2024-01-02, 23:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Såna här situationer kan definitivt leda till stress, och stress utvecklas lätt till konflikter. Vid skilsmässa börjar de riktiga fyrverkerierna. Fingerpekandet. Vem är skyldig till att den här budgivningen gick fel? De skyller på varandra, skyller på marknaden och skyller på stjärnorna. Det är ytterligare ett exempel på varför man måste undvika att behandla privatekonomi som att spela monopol. När det gäller privatekonomi har varje beslut som fattas påtagliga konsekvenser. Worst case scenario kan det inte bara påverka de inblandade individerna utan även deras relationer.

Vad det hela handlar om är att aldrig aldrig aldrig dras med i galna budgivningar, eller i masspsykoser som skedde exempelvis under pandemin, då exakt alla skulle ha ett landställe samtidigt och tänkte att pandemins galenskaper och hemmajobbande skulle pågå förevigt.

Själv har jag alltid varit försiktig när det gäller belåning. Det kan vara bra att låna till rätt objekt, men nu när räntorna stiger så vill man inte sitta i en BRF med norr om 20 k/m2 i belåning.

Tror faktiskt att många personer i ombildade bostadsrätter faktiskt har blivit rejält blåsta och fått avgifter som är högre än hyran de hade innan ombildningen.

Intresset för att ombilda till BR lär minska, eftersom det är alldeles uppenbart ofta ett luftslott som lämnas över till BRF med alldeles för hög belåning och stora kommande renoveringsbehov.
Citera
2024-01-03, 00:42
Medlem
Fråga till samtliga:
Vad stressar lägenhetsägare mest? Är det en stigande boränta? Eller är det sjunkande lägenhetspriser?

För mig är det självklart att det borde vara en stigande ränta som stressar mest. Samtidigt antar jag att högbelånade oroar sig för att deras kontantinsats ska "ätas upp" om priserna sjunker med 15 %. Vore spännande att höra era tankar.
Citera
2024-01-03, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror faktiskt att många personer i ombildade bostadsrätter faktiskt har blivit rejält blåsta och fått avgifter som är högre än hyran de hade innan ombildningen.

Intresset för att ombilda till BR lär minska, eftersom det är alldeles uppenbart ofta ett luftslott som lämnas över till BRF med alldeles för hög belåning och stora kommande renoveringsbehov.

Detta har jag funderat på. Det finns oftast en anledning till att en fastighetsägare går med på att ombilda. Nog för att de flesta i den nya BRFen nog ändå fattar att obildningen gjorts på glädjekalkyl, så har de nog ”sett mellan fingrarna” på detta pga:

1. Räntan skulle ju vara evigt låg, under 1,5%.
2. Summan av lägenhetens styckpris är högre än kåkens värde. Dvs de får en ”marknadsrabatt”.

Så kan förstå att folk lockades till att ombilda. Däremot var lgh i nyss ombildade föreningar, under hausse-åren, prissatta ungefär samma som motsvarande lgh i gammal BRF. Samma med tomträtt, när bomarknaden var glödhet, budades dessa upp likvärdigt med lgh i föreningar som ägde marken.
Citera
2024-01-03, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Fråga till samtliga:
Vad stressar lägenhetsägare mest? Är det en stigande boränta? Eller är det sjunkande lägenhetspriser?

För mig är det självklart att det borde vara en stigande ränta som stressar mest. Samtidigt antar jag att högbelånade oroar sig för att deras kontantinsats ska "ätas upp" om priserna sjunker med 15 %. Vore spännande att höra era tankar.

Jag tror man ska vara mest orolig över arbetsmarknaden faktiskt. Nu har inflation sjunkit under hösten men tror det är förtidigt att ropa ”faran över”. Dock är det mänskligt att vilja greppa efter positiva halmstrån, och man behöver inte vara onödigt dyster, men att vara idiot-optimist och tro att ”till sommaren är det 2021 all over again” är bara… idiotiskt
Så skulle ta höjd för att 2024 blir ett surt år på arbetsmarknaden. Speciellt om du är tjänsteman inom bygg eller bransch i nära anslutning till den sektorn.

Segt att tvingas sälja pga arbetslöshet. Har man bara jobbet kvar, är KALP-räntor förvisso inget kul, men hanterbart.
Senast redigerad av olofzzon 2024-01-03 kl. 07:35.
Citera
2024-01-03, 07:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fråga till samtliga:

.
Personligen är det inte så mycket som stressar mig som bostadsägare eftersom jag tog tag i lånen när räntan var låg.och bor i en skuldfri förening

Man kan säga att det är nu kejsaren är naken och BR i föreningar med usel ekonom, stort renoveringsbehov i och i värsta fall på tomträtt inte var värda så mycket pengar från början och kommer därför få ett rejält prisfall.

Jag noterar att många nyligen ombildade föreningar fått dubbla sina avgifter och har nu högre avgift äh vad de hade i hyra som hyresgäster I samma hus.
Citera
2024-01-03, 07:42
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Vanligt folk bor inte i fristående villor nära Sthlm. Om de inte ärvt pengar eller har en lång bostadskarriär. De ”vanliga” utan bostadskarriär hamnar i radhus som är betydligt billigare. Detta beror på att marken är så pass dyr att en villa med 1000 kvm tomt sticker iväg.

Du kan hitta ett fräscht radhus i ett bra område för bara något över 4 msek. Äganderätt.

Denna tex;

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-krusboda-tyreso-kommun-musserongangen-211-19857944

Belåningsgraden är 63% här. Generellt lite högre för radhus än för villor. På villor är den sällan över 60%

Var är belåningsgraden 63%?

