2023-12-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerWahnsinn
Hej, har lite bitcoin som jag tänkte flytta från coinbase till coinbase wallet. Men det kostar 0,0004 btc!
Dyraste sättet att sända pengar på, hälsa negern i Afrika.
Lightning är tydligen ett mindre dyrt sätt att skicka bitcoin på (finns som alternativ) men vet någon här hur jag ska göra?

Jag har inte använt mig av lightning så kan ha fel här men som jag förstått det måste du först skicka dina BTC till lightning och den kostnaden kommer vara samma, alltså rätt dyr i dagens läge.

Väl i lightning är det billigt och du kan skicka fram och tillbaka men sen när du tillslut vill ta ”hem” dina BTC igen får du betala den avgiften igen.
Citera
2023-12-26, 12:26
Medlem
DerWahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jag har inte använt mig av lightning så kan ha fel här men som jag förstått det måste du först skicka dina BTC till lightning och den kostnaden kommer vara samma, alltså rätt dyr i dagens läge.

Väl i lightning är det billigt och du kan skicka fram och tillbaka men sen när du tillslut vill ta ”hem” dina BTC igen får du betala den avgiften igen.
Lightning är en scam, tack för svar.
Citera
2023-12-26, 12:29
Medlem
DerWahnsinns avatar
Bitcoin gräver sin egen grav när det kostar 15$ att sända bitcoin värda 100$
Citera
2023-12-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST

Citat:
Lightning är en scam, tack för svar.

Citat:

Om det är små summor finns dock ingen poäng med att "ta hem" bitcoin i form av en blockkedjetransaktion. Bitcoinen kan lika gärna ligga kvar frigjorda i en lightningplånbok.

Först när det är fråga om lite större summor, säg motsvarande 10-20000 kronor, kan det vara befogat att göra en blockkedjetransaktion och betala den avgiften.

Coinbase verkar vara lite sega,

https://news.bitcoin.com/coinbase-looking-to-add-lightning-network-support/

men från andra börser, såsom Kraken

https://blog.kraken.com/product/kraken-now-supports-instant-lightning-network-btc-transactions

och Binance

https://www.binance.com/en/support/faq/how-to-use-the-bitcoin-lightning-network-to-deposit-and-withdraw-btc-on-binance-7a4eb2d9ccaf4433908b 448aa3a93493

ska man redan kunna ta ut bitcoin på lightninglagret.

Då slipper man alla avgifter så länge man låter dessa bitcoin ligga kvar i lightninglagret.
Citera
2023-12-26, 13:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad kostar det att sända guld värt $100 och hur lång tid tar det samt vart behöver man ta sig för att posta samt hämta ut det?

Bitcoin är, liksom guld, silvera, aktier, fonder, obligationer m.m, inte till för att skicka fram och tillbaka. Vad fick dig att tro annat?
Citera
2023-12-26, 14:16
Medlem
DerWahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om det är små summor finns dock ingen poäng med att "ta hem" bitcoin i form av en blockkedjetransaktion. Bitcoinen kan lika gärna ligga kvar frigjorda i en lightningplånbok.

Först när det är fråga om lite större summor, säg motsvarande 10-20000 kronor, kan det vara befogat att göra en blockkedjetransaktion och betala den avgiften.

Coinbase verkar vara lite sega,

https://news.bitcoin.com/coinbase-looking-to-add-lightning-network-support/

men från andra börser, såsom Kraken

https://blog.kraken.com/product/kraken-now-supports-instant-lightning-network-btc-transactions

och Binance

https://www.binance.com/en/support/faq/how-to-use-the-bitcoin-lightning-network-to-deposit-and-withdraw-btc-on-binance-7a4eb2d9ccaf4433908b 448aa3a93493

ska man redan kunna ta ut bitcoin på lightninglagret.

Då slipper man alla avgifter så länge man låter dessa bitcoin ligga kvar i lightninglagret.
Aha hela bitcoinsystemet är alltså baserat på stenåldersteknik😂 e-valutorna är säkert snabbare och gratis, det blir väl bitcoins undergång.
Citera
2023-12-26, 15:47
Medlem
Citat:
Aha hela bitcoinsystemet är alltså baserat på stenåldersteknik😂 e-valutorna är säkert snabbare och gratis, det blir väl bitcoins undergång.

Vet inte hur du drog den slutsatsen från vad jag skrev?

Nej, inget tyder på att bitcoin kommer att gå under, med eller utan höga avgifter för blockkedjetransaktioner.

Börser, företag och andra användare får helt sonika lära sig att för små transaktioner använda lightning eller andra andra- eller tredjelager när avgifterna är så här höga.
Citera
2023-12-26, 16:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Nej, inget tyder på att bitcoin kommer att gå under, med eller utan höga avgifter för blockkedjetransaktioner.

Börser, företag och andra användare får helt sonika lära sig att för små transaktioner använda lightning eller andra andra- eller tredjelager när avgifterna är så här höga.
Finns det alltså redan tredjelager innan ens ett fungerande andralager existerar?
Citera
2023-12-26, 16:36
Medlem
DerWahnsinns avatar
Citat:

Men jag sände bitcoin senast för ungefär 3 år sedan och det kostade typ en halv dollar så varför går det bakåt och inte framåt?
Citera
2023-12-26, 17:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Men jag sände bitcoin senast för ungefär 3 år sedan och det kostade typ en halv dollar så varför går det bakåt och inte framåt?
Frågar man dessa människor så är det ”framåt” när priset går upp pga att blockspace upptas av annat trams (ordinals) än faktiska transaktioner
Citera
2023-12-26, 17:22
Medlem
Citat:

För att det görs så många transaktioner att det blir fullt i blocken. Avgifterna trissas då upp tills det blir oekonomiskt att transferera små mängder bitcoin på blockkedjan.

Lösningen är att börja göra de små transaktionerna på andralager, i nuläget främst lightning.

Denna övergång sker organiskt i och med att användare, som du själv märker, börjar tycka att det blir för dyrt att göra vanliga blockkedjetransaktioner och tvingas eller uppmuntras att sätta sig in i hur man använder lightningplånböcker och börser och företag märker behovet av att implementera lightning i sina system.

Dock är avgifterna nu något högre än de borde vara år 2023, på grund av att blocken spammas med inskriptioner (ordinals), som tar cirka tio procent av blockutrymmet; inskriptionerna exploaterar en ännu ej fixad svaghet som uppkom vid senaste stora uppgraderingen av koden (taproot). Incitamenten för att börja använda lightning förstärks emellertid av detta, vilket är myntets framsida.

En annan fördel med de höga avgifterna är att diverse FUD om att bitcoin inte kommer att kunna upprätthålla sin säkerhet när bitcoininflationen har upphört helt år 2140 tappar i trovärdighet. Redan vid de avgifter vi ser nu bekostas en icke försumbar del, uppåt en tredjedel, av brytningen av avgifter.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-12-26 kl. 17:49.
Citera
2023-12-26, 18:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
För att det görs så många transaktioner att det blir fullt i blocken. Avgifterna trissas då upp tills det blir oekonomiskt att transferera små mängder bitcoin på blockkedjan.

Lösningen är att börja göra de små transaktionerna på andralager, i nuläget främst lightning.
Tyvärr är ju lightning dött och en återvändsgränd. Så vi kanske kan lägga ner det argumentet vid det här laget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in