2024-01-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det är ju väldigt få som lyckats med det så för de allra flesta är priserna på 2021 års nivå. Däremot köpte de allea flesta sin nuvarande eller en annan bostad före 2015 och sitter således med en bra vinst redan. De är de stora vinnarna. Speciellt om man tänker vilken skillnad i livskvalitet alla dessa har haft i många år jmf med hyresjon.

Exakt. Stjärnorna i tråden förstår inte hur horribelt det är för en barnfamilj att sälja villan ocj flytta in i Hr
Citera
2024-01-03, 10:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jo, just det huset jag tittade på för att ha ett exempel för 7 miljoner hade behövt nya fönster och nytt värmesystem ganska omgående.
Där har vi ytterligare 400-500tkr. Så det egentliga priset är då enligt mig 7,5 milj.

Generellt räknar folk alldeles för lågt på dels vilka renoveringar som behöver göras och vad de faktiskt kostar.

Precis som du skriver så har väldigt många nyttjat övervärdet på sin fastighet för att låna pengar till konsumtion. I bästa fall till renoveringar av fastigheten men ofta bil, resor osv.

Just nu kanske man kan få bra pris på renoveringar om det bara är mantimmar man är ute efter då snickare behöver jobb bara för att hålla företaget flytande. Då kan man helt enkelt sänka timpengen bara för att ha gubbarna sysselsatta.
Det blir givetvis svårare när det är stora materialkostnader inräknat för där har man iallafall ett högt grundpris på det mesta just nu.
Citera
2024-01-03, 10:30
Medlem
Citat:
Men gud förbannat du väljer ju ut de tråkigaste radhusområdena i Sthlm i dina exempel!

Erikslund är en labyrint, gamla byggbaracker med plattak. Extremt ocharmigt. Enda positiva är att inget hus ser in till det andra från baksidan. Därav en labyrint att hitta runt där.

Amortering behöver du räkna med eller höja lånet.

Vi har en mycket dysfunktionell bostadsmarknad kan vi väl konstatera när den värdeskapande delen av befolkningen har svårt att ordna sig ett drägligt boende.

Täby är Sveriges näst rikaste kommun med fantastiska skolor, inget stök osv. Ett roligare radhus kanske du får lägga 6 msek för. Men verkligen görbart för två medelinkomster
Citera
2024-01-03, 10:41
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Just nu kanske man kan få bra pris på renoveringar om det bara är mantimmar man är ute efter då snickare behöver jobb bara för att hålla företaget flytande. Då kan man helt enkelt sänka timpengen bara för att ha gubbarna sysselsatta.
Det blir givetvis svårare när det är stora materialkostnader inräknat för där har man iallafall ett högt grundpris på det mesta just nu.

Förstår hur du tänker men det är till viss del en tankevurpa.

Vissa företag med mycket personal, tänker oss ett måleri, kanske kan tänka sig att låta målarna gå på ett större projekt billigare för att invänta att marknaden vänder. Men timpenningen kommer inte vara lägre. Om företaget går med förlust är det ju inte värt att ta på sig projektet utan då säger man istället upp personalen.

Sen har inflationen inom hantverkstjänster varit mycket hög sen 2020. Ditt fönsterbyte för 250 tkr hade nog varit 20-30% billigare 2020.
Citera
2024-01-03, 10:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Spelar ingen roll vad du tycker.
Om värdet på den produkt du köpt behåller värdet kan man lura sig själv att det är så.
Köper man nåt på avbetalning som är värdelöst när amorteringstiden är slut är man riktigt dum om man är nöjd med sitt så kallade sparande.
Om man köper en fastighet som sjunker i värde 50000 i månaden så är det en mycket dålig sparform oavsett om man lånat till den eller ej.
Varför har du slutat använda denna sparform?

Därför att jag amorterat av alla mina bolån. Amortera är lättast att göra när det finns ekonomiskt utrymme för det dvs när min nettoränta efter ränteavdrag var under 1%.

