2023-12-28, 13:16
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vi får se. Jag såg att finnarna säger att de inte behöver utländsk trupp utan själva kommer att skicka trupp utomlands istället. Obs jag har ingen källa på detta men när det gäller finnar kan vi inte utesluta något

Okej. Ja vi får väl se.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Mm - Ryssland sitter och gråter som en bortvald partner som nu ser sin gamla partner gå till en ny partner.

Jag hoppas Ryssland inser att det är deras egna agerande som gjorde att Finland valde att gå med i NATO.

Förhållandet som Ryssland och Finland hade sedan andra världskriget fungerade bara så länge ena parten uppför sig. När Ryssland visar att de är villiga att göra som de gjorde i Ukraina så är en sådan relation inte värd något.

Nä de tycker nog det är alla andras fel som vanligt om någon inte vill vara kompisar med dem. Någon form av konspiration mot dem arrangerat av en dekadent, våldsälskande, satanistisk, nazistisk, judisk, homosexuell västvärld för att förstöra det fredliga Ryssland som de egentligen avundas och därför vill erövra eller nåt liknade.

Har Putin någonsin medgivit något misstag?

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
"Ryssland har alltså att vänta sig en storm av robotar mot militära mål. Ryssland är stort, räckvidden är 1 000 km och det ryska luftförsvaret är bevisligen glest med många luckor."

Vad exakt betyder räckvidden? Förstår jag det rätt att det betyder att de kan åka max 500 km bort om de skall kunna återvända också?
Citera
2023-12-28, 13:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
”Ryska flottan allt mindre” – sju fartyg som Ryssland inte längre kan använda

Ryssland har förlorat en femtedel av sin Svarta havsflotta de senaste månaderna.

https://omni.se/ryska-flottan-allt-mindre-sju-fartyg-som-ryssland-inte-langre-kan-anvanda/a/nQqoyx

Petimeterkommentar gällande den artikeln, men det är 14 fartyg som Ryssland numera inte kan använda.

https://twitter.com/P_Kallioniemi/status/1739993210339168420

I ovanstående tweet finns det en bild som visar Rysslands fartygsinnehav i Svarta Havet, men framförallt dom som är sänkta av Ukraina.
Citera
2023-12-28, 13:20
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du sitter kanske i ett land utanför EU då. För i EU så är RT och Sputnik blockerade och man behöver VPN eller proxyserver utanför EU för att komma åt dem. Men kommer du åt artiklarna så är det ju bara för dig att läsa dem.
Nej jag sitter i Sverige och har inga problem med mitt Teliaabb att besöka rt.com utan VPN eller nån annan proxyserver. Du ljuger uppenbart!
Citera
2023-12-28, 13:22
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jo jag såg det. Alltså att de jobbar för att göra sig ovänner även med Japan. Starkt jobbat! I synnerhet för att japanerna skickar patriotrobotar, som ju ryssarna säger är värdelösa, vilket känns lite motsägelsefullt...

Med tanke på hur effektivt Rysslands hot varit mot Europiska länder, var det väl tidsfråga innan de också skulle börja alienera länder i Asien som annars inte skulle känna sig lika engagerade i konflikter i Europa. Men Ryssland kanske bokstavligt talat tror att hela världen redan är emot dem, och därför inte spelar roll.

Citat:
"Nakenpartyt" är intressant då Ryssland försöker marknadsföra sig som mer moraliskt än det dekadenta och sexfixerade Väst. Och dessutom lär det reta upp en del internt i Ryssland som kommer uppfatta att de välbärgade i storstäderna inte lever som de lär. Det finns sedan länge motsättningar mellan eliten i storstäderna och den övriga befolkningen och saker som detta gör ju inte direkt saken bättre.

Det är ju tyvärr rätt talande att Rysslands "moraliska kompass" först kickar in när det gäller sådana saker, men inte när deras soldater våldtar barn till döds eller gör massaker i Bucha.
(Där de deltagande senare också fick utmärkelse för sin krigsinsats om jag inte missminner mig).

För övrigt är jag övertygad om att höjdarna i Ryssland deltar i betydligt grövre orgier än detta, men kan hållas hemligt då läcka det vore förenat med dödsdom.
Citera
2023-12-28, 13:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ritter har exempelvis sagt att Ukraina aldrig kan besegra Ryssland militärt och hittills har det visat sig stämma ypperligt.
Det,stämmer lika bra som att Ryssland aldrig kan besegra Ukraina!

Fan vad blåst du verkar som tycker att Ritter är nån expert att lita på.
Citera
2023-12-28, 13:24
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vi får se. Jag såg att finnarna säger att de inte behöver utländsk trupp utan själva kommer att skicka trupp utomlands istället. Obs jag har ingen källa på detta men när det gäller finnar kan vi inte utesluta något

Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Inte Rysslands val nej. Men man kan ju förstå finnarna när de ser hur okej Ryssland är med utbrända byar och massmord på civilia i grannländer.

