2023-12-31, 09:57
Den vanligaste allergin är mot katter.
Så om någon går in på krogen med kläder fulla med katthår är det OK.
Men så fort folk ser en hund blir de allergiska direkt och blir vansinniga.
Citera
2023-12-31, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
hundar sprejar analsekret från körtlar de har vid sitt anus och viftar runt det med svansen så att andra i närheten får dra in analsekretdropparna närmare deras ansikten när de andas för att hunden vill att man ska märka ifall hunden blivit tillräckligt uppkåtad av andra hundars urin i närheten.

att tillåta sådan sjuk äcklig ondska i städer och sedan försöka tvinga med hundar och dess revirmarkering med analsekret in i en lokal som serverar mat är något som måste bli förbjudet i Sverige!

Du skulle bara veta hur mycket som utsöndras av både människor och djur, vad som ”flyger runt i luften”, vilken sorts bakterier folk har på händern och smetar av överallt. Eller hur det ser ut i ett restaurangkök och renligheten hos en vanlig kock med dennes bakterier och fingrande på maten

Hunden är ditt minsta besvär.

On topic: det larvigaste jag läst, en hundrädd ägare som bör gå i terapi. Naturligtvis skall hunden med
Citera
2023-12-31, 10:08
Medlem
Anktalares avatar
Jag avskyr att hundägare alltid ska ha med sin hund, speciellt på restaurang och tycker de borde portas. Med det sagt så kan jag se mellan fingrarna när det gäller en ledarhund.
Citera
2023-12-31, 10:16
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Klart som fan det är en viktig fråga? Många är allergiska och andra vill inte ha massa djur när de ska äta.

Allergier är i de allra flesta fall rent hittepå, ett sätt att göra sig viktig. Många studier visar att de "allergiska" inte alls är allergiska.
Om man verkligen inte tål hundpäls är det bara att låta bli att röra i hundens päls. Klappa den inte!
Citera
2023-12-31, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Att en ledarhund tillåts vara på en plats har ingen som helst påverkan på om andra hundar tillåts. Ledarhundar är ett hjälpmedel. Att beviljas ledarhund är knappast heller något som görs på slentrian.

Vissa tar med sig hundar till en uteservering och vissa tar med små hundar som ligger i en väska till diverse ställen men försvinnande få in på en bar. Och en normalstor hund in på O’Learys? Nej, det är extremt ovanligt.

Är man så extremt allergisk mot pälsdjur klarar man inte av att vara inomhus på en bar alls eftersom ägarna bär med sig allergener ändå.
Alla katter jag haft har gillat att sova i garderober. Även om jag rollar bort katthår är jag full av allergener. Jag bär och klappar dem många gånger på en dag också.

Bra att du berätta för mig hur allergi fungerar.
Brukar du lära upp folk saker de själva vet eller är det förunnat oss online?
Jag var på en inflyttningsfest häromdagen och fick känningar för att någon jag vet har katter var med.
(Kläderna fulla med katthår alltså)
Så vi finns också. Nu är det skillnad på att få känningar och dö. Håller jag avstånd till personen så brukar det vara lugnt.

Men om det skulle bli vanligt förekommande att en krog tillåter djur kommer det att påverka intäkterna oavsett vad du tror eller tycker.

Jag är somsagt djurvän men vill inte nödvändigtvis ha dom överallt.
Citera
2023-12-31, 10:20
Medlem
Pillar43s avatar
Hur fan blev detta ett Trolley problem
Citera
2023-12-31, 10:24
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellKjellborn
Det är väl upp till ägaren vilka som får vistas i pub/restaurangen eller inte? Hade jag t.ex. varit allergisk mot pälsdjur och ägare på en pub hade jag inte heller velat ha in något pälsdjur i min lokal.
Att neka en servicehund är som att neka en rullstolsburen att komma in till följd av att de lämnar avvikande klientel som stör andra kunder.
Citera
2023-12-31, 10:26
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Att ha hund i en stadsmiljö och lägenhet är djurmisshandel.

De ska vara på landet.

