2023-12-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Att ha ex AWACS som radarkälla och skjuta moderna radarjaktrobotar med den egna radarn avstängd fungerar ju, då får inte mottagande flyg ngn förvarning förrän robotens egna radar slås igång i närheten av (eller t o m inom) den s.k. NEZ (No escape zone) där målet bara har sekunder på att reagera.

Amraam maxar med mach 4 (13-1400m/s beroende på höjd), så om NEZ är 30km = ca 20s innan träff,

Lite kul är det och väldigt bra tidpunkt för Australien att skänka en Boeing Awac till ukraina. Med denna kan de skjuta långdistans AA raketer som tar ut ryska flyg. Nästan som att det är co-ordinerat.
Citera
2023-12-26, 15:50
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tryckvågen på denna explosionen måste ju varit enorm!!

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Och här kan man se vrakdelar långt uppe på land
https://x.com/noelreports/status/1739634337933369558?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

En av dom som kommenterade i den tråden geolokaliserade nedslagsplatsen till att ligga 650 meter från explosionen. (Lenina Street, 2, Feodosia,)
Citera
2023-12-26, 15:50
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Normal utbildningstid är två år, men nu sägs det att dom ska klara det på 9 månader.

En flygförare blir egentligen inte "färdigutbildad" på väldigt länge men om vi ska prata om de grundläggande kompetenser som krävs för att i alla fall kunna börja jobba på förbandet och flyga i skarp tjänst så är 2 år en rimlig period.

Men det är inte 2 år som uteslutande handlar om typinflygning. I detta har du allt i från: navigationsövning, grundläggande flygfysik, taktiskt grundkurs, SERE/överlevnad, akademiska studier, och antagligen uppsatsskrivande, samt så klart typinflygning på planet i sig.

Förr eller senare så kommer Ukraina att behöva ta nya rekryter som måste genomgå allt detta men för de första batcharna har man identifierat piloter som kan tillgodoräkna sig en hel del block och egentligen bara behöver typinflyga F16, och få anpassad förkortad kompleteringsutbildning på andra block. Det är inte så bara det heller men det är det som är svaret på varför årsskiftet och början på året angetts som förbandssättning av ett mindre antal F16.

Det ska till och med finnas ett ytterst fåtal (mindre än 5 piloter) som redan hade viss inskolning på västerländska system pga ej kommunicerade kompetensutbyten innan kriget. Sedan ska det finnas ett lite större antal som både hade språk och förutsättningar för att klara av en förkortad kurs.

Självklart så är det dock så att från och med att dessa är utblidade och igenom processen så kommer 2 års utbildning för kommande piloter vara ett faktum om väst ger fler plan.

Men det skulle inte förvåna mig om Ukraina sedan två år tillbaka har tänkt på detta och börjat anpassa sin egen flygutbildning så att man kan korta tiden för nästa batch.
Citera
2023-12-26, 15:54
Medlem
Alltid trevligt när Ukraina bombar ett råttskepp!
En bonus är dessutom att man slipper trådens små vatniks en stund i avvaktan på nytt Kremlmanus.
Citera
2023-12-26, 15:54
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ungersk Nobelpristagare täcker upp lite för Orban så länge.

Den ungersk-österrikiska nobelpristagaren i fysik, Ferenc Krausz, kommer att donera prispengar till Ukraina, det säger han till Ekot.

Professorn i fysik säger att han vill att Europa göra sitt yttersta för att hjälpa Ukraina vinna kriget mot Ryssland.

Ferenc Krausz vill inte kommentera Ungerns beslut om att stoppa EU:s miljardstöd till Ukraina.

https://sverigesradio.se/artikel/ungersk-nobelpristagare-donerar-prispengar-till-ukraina

Ja, så tänker och känner de flesta Ungrare. Bra där, pristagaren.
Trevligt med förståndiga människor, Orban tillhör inte den kategorin.
Citera
2023-12-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Lite kul är det och väldigt bra tidpunkt för Australien att skänka en Boeing Awac till ukraina. Med denna kan de skjuta långdistans AA raketer som tar ut ryska flyg. Nästan som att det är co-ordinerat.
Det är nog ingen slump att det sammanfaller. Nu är det ryska terrorbombandet på civila och civil infrastruktur på upphällningen.

Det är nog bara ryssar som tycker det är ok.
Citera
2023-12-26, 15:56
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Här är en lång bra video om den ryska skorven och vad som är kvar av den: https://youtu.be/4RlFtg6CJ7I?si=kOtlDm__tkxghc2D

Jag blir lite förundrad över att kranarna öht står kvar upprätt ? Med tanke på fartygets last och den påstådda stötvågen .

Jag ifrågasätter inte sänkandet men jag tvivlar på att 100ton sprängämnen/drönare med explosivämnen var kvar på fartyget .
Citera
2023-12-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag blir lite förundrad över att kranarna öht står kvar upprätt ? Med tanke på fartygets last och den påstådda stötvågen .

Jag ifrågasätter inte sänkandet men jag tvivlar på att 100ton sprängämnen/drönare med explosivämnen var kvar på fartyget .

Jo, jag håller med. Och förrådsbyggnaderna/magasinen ser också tämligen oskadade ut. Märkligt! Men att det var en enorm explosion kan ju inte förnekas.
Citera
2023-12-26, 16:01
Medlem
Nu ligger jag lite efter i tråden, men något som slog mig nyss är att proryssarna i tråden gärna vill påpeka att EU och USA inte levererar tillräckligt mycket granater till Ukraina, men passande nog vill de inte nämna att Sydkorea levererat, vad var det, 350,000 granater?
Citera
2023-12-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Nu ligger jag lite efter i tråden, men något som slog mig nyss är att proryssarna i tråden gärna vill påpeka att EU och USA inte levererar tillräckligt mycket granater till Ukraina, men passande nog vill de inte nämna att Sydkorea levererat, vad var det, 350,000 granater?
Du kan ha rätt.
Nu kommer nästa smäll.
Berdiansk.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3804994-powerful-explosions-rock-temporarily-occupied-berdiansk.html
Det kommer mera, mycket mera.
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-26 kl. 16:07.
Citera
2023-12-26, 16:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick

Men det skulle inte förvåna mig om Ukraina sedan två år tillbaka har tänkt på detta och börjat anpassa sin egen flygutbildning så att man kan korta tiden för nästa batch.

Som vi var inne på i tråden igår så har ju väst mycket större träningsfaciliteter så det är helt upplagt att man sedan länge hjälpt Ukraina på det viset. Det är något som på pappret blir ett stort militärstöd, samtidigt som stora delar av pengarna stannar i det nationella systemet. Men det är klart att flygtimmar utanför simulatorn kostar.
Citera
2023-12-26, 16:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Angående utbildning på F16 så har ju Nato nyss öppnat en ny bas i Rumänien där bla ukrainska piloter ska tränas på de nederländska planen. Rumänien har ju själva nyligen köpt 32 beggade F16 från Norge också.

Citat:
Future F-16 pilots from NATO member states will be trained at the base. Additionally, Ukrainian pilots flying aircraft donated by European states will also undergo training here. The training of Ukrainian pilots at the center is expected to last approximately six months.

https://www.romania-insider.com/romania-inaugurates-european-training-center-f16-nov-2023
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in