2024-01-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssarna väntar på att Trump ska bryta med Europa. Sedan gör de upp om en ny gräns ungefär där den gamla gick före 1989.
Då får europa vänta. Trumpen är död som politiker. Sitter i finkan snart.
Citera
2024-01-04, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är långt mycket mer än 1/30, särskilt i ett land som Ryssland som har stor inhemsk försvarsindustri och producerar mycket av råvarorna och komponenterna själva. Jag har inte sett några beräkningar men jag blir inte förvånad om det är 20/30. Men till syvende och sist är det broken window fallacy: https://www.investopedia.com/ask/answers/08/broken-window-fallacy.asp#:~:text=The%20core%20of%20the%20broken ,to%20new%20goods%20and%20services.

Det största problemet är på sikt att en robot som sprängs i Ukraina har sämre positiva effekter på sikt, än alternativinvesteringarna.

Den intressanta frågan i detta forum är hur mycket ekonomin begränsar rysk uthållighet.

I viss mån är det också intressant att se om och hur mycket man "cappar" rysk rustningsförmåga. Men Ryssland rustar inte allt vad de kan, det är tydligt. De har valt en utnötningsstrategi, och väntar på att opinionen i Europa blir i mitt tycke mer rationell.

Det mesta man blir matad av i mainstream-media om rysk ekonomi har bara varit coping. De riktar sig mot en publik som vill läsa att "ha-ha, nu går det dåligt för Ryssland", och ha några bra påståenden att kläcka i konversationerna med sina Ukraina-dåre-kompisar. Där har inte varit en stor marknad för riktig analys. Det är först på sistone som det svängt i media, nu när Times utsedde Putin till en av 2023 års ekonomiska vinnare, vilket också är sensationalism snarare än objektivt sant.

Du kan väl länka källan till ditt påstående?
Vad menar man med vinnare? Att han och hans kompisar blev rikare till priset av lägre konkurrens och högre priser för befolkningen?
Citera
2024-01-04, 09:35
Medlem
USA reagerar som väntat på Putins dårbombning på civila och civil infrastruktur på Ukraina nyss.

US National Security Council stresses importance of US military aid for Ukraine

"The White House has stressed that in the light of Russia’s latest large-scale attacks on Ukraine it is particularly important that the US Congress supports the White House’s latest request for additional military aid funding for Ukraine, given that it is due to run out."
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/01/4/7435758/

Väntat resultat. Flera EU länder och StorBrittanien har redan börjat att öka.
Citera
2024-01-04, 09:36
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du kan väl länka källan till ditt påstående?
Vad menar man med vinnare? Att han och hans kompisar blev rikare till priset av lägre konkurrens och högre priser för befolkningen?

Jag mindes fel, det var WSJ: https://www.wsj.com/articles/winners-of-the-year-putin-musk-the-us-economy-swift-economy-court-b7196e3a . Jag tycker, som jag skrev, också att utnämningen är lite konstig. Den säger mer om vad som är politiskt korrekt att tycka nu än vem som objektivt sett vinner.
Citera
2024-01-04, 09:42
Medlem
Ukraine's defence forces have destroyed 6,000 Russian tanks to date – General Staff

Bra summering, 6000 ryska tanks "tagna ur tjänst" bra resultat.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/01/4/7435772/

Senaste dygnet:
"Russia continues to suffer losses in its war of aggression against Ukraine. Ukrainian Defence Forces killed 780 Russian soldiers and destroyed 21 Russian armoured combat vehicles and 28 artillery systems over the course of the past 24 hours. "
Senast redigerad av Antistalk 2024-01-04 kl. 09:46.
Citera
2024-01-04, 09:47
Medlem
Citat:
Jag mindes fel, det var WSJ: https://www.wsj.com/articles/winners-of-the-year-putin-musk-the-us-economy-swift-economy-court-b7196e3a . Jag tycker, som jag skrev, också att utnämningen är lite konstig. Den säger mer om vad som är politiskt korrekt att tycka nu än vem som objektivt sett vinner.

Betalsida så går inte att läsa. Du kan inte citera artikeln?
Citera
2024-01-04, 09:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Betalsida så går inte att läsa. Du kan inte citera artikeln?

Nix, har inte själv läst den i fulltext.
Citera
2024-01-04, 09:55
Medlem
Citat:

Det där är nästan att klassa som en krönika då det ligger under WSJ's "Free expression".
En artikel som nämner Putin, Musk, Taylor Swift, Supreme court och Bob Iger är väl inget du själv skulle hänga i grannen?

Författaren nämner själv att han vill provocera i andra stycket:
"But since it’s part of the columnist’s job to provoke, here, for my last of the year, is my list of the biggest winners and losers across a range of categories for 2023—"

Källkritik är något jag trodde alla fick utbildning i under grundskolan och gymnasiet. Bättre kan du.
Citera
2024-01-04, 09:58
Medlem
Citat:
Det där är nästan att klassa som en krönika då det ligger under WSJ's "Free expression".
En artikel som nämner Putin, Musk, Taylor Swift, Supreme court och Bob Iger är väl inget du själv skulle hänga i grannen?

"But since it’s part of the columnist’s job to provoke, here, for my last of the year, is my list of the biggest winners and losers across a range of categories for 2023—"

Källkritik är något jag trodde alla fick utbildning i under grundskolan och gymnasiet. Bättre kan du.

Inget att hänga upp sig på, Psykseglaren har vid ett flertal tillfällen själv förklarat att han bygger sin uppfattning om kriget på Kremls propaganda, och gör allt för att hitta "Nyheter" som kan tolkas positivt för Putins invasion.
Citera
2024-01-04, 10:01
Medlem
Citat:
Jag har inte sett några beräkningar så felmarginalen är stor. Men staten tjänar pengarna (på the broken window) flera gånger. Där är 13% skatt på arbete i Ryssland. Men det är i varje led. 13% på snubben som monterar roboten, 13% på snubben som transporterar det valsade stålet till robotfabriken (och intäkter på dieseln), 13% på snubben som valsar stål, 13% på snubben som bryter järnmalm, 13%...Osv. Du förstår kanske.

Först så ska du nog läsa på vad ”the broken window theory” innebär.
Den tar hänsyn till vad som skulle ha kunnat investerats i istället för att ”laga/byta rutan”.
( I just ryzk ekonomi så hade pengarna åkt direkt till oligarkernas djupa fickor, men går nu till krigsindustrin). Därför svårt att räkna på effekterna.
I sverige ligger totala skattesatsen på arbete runt 60% (löntagarens skatt + arbetsgivaravgifter).
Då kan man förvänta sig hög andel av lönekostnaden återgår till staten.
Med 13% tveksamt!
Citera
2024-01-04, 10:14
Medlem
Citat:

Den bemöts här, tyvärr av person som får robotröster att framstå som sexiga. Innehållet känns dock rimligt och det har någon slags koppling till seriös ekonomisk forskning (om ordet forskning finns inom ekonomi). Slutsatsen ligger i alla fall mer i linje med hur Putin själv har gråtit och hotat över sanktionerna. De skadar Ryssland rejält och det är inte så mycket de kan göra åt det egentligen.

https://youtu.be/Hf3bydzXjwQ?si=h22fXJ83PgDycYND
Citera
2024-01-04, 10:14
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Det finns ingen undervisning i källkritik i mordor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in