Ja, frågan trattar ju egentligen ner till om Rysslands angrepp på sitt grannland var helt oprovocerat, som många av er påstår, eller om det var framprovocerat med hjälp av väst. Jag påstår ju det senare. Jag återupprepar att jag inte står på Ryssarnas sida i detta men att provocera dem på det sätt vi gjort är jävligt dumt. Nu får både vi, Ukraina och Ryssland betala ett dyrt pris för denna dumhet. (Gissa vilka som tjänar på kalaset…)
Citera
2023-12-28, 13:29
Medlem
Nån som vet hur det går med de där frysta ryska tillgångarna som skulle överföras till Ukraina? Vill minnas att det var ett rejält belopp.
Citera
2023-12-28, 13:30
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Har Putin någonsin medgivit något misstag?

Jodå.

https://edition.cnn.com/videos/world/2022/09/30/putin-rare-admission-mobilization-sot-ovn-intl-hnk-vpx.cnn
Citat:
Putin admits mistakes were made during mobilization

Alla vi här i tråden som följde mobiliseringen minns vilken shit-show det var... Vart ska jag börja, använda en paintballklubb för att lära en del av dom mobiliserade att använda vapen? Det har skrivits spaltkilometer om hur uselt, hur jädra illa den mobiliseringen var.
Citera
2023-12-28, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tycker själv Ritter har ett rätt mediokert track record predictionmässigt och är uppenbart propagandistisk. Trots det visar många här inne att de antingen är idioter eller tror att huvuddelen av deras läsare är idioter. Du borde också slå upp ordet halmgubbe i andra inlägg, du är dock också smart nog så det finns hopp för dig.

Inte meningen att göra det personligt men visst har du sagt att du har släkt ifrån Ukraina/Ryssland-trakten?
Jag kanske har fel men sällan folk stångar sig blodiga för en sak utan känslomässigt engagemang från början. Så vilken grund vilar ditt engagemang på?
Har själv inga känslomässiga band till konflikten förutom ideologiska, fred på jorden och alla invaderande/ockuperande stater skall få på nöten.
Citera
2023-12-28, 13:31
Medlem
Putins invasion måste vara ett av de största misstagen i historien, nu sänktes ännu ett stort krigsfartyg. Deras förluster är enorma.
Citera
2023-12-28, 13:35
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Tror du missade att mitt inlägg var ett svar på en annan användares fråga om Ryssland nu kommer öppna upp en ny front (mot Finland). Och nä det tror jag inte. Och tydligen inte du heller. Så vi är alltså helt överens.

Vad som däremot skiljer sig är att jag tror Finlands säkerhet stärks om de har ett starkare försvar. Medan du tydligen har motsatt uppfattning och menar att Ryssland ser det som ett hot (om jag förstår dig rätt?). Men Ryssland har de senaste två åren flyttat en stor del av sina styrkor från finska gränsen, så det verkar ju inte som de uppfattar Finland som något större hot nu än tidigare, snarare precis tvärtom.

Instämmer dock i det du skriver att Sverige skall vara glada att vi har Finland mellan oss. Jag instämmer i det eftersom jag tyvärr uppfattar just Ryssland som ett hot. Men varför tycker vi skall vara glada över det när du inte uppfattar Ryssland som något hot?

Nä det var naturligtvis inte Ryssland som bestämde att Finland skulle gå med i NATO. Det jag menade var att det var Rysslands agerande som medförde att Finland valde att gå med i NATO då de kände en ökad oro. Oavsett om detta var en korrekt eller inkorrekt bedömning kände de likväl en ökad oro och gick därför med. Eller har du någon annan förklaring till varför de gick med?

Ok, missade det i ditt inlägg, ber om ursäkt. Missförstå mig inte om NATO, jag har alltid varit för det. Jag tror att på längre sikt är detta bra. Dock tror jag inte att det är bra just nu. Det ökar stressen och risken i den pågående konflikten. Ryssland utgör inte ett direkt hot mot oss just nu men att man nu på båda sidor bygger upp en ökad militär kapacitet ökar risken för oavsiktlig eskalering. Om vi haft en önskan att kyla av den pågående konflikten så har ju inte NATOs framflyttning av sina gränser bidragit till det utan gör bara att vår fiende känner sig mer hotad. Det tvingar dem att agera på det hotet som gör att det även blir mer hotfullt för oss. Jag konstaterar återigen att våra politiker i väst inte har en susning för vad som är bäst för oss och landet utan agerar helt efter ett medialt fastslaget narrativ. Det kommer bara leda oss i fördärv på samma sätt som när våra politiker sprang i blindo, utan reflektion, under migrationskrisen (kanske fler som fattar idag att den var ett del i ett hybridkrig riktat mot oss, den har ju förstört vårt land i grunden)
Citera
2023-12-28, 13:38
Medlem
Citat:

Vad exakt betyder räckvidden? Förstår jag det rätt att det betyder att de kan åka max 500 km bort om de skall kunna återvända också?

I detta fallet handlar det om kamikazedrönare liknande den iranska Shahed.

Ukrainas variant verkar finnas i ett flertal versioner där den som har längst räckvidd når upp till 1000km beroende på last.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in