2023-12-27, 01:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Fast det här är ju grejen med Ryssland: De är en ljugokrati och de har inte samma synsätt på lögnen i sig som vi har. De har två typer av lögner där det ena direktöversätts till "strategisk sanning".

Därför tas sådana här utspel emot väl från befolkningen som vet att skeppets sprängdes åt helvete men de har full acceptans och förståelse för "den strategiska sanningen" på en och samma gång.

Må den ryska världen aldrig bli större och må den bli mindre i Ukraina.

Undrar hur stor del av befolkningen som vet om vad som pågår och hur många som verkligen benhårt tror på allt Kreml säger.
Citera
2023-12-27, 01:28
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En ukrainsk militär recenserar Abrams MBT: Så tung att den omedelbart fastnar i leran, luftfiltret kloggar igen, och den drar kopiösa mängder 50:50 diesel-flygfotogen (en bränslemix som inte ingår i AFU:s reguljära bränslelogistik).

https://www.bitchute.com/video/Hbs69uAWRfTE/

Mycket trovärdigt klipp verkligen.
Citera
2023-12-27, 01:30
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Du kan ha rätt här, ta i trä. Abrams kanske inte är den bästa vagnen för Ukraina för att kasta ut de ryska fascisterna. Kanske mest en symbolhandling från USA. Vilka vagnar tycker du borde användas för att slänga ut de ryska fascisterna ur Ukraina? Leo?

Ingen aning, men jag antar att Leo och Abrams är lite för tunga för lerig åkermark, så ur just den synvinkeln är nog T-72, T-80 och T-90 bättre (20 ton lättare). Men de har ju å andra sidan sämre tornskydd och klenare kanoner.

Fast USA har uppenbarligen ännu inte givit grönt ljus för Abrams i frontinsatser, det var mest ett trick att lura de dumma tyskarna att skicka sina Leos.
Senast redigerad av Drozd 2023-12-27 kl. 01:34.
Citera
2023-12-27, 01:35
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Undrar hur stor del av befolkningen som vet om vad som pågår och hur många som verkligen benhårt tror på allt Kreml säger.

Det är lite av en paradox skulle jag säga. En stor del vet vad som pågår men då man rent kulturellt maniskt gillar att skrika "Raaa ssii yyyaa, Raa siii yyaaaa" och vara invaggad i en imperialistiskt tanke om att man ska äga världen och tillskansa sig den med våld så ser man det som fullt naturligt.

Lite som att vara nazist i tyskland 1939. Det var ingenting konstigt alls i tyskland just där och då.

Med den insikten så är det lätt att förstå varför Ukrania måste vinna detta och varför det är ett litet pris att betala oavsett hur mycket militärt stöd vi ger dem.
Citera
2023-12-27, 01:41
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ingen aning, men jag antar att Leo och Abrams är lite för tunga för lerig åkermark, så ur just den synvinkeln är nog T-72, T-80 och T-90 bättre (20 ton lättare). Men de har ju å andra sidan sämre tornskydd och klenare kanoner.

Fast USA har uppenbarligen ännu inte givit grönt ljus för Abrams i frontinsatser, det var mest ett trick att lura de dumma tyskarna att skicka sina Leos.

Så tror jag med även om jag hellre kallar tyskarna tröga. Syftet med att skänka Abrams kan mycket väl ha varit att få loss Leos till Ukraina. Det jag menade med symbolhandling. Tyskland hade väl av historiska skäl en mental spärr mot att skicka vagnar med kattnamn mot Ryssen.
Citera
2023-12-27, 01:49
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Även om det är överdrivet att säga att MBT:s har spelat ut sin roll i modern krigföring så är det inte överdrivet att säga att förutsättningarna för mekaniserade förband har förändrats radikalt.

Splitterskyddad trupptransport (IFV:s) behövs mer än någonsin men oavsett om det är en T-90 eller en Leo eller en Abrams så har MBT:ers påverkan på slagfältet nedgraderats pga loitering munition-hotet.

Siar jag i min kristallkula så kommer den nära framtiden bjuda på att liknande system som detta utvecklas kvickt av alla tillverkare och installeras på alla IFV:er och MBT:er:
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Fist_(countermeasure)

Leran må torka upp i vår men FPV-drönare kommer inte sluta flyga och leta mål.
De måste inte få till en tornsprängning för att slå ut en vagn. Att sensorerna på utsidan får sig en smäll räcker för att vagnen ska förlora sitt syfte och förmåga helt.

Ett problem för både Ukraina och Ryssland.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-12-27 kl. 01:52.
Citera
2023-12-27, 02:24
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det sägs även att ryska FSB försökte stoppa kriget genom att läcka planen till USA. Men USA valde isf att inte agera på det utan använde det istället för att ge Ukraina en initial taktisk fördel i kriget. Exempelvis skulle det vara en förklaring till varför Ukraina var så väl förberedda vid anfallet mot flygplatsen utanför Kyiv. Samt att viktiga försvarsenheter flyttades dagar innan anfallet.
USA "agerade", Kyiv försökte ligga lite lågt. Det gick att följa ryska trupprörelser utanför Ukrainas gränser - och i reservatet mellan belarusiska Mazyr och Tjernobyl - dag för dag i månader före 2022-02-24. Brittisk och amerikansk underrättelsetjänst samlade data och briefade Kyiv. Det fanns dataunderlag att kalkylera efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Det är ju väldigt intressant om du har en vettig källanvisning för detta påstående.
Som jag minns det strax innan krigsutbrottet så blev Ukraina officiellt varnat av USA att något farligt var på gång, medan Ukraina med Zelensky tonade ner faran ett tag utan att verka helt med i början.

