2024-01-03, 08:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Norr om 20K är extremt ovanligt. En förening med t e x 13K/m2 som inte är nyproduktion kommer få det väldigt kännbart kommande år.

Det förekommer. Jag har sett flera BRF:er som har mer än 20 k i belåning som ombildats runt 2015-2020.

Belåningen är tyvärr extrem i många ombildningsföreningar. BR i dessa föreningar har gått för alldeles för höga priser i förhållande till egentligt värde och kalkylen bygger på alldeles för låga räntor och att räntorna aldrig kommer att höjas..

Vad du gör när du köper en sådan bostad är att du köper ditt hyreskontrakt för miljontals kronor i en förening som kommer att tvingas att höja avgifterna ännu mer. Då är det i sådana fall billigare och ekonomiskt tryggare att köpa ett svartkontrakt.

Nyproduktion är mycket tryggare affär, eftersom det är långt till större renoveringar, även om det är högt belånat jämfört med äldre föreningar.
Citera
2024-01-03, 08:54
Medlem
Klart relevant.
Citat:
Den svåra bostadsmarknaden drabbar fastighetsmäklarna hårt. Var tredje överväger nu en annan yrkesbana, visar Mäklarsamfundets branschrapport för 2023, skriver Dagens industri.

Att sex av tio av förbundets medlemmar enbart jobbar mot provision på avslutade affärer gör läget knepigt. 8 procent av de 1 107 tillfrågade mäklarna räknar med att tjäna mellan noll och 150 000 kronor under året.
En hel del mäklare som inte själva tror på branschen i närtid.
Citera
2024-01-03, 08:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Var är belåningsgraden 63%?

Det är klart att radhus är billigare. Krusboda som du länkade till är i mina ögon ett luffarområde, de har väl smällt 500 lådor på varandra där som en annan kåkstad.

Det finns generellt få trevliga radhusområden i Sthlm.

Om nu belåningsgraden är ca 60% på villor (låter ganska rimligt) och snittpriset är 7 milj, så har folk alltså en snittbelåning på ca 4 milj.
Så svenne sitter o betalar 200tkr innan avdrag i ränta om året.
Det kommer inte hålla speciellt länge till.

Krusboda må vara ett svenssonområde, men något luffarområde är det knappast. Tvärtom är det många barnfamiljer som trivs i dessa "lådor".

Att bero på räntorna så verkar de ha peak:at och är påväg ner nu. Dock inte till samma låga nivåer som innan men räntorna kommer kanske stabiliseras runt 2-3% som den nya normalnivån. Det är fortfarande väldigt låga nivåer jämfört med på 90-talets värsta dagar. Har man inte kalkylerat med det får man skylla sig själv.
Citera
2024-01-03, 08:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Klart relevant. En hel del mäklare som inte själva tror på branschen i närtid.

En hel del nya mäklare som har det tufft antar jag. De mer rutinerade verkar fortfarande göra en hel del affärer och tjäna pengar, även om det inte var som förr när varje objekt var sålt inom en vecka.
Citera
2024-01-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja BRF är nere på 2015, och småhus nere på 2016 års nivåer. Självklart räknat i värde, då de flesta här gått ut grundskolan. Blir snart reapris köp här, för kapitalet som arbetat rejält uppåt senaste åren (den s k alternativkostnaden för er BLTs)
När jag tittar på snittpriser i min kommun i Stockholm så är vi på 2021 priser just nu.
Citera
2024-01-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
När jag tittar på snittpriser i min kommun i Stockholm så är vi på 2021 priser just nu.

De räknar realt. Så alla som lyckats sälja i tid och suttit ett gäng år i HR samt lyckats inflationssäkra sina tillgångar har en fördel om de kliver tillbaka på marknaden nu.
Citera
2024-01-03, 09:33
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Nej de som har 4 msek i lån betalar 140k per år efter avdrag om de har 5% ränta. Det kommer som du säger inte bestå särskilt länge eftersom räntan kommer sjunka i år.

En vanlig villa har kanske 4k per månad i drift. Det ger en boendekostnad om 15k per månad om räntan är 5%. Snittlönen i Sverige är 38k per månad (även om villaboende sannolikt ligger betydligt högre i snitt) det ger 55k netto för ett par.

Menar du att det är ohållbart för ett par med 55k netto att betala 15k för sitt boende?

För landet som helhet är belåningsgraden runt 30-35%. Tror knappast Stockholm ligger på det dubbla. Tittar du på folk i 50-70 års åldern som säljer sina villor för 10-15msek har de i vanliga fall runt 2msek i lån.

Var är belåningsgraden 60-63% som du skrev innan, Tyresö?

Jag skrev innan avdrag.

Du utgår från lite slarvigt framtagna siffror när du enbart tar ränta + drift.

Jag tog nu fram ett objekt på hemnet för 7 milj, 3 milj i insats och 4 milj i lån.
Per månad
Ränta (4,86%): 11 386 kr
Amortering (1%): 3325 kr
Fastighetsavgift: 775 kr
Drift: 6336 kr
= 21 821 kr

Sedan bör vi lägga till ett minimum på 5000kr/mån i löpande underhåll.

Som svar på din fråga, klart att det är hanterbart för ett hushåll med inkomsten du skrev förutsatt att de inte bär så många andra utgifter.
Men ofta är det ett par ungar som kostar, lån på bil mm (det har trots allt gynnat sig att låna sista 10 åren, nu gör det inte det).

