Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-06, 02:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Du förstår väl att du får tillbaka alla pengar som amorterats den dag du gör exit?

Nej, det får man inte.

Köp en bostad för 5m (hela summan är lån för enkelhetens skull), amortera av på 30 år till 5% ränta.

Totala kostnaden blir 5m + 4.7m i ränta = 9.7m.
Citera
2024-01-06, 02:52
Medlem
Köpt br, bor i hr idag. Grannen i min hr kör sin jävla tvättmaskin maniskt varje natt efter spotpriset. Hyran är hög, det är kallt i lägenheten, hyran har höjts iår och kommer höjas igen 2025. Det är ett helt arbetslag kvartersvärdar som ska ha högre lön plus en styrelse som ska plocka ut arvoden.

Är man någorlunda normalbegåvad så förstår man att när priserna på hr sticker iväg och räntan går ner så kommer priset på villor och brf att öka. En avgiftshöjning på en hr är ireversibel.

Aldrig mer hyresrätt, spelar ingen roll vart eller hur fint det blir bara skit ändå i slutändan, om ni fattar vad jag menar?
Citera
2024-01-06, 03:38
Medlem
karlsoons avatar
Räntorna borde egentligen höjas något med tanke på obligationerna. Men bankerna verkar sänka mer och mer, om även marginellt.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...antan-pa-bolan

Många väntar sig en eller två höjningar till och är inne på att det skulle bli kris framåt våren med bla ökad arbetslöshet. Jag hade själv väntat mig en höjning till.
Blir spännande se om priserna går ner något mer, men magkänslan säger att det isåfall handlar om några enstaka % bara. Tror inte det blir någon form av kris heller, Sverige hittar en mellanmjölkslösning som blir varken det ena eller det andra.
Citera
2024-01-06, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Hur ska man tolka att så många vill sälja (extremt många lägenheter till salu) men att priserna bara sjönk med 1,5 procent i december?

Vad väntar säljarna på? Det är väl bättre att sänka priset nu och få sitt boende sålt än att sitta kvar med ett boende som man uppenbarligen inte vill ha? Jag förstår verkligen inte hur dessa säljare tänker. Boende är ju först och främst just ett boende, en plats där man ska trivas att bo. Det borde ju väga tyngre och därmed trodde jag att säljare skulle vara villiga att sänka priset för att på så vis snabba på försäljning och därmed flytt till nytt boende. Jag fattar inte hur man envist kan föredra att vänta i all evighet på att sälja till ett föutbestämt pris (som antagligen ändå ska återinvesteras som kapitalinsats i nya boendet).

Hur ser ni andra på detta?

Ibland tar det mycket lång tid att få det man vill ha i denna marknad. Väntar du 6 månader kanske du hittar någon som vill ha just din bostad och ger 10-15% mer för den.

I denna marknad vill alla sälja innan de köper. Då blir det otroligt segdraget
Citera
2024-01-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikHage
Villorna -19% sedan toppen nu. Svensson kommer få ett bittert uppvaknande när den riktiga lågkonjunkturen kommer. Vi hade aldrig vårt 2008 moment, rimligen är det vår tur att lida lite nu.

https://finansnytt.se/bostadsmarknad...nor-forlorade/

Både november och december lägre än förra året. Massiva underhålls/reparationskostnader att vänta och förmodligen relativt höga räntekostnader i flera år framöver (gäller även BRF)..
Citera
2024-01-06, 09:31
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar.
Rimligtvis borde ju majoriteten av de som vill sälja fortfarande ligga på plus (priserna är ju högre idag i nominella termer jämfört med för två år sedan). Om man nu ändå har gjort några hundratusen i vinst, varför i hela friden spelar det någon roll om man tjänar 100 000 till. De ska ju som sagt antagligen ändå läggas i kontantinsats i ett nytt boende. Man riskerar ju i slutändan att vänta kvar förgäves i ett boende som man inte gillar. För mig låter det konstigt. Sänk priset så mycket det krävs (så länge du inte gör förlust, då förstår jag att man väntar)

Bortsett från inom tullarna så skulle jag påstå att ett objekt i samma skick som de köptes säljs lägre idag än slutet av 2015,16,17, 2020-2023. Lägg sen på försäljnings- och flyttkostnader så försvinner 3-4% till..
Citera
2024-01-06, 09:35
Medlem
Citat:
Hur ska man tolka att så många vill sälja (extremt många lägenheter till salu) men att priserna bara sjönk med 1,5 procent i december?

Vad väntar säljarna på? Det är väl bättre att sänka priset nu och få sitt boende sålt än att sitta kvar med ett boende som man uppenbarligen inte vill ha? Jag förstår verkligen inte hur dessa säljare tänker. Boende är ju först och främst just ett boende, en plats där man ska trivas att bo. Det borde ju väga tyngre och därmed trodde jag att säljare skulle vara villiga att sänka priset för att på så vis snabba på försäljning och därmed flytt till nytt boende. Jag fattar inte hur man envist kan föredra att vänta i all evighet på att sälja till ett föutbestämt pris (som antagligen ändå ska återinvesteras som kapitalinsats i nya boendet).

Hur ser ni andra på detta?

Önsketänkande. Säljarna hoppas att priserna kommer öka om räntan sänks med 25 punkter (dvs 0,25%).

Vilket jag tror är mycket osannolikt. När räntan höjts med 400 punkter på 1,5 år, så räcker det inte med en sänkning på 25 eller 50 punkter för att bostäder ska börja öka i värde igen. Möjligen kan en sänkning med 25-50 punkter få fallet att sakta ner, men för att se all time high priser igen krävs en finanspolitik som stimulerar mer billiga pengar. Typ nollränta igen. Vilket såklart aldrig kommer hända, det idiotiska experimentet från Ingves lämnar vi till ekonomhistorikerna att skriva avhandlingar om.

