2023-12-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Om vi leker med tanken att det är så - varför tror du amerikanarna och britterna inte ville att avtalet skrevs på?

Kan det vara att de visste att avtalet bara var ett sätt för Ryssland att omgruppera och få stop på vapenleveranserna till Ukraina?

Ryssland visar ju också att man är särskilt dåliga på att följa avtal - så om några år när Ryssland förberett sig igen så skulle säkerligen resten av Ukraina intas också om folket i Ukraina skulle ha den dåliga smaken att vilja välja själva - och med avtalet så skulle inte väst kunna skicka hjälp.

Kom ihåg - USA hade väldigt bra underrättelser om kriget - de stod och varnade länge att Putin tänkte invadera Ukraina när resten av världen tvekade om Ryssland verkligen var villiga att göra det men så gick det som det gick.

Att "fredavtalet" inte skrevs på kanske berodde på att USA hade uppgifter om hur Ryssland tänkte sig hur "freden" skulle se ut i framtiden.

Det har talats om att avtalet bla innehöll villkor om säkerhetsgarantier från bla Storbritannien som dom omöjligen kunde gå med på.

Man kan väl i övrigt ta helt för givet att avtalet var uselt för Ukraina och att ryssland efter en tid hade brutit mot det ändå.

Det hade bara inneburit ett första steg mot ett utbrett folkmord och det totala övertagandet av Ukraina
Citera
2023-12-28, 12:22
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
På tal om F16, såg ni den här aptitretaren? https://twitter.com/AlexBondODUA/status/1739198188882477566

Ett företag som säljer jackor (den personen hade på sig) har gjort filmen med CGI (ingen kanon på flyget och hjulen ser konstiga ut).
Citera
2023-12-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Och igår hotade man Japan om dom levererade patriotraketer, ska man starta ett trefrontskrig?
Paniken verkar total i Kreml.

https://www.bbc.com/news/world-europe-67827443
Mitt uppe i alltihop tvingas moskva-tv redigera om nyårsaftonens nöjesprogram sedan en stor del av deltagarna figurerat på ett skandalöst nakenparty. När bilder spreds på hur eliten festade medan vanligt folk dör i skyttegravarna vart det för mycket för den krigströtta befolkningen.

Till och med knäppgökarna på rysk TV är upprörda.
https://youtu.be/lN0wrjTDkpM?si=CHpuM6gcKnzcb7YC

Det måste ju svida att se höjdarna grisa när landet går åt helvete. Bara fotona när Shoigu festar loss med familjen i någon slags jeansdräkt för handikappade gjorde väl ont. Trots att den bilden var helt utan horor, champagne och kaviar.
Citera
2023-12-28, 12:23
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Men om nu inte jag har rätt i att det är din sida som ljuger och/eller är disinformerad. Hur kommer det sig då att din sida haft fel om i stort sett allt vad gäller Ryssland sen åtminstone 2014? Vi har facit i hand och jag känner till allt som er agitpropfabrik spottat ur sig. Sanktionerna skulle krossa rysk ekonomi, Ryssland skulle få slut på missiler sommaren 2022, Putin skulle avsättas, förtroendet för Putin skulle rasa, Putin var döende, NATO-vapnen skulle göra att Ukrainas motoffensiv skulle skära igenom det ryska försvaret som en varm kniv i smör. Etc. Osv. Jag skulle kunna fortsätta nästan hur länge som helst. Ni är helt enkelt fulla av skit. För att ni bygger allt på ressentiment och önsketänkande när det kommer till Ryssland.

Jag tror nog att du får lära sig skillnaden på lögner och spekulation, dvs säga när man försöker se i en spåkula om man tror hur framtiden blir vilket av nödvändighet blir spekulation då spåkulor inte finns på riktigt. Sedan kan man ju vara dålig på att spekulera och önsketänka, men om saker inte slår in så betyder det just det och inte att man ljugit.

Exempel:
Tro att sanktioner kommer krossa Rysslands ekonomi på nolltid - Spekulation

Påstående att krigsskeppet Moskva inte alls har sänkts av missil, utan enbart självförvållad brand - Lögn

Personligen tycker jag vissa har varit överoptimistiska då jag vet hur väldigt långt Putins Ryssland är beredd att gå, då det ligger i Ryska kulturen att befolkningen kan misshandlas av regimen, men de kör ändå på så att regimen ändå kommer undan med det mesta.
Många förstår inte hur såpass sega som ryssar kan vara, även om det är av fel orsaker och bara självdestruktivt istället för att bygga upp landert.

Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Scott Ritter förklarar tydligt att det inte går att bygga en duglig armé under pågående krig.
Det duger inte att skicka rekryter till olika länder som UK, Tyskland, Spanien osv för tre månaders utbildning. Man måste även samöva på bataljonsnivå osv. Det tar flera år.

Ukraina har dessutom fått helt olika artilleri, vapensystem, stridsvagnar osv som kräver helt olika utbildning och underhåll. Alla får minimal utbildning på för många olika system som kräver olika underhåll. Det är helt ohållbart.
...