Övertid så stiger bostäder pris, men på kort sikt har såklart värdet sjunkit mer än amorteringens storlek för de allra flesta. Det är fortfarande dock ingen kostnad, utan att sparande.

Sedan handlar det inte bara om att man ska spara, utan att man faktiskt måste bo och trivas med sitt boende, vilket är bland det viktigaste man har i livet. Ju mer av sitt boende man äger själv desto mer fri är man.
Citera
2024-01-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det förekommer. Jag har sett flera BRF:er som har mer än 20 k i belåning som ombildats runt 2015-2020.

Belåningen är tyvärr extrem i många ombildningsföreningar. BR i dessa föreningar har gått för alldeles för höga priser i förhållande till egentligt värde och kalkylen bygger på alldeles för låga räntor och att räntorna aldrig kommer att höjas..

Vad du gör när du köper en sådan bostad är att du köper ditt hyreskontrakt för miljontals kronor i en förening som kommer att tvingas att höja avgifterna ännu mer. Då är det i sådana fall billigare och ekonomiskt tryggare att köpa ett svartkontrakt.

Nyproduktion är mycket tryggare affär, eftersom det är långt till större renoveringar, även om det är högt belånat jämfört med äldre föreningar.

Dessa är ju rena skräcken och man bör vara oerhört försiktig med dessa objekt.

Även nyproduktion som har 15K/m2 kommer om 25 år ha skuld över 10K/m2 givet en generös 1,5 % amorteringstakt. Visst slipper de reparationer för det mesta men de kommer vara högbelånade på kort, medel och lång sikt.
Citera
2024-01-03, 11:21
Medlem
Citat:
Jo, just det huset jag tittade på för att ha ett exempel för 7 miljoner hade behövt nya fönster och nytt värmesystem ganska omgående.
Där har vi ytterligare 400-500tkr. Så det egentliga priset är då enligt mig 7,5 milj.

Generellt räknar folk alldeles för lågt på dels vilka renoveringar som behöver göras och vad de faktiskt kostar.

Precis som du skriver så har väldigt många nyttjat övervärdet på sin fastighet för att låna pengar till konsumtion. I bästa fall till renoveringar av fastigheten men ofta bil, resor osv.

Det sistnämnda nämns om och om igen men fortfarande finns ingen trovärdig källa som styrker det. Klart det kan finnas enstaka exempel men inget på aggregerad nivå
Citera
2024-01-03, 11:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Förstår hur du tänker men det är till viss del en tankevurpa.

Vissa företag med mycket personal, tänker oss ett måleri, kanske kan tänka sig att låta målarna gå på ett större projekt billigare för att invänta att marknaden vänder. Men timpenningen kommer inte vara lägre. Om företaget går med förlust är det ju inte värt att ta på sig projektet utan då säger man istället upp personalen.

Sen har inflationen inom hantverkstjänster varit mycket hög sen 2020. Ditt fönsterbyte för 250 tkr hade nog varit 20-30% billigare 2020.

Ett större projekt drar säkerligen ner timlönen men just nu finns inte de stora projekten heller och då är de beredda att sänka timpriset även till privatpersoner bara för att ha gubbarna i jobb. Att säga upp personal är ofta jävligt dyrt och om det nu inte är personer som man vill bli av med för att de är klåpare då det är en helt annan sak. Att kunna behålla personal, erfarenhet och kunskap är det mest värdefulla många företag har så där vill man helst om det går inte ändra för mycket. Givetvis olika med olika typer av företag.

Lite kul att du nämner just mitt fönsterbyte då jag även tog in offert runt 2020 på samma jobb och slutsumman blev faktiskt lite lägre nu 2023.
Citera
2024-01-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ett större projekt drar säkerligen ner timlönen men just nu finns inte de stora projekten heller och då är de beredda att sänka timpriset även till privatpersoner bara för att ha gubbarna i jobb. Att säga upp personal är ofta jävligt dyrt och om det nu inte är personer som man vill bli av med för att de är klåpare då det är en helt annan sak. Att kunna behålla personal, erfarenhet och kunskap är det mest värdefulla många företag har så där vill man helst om det går inte ändra för mycket. Givetvis olika med olika typer av företag.

