Citat:
Ursprungligen postat av
DaKittler
Har också tagit in offerter på olika jobb och prutmånen verkar vara obefintlig. Det är 700 kr per timme som gäller oavsett om det är snickare, vvs eller el.
När jag tog in offerter 2020 på andra jobb var timpenningen i regel runt 100 kr lägre.
När det gäller fönsterbyte så får man komma ihåg att firmorna som gör ”allt” dvs även använder sina egna fönster och ger ett fast pris tar rejält extra betalt.
Kan du mäta upp och beställa fönster själv online och ta in en snickare på timpenning kan du spara 50-100k på jobbet.
Så är det säkert men nu ville jag ha det enkelt också och jag tror samtidigt inte jag hade kunnat spara så mycket då hela arbetet kostade runt 100 000. De hade när jag beställde drive på fönster av den modellen jag ville ha även om jag nu säkert fått ett liknande pris även utan den driven så slapp man iallafall pruta på det priset så prutade lite på tillbehör och arbete istället.
Nu slapp man också ta in andra personer som gjorde plåtjobbet som annars snickare brukar göra så dessa hade ett redan upparbetat samarbete med plåtis så de mätte och sen kom alla plåtar och fönsterkillarna monterade.
Jag har bytt fönster själv en gång också men då med hjälp av en snickare, det var ett mycket mindre hus men givetvis blev det mycket billigare men det var också många år sen. Fick dessutom lägga en hel helg på detta plus många strötimmar att fixa lister, foder och plåtar.
Men nu har vi kanske kommit långt OT så lika bra att avsluta innan varningar kommer.