2023-12-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roffedyngis
Ta in offerter via Autobutler. Känns som att verkstäder har lite mindre att göra i Januari, så du kan säkert få ett bra pris. Du kan alltid fråga dom vilka delar dom använder innan du bestämmer dig.

ok ang Januari.
Jo, visst kan man fråga. Min oro är att dom helt enkelt skiner i det och jag kan inte själv se om det ens är gjort,sedan går det2 år så smäller den, ja tjena att jag kommer någpnstans med att "reklamera" då....
Citera
2023-12-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Leta runt på mindre verkstäder.
Nu har min arabverkstad bytt ägare men han hade standardpriset 3000kr för komplett kamremsbyte. Självklart hade han inte tagit jobbet om man kom in med bilar där delarna varit dyra eller om jobbet krävde något som tog onödig tid. Han bytte rem på min V40-04 och det är lite därför han kunde pressa priserna. En gammal bil och hans rabatt på Mekonomen.
Killen var ärlig och propsade på att hans kunder skulle ta kvitto samt att han lät alltid gamla delar ligga kvar.
Kunde han så kan andra. Tyvärr har han sålt till en arab av den otrevliga typen så jag har bytt mek till en hemmamekare som bygger upp en verksamhet.

Ja, det är ju den förste man vill ha. Den andr3 du beskriver, mest dom jag hittr här nere i Sydskåne... Vill undvika araber, vet nåhra "inkörda" ställen med bra flyt (alltid fullt) men ändå darrigt. Finns såklart "fula" svenskar också med ev trasslande egen ekonomi.
"Kvitto" hjälper ju bara om "firman" kan stå för "ny" (bättre beg motor) från skroten samt byte😬
Citera
2023-12-28, 18:29
Medlem
Snuskass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Ja, det är ju den förste man vill ha. Den andr3 du beskriver, mest dom jag hittr här nere i Sydskåne... Vill undvika araber, vet nåhra "inkörda" ställen med bra flyt (alltid fullt) men ändå darrigt. Finns såklart "fula" svenskar också med ev trasslande egen ekonomi.
"Kvitto" hjälper ju bara om "firman" kan stå för "ny" (bättre beg motor) från skroten samt byte😬

Skippa araben. Hör med Tryde Bilservice i Tomelilla, de är pålitliga.
Citera
2023-12-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskas
Skippa araben. Hör med Tryde Bilservice i Tomelilla, de är pålitliga.

tack!
Citera
2023-12-28, 18:39
Medlem
Citat:
Det finns bra araber. Min arab var det. Jag testade med småjobb och ökade svårigheten. Bäst var när vår V60 klonkade. Besiktningen hittade inget. Volvo hittade inget. När jag beskrev problemet för araben körde jag in bilen. Han bad mig titta under huven och när motorn rörde sig suspekt så förklarade han. Begagnade drivaxlar och 10 stora pengar senare var problemet löst.
Citera
2023-12-28, 20:45
Medlem
Citat:
Sant på V70
Tack för svar.
Ja får.väl bli det då.
Ja, bara man hittar en pålitlig.
Har en jag litar på men han vill ha 8000 för byte inkl pump. Men har inte råd att bli lurad här😬

Låter lite högt men det kanske är normalt då allt ökat i pris. Men även med 8000 kr så hade jag valt det,
Citera
2023-12-28, 21:44
Medlem
ormbitens avatar
För info så är det avsatt 1,9 timmar för kamremsbyte med vattenpump och 0,5 timmar för att byta motorolja och oljefilter så totalt 2,4 timmar.
Många verkstäder avrundar nog uppåt till tre timmar.
Hade jag också gjort.

Men som alltid gäller att frågar man tio olika verkstäder så får man tio olika priser.

8000 kr är väl inte helt orimligt för kamremsbyte... 🤔

V70 05-07 är riktiga stridsvagnar som nästan bara går och går i evighet. Kan helt klart vara värt att lägga pengar på.
Citera
2023-12-28, 22:54
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
För info så är det avsatt 1,9 timmar för kamremsbyte med vattenpump och 0,5 timmar för att byta motorolja och oljefilter så totalt 2,4 timmar.
Många verkstäder avrundar nog uppåt till tre timmar.
Hade jag också gjort.

