2023-12-31, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Gäsp, vilken offerkofta. Ja, ryssarna är skurkarna i det här dramat och det är därför Ukraina får omvärldens sympatier. Om de är tappra vet jag inte men iaf jag beundrar Ukraina för deras heroiska mod och avskyr Ryssland för deras uselhet och feghet. Jag begriper inte hur någon som talar svenska kan sitta och propagera för den där skitregimen och z-fascismen. Det är som att du försöker evangelisera att bajs är gott. Om Putin bryr sig om sina egna civila är det bara att avsluta kriget och sluta plåga ukrainarna. Ryssland kommer visserligen att dra med sin skurkstatus sen när allt är över men de sparar sitt land fler olyckor och misär ju förr de packar hem till sig.
För Putin och Ryssland är det livsviktigt att stoppa Natos frammarsch innan det är för sent. Då Nato redan erövrat mycket av Europa återstår bara för Ryssland att ta kontrollen över Ukraina för att hindra även dem att ansluta till Nato. Det är det rent praktiska.
Sen bygger mycket av Putins popularitet bland ryssarna på hans idéer om att "Make Russia Great Again", och då passar det fint att utöka territoriet med åtminstone några väl valda delar av Ukraina. Som dessutom skulle garantera Ryssland den livsviktiga kontakten med Krim och Svarta Havs-flottan. Helst hade Putin sett att Ukraina fortsatt att vara ett vänligt sinnat grannland utan kontakter med Nato, men det gick tydligen inte. Då hade inget angrepp varit nödvändigt.
Detta är en ganska kvalificerad gissning från mig, efter att ha läst på litet om Putin och hur ryska folket tänker och resonerar. Ryssar har inte riktigt samma tankar som vi kring frihet och demokrati.
Citera
2023-12-31, 16:22
Medlem
Jofs avatar
Jag frågar igen!
Varför får Ryssland bomba i hela Ukraina, men Ukraina bara får försvara sig??

För att Ryssland då hotar med kärnvapen?

För att vi i väst bara stödjer försvar och drar tillbaka allt stöd om vapnen används i Ryssland?
Citera
2023-12-31, 16:28
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det vanliga rutiga argumentet. Det handlar om kontroll. Om man inser det blir det lättare att förstå hur ett land kan begå till synes irrationella handlingar. Man vill driva upp kostnaden för avvikande beteende. Det ska kosta att inte ha 'normala' relationer med Ryssland. Rysslands grannländer ska kunna kontrolleras, vilket innebär att deras beteenden måste vara förutsägbara.
ryzzen är slut och kompisar är diverse ekonomiskt obetydliga skitländer men fortsätt drömma du 😄
Citera
2023-12-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
USA har på sista tiden ökat oljeproduktionen för att pumpa ut mer på marknaden för att minska mellanösterns och Ryssland inkomster, som bekant så minskade mellanösternländerna sin produktion för att höja priset på världsmarknaden, USA kontrade och därför har oljepriset gått ner och dessa länder minskat sina inkomster varvid de ökat sin produktion för att få in mer kapital vilket ytterligare minskat priserna.

USA tjänar pengar, sänker inflationen och skrattar hela vägen till banken.
Så kanske det är. Det har jag ingen koll på. Jag misstänkte dock länge att Ryssland skulle försöka göra något för att destabilisera Mellanöstern, för att minska den olja som exporteras därifrån och på så sätt driva upp priset på oljan. Jag tyckte det var märkligt att Putin gjorde besök i bl a Iran, av alla ställen. Kanske har han ett finger med i spelet kring 7 oktober, via sina kontakter med Iran? Det är lätt att bli konspiratorisk i sådana här sammanhang.
Citera
2023-12-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
ryzzen är slut och kompisar är diverse ekonomiskt obetydliga skitländer men fortsätt drömma du 😄
Ryssen är inte slut, inte på långa vägar. De har tyvärr lyckats hålla igång sin vapenproduktion, vilket jag inte trodde de skulle lyckas med. Sanktioner verkar vara väldigt lätta att kringgå.
Citera
2023-12-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag frågar igen!

För att vi i väst bara stödjer försvar och drar tillbaka allt stöd om vapnen används i Ryssland?
Jag svarar igen. Samma som sist. Läs två gånger den här gången. Kan du fira nyår sen.

Ryssarna bryter varje gång de bombar mot civila och civil infrastruktur mot internationell rätt, begår krigsbrott, på daglig basis sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina.

Ukraina har nu äntligen börjat bomba militära mål inne i Ryssland med flygplansdrönare med lång räckvidd.
Enligt internationell rätt och krigets lagar är det en rättighet som ett invaderat land har.

Ukraina kommer att trappa upp denna bekämpning av militära mål inne i Ryssland, kraftigt. Har många alternativ för det nu. Sedan Ukraina slagit ut det mesta av Rysslands luftvärn och radaranläggningar kommer de F16 plan väl till pass som står redo inom kort.
De spakas av välutbildade, erfarna, ukrainska militärpiloter, som varit på inskolning och fått spetsutbildning på flera platser runt om i världen.
Med den beväpning som nu F16 planen får kommer de också att vinna duellerna i luften mot de Ryska. F16 är designade och beväpnade för just det. De ryska tunga bombplanen kommer också "tas ur tjänst" ett efter ett. Vare sig de lyfter för terrorbombning eller står kvar på marken.
Citera
2023-12-31, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag frågar igen!

Säg det du, det bästa svaret jag kan komma på är att storpolitikens snårskog inte är menat att vara begriplig för Johnny Lunchbox-folk.
Citera
2023-12-31, 16:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Endast ruiner återstår av röda flottans högkvarter i Sevastopol.

https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3khtsd57w2f2z

Sen har det efter den stora smällen i Feodosia dykt upp en jäkla massa mindre ryska militära båtar i en hamn i ockuperade Abchazien.

https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3khsjayt4pn24
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-12-31 kl. 16:55.
Citera
2023-12-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Vem sa att det handlade om principer? Det handlar om självbevarelsedrift.

Hade du placerat pengar i en bank som konfiskerade din grannes pengar för att han förde oväsen sent?

Planerar gemene afrikan, arab eller kines att invadera sitt grannland oprovocerat?
Bruka våld och du kommer möta på motstånd.

Föra oväsen sent är inte att likställa med dödligt våld, du förstå väl det själv?
Citera
2023-12-31, 16:54
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Tar Putin kusten är det fan riktigt kört för Ukraina, då kommer han styra en stor del av global livsmedelsproduktion.
Citera
2023-12-31, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Planerar gemene afrikan, arab eller kines att invadera sitt grannland oprovocerat?
Bruka våld och du kommer möta på motstånd.

Föra oväsen sent är inte att likställa med dödligt våld, du förstå väl det själv?
Kina planerar att invadera Taiwan. De hotar med det då och då, varje gång Taiwan rör sig en millimeter i riktning mot självständighet och oberoende.

Ingen har brukat våld, därför finns ingen som helst anledning till nån 'särskild insats' mot Kina.
Citera
2023-12-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Endast ruiner återstår av röda flottans högkvarter i Sevastopol.

https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3khtsd57w2f2z

Sen har det efter den stora smällen i Feodosia dykt upp en jäkla massa mindre ryska militära båtar i en hamn i ockuperade Abchazien.

https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3khsjayt4pn24

Bra och tydliga bilder.
Där kan ryska Svarta Havsflottans ledning ha sitt nästa stabsmöte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in