Så min fråga från början var inte hur de som redan bott i sitt hus i 10 år och köpt på en annan marknad klarar det, utan hur paret i 35 års åldern som vill bilda familj får ihop det att köpa sig en villa runt Sthlm idag?
Citera
2024-01-03, 09:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Klart relevant. En hel del mäklare som inte själva tror på branschen i närtid.

Jag tror det helt enkelt är så att de inte vill leva ett år med ca 150 tkr i lön. Jag pratade med en mäklare för ett antal år sen då elpriserna rusade och folk inte hade råd att värma sina hus, redan då var det tungt för honom och då är han ändå en mäklare som hållit på många år.
Var väl många som började utbilda sig till mäklare och fick för sig att pengarna skulle flyga in i mängder men nu när det finns tre mäklare på varje objekt så blir det inte lika bra. Dessutom får man ofta sänka priserna och då helt enkelt sänka sin egen provision (lön) och sånt är aldrig kul.

Jag tror att så fort räntorna börjar sjunka som det sägs fram emot sommaren så kommer det börja röra på sig på marknaden. Många som kanske bara försöker hålla näsan ovanför vattenytan nu med höga räntor men klarar sig fram till sommaren och då släpper man ut huset och får någon hundring till för det.

Ett första steg var nu att sänka reduktionsplikten och det borde även i långa loppet få priser på matvaror att gå ner och plötsligt så får folket mer pengar i plånboken och blir glada igen.
Citera
2024-01-03, 09:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag skrev innan avdrag.

Jag tog nu fram ett objekt på hemnet för 7 milj, 3 milj i insats och 4 milj i lån.
Per månad
= 21 821 kr

Som svar på din fråga, klart att det är hanterbart för ett hushåll med inkomsten du skrev förutsatt att de inte bär så många andra utgifter.
Men ofta är det ett par ungar som kostar, lån på bil mm (det har trots allt gynnat sig att låna sista 10 åren, nu gör det inte det).

Så min fråga från början var inte hur de som redan bott i sitt hus i 10 år och köpt på en annan marknad klarar det, utan hur paret i 35 års åldern som vill bilda familj får ihop det att köpa sig en villa runt Sthlm idag?

Driften kändes väldigt hög men det kanske är ett äldre hus eller väldigt stort?
Räntan är en stor utgift just nu och är man dessutom förstagångsköpare så är det inte många som har tre miljoner att peta in för att slippa de extra amortertingskraven så där får du nog höja lite också.

5000 kr för underhåll är en sak men sen har du renoveringar och inköp som kanske inte är nödvändiga men man vill göra för att tapeten i sovrummet är ful, soffan i vardagsrummet för liten och fel färg, golvet i köket är slitet osv osv.
Citera
2024-01-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
De räknar realt. Så alla som lyckats sälja i tid och suttit ett gäng år i HR samt lyckats inflationssäkra sina tillgångar har en fördel om de kliver tillbaka på marknaden nu.
Det är ju väldigt få som lyckats med det så för de allra flesta är priserna på 2021 års nivå. Däremot köpte de allea flesta sin nuvarande eller en annan bostad före 2015 och sitter således med en bra vinst redan. De är de stora vinnarna. Speciellt om man tänker vilken skillnad i livskvalitet alla dessa har haft i många år jmf med hyresjon.
Citera
2024-01-03, 09:48
Medlem
Citat:

Jag skrev innan avdrag.

Per månad
= 21 821 kr

Det var ETT radhus i Tyresö ja.

Drift 6336 per månad?? Då har de typ el-element och 25 grader inne året om förutsatt att det är en normal villa på 150 kvm. Amortering är inte en kostnad.

Ett par i 35 års åldern som saknar bostadskarriär får svårt att köpa fristående villa i Stockholm om de har normalinkomster. (Om de inte tittar på rucklen runt Tensta eller dylikt)

Däremot kan de köpa ett totalrenoverat radhus med 3300 i driftskostnad i typ Täby för dryga 5 msek

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-erikslund-taby-kommun-tabyvagen-264-21158377
Citera
2024-01-03, 09:50
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Driften kändes väldigt hög men det kanske är ett äldre hus eller väldigt stort?
Räntan är en stor utgift just nu och är man dessutom förstagångsköpare så är det inte många som har tre miljoner att peta in för att slippa de extra amortertingskraven så där får du nog höja lite också.

5000 kr för underhåll är en sak men sen har du renoveringar och inköp som kanske inte är nödvändiga men man vill göra för att tapeten i sovrummet är ful, soffan i vardagsrummet för liten och fel färg, golvet i köket är slitet osv osv.

Driften var lite hög på det objektet, byggt på -40 talet med originalfönster och gammalt värmesystem.

Jag tror att det generellt är få som kan peta in närmare hälften just för att det fan inte funnits anledning till det. Som sagt så har det tidigare lönat sig att låna så mkt som möjligt så man ska ha varit konservativ i sitt tänk om man betalat av 50% istället för att låna upp 70% av bostaden. I många fall tror jag att det är lånat upp mot 85% för att folk tittar på månadskostnaden till stor utsträckning.

På en äldre villa så är det dyra renoveringar att ta i beaktning så 5000kr/månad är lite lågt räknat. Men jag tänkte en stor renovering ca vartannat år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in