Menar du på att det var något form av spel för gallerierna, och Ukraina redan visste vad som var på gång men utåt sett agerade som de inte visste?
I en dokumentär om invasionen 2022 menas att Zelensky och hans stab drog sig väldigt för att höja landets och försvarets beredskap, åtminstone så det blev allmänt känt. Detta för att landets ekonomi var för sårbart för produktionsstörningar det skulle orsaka, samt att de inte ville orsaka landsflykter i försvarsreserven.
Citera
2023-12-27, 03:09
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
En ukrainsk militär recenserar Abrams MBT: Så tung att den omedelbart fastnar i leran, luftfiltret kloggar igen, och den drar kopiösa mängder 50:50 diesel-flygfotogen (en bränslemix som inte ingår i AFU:s reguljära bränslelogistik).

https://www.bitchute.com/video/Hbs69uAWRfTE/

Fake news, som allt annat skit du länkar in här.
Det är snarare tvärt om, Abrams är väldigt flexibla och går att köra med flera typer av bränsle.
Just kombinationen du nämner är endast aktuell om man önskar få ut högst effekt på maskinen (1500hk)

” The Abrams can sip diesel, gasoline, or marine diesel for fuel, but it is optimized to run on jet fuel.”
Citera
2023-12-27, 04:26
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Dom kommer. Var så lugn dom kommer. Just nu är dom bara lite upptagna med att injicera stora doser Copium.

https://twitter.com/ArmchairCopelrd/status/1739625892966461616

Finns lite fler exempel på copium från ovanstående tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Skulle tro ryssen hadde velat attackera Ukrainska städer massivt i julen med roboter och missiler om dom bunkrat upp så många som man fruktat innan vintern, kanske man kan hoppas at dom inte har så många kvar ändå.
Med tanke på vad ryssen och våra vatniks påstår att de kan producera borde de nu ha flera hundra kryssningsmissiler i lager förutom tusentals drönare?

Attackerna kanske kommer senare eller så är det bara fantasier med alla dessa missiler och drönare.
Det är ju nu över 1 år sen då de skickade svärmar med +100 missiler flera gånger i veckan
Citera
2023-12-27, 06:03
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ja, ungefär det jag sa, de uppenbara lögnerna funkar uppenbarligen i Ryssland men frågan var varför någon tror att vi fritt tänkande människor i väst, tex i denna tråd skulle tro på något som kommer från rysk sida. Jag uppfattar ändå att en del ryssapologeter i denna tråd framför lögnerna som att vi skulle tro på dem? Vad är syftet med det? Vi är ju ändå inte enfaldiga ryssar.
Dom försöker mala mer sanningen så folk ska tröttna , bli hjon som ryssar .
Deras filosofi och seder är verkligen skit, dom ska hållas innanför sina gränser.
Citera
2023-12-27, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag blir lite förundrad över att kranarna öht står kvar upprätt ? Med tanke på fartygets last och den påstådda stötvågen .

Jag ifrågasätter inte sänkandet men jag tvivlar på att 100ton sprängämnen/drönare med explosivämnen var kvar på fartyget .

Enligt Ryska källor i området så hittades stora vrakdelar över en kilometer bort.

https://twitter.com/JayinKyiv/status/1739620693103214609

https://twitter.com/Tendar/status/1739511877443506632
Citera
2023-12-27, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Med tanke på vad ryssen och våra vatniks påstår att de kan producera borde de nu ha flera hundra kryssningsmissiler i lager förutom tusentals drönare?

Attackerna kanske kommer senare eller så är det bara fantasier med alla dessa missiler och drönare.
Det är ju nu över 1 år sen då de skickade svärmar med +100 missiler flera gånger i veckan

Det är nog närmare fantasier och rysk fejk med alla dessa missiler och drönare på ryska lagerhyllor. Ryssarna går på fälgarna nu.
20% av ryska flottan ligger på Svarta havets botten, mer kommer.
Det mesta ryssarna öser in över Ukraina skjuts ner. Luftvärns förmågan är nu mer än god i Ukraina.
På marken fortsätter den ryska katastrofen dag för dag, vecka för vecka, månad för månad.
Att bedriva krig på denna nivå kräver enorma kapitalresurser. Ukrainas ekonomikapacitet ökar allteftersom.
Många stöttar.
"EU readies €20bn plan B to fund Ukraine
Debt-based scheme would sidestep Hungary to quickly release money for Kyiv"

https://www.ft.com/content/7ef39cca-262d-4c52-8b59-1ac008ca7f56

De olika vapensystem som flödar in till Ukraina varje dygn sedan länge från hela västvärlden nu och framöver garanterar framgång.
Ukraina leds av en skicklig och kompetent generalsstab som var väl förberedda. Ryssland förlorade i praktiken kriget dag tre av invasionen vid katastrofen vid Homostel, en historisk triumf för Ukraina, en historisk förlust för Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in