Japp. Vad skönt det hade varit om inte parker i städerna var fulla av ofta lösa hundar som kan attackera barn och varandra närsomhelst. Jag vet redan flera barn som attackerats av lösspringande hundar. Och alla som går med dom i långt koppel. Hundar ska vara på landet som jakt, vall, boskapshundar osv. Eller jobba som polishundar/ledarhundar. Kostar extremt mycket för klimatet med allas husdjur, Greta Thunberg har ”glömt” detta i sina hysteriska anfall på alla andras synder. Hon har ju själv både häst och hund som har lika stora klimatavtryck som inrikesflyg och stora stadsjeepar.
Det är SJÄLVISKT att ha hundar som substitut för barn. Rätt äckligt också, kopplade, kastrerade, helt beroende av människan för mat och vatten. Snacka om makttripp för att få ”kärlek” (totalt beroende och kuvande).
Citera
2023-12-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Vi försöker väga obehaget för över 2 miljoner allergiska mot de 264 ledarhundar som är i tjänst i Sverige. Det här har aldrig varit ett problem tidigare eftersom tillbörlig respekt mellan människor tidigare funnit sin plats. Troligen för att de blinda varit ödmjuka och anpassat sig i alla fall tidigare. Nu upphörde de medmänskliga känslorna och förståelsen för andra och en anmälan upprättades.

Det går alltså ca 10000 hundallergiker på en ledarhund. Jag tror att en blind går ut för att träffa människor och kanske inte vill att krogen skall vara folktom och man kan också ifrågasätta vad hunden har för nöje av att gå på krogen. Det är inte hunden som släpat dit någon.

Den blinde behöver ingen ledarhund på krogen. Det finns personal, kroggäster och vänner som gör ett mkt bättre jobb än ledarhunden på plats. Nu handlade det inte om det, eftersom den blinde blev rabiat av någon anledning och sökte konflikt.

Så många hundallergiker finns inte i Sverige. Ca 20 procent är eventuellt överkänsliga mot sk pälsdjur, medan ett försvinnande litet antal av dem är verkliga hundallergiker.
Citera
2023-12-31, 11:09
Medlem
Att det ens ifrågasätts att komma in med ledarhund är i sig puckat. Är krogägaren från en annan kultur än den svenska?
Citera
2023-12-31, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Bra att du berätta för mig hur allergi fungerar.
Brukar du lära upp folk saker de själva vet eller är det förunnat oss online?
Jag var på en inflyttningsfest häromdagen och fick känningar för att någon jag vet har katter var med.
(Kläderna fulla med katthår alltså)
Så vi finns också. Nu är det skillnad på att få känningar och dö. Håller jag avstånd till personen så brukar det vara lugnt.

Men om det skulle bli vanligt förekommande att en krog tillåter djur kommer det att påverka intäkterna oavsett vad du tror eller tycker.

Jag är somsagt djurvän men vill inte nödvändigtvis ha dom överallt.

Nu är det ju allergen från pälsdjur och inte hund/katthår som du som allergiker triggas av. Även om dessa allergener kan förekomma/fastnat på kläder till husdjursägare brukar koncentrationen av allergener orsakade av en persons kläder vara relativt begränsad.

När det gäller ledhundar finns det ca 280 stycken i hela Sverige. Risken/chansen att du skulle träffa en sådan vid ett restaurangbesök är försvinnande liten, även om det kommer hända förr eller senare men även om du är allergisk mot katten behöver det inte betyda att du faktiskt är det även mot hundar, samt att det även skiljer sig mellan hund till hund hur allergivänlig den är.
Citera
2023-12-31, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Nu är det ju allergen från pälsdjur och inte hund/katthår som du som allergiker triggas av. Även om dessa allergener kan förekomma/fastnat på kläder till husdjursägare brukar koncentrationen av allergener orsakade av en persons kläder vara relativt begränsad.

När det gäller ledhundar finns det ca 280 stycken i hela Sverige. Risken/chansen att du skulle träffa en sådan vid ett restaurangbesök är försvinnande liten, även om det kommer hända förr eller senare men även om du är allergisk mot katten behöver det inte betyda att du faktiskt är det även mot hundar, samt att det även skiljer sig mellan hund till hund hur allergivänlig den är.
Exakt och då skulle det teoretiskt räcka med lite katthår på kläderna. Ska det också förbjudas i dum Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in