2024-01-06, 08:36
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annsve25
Sen finns det ju dom som inte kan få barn oxå ,så det är ju inte alltid självvalt att inte ha några barn .
Visst är det så. Därför skrev jag "indikerar" (för det måste inte vara så).

Men det finns en väldigt stor grupp människor idag som säger att de inte skall ha barn. Och det som är utmärkande för denna grupp är just frånvaron av kärlek i livet. Och har man aldrig haft kärlek är det svårt att veta vad man saknar.
Citera
2024-01-06, 08:40
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tänkte på samma sak dvs att båda systrarna var svullna och deras ansikten var nästan oigenkännliga när man jämförde hur de såg ut innan.

Undrar också vad det var som var så traumatiskt i de här syskonens liv att det ledde till dödlig missbruk.

Var deras föräldrar missbrukare?
nej de var inte missbrukare, ibland så kan folk må psykiskt dåligt helt utan anledning.

i josefins fall så var det grisen Rambergs fel, ett as som misshandlade och våldtog henne till den grad att hon fick bestående men för resten av livet.

Maries värld rasade när Josefin gick bort och det den psykiska ohälsan eskalerade ännu mer men när maken gick bort så fick det bägaren att rinna över, hon såg honom som en livlina.

Allt detta är djupt tragiskt och folk här inne visar det sämsta hos människan som hånar och bär sig åt.
Citera
2024-01-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Visst är det så. Därför skrev jag "indikerar" (för det måste inte vara så).

Men det finns en väldigt stor grupp människor idag som säger att de inte skall ha barn. Och det som är utmärkande för denna grupp är just frånvaron av kärlek i livet. Och har man aldrig haft kärlek är det svårt att veta vad man saknar.

Snarare svårt att veta om man kommer att ha förmåga att GE den kärlek alla barn bör ha rätt att få.
Citera
2024-01-06, 08:50
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Snarare svårt att veta om man kommer att ha förmåga att GE den kärlek alla barn bör ha rätt att få.
ABsolut, det också.
Citera
2024-01-06, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnnyringo
nej de var inte missbrukare, ibland så kan folk må psykiskt dåligt helt utan anledning.

i josefins fall så var det grisen Rambergs fel, ett as som misshandlade och våldtog henne till den grad att hon fick bestående men för resten av livet.

Maries värld rasade när Josefin gick bort och det den psykiska ohälsan eskalerade ännu mer men när maken gick bort så fick det bägaren att rinna över, hon såg honom som en livlina.

Allt detta är djupt tragiskt och folk här inne visar det sämsta hos människan som hånar och bär sig åt.

Jag har svårt att tro att folk mår dåligt utan anledning.. 🤔

Josefin missbrukade redan innan hon träffade Ramberg. Sen att hon tog droger med honom underlättade inte saken. Ramberg var/är ett missbrukande svin, men så enkelt är det inte att lägga skulden på Josefins missbruk på honom - och indirekt även på systern.

En normalfuntad kvinna skulle inte ens ha spottat åt Rambergs håll..”alla” visste ju (tom vi tidningsläsare” hur han behandlade kvinnor och att både han och hans dotter hade missbruksproblematik. Tror även att dotterns mamma hade samma problem.

Så varför skulle man vilja röra i den soppan?

Det är också lite äckligt att läsa hur Marie beskrev sin man: min drömprins, mitt hjärtas kung, mitt norr, söder, öst och väst. Mitt ALLT.

Det låter osunt klängigt, osjälvständigt och tonårsaktigt. Ingen människa är ju någon annans ”allt”.

Var maken också missbrukare?
Citera
2024-01-06, 09:17
Medlem
Marie och Josefin var mycket vackra som unga...långa och vackra och kreativa..men som alla artister så blev det nog för mycket alkohol och för mycket av det goda livet. ..och en av dom valde att va tillsammans med en man som förstörde hennes liv och det påverkade nog Marie ochså som inte lyckades hjälpa henne ...dom älskade nog det ljuva livet lite för mycket ...vila ifrid
Citera
2024-01-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är också lite äckligt att läsa hur Marie beskrev sin man: min drömprins, mitt hjärtas kung, mitt norr, söder, öst och väst. Mitt ALLT.

