2024-01-05, 20:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag backade i tråden och masttömningen begärdes den 9/12 av polisen och systern verkar ha skrivit det på skärmbilderna den 12/12. Det finns även ett inlägg som säger att polisen skulle få masttömningen den 12/12 så det verkar som att den infon kom i samband med att polisen fick resultatet.

Spontant tänker jag att polisen kan få ut info om sista masten telefonen var uppkopplad mot igenom ett samtal till operatören? Den informationen gick polisen ut med i Norran redan i första artikeln så det var nog inte systern som kommit fram till det.
Första uppgiften om Jävre 21:21 lades ut på Facebook inom ett dygn efter att hans familj saknat honom (se startinlägget i denna tråd). Så snabbt har operatören knappast lämnat ut någon uppgift (och familjen hade varit tvingen att gå via polisen för att få operatören att lämna ut något). Hade polisen ens blivit kontaktad då?

Dessutom får väl polisen inte lämna ut sådan information, vare sig till släkt eller vänner, med mindre än att man startat en utredning om ett grovt brott (om man ens får lämna ut den då).

Masttömningen gjordes cirka två veckor efter försvinnandet, och det är tveksamt om roaminginformation (pingar, på- och avstängningar etc) fanns kvar då.

När hade Norran sin första artikel?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-01-05 kl. 20:28.
Citera
2024-01-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Jag tror fortfarande att han utsatts för brott. Att man bara sökt efter bilen kan ju i sej vara förklaringen till att man inte hittat honom. För om Elliot dumpats har ju givetvis GM(1 eller 2?) kört vidare med den. Kanske t.o.m in i Finland. Mobilen stängdes av runt Jävre (21.15). GM stängde av den för att den inte skulle ge ifrån sej flera signaler. Man dumpade honom efter någon av småvägarna efter E4:a, trol. högra sidan ner mot havet (eller i havet om det inte var isbelagt).
Men visst, ingen ide att ordna skallgångskedjor i terrängen just nu eftersom han är översnöad. Det var ju snöyra dagen han försvann också. Man får nog vänta till våren.
Vad gjorde han under 6 timmar innan mobilen pingas i Jävre? Även om han körde i 30 km/h pga vädret så tar resan inte mer än 2 timmar.
Varför fokuserar man bara på Jävre?
Citera
2024-01-05, 21:09
Medlem
Följt tråden ett tag nu. Det som just slog mig är att det finns inget som säger att Elliot befunnit sig i jävre bara för att hans telefon har pingats där. Han kan ju ha råkat ut för något efter att han lämnat lägenheten, och att mobilen blivit placerad på nån lastbil eller buss som åker norrut. Bilen kan lika gärna stå gömd nånstans i skellefteå i nåt garage. Med elliot i skuffen. Bara en tanke, säger inte att det är så
Citera
2024-01-05, 21:26
Medlem
Hade han ovänner? Eller kan han ha blivit lurad på tex tinder? Så skumt allting
Citera
2024-01-05, 23:39
Avstängd
Flaskpostenss avatar
"UPPDATERING för dig som kan hjälpa till att söka: FRAMFLYTTAT till lördag 13 januari pga kylan!

Inför lördagens sökinsats vädjar vi till alla som har möjlighet att delta i Missing People Västerbottens sökinsats att anmäla sig.

Sökinsatsen kommer att utgå från Skellefteå. Det behövs tre personer i bilen, förare och två som spanar åt varsitt håll. Det behövs också en spade för att kunna gräva i snön där man ser något som kan vara bilen.

Ansvarig samordnare är Martin Persson. Du kan anmäla dig direkt till honom här: 070-2845160. Mail martin.persson @ missingpeople.se.
Kartor, information och att dela ut plogpinnar sköter Martin.

💖🙏 Tack för allt stöd & engagemang 🙏💖

Det är en obeskrivligt svår tid för oss. Allt stöd vi får gör att vi orkar hålla hoppet uppe.

På lördag anordnar Missing People en ny sökning efter Elliott och bilen. Länk till artikeln i kommentarerna.

Polisens utredning av data- och telefontrafik ger inga ledtrådar om vart Elliott var på väg eller åt vilket håll färden gick efter att mobilen pinnades i Jävre 21:21 tisdag 28 november.

Han kan lika gärna som norrut ha vänt söderut eller åkt inåt landet.

Jävretrakten är genomsökt med helikopter och av Missing Peoples team utan resultat så på lördag fokuserar sökningen på inlandet.

Det går anmäla sig som sökare på Missing Peoples hemsida. Länk i kommentar.

Den som gör iakttagelser som kan vara Elliotts mörkgrå Volvo ska omedelbart kontakta polisen på 11414. Det pågår en polisutredning så det är inte i kommentarer eller meddelanden på sociala medier tips ska lämnas.

Vi behöver fortfarande tips från de som var ute och körde i snöyran tisdag 28 november, i synnerhet EFTER kl 21:21. Om någon såg eller mötte en mörkgrå Volvo S80 någonstans inåt landet inom 10 mil från Jävre, tipsa polisen 11414.

Vi ber er som har stugor att åka och kolla, skoterförare att vara uppmärksamma i områden ni känner till.

Vi delar detta för att vi är i förtvivlat behov av hjälp, och för att vi vet att många vill hjälpa oss.