Dessutom kan de många ekonomiska familjetragedierna som nu utspelas kopplade till bostadsförluster komma att ändra fundamenta, dvs att folk vaknar upp och inser att varken träd eller bostadspriser växer till himlen.

Så. Önsketänkande får säljare att hålla ut. Möjligen kan en del hitta köpare som tror att 25 punkters räntesänkning kommer sätta fart på karusellen igen. Typ bull trap. Dessa få säljare ska isåfall tacka sin lyckliga stjärna.
Citera
2024-01-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesIngvar80
Köpt br, bor i hr idag. Grannen i min hr kör sin jävla tvättmaskin maniskt varje natt efter spotpriset. Hyran är hög, det är kallt i lägenheten, hyran har höjts iår och kommer höjas igen 2025. Det är ett helt arbetslag kvartersvärdar som ska ha högre lön plus en styrelse som ska plocka ut arvoden.

Är man någorlunda normalbegåvad så förstår man att när priserna på hr sticker iväg och räntan går ner så kommer priset på villor och brf att öka. En avgiftshöjning på en hr är ireversibel.

Aldrig mer hyresrätt, spelar ingen roll vart eller hur fint det blir bara skit ändå i slutändan, om ni fattar vad jag menar?

Du har missat nyproduktion HR. Fantastisk ljudisolering, 2023 års standard på allt.
Hyreshöjning 2024: 0 %.

Nackdelen med nyproduktion (gäller även BRF) är att det är för tätbebyggt för min smak. Balkongen förlorar en del av sin charm, men det kan jag gott leva med.
Citera
2024-01-06, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
För att kunna sälja slut så har byggherren erbjudit "räntegaranti" på max 2,75% på föreningens lån i 3 år. Avgifterna ska landa kring 5500 kommande 3 åren.

Belåning per kvm i föreningen är 11 000. Och en "lägenhet" är 115 kvm. Och amortering är satt till 1%. Så räntan + amortering på föreningens lån ska uppgå till totalt 3,75%.

115 kvm X 11 000 kr lån = 1 265 000 lån.
3,75% ränta/amortering är 4000kr/mån.

Så om hyran/avgiften är 5500 så går 4000 av det till ränta/amortering. Jag undrar hur man ska ha råd med

- Uppvärmning
- Underhållsavsättningar
- Fastighetsskötsel med sopor, annat enklare underhåll
- Trädgårdmästeri
- Revisor/konsulter
- Annat

Skulle inte avgift 7000-8000 vara mer lämplig om hela 4000kr i månaden är amortering/ränta.

Bra spanat. Överlag ingår färre saker i en (ny) BRF med radhus, framförallt inte värme/VA och sophämtning som är betydande driftskostnader.

I Kårsta Park 3 kan man hyra liknande för 16k/mån:

https://www.ambassadormakleri.se/obj...agen-7-karsta/

Hyran kan sedan användas till kontantinsats för att köpa sig en borätt.

Sen kostar ett hus av den här typen 1.5-2m att smälla upp, lägg till 1-1.5m för marken, anslutningar och lite vinst så är ett mer relevant pris max 3.5m utan lån i BRF.
Citera
2024-01-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Nej, det får man inte.

Köp en bostad för 5m (hela summan är lån för enkelhetens skull), amortera av på 30 år till 5% ränta.

Totala kostnaden blir 5m + 4.7m i ränta = 9.7m.

Nu vet jag inte hur du räknade. Total ränta borde väl bli 3.75m?

Hursomhelst, låt oss nu säga att jag efter 30 år säljer huset för 4m. Min tillgångar efter försäljningen och min totala boendekostnad kommer då vara följande
Tillgång: 4m
Total boendekostnad 30 år: 5+3.75-4=4.75m

Om jag inte amorterat så hade det istället blivit enligt följande efter min exit.
Tillgång: -1 m
Total boendekostnad 30 år: 5+7.5-4=8.5m

Amortering har alltså ökat mina tillgångar (dvs är ett sparande) och har dessutom sänkt min räntekostnad (dvs ger avkastning)
Citera
2024-01-06, 10:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Nu vet jag inte hur du räknade. Total ränta borde väl bli 3.75m?

Hursomhelst, låt oss nu säga att jag efter 30 år säljer huset för 4m. Min tillgångar efter försäljningen och min totala boendekostnad kommer då vara följande
Tillgång: 4m
Total boendekostnad 30 år: 5+3.75-4=4.75m

Om jag inte amorterat så hade det istället blivit enligt följande efter min exit.
Tillgång: -1 m
Total boendekostnad 30 år: 5+7.5-4=8.5m

Amortering har alltså ökat mina tillgångar (dvs är ett sparande) och har dessutom sänkt min räntekostnad (dvs ger avkastning)
Vad är det du inte förstår? Uppriktigt nu. Ett lån är inget sparande. Avbetalning på ett lån är inget sparande. Underhåll av ett lån är inget sparande. Ja, du kan investera lånade pengar men hur fan får du detta till ett sparande?

Det räcker nu.
Citera
2024-01-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Vad är det du inte förstår? Uppriktigt nu. Ett lån är inget sparande. Avbetalning på ett lån är inget sparande. Underhåll av ett lån är inget sparande. Ja, du kan investera lånade pengar men hur fan får du detta till ett sparande?

Det räcker nu.

Ok, en sista fråga. Är sparande för att slippa ta ett lån ett sparande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in