2023-12-27, 18:05
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Hästar är nervösa flyktdjur och ridsport är farligaste idrotten i Sverige vid sidan av motocross. Varje dag sparkar hästar ned elever eller kastar av dem. Trots alla skador är hästmänniskor en sekt som försvarar ridsporten frenetiskt. Djurplågarna är säkert få men borde straffas hårt.

Jo lite så faktiskt. Om en häst biter, sparkar eller kastar av dig så säger hästfoder ”ja men det var för att jag gjorde fel”. Om en hund biter dig så åker hunden på avlivning direkt.

Edit; Hästfoder säger ingenting😂 det räcker att istället skriva ordet ”dom”
Senast redigerad av Addhoc 2023-12-27 kl. 18:15.
Citera
2023-12-27, 18:07
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Det heter 'horsemansship', ett för svenska proffs inom häst sport är ett okänt begrepp. Pisk används inte för att 'få pli' på hästen, men som hjälpmedel.

Så när hästen inte följer en eller håller den fart du vill så slår du den med piska?

Eller missar jag något här?
Finns det dem som inte använder piska alls i en häst liv?
Citera
2023-12-27, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag har bildbevis och otaliga anmälningar till svensk travsport och länsstyrelsen
I Töreboda hos ett stall har hästarna gått i åratal utan mat senast nu så 2 stycken vuxna som var så magra så man såg genom täckena hur magra dom är
Ett fölsto med föl båda mycket magra och fölet inte vaccinerat kontrollerat märkt eller fått komma till veterinären
Har stor utväxt på huvudet
Bara att kolla alla Jävlar som dopar som åker dit och som kommer undan
Jag jar sett och ser så mycket skit
Dom hade en som hette elegant frost
Den sålde dom till malta
Där dopas dom sen får som svälta ihjäl
Riktiga häst vänner
NOT

Länsstyrelsen!? Var det inte dem som skitit fullkomligt i kossorna på en gård där bara folk från Baltikum var anställda för och hålla nere lönerna? Har för mig att det var i ett 'Uppdrag granskning' program för en del år sedan.
Citera
2023-12-27, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo lite så faktiskt. Om en häst biter, sparkar eller kastar av dig så säger hästfoder ”ja men det var för att jag gjorde fel”. Om en hund biter dig så åker hunden på avlivning direkt.

Nej? Det är ju SUPERINNE nu för tiden att påstå att allt är ägarnas fel och att kamphundar som avlats för att slåss till döden med andra hundar och ignorera sin egen smärta, ja, om dom attackerar en hund är det bara ägarens skull och alla hundar kan ”rehabiliteras”. Jag vet en snubbe som ”rehabiliterade” 7 kamphundar som sedan gick vidare till att attackera och bita ihjäl andra hundar och katter efter att ha kommit till sina nya hem.
Citera
2023-12-27, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Länsstyrelsen!? Var det inte dem som skitit fullkomligt i kossorna på en gård där bara folk från Baltikum var anställda för och hålla nere lönerna? Har för mig att det var i ett 'Uppdrag granskning' program för en del år sedan.

Länsstyrelsen brukar göra sitt jobb, det är därför deras tjänstemän blir hotade ofta…
Citera
2023-12-27, 18:11
Medlem
Bra att det kommer ut, både C*milla Axelss*n och Hann*s Bohl*n sitter i skiten nu - med all rätt. Ingen av dem ska vara i närheten av levande djur och jag hoppas INGEN någonsin lämnar sin häst hos dem igen. C*milla är polare med Svenska ridsportsförbundets ordförande för disciplinnämnden också som låtit henne hållas, det är märkligt hur man låtsas att det regnar när någon man känner är inblandad.
Citera
2023-12-27, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Så när hästen inte följer en eller håller den fart du vill så slår du den med piska?

Eller missar jag något här?
Finns det dem som inte använder piska alls i en häst liv?

