Citat:
Ursprungligen postat av
clandeztino
Ska inte svara på frågan men hoppar in med några reflektioner eftersom inlägget var intressant.
Vilka vittnen har ens sett AB innan skotten? Varken Fauzzi (om han inte är Tensonmannen då) eller LP har väl sett honom? Inte heller IM (om han inte är Dekorima-mannen då)? Men det finns ju andra vittnen som passerat platsen minuterna innan mordet.
Det är märkligt att AB helt verkar sakna tidsuppfattning om hur länge han stått på Sveavägen och "väntat". I nåt förhör är han tom inne på att mordet sker medan kompisarna är inne och tar ut pengar, eftersom (får man förmoda) han inte kan redogöra (för sig själv) vad annars han gjort på Sveavägen under så lång tid.
Då blir frågan, om han inte har någon koll på det, hur kan han då vara så fullkomligt säker på att han inte går så långt norrut på Sveavägen? Det behöver inte vara en motsägelse, jag har bara svårt att förstå det.
En sak till: Efter att i princip ha blivit ignorerad av bankomat-gänget (Claes och de två andra) bestämmer han sig för att gå hem men samtidigt vänta in de andra för att säga adjö till dem? När han åker hem så ska han väl söderut? Varför går han inte söderut och möter det eftersläntrande gänget som ju befinner söderut (vet att de fick skjuts så småningom men det kunde inte AB veta så i hans huvud befinner de sig söderut)? Varför stå kvar på platsen när han ändå ska söderut sen?
Du ställer ju bra frågor, men många av dem är sedan länge nöjaktigt besvarade och då tycker man kanske att du kunde pillra lite på egen hand i det också.
Att Björkman ger bortåt halvdussinet olika versioner på vad han haft för sig under tiden som leder fram till skotten tycker i alla fall jag är utomordentligt skumt. När vi kommer till själva mordet är han ju oerhört klar och entydig. Visst finns det små variationer även där mellan förhören, men de är helt obetydliga jämfört med de massiva skillnader som föreligger mellan hans olika stories om vad han haft för sig mellan det att kamraterna gick in på banken och skotten.
Det knasiga med Björkman är att han framstår som mycket samvetsgrann och tillförlitlig i sina vittnesmål, vilket har att göra med den höga graden av konsistens i hans berättelse om hur själva mordet gick till. Men om man skulle plocka bort den biten ur förhören och istället fokusera på vad han haft för sig före skotten så skulle han istället framstå som det kanske minst tillförlitliga vittnet av alla kring mordplatsen.
De här två sakerna tycker jag inte går ihop rent psykologiskt och inte heller går det att skylla på berusningen, för han var inte alls särskilt påverkad – det uppger både Lena Löhr och Jan-Åke Svensson som ju talat med honom på mordplatsen. I det förhör som gjordes med Björkman alldeles på sluttampen innan utredningen lades ner så framställer han det heller inte som om han var särskilt alkoholpåverkad.
Istället får jag intrycket att det är han själv som velat "gömma sig" bakom den påstådda berusningen i syfte att kunna lägga rökridåer om vad han hade för sig före skotten.
Som du också mycket riktigt påpekar så är det totalt ologiskt av Björkman att stå kvar uppe vid banken och vänta på eftersläntrarna när han ändå skulle gå hemåt och då skulle möta dem på vägen – ifall de kommit till fots och inte fått skjuts vill säga. Så den delen av storyn stämmer heller inte.
Du ifrågasätter om Björkman verkligen stannat inom de tio meter från Götabanken som han själv sätter som gräns för sina rörelser norrut. Att ifrågasätta det brukar ha sin grund i att man försöker sammanlänka Björkman med Tensonmannen. I ett tidigt skede av min "palmebana" så tog jag en titt på den modellen som jag kallade för "exkursionen" – och som gick ut på att Björkman ljugit om att han stannat vid banken utan istället begett sig norrut på en liten utflykt för att sedan vända om igen efter att han mött paret Palme.
Exkursionen förutsätter förstås att Björkmans kamrater lämnat banken redan innan Fauzzi kommer och att de alltså ligger före Fauzzi på vägen norrut. Ska man dessutom klämma in Björkman på utflykt mellan Boforsarna och Fauzzi så måste man skicka iväg de förra i mycket god tid så att man skapar en tillräckligt stor lucka mellan dem på trottoaren för att Björkman ska kunna röra sig där utan att bli påsprungen av Fauzzi (som har bråttom) och dessutom kunna vända på klacken mitt i Fauzzis blickfält utan att denne lägger märke till det. Just den saken är en utomordentlig svaghet, som gör hela scenariot orimligt.
