Citat:
Ursprungligen postat av
en.liten.lort
Hur ska man tolka att så många vill sälja (extremt många lägenheter till salu) men att priserna bara sjönk med 1,5 procent i december?
Vad väntar säljarna på? Det är väl bättre att sänka priset nu och få sitt boende sålt än att sitta kvar med ett boende som man uppenbarligen inte vill ha? Jag förstår verkligen inte hur dessa säljare tänker. Boende är ju först och främst just ett boende, en plats där man ska trivas att bo. Det borde ju väga tyngre och därmed trodde jag att säljare skulle vara villiga att sänka priset för att på så vis snabba på försäljning och därmed flytt till nytt boende. Jag fattar inte hur man envist kan föredra att vänta i all evighet på att sälja till ett föutbestämt pris (som antagligen ändå ska återinvesteras som kapitalinsats i nya boendet).
Hur ser ni andra på detta?
Önsketänkande. Säljarna hoppas att priserna kommer öka om räntan sänks med 25 punkter (dvs 0,25%).
Vilket jag tror är mycket osannolikt. När räntan höjts med 400 punkter på 1,5 år, så räcker det inte med en sänkning på 25 eller 50 punkter för att bostäder ska börja öka i värde igen. Möjligen kan en sänkning med 25-50 punkter få fallet att sakta ner, men för att se all time high priser igen krävs en finanspolitik som stimulerar mer billiga pengar. Typ nollränta igen. Vilket såklart aldrig kommer hända, det idiotiska experimentet från Ingves lämnar vi till ekonomhistorikerna att skriva avhandlingar om.
Dessutom kan de många ekonomiska familjetragedierna som nu utspelas kopplade till bostadsförluster komma att ändra fundamenta, dvs att folk vaknar upp och inser att varken träd eller bostadspriser växer till himlen.
Så. Önsketänkande får säljare att hålla ut. Möjligen kan en del hitta köpare som tror att 25 punkters räntesänkning kommer sätta fart på karusellen igen. Typ bull trap. Dessa få säljare ska isåfall tacka sin lyckliga stjärna.