2024-01-01, 23:37
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Sverige har ju haft mer influenser ifrån Europa. Norge var ju länge bara en slags blindtarm på Sverige. Bergsfolk och fiskare. Det syns ex vis på deras pizza standard, eller hamburgare, det är skit,

Men du gillar ju sitt käk och är bra folk även om de talar lite larvigt.

Köper det inte. Svenskar har samma bakgrund. Bönder, drängar, pigor och fiskare (majoriteten av våra städer är längs kusterna precis som där) till typ 95%+ av befolkningen. Norrmännen var dessutom ute och röjde mer som vikingar än vi p.g.a bristen på odlingsbar mark i Norge så de borde ju influerats mer av Europa än vad vi har gjort historiskt i så fall (de blev kristet före oss t.ex.).
Senast redigerad av Nordoxen 2024-01-01 kl. 23:40.
Citera
2024-01-01, 23:43
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
Svenskt julbord är ett enda stort skämt. Det är äckliga janssons, halvfabrikat, kalvsylta och mer halvfabrikat, prinskorv och köttbullar som finns året om, revbensspjäll, potatis, gräddfil, lök, sill, grönkålsstuvning, julskinka, kallskuret, ris ala malta, julkorv, rökt skinka och kokt och nåt annat. Svenskt julbord är i regel en besvikelse och man tvingar i sig skiten i brist på annat och att man blir bjuden. Ris a la malta tjatar folk om och det är en äcklig variant på risgrynsgröt som går som dessert. Fanns ärligt talat två saker som gick att äta på årets julbord och det var grönkålsstuvningen med revbensspjäll, resten var bokstavligt talat oätligt.

Du måste skoja? Bristen på variation och all vardagsmat är vad som kännetecknar ett svensk julbord. Du har inte ätit ett internationellt julbord för hade du gjort det skulle du förstå att svenskt julbord inte alls är unikt.

Ju äldre man blir desto mer lät man sig uppskatta hur jävla gott ett riktigt hederligt svenskt julbord faktiskt är. Tyckte själv det var överskattat i min ungdom, numera ser jag det lätt som julens höjdpunkt.
Citera
2024-01-02, 00:21
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Alla vi som jobbat i Norge vet att ett norskt julbord inte är mycket att hänga i julgranen. Man blir serverad pinnekjøtt som är revben från lamm, ribbe som är fläsk och till detta får man stampe (rotmos) och sedan är festen över.

I Sverige serveras man ett fenomenalt julbord med allt från prinskorv, inlagd sill, lax, köttbullar, skinka, jansons frestelse, fläsk, kokt potatis, rödbetssallad, lingonsylt etc och så ser det ut från norr till söder.

Hur kan det komma sig att vårt julbord är så pass variationsrikare i jämförelse med ett norskt julbord?

Norsk matkultur är rätt tråkig, bara är så!

De äter ju inte ens lunch!
Citera
2024-01-02, 00:24
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har bott i Norge i över 10 år och får erkänna att jag saknat det svenska julbordet mycket de jular jag inte åkt hem för att fira.

MEN...

Jag tror att det beror på att det är vår svenska tradition, och det man är uppväxt med som gör halva julbordet, för oss, precis som för gemene norrman. Det är barndomens minnen och smaker som sätter prägel på julen för de flesta och det man minns smaken av är också det man förknippar med julefrid, julmiddag och den sena kvällens skinkmacka som mumsas med en julmust eller julöl, till någon av de böcker man fått i julklapp.

För en norrman är det förstås annorlunda.

Med det sagt så tycker jag att en norsk jultallrik kan vara helt okej, lagad från grunden och med bra råvaror. Revbensspjällen med frasigt svål, rårörda lingon, potatis, gräddsås på skyn från revbensspjällen, smaksförstärkarna som stekts i revbensfettet: lök, äpple, katrinplommon. Brysselkål till alltihop.

Jag gillar det, faktiskt ganska mycket.

Men, det är inte jul för mig. Det är mer som ett slags söndagsmiddag. Jag förknippar inte smakerna med julen och får inte julstämning bara jag ser revbensspjäll med rutig svål. Det gör dock norrmannen, för honom ger det samma associationer som skinkan, köttbullarna eller julkorven gör för oss.
Personligen gillar jag ju mest lax pch sådant på julbordet men norrmännen kanske ser ner på fisk som fattigmat?
Det gjorde ju svenskarna när de var fattiga.
Citera
2024-01-02, 00:31
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Ju äldre man blir desto mer lät man sig uppskatta hur jävla gott ett riktigt hederligt svenskt julbord faktiskt är. Tyckte själv det var överskattat i min ungdom, numera ser jag det lätt som julens höjdpunkt.

