Citat:
Ursprungligen postat av
JohnClark
Ja, frågan trattar ju egentligen ner till om Rysslands angrepp på sitt grannland var helt oprovocerat, som många av er påstår, eller om det var framprovocerat med hjälp av väst. Jag påstår ju det senare. Jag återupprepar att jag inte står på Ryssarnas sida i detta men att provocera dem på det sätt vi gjort är jävligt dumt. Nu får både vi, Ukraina och Ryssland betala ett dyrt pris för denna dumhet. (Gissa vilka som tjänar på kalaset…)
Till viss del har du faktiskt rätt i att väst och i synnerhet Ukraina har provocerat fram angreppet i någon mån då det alltid finns orsak och verkan.
Men huruvida en känsla av provokation är rättfärdig och motiverar agressivt uppförande är en annan sak. Jag är helt övertygad om att den som rånar en person kan bli rätt provocerad om offret inte vill lämna över sin plånbok och kan bli agressiv, och även en våldtäktsman ifall offret gör motstånd och då grovt misshandlar utöver att våldta.
Motsvarande är jag helt övertygad om att Ryssland blev provocerad av att Ukraina inte ville dansa till deras pipa och istället vända sig mot väst, då de uppfattar det som deras naturliga rätt att dominera grannländer i sin närhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Area55
Jag skulle vilja lägga till att denna fakta borde väl gälla för alla, i så fall?
Eller är det med detta som de sjukdomsspridande myggorna, att det gäller bara ena parten?
Ryssarna skickar in folk som inte övat samman på flera dagar.....
Ja, Ryssland har ju det inte direkt som paradgren att ge soldater en sportslig chans med bra utrustning och utbildning, och det är ju ingen slump att det finns många klagovideos från ryska soldater om detta.
Med det sagt upplever väl Ryssland att det inte är större problem att oförberedda soldater dör som flugor, då det finns gott om mobiks att ta från avlägsna regioner utan nämnvärd möjlighet att vägra kriget.
Däremot värderar ju Ukraina människoliv på ett annat sätt, och de tänker väl sig att Ukraina skulle kapitulera när det inte längre kan motiveras att såpass många dör med låga utsikter.
Det finns ju en viss parallell till Hitler som tom värderade människolivet hos sitt eget folk till noll, och vägrade kapitulera utan körde på till absoluta slutet, även om det innebar att även barn och äldre fick sätta livet till när soldaterna sinade.
Tro fan om det inte var kejsaren själv i stjärnornas krig som sade att kraftens ljusa med omsorg för andra människor gjorde dem svaga, och det är väl inte helt otippat att Ryssland tänker på samma sätt.
Det är ju en av trista sakerna med att växa upp att man inser att barndomens uppfattning om gott och ont inte riktigt fungerar så enkelt, och krig i många fall beror på komplicerade faktorer.
Men det finns alltid undantag där det inte finns någon som helst tvekan vilken sida som faktiskt är ond på riktigt, Nazi-Tyskland var ett sådant exempel och Putins Ryssland är ett annat.