Frågor om sökinsatser hänvisar vi i familjen till Missing People.
Ge gärna en gåva till Missing Peoples Swish 900 56 20 märk betalningen ”Västerbotten ”

Jag kan inte svara på alla meddelanden och kommentarer.
Tack! 💖

För övrigt vill jag tacka alla som hjälpt oss och önskar oss alla ett Gott Nytt År även om vi har mycket tungt och svårt framför oss.

Min önskan för 2024 är att alla som är i akut kris och upplever sina svåraste dagar ska få lika mycket stöd och medkänsla som vi har fått.

Om det blir verklighet skulle världen vara en helt annan plats. Tack alla!
✨🕯️🤍🕊️🤍🕯️✨

Norran
Missing People Sweden
Polisen Skellefteå
Aftonbladet
SVT Nyheter Västerbotten
Folkbladet Västerbotten
Sameradion och SVT Sápmi
Piteå-Tidningen
P4 Västerbotten Sveriges Radio
TV4 Nyheterna
SVT Nyheter Norrbotten
Nyheter24
@följare"
Citera
2024-01-05, 23:50
Avstängd
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WOMEN86
Har en stark känsla av att det
Är någon av föräldrarna
Som antigen med mening eller vid bråk gjort så han avlidit. Kan se och känna saker. Men är ju inget man kan gå till farbror blå med

Galet att du skriver det, jag hade precis samma känsla tidigare under kvällen. Med en del rysningar som följd.

Ingen försvinner bara sådär, speciellt inte i norrländska mindre kommuner där iprincip alla känner alla.

Om inte bilen kommer fram till våren är det nästan så man börjar fundera över UFOn eller liknande som skett.
Citera
2024-01-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Första uppgiften om Jävre 21:21 lades ut på Facebook inom ett dygn efter att hans familj saknat honom (se startinlägget i denna tråd). Så snabbt har operatören knappast lämnat ut någon uppgift (och familjen hade varit tvingen att gå via polisen för att få operatören att lämna ut något). Hade polisen ens blivit kontaktad då?

Dessutom får väl polisen inte lämna ut sådan information, vare sig till släkt eller vänner, med mindre än att man startat en utredning om ett grovt brott (om man ens får lämna ut den då).

Masttömningen gjordes cirka två veckor efter försvinnandet, och det är tveksamt om roaminginformation (pingar, på- och avstängningar etc) fanns kvar då.

När hade Norran sin första artikel?

Den här tråden startades fredag 1/12 kl.21.33 där inlägget från mamman är citerat, jag hittar dock inte det inlägget på hennes Facebook så jag vet inte när hon publicerade det.

Första artikeln på Norran gjordes måndag 3/12 kl.16.27 som det verkar.

Polisanmälan gjordes, enligt första artikeln på Norran, på torsdag 30/11.
Någon annan tidning skrev att den gjordes på fredagen, så troligen gjordes den efter midnatt på torsdagskvällen.

Det jag reagerar på är att mamman använder ordet PINGA i första inlägget.
Om det vore nån app eller liknande som de spårat telefonen med så borde hon väl valt ett annat ord?

"Hans mobil var sist pingad vid en mast vid Jävre 21:21 på tisdag."

Vad polisen får och inte får lämna ut vet jag inte, det känns väl inte som särskilt känslig information med tanke på att det var en ca 48h gammal position?
Citera
2024-01-06, 00:55
Avslutad
Om han är homosexuell kanske han har varit ute på Grinder och blivit bortlurade av någon.
Finns många galningar där 😛
Citera
2024-01-06, 01:06
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Vad gjorde han under 6 timmar innan mobilen pingas i Jävre? Även om han körde i 30 km/h pga vädret så tar resan inte mer än 2 timmar.
Varför fokuserar man bara på Jävre?
Det är inte säkert att något hände på väg från jobbet och hem. Han kanske skulle åka nånstans lite senare. Handla mat kanske? Då hände något.
I varje fall var det nog inte han som stängde av den. Och varför skulle han det?
Citera
2024-01-06, 02:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
"Hans mobil var sist pingad vid en mast vid Jävre 21:21 på tisdag."

Vad polisen får och inte får lämna ut vet jag inte, det känns väl inte som särskilt känslig information med tanke på att det var en ca 48h gammal position?

Alla uppgifter är inte personuppgifter och en hel del personuppgifter får faktiskt lämnas ut eftersom offentlighetsprincipen gäller. Polisen måste motivera en sekretessbeläggning och eftersom Elliot inte är misstänkt för något brott så pågår det ingen förundersökning där hans mobils uppgifter ingår.
Citera
2024-01-06, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Galet att du skriver det, jag hade precis samma känsla tidigare under kvällen. Med en del rysningar som följd.

Ingen försvinner bara sådär, speciellt inte i norrländska mindre kommuner där iprincip alla känner alla.

Om inte bilen kommer fram till våren är det nästan så man börjar fundera över UFOn eller liknande som skett.

Ja funderat hela dan igår om man ska tipsa anonymt!

Kan som inte släppa detta .....
Känslan att mamman vill få alla att leta bortifrån där han är! Gah vad ska man göra?
Citera
2024-01-06, 06:46
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens

Lite långsökt ide. Men visst. Kan ju hända. I alla fall med den ena föräldern inblandad. Är föräldrarna vita i brottsregistret? Nån som känner dom närmre?
Komstigt bara att 'bråket' hände samma kväll som snöyran..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in