Det låter osunt klängigt, osjälvständigt och tonårsaktigt. Ingen människa är ju någon annans ”allt”.

Det där låter ju som en quote från dikten i "Fyra bröllop och en begravning"
https://sebrob.com/dikten-i-fyra-bro...-en-begravning
Gissar att det var den hon inspirerades av när hon skrev det.
I övrigt har jag sett många som beskriver sin partner som "mitt allt" så där är hon knappast unik heller.
Citera
2024-01-06, 09:24
Medlem
LarsVonDusseldorfs avatar
Tragiskt på en sån fin låtskrivare och person. Nu har Örjan Ramberg indirekt två döda människor på sitt samvete. Marie hade aldrig tagit livet av sig om Josefine fortfarande varit i livet.

Är ÖR alkoholist nu efter allt han ställt till med?
Citera
2024-01-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsVonDusseldorf
Tragiskt på en sån fin låtskrivare och person. Nu har Örjan Ramberg indirekt två döda människor på sitt samvete. Marie hade aldrig tagit livet av sig om Josefine fortfarande varit i livet.

Är ÖR alkoholist nu efter allt han ställt till med?

Omöjligt att säga.
Marie levde med psykisk ohälsa långt innan ÖR kom in i bilden.
Skulle tippa på att ÖR haft ett missbruk ungefär lika länge, men det är ren spekulation från min sida. Jag har inga belägg för det.
Citera
2024-01-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Det får man INTE. Min man dog helt oväntat nyligen. Bad om något att sova på - fick inget.

Andra kan väl få det även om inte du fick det?
Det är väl från läkare till läkare.

Beklagar sorgen ❤
Citera
2024-01-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det är väl snarare du som skall vakna upp. Vi diskuterar två syskon som aldrig hade barn och som båda tog livet av sig.

Sedan förstår vi andra att om man aldrig haft kärlek vet man naturligtvis inte vad ,man saknar.

ATt bli förälder är ett av de stora äventyr som livet bjuder på. Det är bara skadat gods som avstår från det.

Mycket intressanta uppgifter du kommer med, då utgår jag från att du själv är barnlös. Om inte går min sympati till dina barn som har en sån empatilös förälder.
Citera
2024-01-06, 09:30
Avstängd
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Enligt studier och samstämmig expertis leder borttagen ”skamstämpel” och mer offentliggörande av någons självmord till FLER självmord.

Samma sak när media skriver detaljerat om självmord, framför allt om det handlar om en känd offentlig eller ung person - självmorden i samhället ökar mätbart i anslutning till sådana reportage.
När Ted Gärdestad hoppade framför pendeltåget en fredag, hoppade mängder av ungdomar och medelålders framför olika tåg i Sverige efteråt under kommande dagar.
Självmord har helt enkelt visat sig vara smittsamt i samhället.

I länder där självmord är behäftat med stor skam och religiöst fördömande ex i många katolska länder, är självmordsfrekvensen betydligt lägre.

Media har numera därför lagt ett större fokus på att beskriva anhörigas plågsamma tid efter att någon begått självmord. Just för att visa vilket lidande en anhörig persons suicid innebär för anhöriga, framför när det gäller ungdomar.

Så hur traumatiskt det än är för närstående att suicid har en viss ”skamstämpel” som gör att man inte alltid går ut med det offentligt - är det ändå ur samhällets perspektiv mer förnuftigt att göra så.

Därför kommer kanske det inte heller offentliggöras exakt av vad och hur Marie dog.
Men det framstår med tanke på hennes historik och sorg som mest troligt att hon suiciderat.
Kanske med mediciner som Josefin.

Du får gärna länka till en trovärdig källa på det fetade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in