Lite kul att du nämner just mitt fönsterbyte då jag även tog in offert runt 2020 på samma jobb och slutsumman blev faktiskt lite lägre nu 2023.

Har också tagit in offerter på olika jobb och prutmånen verkar vara obefintlig. Det är 700 kr per timme som gäller oavsett om det är snickare, vvs eller el.

När jag tog in offerter 2020 på andra jobb var timpenningen i regel runt 100 kr lägre.

När det gäller fönsterbyte så får man komma ihåg att firmorna som gör ”allt” dvs även använder sina egna fönster och ger ett fast pris tar rejält extra betalt.

Kan du mäta upp och beställa fönster själv online och ta in en snickare på timpenning kan du spara 50-100k på jobbet.
Senast redigerad av DaKittler 2024-01-03 kl. 11:42.
Citera
2024-01-03, 11:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Har också tagit in offerter på olika jobb och prutmånen verkar vara obefintlig. Det är 700 kr per timme som gäller oavsett om det är snickare, vvs eller el.

När jag tog in offerter 2020 på andra jobb var timpenningen i regel runt 100 kr lägre.

När det gäller fönsterbyte så får man komma ihåg att firmorna som gör ”allt” dvs även använder sina egna fönster och ger ett fast pris tar rejält extra betalt.

Kan du mäta upp och beställa fönster själv online och ta in en snickare på timpenning kan du spara 50-100k på jobbet.

Så är det säkert men nu ville jag ha det enkelt också och jag tror samtidigt inte jag hade kunnat spara så mycket då hela arbetet kostade runt 100 000. De hade när jag beställde drive på fönster av den modellen jag ville ha även om jag nu säkert fått ett liknande pris även utan den driven så slapp man iallafall pruta på det priset så prutade lite på tillbehör och arbete istället.
Nu slapp man också ta in andra personer som gjorde plåtjobbet som annars snickare brukar göra så dessa hade ett redan upparbetat samarbete med plåtis så de mätte och sen kom alla plåtar och fönsterkillarna monterade.

Jag har bytt fönster själv en gång också men då med hjälp av en snickare, det var ett mycket mindre hus men givetvis blev det mycket billigare men det var också många år sen. Fick dessutom lägga en hel helg på detta plus många strötimmar att fixa lister, foder och plåtar.

Men nu har vi kanske kommit långt OT så lika bra att avsluta innan varningar kommer.
Citera
2024-01-03, 11:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Amortering är ett sparande och inte en kostnad. Hur kan det ens vara en diskussion om det? Att påstå att amortering är en kostnad är som att säga att jorden är platt.

Amortering är varken en kostnad eller sparande. Amortering är en utgift och minskad skuld.

Om jag tar ett lån på 100tkr och sen amorterar 100tkr en månad senare, har jag då "sparat" 100tkr?
Citera
2024-01-03, 11:56
Medlem
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/O8Mp4l/rekorduselt-ar-pa-den-svenska-bostadsmarknaden

Kan inte sluta skratta:
Citat:
Fjolåret var ett historiskt uselt år på den svenska bostadsmarknaden.

Sett till antal flyttar var 2023 det sämsta året sedan den ekonomiska kraschen på 90-talet.

Men, som vanligt, så är "experterna" säkra på att det snart blir bättre!

Citat:
2024 kommer bli betydligt bättre, enligt flera experter.

Nu är i och för sig inte aftonbladet kända för sina språkkunskaper, men skillnaden mellan singularis och pluralis trodde jag ändå de hade koll på. Det är nämligen bara EN "expert" de pratat med, den högst "opartiska" vice VDn för Svensk Fastighetsförmedling.

VDn har kommit fram till att
Citat:
När bostadsmarknaden kommer igång kan det stora uppdämda flyttbehovet i kombination med nya livsstilsdrivna flyttar ge en ketchupeffekt som kommer att innebära bostadsbrist

Som vanligt känns det mer som det är journalistens ångest som ska botas än att fakta ska fram på bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in