Ukraina
3. Det skulle ge Ryssland signaler att anfallskrig trots allt kan löna sig, vilket inte är bra för andra länder
4. De enda "säkerhetsgarantier" som nog skulle kunna komma på tal för väst-Ukraina är NATO-medlemskap, och underlättas tom av att det blivit mer homogent då pro-ryssar lämnat det till förmån till öst, och därmed också gör väst-Ukraina mer stabilt för NATO-medlemskap.
Tror du verkligen att Putin skulle kunna gå med på en sådan deal och enbart få en såpass liten del av Ukraina (6% minus Krim om jag inte missminner mig helt), utan att totalt förlora ansiktet när kriget mycket handlade om NATO?

Jag är inte direkt övertygad om att detta är det mest realistiska scenariot för framtiden.
Citera
2024-01-06, 11:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Om någon är i ännu sämre förhandlingsläge så är det ryssland. Man kan ju undra varför ni ryssar alltid vill få det till att det är Ukraina som har dåligt läge att förhandla. Eller jo klart alla vet. Det får så pass illa för er att ni är så enormt desperata.
Två år snart och ni har totalt misslyckats.

Hur tänker du när du påstår att Ryssland har sämre förhandlingsläge än Ukraina?
Citera
2024-01-06, 11:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ifall det skulle bli ett evighetskrig där Putin fullkomligt struntar i hur han försvagar Ryssland och kör ner det i den djupaste avgrund är det väl faktiskt inte omöjligt att det till slut kan bli tal om att Ryssland får behålla en del mark. Men det finns några invändningar som gör att detta inte är optimalt:

1. Ryssland kontrollerar inte alla annekterade områden, det skall nog krävas en enormt bra deal för Ukraina att lämna tillbaka saker man befriat. I dagsläget visar inte mycket på att Ryssland skulle ha stark offensiv förmåga att ockupera dem igen på egen hand
2. Ryssland är notoriskt för att inte hålla ingångna avtal, där tidigare säkerhetsgarantier inte hjälpt Ukraina
3. Det skulle ge Ryssland signaler att anfallskrig trots allt kan löna sig, vilket inte är bra för andra länder
4. De enda "säkerhetsgarantier" som nog skulle kunna komma på tal för väst-Ukraina är NATO-medlemskap, och underlättas tom av att det blivit mer homogent då pro-ryssar lämnat det till förmån till öst, och därmed också gör väst-Ukraina mer stabilt för NATO-medlemskap.
Tror du verkligen att Putin skulle kunna gå med på en sådan deal och enbart få en såpass liten del av Ukraina (6% minus Krim om jag inte missminner mig helt), utan att totalt förlora ansiktet när kriget mycket handlade om NATO?

Jag är inte direkt övertygad om att detta är det mest realistiska scenariot för framtiden.

Jag tror att en del av lösningen kommer vara att inte kalla de som ger säkerhetsgarantier för Nato. Ren retorik med andra ord.

Jag tror inte man ska stirra sig så blind på vad Ryssland "annekterat". Det var en extremt märklig manöver att annektera stora städer som man inte kontrollerade. Dvs ett sätt att säga "varje gång ni skjuter upp förhandlingar så får ni en sämre deal". Så vad de annekterat eller inte annekterat kan man lämna utanför diskussionen.

Jag tror heller inte det är ett problem för Putin att sluta fred även om det ser "futtigt" ut. Han kan alltid skylla på att han slogs mot Nato, världens mäktigaste militärallians. Ingen skam att inte få det precis som man vill med en sådan motståndare.

Jag tycker heller inte att signalen att anfallskrig lönar sig skulle sändas vid en fred. Ryssland har trots allt vaskat väldigt stora resurser här i form av förlorad militär utrustning, andra löpande militära kostnader, utebliven ekonomisk tillväxt, mänskliga liv och kanske finansiella medel som antingen blir konfiskerade eller kommer betala Ukrainas återuppbyggnad. Tycker du att Ryssland står på stort plus i nuläget?
Senast redigerad av psychicsailor 2024-01-06 kl. 11:49.
Citera
2024-01-06, 11:52
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Jag är inte proryss. Jag beskriver vad jag tror är västra Ukrainas realistiskt bästa chans för deal.
Lika sant som att lillputte inte bär blöja och högklackat
Citera
2024-01-06, 11:53
Medlem
Citat:
Det är där Mearsheimer har en bra förklaringsmodell. I Ukrainakriget ser Ryssland sig som hotade av Nato. Därför är de villiga att offra enormt mycket. Så fungerar stormakter.

I Afghanistan var Sovjet inte hotat. Därför drog Sovjet sig ut när de märkte att det var jobbigt, det gick inte att motivera mer än ideologiskt, "hjälpa modernisterna mot religiösa förtryckande fanatiker". Två olika länder (Sovjet/Ryssland), men med stort kulturellt överlapp och geopolitisk konfiguration.

Jag vet inte vad "geopolitisk konfiguration" betyder men resten av världen ser inte på Ryssland som de gjorde på Sovjet. Det är bara de själva som gör. Därför blir det konstigt för oss med krav på ny världsordning. Visst kan Ryssland ställa till mycket elände för människor längs egna gränsen men det är också det enda de åstadkommer. Vi ser ingen riktig pol i det multipolära där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in