2023-12-31, 06:57
Medlem
Snacka om att göra en höna av en fjäder. Det finns ca 270-280 ledhundar i Sverige, så att ens få syn på någon av dessa är lite som att upptäcka Edward Blom på gymmet, och nästan lika ovanligt är verklig allergi mot hundar, då många felaktigt förväxlar resultatet av ett “allergitest” med själva allergin.

Testen mäter närvaron av IgE-antikroppar i blodet, vilket kallas sensibilisering, men det visar inte nödvändigtvis på allergi.

Sensibilisering innebär att man har antikroppar mot ett allergen utan att nödvändigtvis få symtom vid exponering. Att vara sensibiliserad mot hund innebär inte automatiskt att man är allergisk mot hundar, och det finns ingen bevisad fördel att undvika dem om man endast är sensibiliserad.

Så även om 20 procent av svenskarna är ”pälsallergiker” är det sannolikt ytterst få av dessa som verkligen är allergiska mot hundar. Samtidigt är det nog många s.k pälsdjursallergiker som felaktigt tror att de är det.

Lite på samma tema som tiden när nötallergiker var livrädda för att vistas i utrymmen där någon konsumerade nötter. Något vi numera vet är helt ofarligt.

Risken för att en person som på riktigt är allergiska mot hundar ens hamnar i samma lokal som en ledhund är alltså försvinnande liten.

Så liten att det borde gå att lösa i det enskilda fallet utan vare sig inblandning av myndigheter eller upprörda debattartiklar.
Citera
2023-12-31, 07:50
Medlem
Jag har astma och pälsallergi men att ha en hund på ett par meters håll i en lokal där djuret inte bor hade inte drabbat mig nämnvärt. Står det mellan att jag måste ta en antihistaminpiller eller blocka en synskadad som vill leva lite så tar jag det lilla pillret alla dar i veckan.

Sen pratar man i tråden som att alla hundar skapar allergi och så är det ju inte. En del raser är ju mer eller mindre allergifria.

Grannens pudel har jag noll allergi av till exempel.

Kanske skulle en bra regel vara att ledhundar ska vara av en allergivänlig ras?

Bichon Frisé
Bichon Havanais
Coton de Tulear
Curly Coated Retriever
Lhasa Apso
Papillon
Pudel
Shih Tzu
West Highland White Terrier
Yorkshireterrier

Vad gäller hygiendelen i livsmedelslokal så hade en stillsam ledhund inte oroat mig mer än smutsiga människor som inte tvättar händerna efter toalettbesök.

Och säkerligen 90% av människorna hade inte ens sett hunden i lokalen då den jobbar och sköter sitt, den skulle inte direkt springa runt och hälsa på folk vad jag förstår med arbetshundar.
Citera
2023-12-31, 08:09
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
Ledar hund ska med..punkt

Vi försöker väga obehaget för över 2 miljoner allergiska mot de 264 ledarhundar som är i tjänst i Sverige. Det här har aldrig varit ett problem tidigare eftersom tillbörlig respekt mellan människor tidigare funnit sin plats. Troligen för att de blinda varit ödmjuka och anpassat sig i alla fall tidigare. Nu upphörde de medmänskliga känslorna och förståelsen för andra och en anmälan upprättades.

Det går alltså ca 10000 hundallergiker på en ledarhund. Jag tror att en blind går ut för att träffa människor och kanske inte vill att krogen skall vara folktom och man kan också ifrågasätta vad hunden har för nöje av att gå på krogen. Det är inte hunden som släpat dit någon.

Den blinde behöver ingen ledarhund på krogen. Det finns personal, kroggäster och vänner som gör ett mkt bättre jobb än ledarhunden på plats. Nu handlade det inte om det, eftersom den blinde blev rabiat av någon anledning och sökte konflikt.
Citera
2023-12-31, 08:29
Medlem
Jag är hund allergiker men detta va löjligt. Låt synskadade dricka för fan
Citera
2023-12-31, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Vi försöker väga obehaget för över 2 miljoner allergiska mot de 264 ledarhundar som är i tjänst i Sverige. Det här har aldrig varit ett problem tidigare eftersom tillbörlig respekt mellan människor tidigare funnit sin plats. Troligen för att de blinda varit ödmjuka och anpassat sig i alla fall tidigare. Nu upphörde de medmänskliga känslorna och förståelsen för andra och en anmälan upprättades.

Det går alltså ca 10000 hundallergiker på en ledarhund. Jag tror att en blind går ut för att träffa människor och kanske inte vill att krogen skall vara folktom och man kan också ifrågasätta vad hunden har för nöje av att gå på krogen. Det är inte hunden som släpat dit någon.