Intressant teori på min ära, finns det också någon förklaring till varför NATO skulle göra en såpass ogenomtänkt och oproffsigt stödhantering? De borde ju ha kompetensen för detta, så är det något NATO gör på pin kiv eller finns någon mörkare agenda bakom?
Citera
2023-12-28, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Under sovjetunionens hey days så var allt tekniskt know how samt vapenproduktion stationerat i Ukraina. Tex Antonov är ett ukrainskt flygplan. Även Kalaschnikov (han som uppfann vapnet) var en ukrainare.

Ryssarna kan inte ens uppfinna toa inomhus
Jag vill bara tilläga att Kalaschnikov är en efterapning av Tysk sturmgewehr 44. Reverse enginering.
Inte ens den klarade Sovjetunionen att designa själva., men självklart tar nu ryssarna åt sig äran åt sig för desigen på AK47:ans design ändå.

Vilket j-vla ljugland pissryssland är.
Citera
2023-12-28, 12:33
Medlem
Area55s avatar
Rysk humor?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ryskt-utspel-finland-drabbas-f%C3%B6rst/ar-AA1m8yIh?ocid=msedgntp&cvid=3cfc6056d7ef4914b0faf2 7a90285348&ei=22

– De levde lugna och fredliga liv och plötsligt har de hamnat i kläm mellan Ryssland och Nato som medlem i alliansen. Men de är våra grannar och om – Gud förbjude – någon form av upptrappning sker så blir de de första att drabbas, säger diplomaten, enligt propagandaorganet Rias rapportering.

Låter lite som "brödrafolket" i Ukraina. De om några vet hur lugnt och fredligt det är att vara granne med Ryssland när man ska forma den nya Världsordningen.
På samma tema. Jo, Sverige fick ett brev också, om att hålla sig på mattan, när Ryssland skulle ta över Ukraina.
Citera
2023-12-28, 12:43
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Orkar inte bemöta allt ditt ordbajseri och dina påståenden om vad Ritter sagt och inte. Ritter har bevisligen haft oändligt mycket mer rätt om Ukrainakrigets utveckling än vad västs propagandamegafoner haft. Dock vill jag kommentera den där underjordiska bunkern med NATO-officerare som ska ha slagits ut av en Kinzhalmissil. Det blev ett satans liv i väst när den nyheten dök upp och det var uppenbart att CIA och andra filurer pruttade dimridåer för glatta livet i syfte att förneka händelsen. Ett klassiskt sånt trick signerat CIA är ”backdating”…hänvisa till det du gör om att diskussionen fanns i ryska trollkretsar innan händelsen ägde rum. Helt omöjligt att verifiera så klart. Väst lade ned lite väl mycket energi på att dementera incidenten. Vad har det förresten för betydelse vad Sputniknews är och var Ritter står politiskt? All MSM i väst är kopplade till västerländska underrättelsetjänster direkt eller indirekt. Vad du dessutom bör ha klart för dig är att en hel del amerikaner som t.ex Ritter anser att USA förråddes inifrån för decennier sedan.

Du tänker världsnyheter som denna?
Med källa av en superpeddoexpert?

Russian forces freeing Maryinka adds significantly to their drive to push on, Scott Ritter, a former US Marine Corps intelligence officer and UN weapons inspector, told Sputnik.

https://sputnikglobe.com/20231228/scott-ritter-maryinkas-liberation-major-victory-for-russia-1115848872.html

Lite roligt. Enligt den interaktiva kartan, har inget hänt på Krim. Nästan.
26/12 ett skepp är skadat. Jo, jag såg att det låg på botten i hamnen.

https://sputnikglobe.com/20231227/russias-special-military-operation-in-ukraine-and-how-it-is-progressing-1105665248.html

Trovärdig källa eller också är ryssarna endast korkade.
Men vi vet när en ryss ljuger. Han säger något.
Citera
2023-12-28, 12:49
Medlem
Maryinka, en stad på mindre än 10 000 invånare. Inte en byggnad står kvar. Då är frågan, är det verkligen en "befrielse" som ägt rum?? Det är en holocaust möjligtvis. Ingen kan leva där. Hur är det en befrielse?
Citera
2023-12-28, 12:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Dock vill jag kommentera den där underjordiska bunkern med NATO-officerare som ska ha slagits ut av en Kinzhalmissil. Det blev ett satans liv i väst när den nyheten dök upp och det var uppenbart att CIA och andra filurer pruttade dimridåer för glatta livet i syfte att förneka händelsen. Ett klassiskt sånt trick signerat CIA är ”backdating”…hänvisa till det du gör om att diskussionen fanns i ryska trollkretsar innan händelsen ägde rum. Helt omöjligt att verifiera så klart.

