Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Första uppgiften om Jävre 21:21 lades ut på Facebook inom ett dygn efter att hans familj saknat honom (se startinlägget i denna tråd). Så snabbt har operatören knappast lämnat ut någon uppgift (och familjen hade varit tvingen att gå via polisen för att få operatören att lämna ut något). Hade polisen ens blivit kontaktad då?
Dessutom får väl polisen inte lämna ut sådan information, vare sig till släkt eller vänner, med mindre än att man startat en utredning om ett grovt brott (om man ens får lämna ut den då).
Masttömningen gjordes cirka två veckor efter försvinnandet, och det är tveksamt om roaminginformation (pingar, på- och avstängningar etc) fanns kvar då.
När hade Norran sin första artikel?
Den här tråden startades fredag 1/12 kl.21.33 där inlägget från mamman är citerat, jag hittar dock inte det inlägget på hennes Facebook så jag vet inte när hon publicerade det.
Första artikeln på Norran gjordes måndag 3/12 kl.16.27 som det verkar.
Polisanmälan gjordes, enligt första artikeln på Norran, på torsdag 30/11.
Någon annan tidning skrev att den gjordes på fredagen, så troligen gjordes den efter midnatt på torsdagskvällen.
Det jag reagerar på är att mamman använder ordet PINGA i första inlägget.
Om det vore nån app eller liknande som de spårat telefonen med så borde hon väl valt ett annat ord?
"Hans mobil var sist pingad vid en mast vid Jävre 21:21 på tisdag."
Vad polisen får och inte får lämna ut vet jag inte, det känns väl inte som särskilt känslig information med tanke på att det var en ca 48h gammal position?