Den blinde behöver ingen ledarhund på krogen. Det finns personal, kroggäster och vänner som gör ett mkt bättre jobb än ledarhunden på plats. Nu handlade det inte om det, eftersom den blinde blev rabiat av någon anledning och sökte konflikt.
Bara för att du har assistenter med dig innebär det inte att vuxna synskadade måste ha det. Vill de gå på puben så har de samma rätt som andra. Det finns säkert lika många doftallergiker som hundallergiker, det innebär inte att man måste införa generellt duschförbud och att alla måste avstå från deodorant och aftershave på puben.
Citera
2023-12-31, 08:53
Medlem
Seende personer förväntar sig att deras hundar är välkomna tamejfan överallt så en blind person som faktiskt behöver sin hund bör få ha den med sig.
Citera
2023-12-31, 09:01
Medlem
sfrges avatar
Jag tycker det är fjantigt att neka nån med hund sådär. Det är EN hund det handlar om.
Det lär ju inte vara så att det kryllar av pälsallergiker där inne.
Citera
2023-12-31, 09:04
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Rätt. Att tvinga företagare att tolerera hundar i sina lokaler är som gjort för att väcka agg mot funktionsnedsatta personer. Kan funktionsnedsatta personer inte vara mer flexibla får de gå någon annanstans. Företagare ska ha rätt att bestämma själva.

Helt enig.
Att allt i samhället ska anpassas efter en minoritet kan slå tillbaka på minoriteterna.

Även omvänt:
Jag hade en bekant som drev ett café.
Hens hund var alltid där, och hälsovårdsmyndigheten (?) hade synpunkter.
"Vovve är delägare" hävdade caféägaren.
"De som är allergiska får gå någon annanstans".
Just så tycker jag att det ska vara.
Det som gäller här behöver inte gälla där.
Undantaget allmänna samhällsfunktioner.
Citera
2023-12-31, 09:13
Medlem
Månsans avatar
Fullkomligt befängt att skylla på pälsdjursallergier för att porta ledarhundar på krogen. Ingen pälsdjursallergisk person skulle märka en ledarhund som ligger stilla under ett bord. Trådstartarens idiotiska yrande om dödlig fara för allergiker och hundfobiker är bland det dummaste man läst på länge.

En närstående till mig har en tämligen svår form av pälsdjursallergi. Inte ens hon skulle ha minsta problem att överleva vistelse i samma lokal som en stillaliggande hund.
Citera
2023-12-31, 09:27
Medlem
Tycker frågan är upp till ägaren. Har själv relativt svår pälsdjursallergi och bedömer att det oftast beror på lokalen(ventilation), vilken typ av hund och hur aktiv denna är som avgör.

En liten krog med få platser kan bli ett problem, medans ett större ställe oftast inte blir något problem.

Nu är ledarhundar så sällsynt så kan inte påminna mig om att det varit ett problem och som flera säger är de väldigt lugna.

Däremot är det väl som vanligt flera internetkrigare som inte förstår att om det skulle bli norm och flera hundar kommer in på samma ställe blir det en ekonomisk risk för ägaren. Då jag och de jag känner till är allergiska kan komma att välja andra ställen. Men som sagt det är många saker som avgör.

Förövrigt gillar jag hundar.
Citera
2023-12-31, 09:36
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompilingCode
Jag är hund allergiker men detta va löjligt. Låt synskadade dricka för fan

Jag har både hund och katt och är allergisk mot katt och hund. Jag överlever och det gör nog barbesökarna. Har inte stött på någon som är så allergisk så att de inte kan vistas i samma rum som ett djur i någon timme och de behöver inte krama hunden
Citera
2023-12-31, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Tycker frågan är upp till ägaren. Har själv relativt svår pälsdjursallergi och bedömer att det oftast beror på lokalen(ventilation), vilken typ av hund och hur aktiv denna är som avgör.

En liten krog med få platser kan bli ett problem, medans ett större ställe oftast inte blir något problem.

Nu är ledarhundar så sällsynt så kan inte påminna mig om att det varit ett problem och som flera säger är de väldigt lugna.

Däremot är det väl som vanligt flera internetkrigare som inte förstår att om det skulle bli norm och flera hundar kommer in på samma ställe blir det en ekonomisk risk för ägaren. Då jag och de jag känner till är allergiska kan komma att välja andra ställen. Men som sagt det är många saker som avgör.

Förövrigt gillar jag hundar.

Att en ledarhund tillåts vara på en plats har ingen som helst påverkan på om andra hundar tillåts. Ledarhundar är ett hjälpmedel. Att beviljas ledarhund är knappast heller något som görs på slentrian.

Vissa tar med sig hundar till en uteservering och vissa tar med små hundar som ligger i en väska till diverse ställen men försvinnande få in på en bar. Och en normalstor hund in på O’Learys? Nej, det är extremt ovanligt.

Är man så extremt allergisk mot pälsdjur klarar man inte av att vara inomhus på en bar alls eftersom ägarna bär med sig allergener ändå.
Alla katter jag haft har gillat att sova i garderober. Även om jag rollar bort katthår är jag full av allergener. Jag bär och klappar dem många gånger på en dag också.
Senast redigerad av Champinjoner 2023-12-31 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in