• 1
  • 2
2023-12-28, 12:07
Medlem
Ja, rubriken säger det mesta.
Ska jag ösa in pengar i min trotjänare eller ta ut en "ny" (i mitt fall någon 30 000milare Volvo -10 eller likn för avbet ca 1000/mån) vilken ju kan ha en massa "överraskningar" i framtiden.
Det kan min nuvarande också men i nuläget känns som den har massor med mil kvar att ge.
Alltså hög tid för kamrem, den kan smälla imorgon men kan (enl någon) hålla många år till.
Inga kända knep skydda motorn vid kamremsbrott?
Mvh Villrådig.
Citera
2023-12-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Ska jag ösa in pengar i min trotjänare eller ta ut en "ny" (i mitt fall någon 30 000milare Volvo -10 eller likn för avbet ca 1000/mån) vilken ju kan ha en massa "överraskningar" i framtiden.
Det kan min nuvarande också men i nuläget känns som den har massor med mil kvar att ge.
Alltså hög tid för kamrem, den kan smälla imorgon men kan (enl någon) hålla många år till.
Mvh Villrådig.

Jag brukar ha 2 regler i huvudet när det gäller dessa frågor.
1. Kan jag få en bättre bil för pengarna jag renoverar/reparerar bilen?
2. Om jag köper en nyare bil så är det säkert ca 20000/år i värdeminskning. Alltså kan jag reparera gamla bilen för ca 20000/år och gå plus minus noll.

Några tankar
Citera
2023-12-28, 12:20
Medlem
Vill tillägga att det är en manuell växellåda samt att kopplingen känns fräsch.
Citera
2023-12-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Jag brukar ha 2 regler i huvudet när det gäller dessa frågor.
1. Kan jag få en bättre bil för pengarna jag renoverar/reparerar bilen?
2. Om jag köper en nyare bil så är det säkert ca 20000/år i värdeminskning. Alltså kan jag reparera gamla bilen för ca 20000/år och gå plus minus noll.

Några tankar

Ja, det skulle ju ge vid handen fortsätta med nuv bil då.
Ja kamrem går ju dessutom snarare under service så egentligen finns inget som behöver "repareras" så egentligen är det kanske en "nobrainer" som någpn sa i en annan tråd, men ja den är ju extremt sliten invändigt då jag har den som arbetsbil.
Besiktar jag den får jag kanske "dra" 10' av en handlare som vill sälja en xc70 av likn årgång?
Citera
2023-12-28, 12:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Mvh Villrådig.

Om bilen fungerar varför inte fortsätta köra med den då det är mest ekonomiskt?
Även om det kostar några tusen kronor att fixa till den så är det värt det.
Byta kamrem, vattenpump på volvo är inte så jäkla svårt även om man aldrig har gjort det.
Själv så behåller jag bilarna så länge det går. Man vet vad man har, men vet aldrig vad man får. Precis som med kärringar😅😂😂
Citera
2023-12-28, 13:40
Medlem
Citat:
Mvh Villrådig.

Kör vidare med din trotjänare men byt kamrem- någon garageverkstad borde inte ta mer än 3-4 tkr för det, v70 kan rulla bra länge.
Citera
2023-12-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Om bilen fungerar varför inte fortsätta köra med den då det är mest ekonomiskt?
Även om det kostar några tusen kronor att fixa till den så är det värt det.
Byta kamrem, vattenpump på volvo är inte så jäkla svårt även om man aldrig har gjort det.
Själv så behåller jag bilarna så länge det går. Man vet vad man har, men vet aldrig vad man får. Precis som med kärringar😅😂😂

Hehe.
Tack för "feedback".
Bra resonemang där. Den enda bil utom frugans som jag vet vad den varit med om. Får sätta 70 000 mil som "ambition" på denna då, finns ju likn obj som gått längre
Citera
2023-12-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Kör vidare med din trotjänare men byt kamrem- någon garageverkstad borde inte ta mer än 3-4 tkr för det, v70 kan rulla bra länge.

Sant på V70
Tack för svar.
Ja får.väl bli det då.
Ja, bara man hittar en pålitlig.
Har en jag litar på men han vill ha 8000 för byte inkl pump. Men har inte råd att bli lurad här😬
Citera
2023-12-28, 14:55
Medlem
Citat:
Mvh Villrådig.
Leta runt på mindre verkstäder.
Nu har min arabverkstad bytt ägare men han hade standardpriset 3000kr för komplett kamremsbyte. Självklart hade han inte tagit jobbet om man kom in med bilar där delarna varit dyra eller om jobbet krävde något som tog onödig tid. Han bytte rem på min V40-04 och det är lite därför han kunde pressa priserna. En gammal bil och hans rabatt på Mekonomen.
Killen var ärlig och propsade på att hans kunder skulle ta kvitto samt att han lät alltid gamla delar ligga kvar.
Kunde han så kan andra. Tyvärr har han sålt till en arab av den otrevliga typen så jag har bytt mek till en hemmamekare som bygger upp en verksamhet.
Citera
2023-12-28, 15:16
Medlem
Roffedyngiss avatar
Ta in offerter via Autobutler. Känns som att verkstäder har lite mindre att göra i Januari, så du kan säkert få ett bra pris. Du kan alltid fråga dom vilka delar dom använder innan du bestämmer dig.
Citera
2023-12-28, 15:30
Medlem
Om du har nära till Finland så kolla där. Jag böt rem och pump på en d3 för 650 euro.
Citera
2023-12-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toro650
Om du har nära till Finland så kolla där. Jag böt rem och pump på en d3 för 650 euro.

mnja, bor i sydskåne, well med dgens kurs lirar väl det där mot 8000 skr, men ok, kommer nog ta den ngt dyre snubben här som jag litar på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in