2024-01-05, 20:54
Medlem
DVikings avatar
Eksjöhus verkar ha smällt upp ett gäng hus i Tullinge (Stockholm).

Först i BRF-form:

https://eksjohusbostad.se/objekt/brf-skogsbrynet-tullinge-riksten/

Nu som hyreshus:

https://eksjohusbostad.se/hyr-nyproducerat-radhus-i-tullinge/

BR för 5m med 6k/mån i avgift eller kallhyra på 20k/mån. Borde släppa dessa även som hyrköp.
Citera
2024-01-05, 21:17
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Detta är något av det klokaste som skrivits i denna tråd. Läs och begrunda.

Att amortering skulle vara sparande är den största villfarelse som sprids som en slags sanning på bostadsmarknaden. Ett lån är ett lån är alltid ett lån.

Det finns inget annat lån än bolån som man menar är sparande när man betalar av på det.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Först i BRF-form:

Nu som hyreshus:

BR för 5m med 6k/mån i avgift eller kallhyra på 20k/mån. Borde släppa dessa även som hyrköp.

Vem hyr en lägenhet med tre sovrum för 20 000kr/månad, och varför?
Vem lägger 20 000 kr i månaden på boende, och varför?

Det är inte vackra herrgårdar med njutbar omgivande miljö vi talar om för då hade det varit begripligt.
Citera
2024-01-05, 21:45
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Det är inte vackra herrgårdar med njutbar omgivande miljö vi talar om för då hade det varit begripligt.

Två akademiker med normallön är det ingen utmaning, säg en disponibel inkomst om 60000kr/mån och 20000 papp i månaden är hanterbart. Den mer intressanta frågan är hur många människor med god inkomst och ekonomi villiga att ta steget? Tja, det borde vara en hel del med tanke på bostadsbristen.
Inom pendlingsavstånd till arbetsplatsen, skola och service i närheten, det talar för sedan kan man subjektiva åsikter om estetik m.m.
Citera
2024-01-05, 22:09
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Två akademiker med normallön är det ingen utmaning, säg en disponibel inkomst om 60000kr/mån och 20000 papp i månaden är hanterbart. Den mer intressanta frågan är hur många människor med god inkomst och ekonomi villiga att ta steget? Tja, det borde vara en hel del med tanke på bostadsbristen.
Inom pendlingsavstånd till arbetsplatsen, skola och service i närheten, det talar för sedan kan man subjektiva åsikter om estetik m.m.

Det är det jag menar, VARFÖR. Många klarar utgiften men ser jag till mig själv är jag alldeles för förtjust i pengar för att spola ned dem i sjön. Att lägga 20 000 på boende är totalt meningslöst, om det inte gäller ett väldigt speciellt boende som fungerar som balsam för själen, exempelvis en herrgård med sjötomt.
Citera
2024-01-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Först i BRF-form:

Nu som hyreshus:

För att kunna sälja slut så har byggherren erbjudit "räntegaranti" på max 2,75% på föreningens lån i 3 år. Avgifterna ska landa kring 5500 kommande 3 åren.

Belåning per kvm i föreningen är 11 000. Och en "lägenhet" är 115 kvm. Och amortering är satt till 1%. Så räntan + amortering på föreningens lån ska uppgå till totalt 3,75%.

115 kvm X 11 000 kr lån = 1 265 000 lån.
3,75% ränta/amortering är 4000kr/mån.

Så om hyran/avgiften är 5500 så går 4000 av det till ränta/amortering. Jag undrar hur man ska ha råd med

- Uppvärmning
- Underhållsavsättningar
- Fastighetsskötsel med sopor, annat enklare underhåll
- Trädgårdmästeri
- Revisor/konsulter
- Annat

Skulle inte avgift 7000-8000 vara mer lämplig om hela 4000kr i månaden är amortering/ränta.
Citera
2024-01-05, 22:31
Medlem
Citat:

Människor som behöver jobba i Stockholm men av olika anledningar inte kan/vill köpa.

Du hittar inte ett enda fräscht nytt radhus för under 20k på andrahandsmarknaden heller.

Eller tänker du att de ska vända sig till den välfungerande hyreskön?
Citera
2024-01-05, 22:34
Medlem
Citat:
Det är det jag menar, VARFÖR. Många klarar utgiften men ser jag till mig själv är jag alldeles för förtjust i pengar för att spola ned dem i sjön. Att lägga 20 000 på boende är totalt meningslöst, om det inte gäller ett väldigt speciellt boende som fungerar som balsam för själen, exempelvis en herrgård med sjötomt.

