Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Bästa sättet att stötta dem i att bli en självständig stat är inte att låtsas som att det går jättebra för de ukrainska goda alverna, och sporra dem att ha beach party på Krim så de gör dödsdömda angrepp genom minfält och tvärs floder.
Det är att förhandla med ryssarna, ge dem territorium, men låt västra Ukraina få säkerhetsgarantier från länder i Nato som vill ställa upp på det. Alternativt någon annan fiffig lösning, som alla parter kan bli eniga om. Och se till att de inte håller på med sjuka etnonationalistiska våldsdrömmerier. Om man är helt orealistisk riskerar man nationens suveränitet, det märkte t ex talibanerna efter 9/11.
Ifall det skulle bli ett evighetskrig där Putin fullkomligt struntar i hur han försvagar Ryssland och kör ner det i den djupaste avgrund är det väl faktiskt inte omöjligt att det till slut kan bli tal om att Ryssland får behålla en del mark. Men det finns några invändningar som gör att detta inte är optimalt:
1. Ryssland kontrollerar inte alla annekterade områden, det skall nog krävas en enormt bra deal för Ukraina att lämna tillbaka saker man befriat. I dagsläget visar inte mycket på att Ryssland skulle ha stark offensiv förmåga att ockupera dem igen på egen hand
2. Ryssland är notoriskt för att inte hålla ingångna avtal, där tidigare säkerhetsgarantier inte hjälpt Ukraina
3. Det skulle ge Ryssland signaler att anfallskrig trots allt kan löna sig, vilket inte är bra för andra länder
4. De enda "säkerhetsgarantier" som nog skulle kunna komma på tal för väst-Ukraina är NATO-medlemskap, och underlättas tom av att det blivit mer homogent då pro-ryssar lämnat det till förmån till öst, och därmed också gör väst-Ukraina mer stabilt för NATO-medlemskap.
Tror du verkligen att Putin skulle kunna gå med på en sådan deal och enbart få en såpass liten del av Ukraina (6% minus Krim om jag inte missminner mig helt), utan att totalt förlora ansiktet när kriget mycket handlade om NATO?
Jag är inte direkt övertygad om att detta är det mest realistiska scenariot för framtiden.