Det beror på var man lägger ribban för konspirationen. Om man tror att offentliga internetarkiv som Web Archive manipuleras av CIA, då blir det förstås svårt att hänvisa till dem. Där finns i alla fall texter registrerade från innan "attackdatumet". T.ex här från 1 mars:

https://web.archive.org/web/20230301164536/https://cairnsnews.org/2023/03/01/russian-missile-hits-strategic-80-metre-deep-nato-bunker/

Jämför detta datum med datumen i Scott Ritters fantasihistoria (attacken skedde 8-9 mars, som en hämnd för något som Ukraina gjorde 2 mars i Bryansk, enligt Ritter):

https://www.youtube.com/watch?v=qXt3heeqAuk

Utvalda transskript finns här (vid spoilern):

(FB) Alternativa nyheter kring Ryssland-Ukraina kriget (samlingstråd)

Man får förstås tro att det är en konspiration och ett CIA-trick att det blev knas med datumen, men det är ändå mer troligt att detta var en sedvanlig rysstrollning som delvis gick snett. När många kockar är med och ljuger, och vissa dessutom vill bättra på storyn, så blir det ibland fel.

Citat:
Vad har det förresten för betydelse vad Sputniknews är och var Ritter står politiskt? All MSM i väst är kopplade till västerländska underrättelsetjänster direkt eller indirekt. Vad du dessutom bör ha klart för dig är att en hel del amerikaner som t.ex Ritter anser att USA förråddes inifrån för decennier sedan.

Du har rätt i att de flesta är partiska, i olika grad. Men sedan kan vissa vara mer propagandistiska än andra. Och försvarar man fienden, då bör man titta på vad de underliggande motiven är. Det är inte normalt att försvara fienden.

Sådana som Douglas MacGregor och Scott Ritter, och några till, uppfattar jag mer som hejarklacksledare än analytiker. De försöker ju inte ens att analysera utan skriker bara propaganda. Deras beundran för Ryssland och avsky för Ukraina kommer dessutom fram då och då. Scott Ritter dessutom festar ihop med den ryska armén.

I rättvisans namn kan jag erkänna att det finns vissa sådana personer även i västlägret. Paasikivi har väl i viss mån visat liknande tendenser (men åt andra hållet) som de här ryssvänliga analytikerna. Han är inte lika extrem, men han har också varit lite av en hejarklacksledare/motivationscoach snarare än en analytiker.

Det finns dock en avgörande skillnad. Paasikivi tillhör "oss" och försvarar indirekt "oss". Ryssland är vår fiende. Douglas MacGregor och Scott Ritter försvarar fienden.

Citat:
Tja, exempelvis förutspådde Ritter att Ukraina skulle misslyckas fullständigt med sin motoffensiv som inleddes i sommar.

Scott Ritter påstår alltid att Ukraina kommer att misslyckas. Även när det går bra för dem:

Så visst. Precis som en trasig klocka visar rätt tid 2 ggr per dygn så får Scott Ritter rätt ibland av en ren slump.
Senast redigerad av -Info- 2023-12-28 kl. 13:22.
Citera
2023-12-28, 12:57
Medlem
”Ryska flottan allt mindre” – sju fartyg som Ryssland inte längre kan använda

Ryssland har förlorat en femtedel av sin Svarta havsflotta de senaste månaderna.

https://omni.se/ryska-flottan-allt-mindre-sju-fartyg-som-ryssland-inte-langre-kan-anvanda/a/nQqoyx
Citera
2023-12-28, 13:01
Medlem
Grontarskonts avatar
Ja ryska flottan får stryk av ett land som helt saknar flotta! 🤣🤣🤣🤣🤣
Citera
2023-12-28, 13:04
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Jag tror nog att du får lära sig skillnaden på lögner och spekulation, dvs säga när man försöker se i en spåkula om man tror hur framtiden blir vilket av nödvändighet blir spekulation då spåkulor inte finns på riktigt. Sedan kan man ju vara dålig på att spekulera och önsketänka, men om saker inte slår in så betyder det just det och inte att man ljugit.

Exempel:
Tro att sanktioner kommer krossa Rysslands ekonomi på nolltid - Spekulation

Påstående att krigsskeppet Moskva inte alls har sänkts av missil, utan enbart självförvållad brand - Lögn

Personligen tycker jag vissa har varit överoptimistiska då jag vet hur väldigt långt Putins Ryssland är beredd att gå, då det ligger i Ryska kulturen att befolkningen kan misshandlas av regimen, men de kör ändå på så att regimen ändå kommer undan med det mesta.
Många förstår inte hur såpass sega som ryssar kan vara, även om det är av fel orsaker och bara självdestruktivt istället för att bygga upp landert.

Intressant teori på min ära, finns det också någon förklaring till varför NATO skulle göra en såpass ogenomtänkt och oproffsigt stödhantering? De borde ju ha kompetensen för detta, så är det något NATO gör på pin kiv eller finns någon mörkare agenda bakom?

Jag skulle vilja lägga till att denna fakta borde väl gälla för alla, i så fall?
Eller är det med detta som de sjukdomsspridande myggorna, att det gäller bara ena parten?
Ryssarna skickar in folk som inte övat samman på flera dagar.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in