Regeln att man får vad man betalar för gäller bostäder lika mycket som allting annat. Generellt tenderar människor att värdera saker som boyta, nära till arbete och hög standard. Vad betalar du själv för ditt boende i förhållande till disponibel inkomst? Jag och sambon bor i en hyrestrea för tillfället och betalar 15 K (nyproduktion). Att betala 20 000 per månad vore ingen större skillnad för oss och då inkluderar du väl även amortering i den kostnaden?
Senast redigerad av IdiotSavant 2024-01-05 kl. 22:37.
Citera
2024-01-05, 22:48
Medlem
Hur ska man tolka att så många vill sälja (extremt många lägenheter till salu) men att priserna bara sjönk med 1,5 procent i december?

Vad väntar säljarna på? Det är väl bättre att sänka priset nu och få sitt boende sålt än att sitta kvar med ett boende som man uppenbarligen inte vill ha? Jag förstår verkligen inte hur dessa säljare tänker. Boende är ju först och främst just ett boende, en plats där man ska trivas att bo. Det borde ju väga tyngre och därmed trodde jag att säljare skulle vara villiga att sänka priset för att på så vis snabba på försäljning och därmed flytt till nytt boende. Jag fattar inte hur man envist kan föredra att vänta i all evighet på att sälja till ett föutbestämt pris (som antagligen ändå ska återinvesteras som kapitalinsats i nya boendet).

Hur ser ni andra på detta?
Citera
2024-01-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Hur ska man tolka att så många vill sälja (extremt många lägenheter till salu) men att priserna bara sjönk med 1,5 procent i december?

Vad väntar säljarna på? Det är väl bättre att sänka priset nu och få sitt boende sålt än att sitta kvar med ett boende som man uppenbarligen inte vill ha? Jag förstår verkligen inte hur dessa säljare tänker. Boende är ju först och främst just ett boende, en plats där man ska trivas att bo. Det borde ju väga tyngre och därmed trodde jag att säljare skulle vara villiga att sänka priset för att på så vis snabba på försäljning och därmed flytt till nytt boende. Jag fattar inte hur man envist kan föredra att vänta i all evighet på att sälja till ett föutbestämt pris (som antagligen ändå ska återinvesteras som kapitalinsats i nya boendet).

Hur ser ni andra på detta?

- En del ”måste” få ett visst pris för att kunna få ihop kontantinsatsen för nästa boende.

- Några andra spekulerar i att priserna vänder alltid upp så jag ska minsann få all timme high priset, om jag bara väntar tillräckligt länge.

Oavsett så vill/behöver de mer pengar för boendet. Man kan ju alltid få sin bostad såld snabbt om man bara sätter rätt pris.
Citera
2024-01-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotSavant
Regeln att man får vad man betalar för gäller bostäder lika mycket som allting annat. Generellt tenderar människor att värdera saker som boyta, nära till arbete och hög standard. Vad betalar du själv för ditt boende i förhållande till disponibel inkomst? Jag och sambon bor i en hyrestrea för tillfället och betalar 15 K (nyproduktion). Att betala 20 000 per månad vore ingen större skillnad för oss och då inkluderar du väl även amortering i den kostnaden?

Byggherren hyr ut huset för 20 000 / mån. Så amorteringen kommer inte in in bilden.

Skulle man köpt dem som BRF så skulle månadskostnaden bli mer än 20 000 just nu om man räknar in alternativkostnaden för kontantinsatsen. Oaktat amorteringen.
Citera
2024-01-05, 23:55
Medlem
Citat:

Sam Paris hyrde 2a i andra hand på Styrmansgatan av Lars Edmans dotter för 20,000 kr mån
Citera
2024-01-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
- En del ”måste” få ett visst pris för att kunna få ihop kontantinsatsen för nästa boende.

- Några andra spekulerar i att priserna vänder alltid upp så jag ska minsann få all timme high priset, om jag bara väntar tillräckligt länge.

Oavsett så vill/behöver de mer pengar för boendet. Man kan ju alltid få sin bostad såld snabbt om man bara sätter rätt pris.

Tack för snabbt svar.
Rimligtvis borde ju majoriteten av de som vill sälja fortfarande ligga på plus (priserna är ju högre idag i nominella termer jämfört med för två år sedan). Om man nu ändå har gjort några hundratusen i vinst, varför i hela friden spelar det någon roll om man tjänar 100 000 till. De ska ju som sagt antagligen ändå läggas i kontantinsats i ett nytt boende. Man riskerar ju i slutändan att vänta kvar förgäves i ett boende som man inte gillar. För mig låter det konstigt. Sänk priset så mycket det krävs (så länge du inte gör förlust, då förstår jag att man väntar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in