2023-12-28, 13:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Ta den utsträckta handen.. Men det vill ju inte blodtörstiga nato fanboys.. Det är som jag har sagt sedan länge.. -Det är väst som driver kriget.
Om Putin drar tillbaka sin arme så slutar kriget och man kan börja förhandla.
Citera
2023-12-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Putins invasion måste vara ett av de största misstagen i historien, nu sänktes ännu ett stort krigsfartyg. Deras förluster är enorma.

Ja det sprängs mycket ryskt skrot i luften nu och mer blir det.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1740291577535431140

Mycket mera.
Här var det färdigåkt.
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-28 kl. 13:42.
Citera
2023-12-28, 13:42
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Åter igen - fakta och bevis som du hänvisar till finns inte.

Allt du citerar från https://www.scottritterextra.com/ är skrivet av Scott Ritter och det finns inga bevis för det han skriver.

Du kan sitta och citera i evighet från den sidan men det finns fortfarande inga bevis.

Bullshit. Ritter har bevis för alla påståenden i artikeln. Ville du inte kommentera Denisovas avslöjade lögner förresten?
Citera
2023-12-28, 13:42
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jo jag såg det. Alltså att de jobbar för att göra sig ovänner även med Japan. Starkt jobbat! I synnerhet för att japanerna skickar patriotrobotar, som ju ryssarna säger är värdelösa, vilket känns lite motsägelsefullt...

"Nakenpartyt" är intressant då Ryssland försöker marknadsföra sig som mer moraliskt än det dekadenta och sexfixerade Väst. Och dessutom lär det reta upp en del internt i Ryssland som kommer uppfatta att de välbärgade i storstäderna inte lever som de lär. Det finns sedan länge motsättningar mellan eliten i storstäderna och den övriga befolkningen och saker som detta gör ju inte direkt saken bättre.
Här är ännu ett exempel på folk och fäs skilda världar, en debattör som tycker äggbristen borde lösas genom att köpa nötkött istället.
Var det inte en fransk dam som vart berömd för ett liknande råd i slutet av 1700-talet?
(Vid ~4:00) https://m.youtube.com/watch?v=BIOkhKCFP84
Citera
2023-12-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ja, frågan trattar ju egentligen ner till om Rysslands angrepp på sitt grannland var helt oprovocerat, som många av er påstår, eller om det var framprovocerat med hjälp av väst. Jag påstår ju det senare. Jag återupprepar att jag inte står på Ryssarnas sida i detta men att provocera dem på det sätt vi gjort är jävligt dumt. Nu får både vi, Ukraina och Ryssland betala ett dyrt pris för denna dumhet. (Gissa vilka som tjänar på kalaset…)

Helt oprovocerat i den meningen att det var ett galet svar på situationen ja. Att Ryssland får för sig att genom anfall försvara delar av forna Sovjet är svårt att förhålla sig till. När skulle de känt sig trygga? Vilka länder måste leva som Belarus för att lugna ryssen? Estland, Lettland, Litauen, Polen, Finland, Rumänien, Ukraina, Kazakstan, Georgien (jag har säkert glömt några)? Finns det en gräns för hur paranoida de kan få vara?
Citera
2023-12-28, 13:45
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Maryinka, en stad på mindre än 10 000 invånare. Inte en byggnad står kvar. Då är frågan, är det verkligen en "befrielse" som ägt rum?? Det är en holocaust möjligtvis. Ingen kan leva där. Hur är det en befrielse?
Ryssarna och våra vatniks tycker att det är en storstad och något av det viktigaste som hänt i detta krig.
Att det bara tog 18 månader att bomba byn till grus ser dessa dårar som ett bevis på den ryska arméns överlägsenhet.
Citera
2023-12-28, 13:50
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ja, frågan trattar ju egentligen ner till om Rysslands angrepp på sitt grannland var helt oprovocerat, som många av er påstår, eller om det var framprovocerat med hjälp av väst. Jag påstår ju det senare. Jag återupprepar att jag inte står på Ryssarnas sida i detta men att provocera dem på det sätt vi gjort är jävligt dumt. Nu får både vi, Ukraina och Ryssland betala ett dyrt pris för denna dumhet. (Gissa vilka som tjänar på kalaset…)

Myt: Ryssland krigar mot västvärlden. Kriget är i själva verket ett ombudskrig mot Nato som utkämpas i Ukraina. Ryssland försvarar sig mot Ukrainas anfall.

Ryssland inledde en fullskalig invasion av Ukraina den 24 februari 2022 och Ukraina har försvarat sig allt sedan dess. Lögnen att Ukraina i själva verket angrep Ryssland är ett klassiskt exempel på den ryska regimens taktik för att utmåla Ryssland som offret och avleda omvärldens uppmärksamhet från den ryska invasionen. Medan de flesta lätt genomskådar denna utsaga kan den i Ryssland - där regimen kontrollerar vilken information befolkningen får ta del av - användas för att öka det ryska folkets stöd för regimens auktoritära politik.

Kremlvänlig desinformation som gör gällande att Ryssland slåss mot västvärlden i Ukraina tog fart efter Ukrainas framgångsrika motoffensiv mot den ryska invasionen. Regimvänliga opinionsbildare utmålar gärna denna bild varje gång Ukraina får militärt stöd från väst eller när Ryssland lider nederlag i de tillfälligt ockuperade områdena i Ukraina. Varken EU, västvärlden eller Nato har förklarat krig mot Ryssland. EU, USA och många Natoländer ger Ukraina militärt stöd för att hjälpa landet försvara sig mot det oprovocerade ryska angreppet, men de deltar inte i några strider.

