Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
OM det är så att T flyttats från hallen dit J drog henne och la henne på lakanet, har hon kanske bara dragit in henne i köket och slängt mattan över. Den mattan som sedan låg märkligt rullad, vikt och instoppad mellan bordsbenet och väggen.
Det finns fler möjligheter till att dra undan en kropp, trots de små ytorna, särskilt som att mtor kanske redan var ihopvikta/ihoprullde, såsom poliserna noterade vid första besöket.
Man kan ju undra över var den andra mattan tog vägen, om det nu är så att polisernas mine stämmer.
Kanske Johanna tgit med den till Nye, och lagt den i något förråd eller på golvet i sitt rum, något som pappan inte ens reagerat över?
Säg nu att Maja låg i alkoven när mordet skedde, och Johanna får speed under fötterna med att göra sig av med Toves grejor. Johanna kan tänka att Maja inte vet något om vad som hände, och hon börjar med nycklar, mobil och tanke på cykeln. Först drar hon undan kroppen, märker att det är ganska tungt ändå.
Så kommer hon ner i trapphuset, grannen vaksam, vaken och undrar.
Hur ska Johanna klara av att få ner kroppen själv, med vkna och nyfikna grannar. Åka till Donken för att lugna dom, ha koll på hur de tänker. Säger han godnatt till Johanna, nu ska vi sova?
Under resan till Donken tänker Johanna på det ena och det andra, och kommer fram till att det är stora risker med att ta ner kroppen själv, klrar hon av det? Och det är stora risker att Maja hört både duns och grannenspåringning.
Under tingsrättsförhandlingen säger Maja (2:38:50 min):
"Andra, alltså andra gången jag gick upp från sängen då, så märkte jag att, jag såg inte, jag såg inte Tove nånstans. Eh, så jag frågade liksom var, jag frågade Johanna var Tove, var Tove är. Eller vad som..., om hon gått hem och så. Och Johanna säger; ja."
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s
Jag tycker att det nästan låter som att Maja försäger sig där, när hon säger att hon frågar Johanna var Tove är, eller vad som (har hänt?).