Det är klart att radhus är billigare. Krusboda som du länkade till är i mina ögon ett luffarområde, de har väl smällt 500 lådor på varandra där som en annan kåkstad.

Det finns generellt få trevliga radhusområden i Sthlm.

Om nu belåningsgraden är ca 60% på villor (låter ganska rimligt) och snittpriset är 7 milj, så har folk alltså en snittbelåning på ca 4 milj.
Så svenne sitter o betalar 200tkr innan avdrag i ränta om året.
Det kommer inte hålla speciellt länge till.
Citera
2024-01-03, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Var är belåningsgraden 63%?

Det är klart att radhus är billigare. Krusboda som du länkade till är i mina ögon ett luffarområde, de har väl smällt 500 lådor på varandra där som en annan kåkstad.

Det finns generellt få trevliga radhusområden i Sthlm.

Om nu belåningsgraden är ca 60% på villor (låter ganska rimligt) och snittpriset är 7 milj, så har folk alltså en snittbelåning på ca 4 milj.
Så svenne sitter o betalar 200tkr innan avdrag i ränta om året.
Det kommer inte hålla speciellt länge till.

Nej de som har 4 msek i lån betalar 140k per år efter avdrag om de har 5% ränta. Det kommer som du säger inte bestå särskilt länge eftersom räntan kommer sjunka i år.

En vanlig villa har kanske 4k per månad i drift. Det ger en boendekostnad om 15k per månad om räntan är 5%. Snittlönen i Sverige är 38k per månad (även om villaboende sannolikt ligger betydligt högre i snitt) det ger 55k netto för ett par.

Menar du att det är ohållbart för ett par med 55k netto att betala 15k för sitt boende?

För landet som helhet är belåningsgraden runt 30-35%. Tror knappast Stockholm ligger på det dubbla. Tittar du på folk i 50-70 års åldern som säljer sina villor för 10-15msek har de i vanliga fall runt 2msek i lån.
Citera
2024-01-03, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad det hela handlar om är att aldrig aldrig aldrig dras med i galna budgivningar, eller i masspsykoser som skedde exempelvis under pandemin, då exakt alla skulle ha ett landställe samtidigt och tänkte att pandemins galenskaper och hemmajobbande skulle pågå förevigt.

Själv har jag alltid varit försiktig när det gäller belåning. Det kan vara bra att låna till rätt objekt, men nu när räntorna stiger så vill man inte sitta i en BRF med norr om 20 k/m2 i belåning.

Norr om 20K är extremt ovanligt. En förening med t e x 13K/m2 som inte är nyproduktion kommer få det väldigt kännbart kommande år.
Citera
2024-01-03, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jag tror man ska vara mest orolig över arbetsmarknaden faktiskt. Nu har inflation sjunkit under hösten men tror det är förtidigt att ropa ”faran över”. Dock är det mänskligt att vilja greppa efter positiva halmstrån, och man behöver inte vara onödigt dyster, men att vara idiot-optimist och tro att ”till sommaren är det 2021 all over again” är bara… idiotiskt
Så skulle ta höjd för att 2024 blir ett surt år på arbetsmarknaden. Speciellt om du är tjänsteman inom bygg eller bransch i nära anslutning till den sektorn.

Segt att tvingas sälja pga arbetslöshet. Har man bara jobbet kvar, är KALP-räntor förvisso inget kul, men hanterbart.

Alla berörda parter spår en arbetslöshet som kommer toppa runt 8,5% 2024. Betydligt lägre än vad den var 2021 senast.

Menar du att alla berörda ”greppar efter halmstrån” och att olofzzon har egna mer trovärdiga prognoser?
Citera
2024-01-03, 08:26
Medlem
Citat:
Fråga till samtliga:

För de av oss som inte sitter med en maxad belåningsgrad. (Den absoluta majoriteten) så stressar inte bostadspriserna ett smack. Eller, det gör de, när de stiger för mycket. Mina barn ska också in på bostadsmarknaden framgent och jag ser helst bostadspriser som ligger i linje med inflationen på lång sikt
Citera
2024-01-03, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så du påstår att fastigheter kostar lika mycket nu som 2015?
Då antar jag att du håller på och inflationsjusterar och larvar dig.
Ja BRF är nere på 2015, och småhus nere på 2016 års nivåer. Självklart räknat i värde, då de flesta här gått ut grundskolan. Blir snart reapris köp här, för kapitalet som arbetat rejält uppåt senaste åren (den s k alternativkostnaden för er BLTs)
Citera
2024-01-03, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja BRF är nere på 2015, och småhus nere på 2016 års nivåer. Självklart räknat i värde, då de flesta här gått ut grundskolan. Blir snart reapris köp här, för kapitalet som arbetat rejält uppåt senaste åren (den s k alternativkostnaden för er BLTs)

Mästerinvesterare Niklas86 15:e nov;

Du lovade 25-50 punkters höjning från Riksbanken och vidare höjningar 2024 och du förutspådde en räntepuckel i slutet av 2024 eller början av 2025. Sen skulle räntorna enligt dig ligga nära 5% 2025 och framåt.

Efter denna episkt felaktiga prognos satt su som en fågelholk när RB inte höjde i november (vilket sansade debattörer i tråden förutspådde). Då kom ett utlägg om att du skulle ”överge seketas”. Sen dess har kronan stärkts flera procent mot de stora valutorna.

Trovärdigheten för att du har den blekaste om olika investeringar är obefintlig.
Senast redigerad av DaKittler 2024-01-03 kl. 08:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in