Men som alltid gäller att frågar man tio olika verkstäder så får man tio olika priser.

8000 kr är väl inte helt orimligt för kamremsbyte... 🤔

V70 05-07 är riktiga stridsvagnar som nästan bara går och går i evighet. Kan helt klart vara värt att lägga pengar på.

Är det en bil som går att skruva på själv? Tittar själv på några långmilare och vill köpa den för rent hobby / skruvande.

Hur var rostskyddet på dessa? Ser man framför sig att svetsa i någon balk / underrede såhär snart 20 år efter?
Citera
2023-12-28, 23:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hehe.
Tack för "feedback".
Bra resonemang där. Den enda bil utom frugans som jag vet vad den varit med om. Får sätta 70 000 mil som "ambition" på denna då, finns ju likn obj som gått längre

Om du kan göra kamrems bytet själv med alla delar som behövs vid bytet kamrem, vattenpump, styrrulle samt spännrulle så kommer du undan med en kostnad på ca 1500 kr och då är det SKF som är ett bra märke till Volvo.
Citera
2023-12-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Är det en bil som går att skruva på själv? Tittar själv på några långmilare och vill köpa den för rent hobby / skruvande.

Hur var rostskyddet på dessa? Ser man framför sig att svetsa i någon balk / underrede såhär snart 20 år efter?

Har ägt ett par och jobbat en del med dessa: rostskyddet är mycket bra, jag har inte sett behov av svetsning i balkar på en enda bil. "Konsollerna" bakaxeln fäster i kan rosta, liksom fjäderbenstornen (sällsynt), men med tanke på ålder, miltal och hur lite vård många av bilarna får är det mer än godkänt.

Räknar med att få mothugg, men tycker inte dom är lättskruvade. Elfel (styrdon, mätarhus, gasspjäll), vevhusventilationen och tidiga AWD-modellers viscokoppling är vanliga och jobbiga problempunkter. Glödlampsbyten är halvjobbiga - både fram och bak, handbromsen kan behöva modifieras för full funktion osv.. Vanliga reparationer som bromsar och spindelleder är inga kostigheter.
Citera
2023-12-29, 09:01
Medlem
Roffedyngiss avatar
Citat:
ok ang Januari.
Jo, visst kan man fråga. Min oro är att dom helt enkelt skiner i det och jag kan inte själv se om det ens är gjort,sedan går det2 år så smäller den, ja tjena att jag kommer någpnstans med att "reklamera" då....

Känns som att jag jobbar för Autobutler... Gör inte det men gillar dom och har använt dom en del.

När du tar in offerter via Autobutler, så kan du även läsa omdömen på verkstäderna och det är bara faktiska kunder som kan lämna omdöme efter utfört jobb. Ofta är det kedje-verkstäder som lämnar offert: Mekonomen, Meca, BDS etc.

När du bokar via Autobutler så är det dom som står för garantin i tre år.

Bytte förövrigt kamrem och vattenpump i höstas, Skoda skulle ha 14800, bokade en Mekonomenverkstad via Autobutler och fick jobbet gjort för 8300, dom använde Gates kamremssats med vattenpump.
Citera
2023-12-29, 09:25
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Är det en bil som går att skruva på själv?

Citat:
Ursprungligen postat av ldz2
Har ägt ett par och jobbat en del med dessa: rostskyddet är mycket bra, jag har inte sett behov av svetsning i balkar på en enda bil. "Konsollerna" bakaxeln fäster i kan rosta, liksom fjäderbenstornen (sällsynt), men med tanke på ålder, miltal och hur lite vård många av bilarna får är det mer än godkänt.

Räknar med att få mothugg, men tycker inte dom är lättskruvade. Elfel (styrdon, mätarhus, gasspjäll), vevhusventilationen och tidiga AWD-modellers viscokoppling är vanliga och jobbiga problempunkter. Glödlampsbyten är halvjobbiga - både fram och bak, handbromsen kan behöva modifieras för full funktion osv.. Vanliga reparationer som bromsar och spindelleder är inga kostigheter.

Typ så. Bra sammanfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in