Men det blir ännu värre. För om Björkman nu ska vara "Tensonmannen" så betyder det ju att den man som Najic ser gå efter paret Palme förbi korvkiosken måste stoppas undan någon annanstans. Direkt efter att de passerat kiosken blir ju Najic störd av ungdomar som beställer korv, men efter en halvminut har han lagt korvarna på grillen och kollar då söderut för att se efter om Palme finns där. Men det gör han inte utan han är borta – liksom även mannen som följt efter. Däremot finns det främre paret (dvs Enocksson & Blomkvist) kvar på västra trottoaren, där de går ensamma en bit ner.
Som du ser förutsätter exkursionen att man får undan "Najicmannen" antingen till höger eller till vänster in på Adolf Fredriks Kyrkogata. Sedan ska då en annan man, nämligen Björkman i rollen som "Tensonmannen" dyka upp vid precis rätt tid för att hamna på precis rätt avstånd bakom paret Palme fast på östra trottoaren istället. Det säger sig självt att den här modellen inte fungerar. Därför åkte mycket riktigt "exkursionen" i papperskorgen redan 2017 och där har den alltså förblivit. Nu hoppas jag att även du – liksom andra läsare av tråden – ska stoppa ner den idén i papperskorgen där den hör hemma.
Om Björkman överhuvudtaget rör sig längre norrut än de tio meter norr om banken som han själv säger så handlar det likväl om en obetydlig sträcka. För han kan ju inte börja gå i den riktningen förrän Fauzzi passerat och då har han bara typ 20 meter tills han möter paret Palme, och då måste han svänga runt igen och gå efter dem. Men som du ser får han då sällskap av den verklige Tensonmannen som redan finns där bakom paret Palme. Det blir trångt där!
Slutsatsen blir alltså, att Björkman inte alls rör sig norr om den punkt han säger utan frågan är om han ens går tio meter norr om banken. Varför han skulle göra det framstår för mig om oklart. Istället går han ut till trottoarkanten vid annonspelaren så fort kamraterna försvunnit in på banken, och från den positionen vid reklampelaren sneddar han sedan rakt in mordet inom en halvminut. För om det inte går undan på det viset så hinner kamraterna ut från banken igen innan Fauzzi tittat klart söderut, och i så fall skymmer de sikten för honom så att han inte kan göra de iakttagelser han gjort efter skotten.
Alternativet till det förloppet är då att Björkman står kvar och hänger utanför banken – först i två minuter medan kamraterna hämtar pengar och sedan i ytterligare minst tre minuter som behövs för att kamraterna ska ligga före Fauzzi på vägen norrut (och inte skymma sikten söderut för denne). Under dessa fem minuter passerar ett antal ekipage förbi platsen men inget av dem har sett skymten av Björkman. Man får i så fall anta att han på något vis håller sig gömd under den tiden så att förbipasserande helt enkelt inte ser honom. Det är ju inte så lite skumt i sig.
Den enda hållbara modellen för förloppet på östra trottoaren är att mordet sker medan Björkmans kamrater fortfarande befinner sig inne på Götabanken. Då kan man bestämma tiden för skotten till 23.16.00 i Götabankens bankomattid räknat. I Postens bankomattid räknat sker mordet vid 23.18.45 och i svensk normaltid ligger det vid 23.19.00. För Björkmans del innebär den modellen att han "tar avsked" från kamraterna redan innan de går in på banken och att han går ut till trottoarkanten vid annonspelaren omgående när de försvunnit in dit. Efter ytterligare cirka 30 sekunder sneddar han då in på gångbanan framför södra sidan av pelaren och går rakt in i mordet.
Så har det gått till där, och den information som Björkman ger i vissa förhör, och som tyder på något annat, utgör del av den där rökridån som jag menar att han lägger för att skyla över att han inte kommit dit av någon slump utan att han haft ett uppdrag där. Så ser i alla fall jag på saken.
Så en sak till. Jag såg att jag i en hjärnfjärt kallat Åke Larssons flickvän för "Cecilia" Johansson. Hon ska naturligtvis heta Elisabeth i förnamn och inget annat. Den enda Cecilia som finns i bilen heter Anderstedt i efternamn och sitter i baksätet, troligtvis till vänster. Elisabeth sitter fram till höger.