Efter min mening borde all verksamhet där djuren används för profit läggs ner. Hästen ska ju springa/ hoppa fort för och casha in, right? Jag har haft häst själv, ägde aldrig en pisk. Dock, som jag sade förut är pisken ett hjälpmedel i dressyr. Om du vill 'pricka' lite baktill, och kan inte nå där, får man använda en förlängning av fingret.
Citera
2023-12-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weezl
Bra att det kommer ut, både C*milla Axelss*n och Hann*s Bohl*n sitter i skiten nu - med all rätt. Ingen av dem ska vara i närheten av levande djur och jag hoppas INGEN någonsin lämnar sin häst hos dem igen. C*milla är polare med Svenska ridsportsförbundets ordförande för disciplinnämnden också som låtit henne hållas, det är märkligt hur man låtsas att det regnar när någon man känner är inblandad.

Alla inom ridsportens förbund och eliten agerar som det regnar. En av Sveriges framgångsrikaste ryttare ertappades med barreringsverktyg, men det tystas ner överallt..

Och avslöjar man detaljer här på FB riskerar man få sina licenser indragna och man blir avstängd, som en dressyrdomare fick. https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/domare-avstangd-i-18-manader-efter.htm
Citera
2023-12-27, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Länsstyrelsen brukar göra sitt jobb, det är därför deras tjänstemän blir hotade ofta…

Jag har tyvärr inga uppdateringar kring dom stackars kossorna som svältande på den gården där i 'Uppdrag granskning'. Jag kommer ihåg att hon från Länsstyrelsen fick kolla film material, gjort av en anställd där från Baltikum, och hon var iskall. Verkar som problemet inte löst idag kring djurmisshandel, när det rör sig om livsnäring på djur ( lidande )
Citera
2023-12-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag har bildbevis och otaliga anmälningar till svensk travsport och länsstyrelsen
I Töreboda hos ett stall har hästarna gått i åratal utan mat senast nu så 2 stycken vuxna som var så magra så man såg genom täckena hur magra dom är
Ett fölsto med föl båda mycket magra och fölet inte vaccinerat kontrollerat märkt eller fått komma till veterinären
Har stor utväxt på huvudet
Bara att kolla alla Jävlar som dopar som åker dit och som kommer undan
Jag jar sett och ser så mycket skit
Dom hade en som hette elegant frost
Den sålde dom till malta
Där dopas dom sen får som svälta ihjäl
Riktiga häst vänner
NOT

Låter ju vidrigt! Fattar inte varför man vill ha djur om inte tycker om dem mer än att man misshandlar dem så. Men jag vill ändå tro att det stora flertalet som arbetar med djur har ett vänligt sinne i grunden.
Citera
2023-12-27, 18:31
Medlem
Högst troligt så vill det stora flertalet inom hästbranschen sina djur och anställda väl. Men det verkar precis som inom gymnastiken och en del andra sporter så råder en tystnadskultur där man låter sexuella övergrepp och djurplågeri få stå åt sidan för "sportens bästa" och man "vill inte smutsa ner sporten". I mina ögon är det bästa man kan göra för sin sport att ta tag i buset och tvätta sin byk ren för att locka fler till sporten. Vem val sätta sina barn i en förening där ingen agerar vid missförhållanden?
Citera
2023-12-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar

Har motsatt erfarenhet. Vet många fall där Länsstyrelsen inte agerat mer än att lämna över en lista på vad som ska åtgärdas (med djurens situation) till ägaren som sedan skitit i det fullständigt, eller att det tagit så lång tid för Länsstyrelsen att följa upp så djuren har dött under tiden eller i vissa fall gått upp i rök så ingen vet var de befinner sig eller om de är vid liv. Problemet är väl egentligen byråkrati, att de har inte mandat för att åka ut och TA ett djur från sin misär omedelbart utan det ska varnas hit och dit och väntas på förbättring. Senast jag hörde om ett fall i närheten gällande vanvårdade djur kunde Länsstyrelsen inte göra något då de endast fick tag på ägaren via telefon som nekade till allt, och inför det bokade besöket hade djuren flyttats eller gömts och enligt ägaren hade hen inte kvar dem. Ingen vet vart de förts men ägaren kom undan och ärendet las ner. Som vanligt..

Förstår inte varför man ska dalta med människor som plågar och vanvårdar djur, i den bästa av världar skulle Länsstyrelse ha rätt att åka ut och ta djuren på en gång och ge djurförbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in