Så sant som det är sagt. Ett svenskt julbord får inte den stjärnglansen som det egentligen förtjänar. Det är det bästa julbordet och inte ens julbord från Frankrike eller Italien, som är stora matnationer, kan konkurrera med oss.
Citera
2024-01-02, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jo, svenskar brukar tycka så. Svenskar brukar även vara förtjusta i smörgåstårta. Andra nationaliteter brukar inte ta efter våran faiblesse för att stapla smörgåspålägg på hög.

Norrmännen känner inte alls till smörgåstårta, till min stora förvåning eftersom de käkar mackor till lunch. Tydligen är smörgåstårta ett helsvenskt fenomen.
Norsk julmat kan variera var man bor i landet, en del landsändar har fiskrätter, andra revbensspjäll andra skinka.
Norge må inte ha smörgåsbord vad gäller mat men de har en annan liknande tradition vad gäller tårtor. Jag har en vän som har släkt i Norge och hon har berättat om en fantastisk festsed som de har. Vid varje stor fest, som brölllop, konfirmation och stora födelsedagar tar varje gäst med sig en tårta. Så det är inte alls ovanligt att man på festen bjuder på en tjugo-trettio tårtor! Min kompis bad sina vänner att göra ett norskt tårtbord när hon fyllde 50 år-jag var där och det var en fantastisk syn för alla som gillar tårtor-mums!
Citera
2024-01-02, 06:31
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Alla vi som jobbat i Norge vet att ett norskt julbord inte är mycket att hänga i julgranen. Man blir serverad pinnekjøtt som är revben från lamm, ribbe som är fläsk och till detta får man stampe (rotmos) och sedan är festen över.

I Sverige serveras man ett fenomenalt julbord med allt från prinskorv, inlagd sill, lax, köttbullar, skinka, jansons frestelse, fläsk, kokt potatis, rödbetssallad, lingonsylt etc och så ser det ut från norr till söder.

Hur kan det komma sig att vårt julbord är så pass variationsrikare i jämförelse med ett norskt julbord?

Allt är sämre i Norge, förutom vägarna.
Citera
2024-01-02, 06:57
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Allt är sämre i Norge, förutom vägarna.

Skulle väl vara lönen och kvinnorna då.
Citera
2024-01-02, 07:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Personligen gillar jag ju mest lax pch sådant på julbordet men norrmännen kanske ser ner på fisk som fattigmat?
Det gjorde ju svenskarna när de var fattiga.

Det har jag aldrig hört något om, men man ska ju betänka att den norska julmaten skiljer sig från landsregion till landsregion, precis som hemma.

Den springande punkten tror jag dock är just detta med barndomsminnen och vad man generellt sett associerar till t.ex. jul eller påsk. Det gör en mycket stor del av upplevelsen.
Citera
2024-01-02, 09:28
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Skulle väl vara lönen och kvinnorna då.

Lönen slår ut sig själv med tanke på att en pizza med tillhörande läskeblask kostar 300-400kr.

Kvinnor? Konservativa absolut men har oftast tre barn redan när dom fyllt tjugotvå. Surar och klagar gör dom likt alla kvinnor på planeten.
Citera
2024-01-02, 10:45
Medlem
slagskotts avatar
Norska mattraditioner är dåliga överlag, dock inte sagt att jag inte tycker om det men det kommer som sagt av att Norge var lutfattigt förr.
För några år sedan läste jag att fem procent åt grandiosa pizza på jul, det är en siffra jag tror är en underdrift
Citera
2024-01-02, 11:20
Medlem
Barentss avatar
Frukost på ett svenskt hotell (har minskat efter corona) kallas i andra länder för Scandinavian breakfast, och är totalt överlägsen alla andra frukostar i världen. Undrar om detta och vårt julbord bygger på Wretmans klassiska Smörgåsbord som han spred över världen på 1950-talet, ett ord som t.o.m. smög sig in i engelskan.

Svenskar är riktigt bra på mat och fika. Inte cuisine, men gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in