Citat:
Ursprungligen postat av
quggel
Det här då:
Svårt med vittnesmål, men vad är rimligt? Behärskat chockad eller hysterisk? Om ens äkta hälft blir skjuten på öppen gata och ligger där i en blodpöl?
Är det inte orimligt att LP skulle vara behärskat chockad och kommunicerbar, vilket ju SE hävdar? Det är ju en så extrem situation att de mest primitiva funktioner kickar in vid en sådan händelse. Vittnen säger dessutom att hon betedde sig som alla sannolikt skulle i en sådan situation; springer omkring hysteriskt.
Vi kan nog landa i att det är svårt att enas om passande adjektiv här (chockad eller behärskad etc) då alla människor beskriver samt uppfattar situationer olika.
En individ kan uppfatta någon annan som koncentrerad, medans någon annan uppfattar samma person som ilsken osv. Det är ju inte ovanligt att blyghet ibland framstår som avståndstagande osv.
Med det sagt...
Engström är fortfarande helt ensam med att beskriva LP som behärskad och framför allt "tacksam" för den hjälp hon fick. Det är självklart teoretiskt möjligt att hon faktiskt var tacksam (och uttryckte det till Engström), men adderar man hur andra individer beskrev henne (jag tänker främst på AH här) målar Engström upp en bild som är svår att förena med övriga. Andra vittnen (inkl AH) beskriver en så pass chockad LP att hon mer eller mindre blev aggressiv. Hon ville inte att någon skulle hjälpa till och man fick fysiskt stundvis hålla henne borta från OP så att man kunna inleda HLR.
Under den tiden ska alltså en gubbe (som ingen verkar ha sett) ha letat sig fram i denna röra för att ha ett sansat samtal med LP (som ingen annan hör) där det pratas om signalement på GM.
Återigen. Inte teoretiskt omöjligt (vi ska inte försöka oss på att bevisa ett negativ), men oerhört osannolikt i min bok. Jag finner ingen anledning att landa i att detta är ens i närheten av ett objektivt sanningsenligt återberättande av Engström.
Jag är 100% öppen för att han har glidit in i sammanhanget vid något tillfälle och bevittnat saker.
Men att han ska ha varit framme och assisterat med OP och pratat signalement med LP strök jag redan tidigt 2000tal.
Trevlig helg.