Nå kamrat SD. Visst kan man a la Mearsheimer peka på Nato och att man välkomnar länder att ansluta sig. Tänk om alla var med i samma klubb?
Du tänker inte tanken ett steg längre(Mearsheimer gör det uppenbarligen inte) att om man upplever hot från Ryssland, söker man trygghet.
Detta, är något som Ryssland borde ha tänkt på, eller? Du säger att Ryssland behöver inte tänka...?
Sedan om man är Ryssland och tänker(något som är en fascinerande tanke), så kikar man på hur många krig/anfall Nato har utfört sedan 1949. Hur många är det?

Så när Putin pratar om en Ny Världsordning, så är det bara att sitta ner i båten och åka med, som grannland?
Citera
2023-12-28, 13:52
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Putins invasion måste vara ett av de största misstagen i historien, nu sänktes ännu ett stort krigsfartyg. Deras förluster är enorma.
Ja Putin kommer att gå till historien som Rysslands sämste ledare, mannen som förstörde landet för generationer. Detta pga ett idiotiskt krig mot ett suveränt grannland.
Citera
2023-12-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Okej. Ja vi får väl se.

Nä de tycker nog det är alla andras fel som vanligt om någon inte vill vara kompisar med dem. Någon form av konspiration mot dem arrangerat av en dekadent, våldsälskande, satanistisk, nazistisk, judisk, homosexuell västvärld för att förstöra det fredliga Ryssland som de egentligen avundas och därför vill erövra eller nåt liknade.

Har Putin någonsin medgivit något misstag?

Vad exakt betyder räckvidden? Förstår jag det rätt att det betyder att de kan åka max 500 km bort om de skall kunna återvända också?

Räckvidden betyder att de pricksäkert kan slå mot mål på det avståndet .
Man kan således slå mot nästan alla Ryska storstäder och större samhällen nu, de flesta militära flygplatser och ryska miltärindustrier, osv.
Med tanke på allt Ryssland förstört och terroriserat i Ukraina med i snart två år är det snart dags för att slå tillbaka.
Men göra det skickligare än Ryssarna gjort, följa krigslagar.
Ryssland börjar mer och mer inse denna risk och flyttar krigsfartyg och flyg allt längre bort från Ukraina. Opraktiskt för Ryssland, bra för Ukraina.
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-28 kl. 14:07.
Citera
2023-12-28, 13:53
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Varför finns det inga hänvisningar till detta då?

Har läst allt dravel du citerat från Scott Ritters blogg och det finns inga hänvisningar till bevis eller liknande - bara påhitt.

Kommentera Denisovas avslöjade lögner nu till att börja med.
Citera
2023-12-28, 14:08
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Seså, vad sägs?

*Kliar skallen*

-Jag tror att vad många söker efter i dina inlägg är bra källhänvisningar. Att länka till Scott Ritter och be oss läsa hans källhänvisningar, för många det är lite som att gå på ett Turkiskt badrum långt borta från semesterorterna.

Frånsett Ritter, har du någon annan som inte ingår i hans krets att stödja dig emot?
Citera
2023-12-28, 14:08
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:

Till viss del har du faktiskt rätt i att väst och i synnerhet Ukraina har provocerat fram angreppet i någon mån då det alltid finns orsak och verkan.

Men huruvida en känsla av provokation är rättfärdig och motiverar agressivt uppförande är en annan sak. Jag är helt övertygad om att den som rånar en person kan bli rätt provocerad om offret inte vill lämna över sin plånbok och kan bli agressiv, och även en våldtäktsman ifall offret gör motstånd och då grovt misshandlar utöver att våldta.

Motsvarande är jag helt övertygad om att Ryssland blev provocerad av att Ukraina inte ville dansa till deras pipa och istället vända sig mot väst, då de uppfattar det som deras naturliga rätt att dominera grannländer i sin närhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Jag skulle vilja lägga till att denna fakta borde väl gälla för alla, i så fall?
Eller är det med detta som de sjukdomsspridande myggorna, att det gäller bara ena parten?
Ryssarna skickar in folk som inte övat samman på flera dagar.....

Ja, Ryssland har ju det inte direkt som paradgren att ge soldater en sportslig chans med bra utrustning och utbildning, och det är ju ingen slump att det finns många klagovideos från ryska soldater om detta.
Med det sagt upplever väl Ryssland att det inte är större problem att oförberedda soldater dör som flugor, då det finns gott om mobiks att ta från avlägsna regioner utan nämnvärd möjlighet att vägra kriget.

Däremot värderar ju Ukraina människoliv på ett annat sätt, och de tänker väl sig att Ukraina skulle kapitulera när det inte längre kan motiveras att såpass många dör med låga utsikter.

Det finns ju en viss parallell till Hitler som tom värderade människolivet hos sitt eget folk till noll, och vägrade kapitulera utan körde på till absoluta slutet, även om det innebar att även barn och äldre fick sätta livet till när soldaterna sinade.

Tro fan om det inte var kejsaren själv i stjärnornas krig som sade att kraftens ljusa med omsorg för andra människor gjorde dem svaga, och det är väl inte helt otippat att Ryssland tänker på samma sätt.

Det är ju en av trista sakerna med att växa upp att man inser att barndomens uppfattning om gott och ont inte riktigt fungerar så enkelt, och krig i många fall beror på komplicerade faktorer.

Men det finns alltid undantag där det inte finns någon som helst tvekan vilken sida som faktiskt är ond på riktigt, Nazi-Tyskland var ett sådant exempel och Putins Ryssland är ett annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in