Citat:
Ursprungligen postat av
DaKittler
Nej de som har 4 msek i lån betalar 140k per år efter avdrag om de har 5% ränta. Det kommer som du säger inte bestå särskilt länge eftersom räntan kommer sjunka i år.
En vanlig villa har kanske 4k per månad i drift. Det ger en boendekostnad om 15k per månad om räntan är 5%. Snittlönen i Sverige är 38k per månad (även om villaboende sannolikt ligger betydligt högre i snitt) det ger 55k netto för ett par.
Menar du att det är ohållbart för ett par med 55k netto att betala 15k för sitt boende?
För landet som helhet är belåningsgraden runt 30-35%. Tror knappast Stockholm ligger på det dubbla. Tittar du på folk i 50-70 års åldern som säljer sina villor för 10-15msek har de i vanliga fall runt 2msek i lån.
Var är belåningsgraden 60-63% som du skrev innan, Tyresö?
Jag skrev innan avdrag.
Du utgår från lite slarvigt framtagna siffror när du enbart tar ränta + drift.
Jag tog nu fram ett objekt på hemnet för 7 milj, 3 milj i insats och 4 milj i lån.
Per månad
Ränta (4,86%): 11 386 kr
Amortering (1%): 3325 kr
Fastighetsavgift: 775 kr
Drift: 6336 kr
= 21 821 kr
Sedan bör vi lägga till ett minimum på 5000kr/mån i löpande underhåll.
Som svar på din fråga, klart att det är hanterbart för ett hushåll med inkomsten du skrev förutsatt att de inte bär så många andra utgifter.
Men ofta är det ett par ungar som kostar, lån på bil mm (det har trots allt gynnat sig att låna sista 10 åren, nu gör det inte det).
Så min fråga från början var inte hur de som redan bott i sitt hus i 10 år och köpt på en annan marknad klarar det, utan hur paret i 35 års åldern som vill bilda familj får ihop det att köpa sig en villa runt Sthlm idag?