2023-12-27, 17:09
Medlem
Jag förstår inte varför tidningen inte gick ut med vilket stall det gäller.
Nu verkar det ju ändå ha letats fram uppgifter om vilket stall det är.
Det borde vara skottpengar på sånt här.
Vem fan i helvete är så dum i huvudet att den lämnar sin häst där efter att såna här uppgidter har framkommit. Jävla djurplågare! Svin! Stackars stackars hästar

Man visar upp gäddorna på Dumpen, såna här folk borde också hängas ut
Citera
2023-12-27, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lisebergskanin
Jag förstår inte varför tidningen inte gick ut med vilket stall det gäller.

Nu verkar det ju ändå ha letats fram uppgifter om vilket stall det är.
Ser du sambandet? Nu är mediaclownerna friskrivna från den kommande skitstormen, ”det var ju Flashback som…”.
Citera
2023-12-27, 17:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Datum raderat från rubriken.

Mod.
Citera
2023-12-27, 17:42
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audix
Läser i sportbilagan till Aftonbladet idag att ett av Sveriges största inridningsstall plågar sina hästar systematiskt, djurplågeri förekommer mer eller mindre dagligen.

Är det någon som kan berätta mer, vem är människan bakom detta stall?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8JymqG/framgangsrika-stallet-skakas-av-skandal-hastarna-piskas-tills-de-tappar-livsgnistan

Om allt är sant ska hästar och gård säljas och de skyldiga ska sitta i fängelse i minst 3 år.
Citera
2023-12-27, 17:45
Medlem
Minimuchers avatar
Hur får man annars pli på hästar?

Har alltid trott att hästägare slog sina djur med piskor. Var iväg på hästridning en gång. Den hästen hade super respekt för piskan. Var det för att man haft en dialog med hästen eller visar hästen vad en piska är?

Ps: Jag är inte för djurplågeri.
Citera
2023-12-27, 17:52
Medlem
Tyvärr är de såhär de ser ut på många ställen. De tas inte hänsyn till hur och om hästen växer, om den förstår, om den vill eller kan. De ska tvingas fram, piskas och de pressas till orimliga saker långt förbi hästens gräns. Därför går också hästarna sönder. C*milla Axelsson är en jävla häxa som borde få sitt straff för detta, tyvärr är hon långt ifrån den enda. Räcker att titta på debatten med nosgrimmor på Falsterbo horse show. Där till och med banveterinären har skygglappar. Idioter hela högen.
Citera
2023-12-27, 17:54
Medlem
Detta ska enligt div. medier vara personen som gillar att piska hästar...

https://www.facebook.com/c*milla.*xelsson.58

*=a
Citera
2023-12-27, 17:56
Avslutad
Jag som haft häst själv och sysslat med Natural Horsemanship, som är rena motsatsen till detta stallets verksamhet, kan intyga att det är VANLIGT att hästar misshandlas i Sverige. Säger man att det inte är det är det för att man ljuger. När jag var liten och gick på ridskola lärde min ridlärare (som varit elitryttare själv, mind you) barnen att slå hästarna om dom vägrade gå eller hoppa osv. Hon själv kunde ta tag i en ponny och slå den flera ggr när barnet satt på om den vägrat hoppa. Min kusin som jobbade i ett stall (i Skåne dessutom, men inte detta stall), som också tog emot hästar fast för betäckning, har berättat att hennes arbetsgivare piskade hästarna om dom var rädda och skyggade för saker eller inte gick in i stallet tillräckligt snabbt. Mannen i paret slog även deras hundar och gormade friskt på min kusin när han inte kommenterade hennes kropp eller pratade om sexiga kvinnor…

Hoppas de skyldiga blir uthängda och polisanmälda. Dom där skötarna måste gå till polisen och inte bara till media, anonymt.
Citera
2023-12-27, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Hur får man annars pli på hästar?

Har alltid trott att hästägare slog sina djur med piskor. Var iväg på hästridning en gång. Den hästen hade super respekt för piskan. Var det för att man haft en dialog med hästen eller visar hästen vad en piska är?

Ps: Jag är inte för djurplågeri.

Det heter 'horsemansship', ett för svenska proffs inom häst sport är ett okänt begrepp. Pisk används inte för att 'få pli' på hästen, men som hjälpmedel.
Citera
2023-12-27, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Men kära nån ! Du kan inte såga hela trav sverige bara för att du vet att någon missköter sig.

Går inte att tjäna pengar på trav om man behandlar sina hästar på det vis som du beskriver.

Travhästar dör väldigt sällan under tävling. 64 st på 14 år.
Dom flesta som dog av lungblödning var pga blodmask när dom var föl. dvs att ägaren inte
följt avmaskningsrutinerna.

Det går visst att tjäna pengar på trav även om man misshandlar hästarna..! Vilken medberoende sten lever du under?! När jag var liten fick jag höra det där jämt. ”Cirkusdjur plågas inte, då hade det inte gått att tjäna pengar, det hade inte funkat”, ”Elitryttare och hästtränare misshandlar inte hästarna, då hade det inte fungerat”, ”hundtränare misshandlar inte sina hundar, då hade dom aldrig blivit lydiga”. Sen har jag sett exempel under hela livet på motsatsen inom både ridsport och bland hundägare samt så har det kommit fram många rapporter om djur på cirkus som piskas av tränare.
Citera
2023-12-27, 18:03
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audix
Detta ska enligt div. medier vara personen som gillar att piska hästar...

https://www.facebook.com/c*milla.*xelsson.58

*=a

Kan någon bekräfta att detta är denna individen det handlar om?
Citera
2023-12-27, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Det heter 'horsemansship', ett för svenska proffs inom häst sport är ett okänt begrepp. Pisk används inte för att 'få pli' på hästen, men som hjälpmedel.

Hur kan du ens påstå nåt så patetiskt? Jag har haft själv och lade helt bort både piska, sadel och bett osv. Självklart är en piska en piska, varför tar du inte en bukett blommor annars? Det där är sån bullshit man får lära sig att upprepa redan som barn, hästvärlden är lite som Stjärnsberg i Ondskan. Allt har kodord och utomstående ska inte få veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in