2023-12-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas237
brukar man använda en ropucha till att frakta ammunition med om det nu var det den gjorde?
Enligt uppgifter från Kenneth Gregg var fartyget fullastat med iranska drönare.
Citera
2023-12-26, 13:43
Medlem
Jack.Elams avatar
Jag känner inte till den här telegramkanalen men twitterkällan uppfattar jag som pålitlig.

https://twitter.com/UKikaski/status/1739624751423705259
Citat:
87 sailors killed aboard the #Novocherkassk including 8 officers.

Source: https://t.me/Bakhmut_2022/36132

«Our Crimean colleagues are informed that as a result
of the strike on the Russian warship in Feodosia, 87
crew members were killed. Including 8 officers.

This is a serious loss for the Russian navy.

A state that does not have its own military fleet
continues to take out the Russian Black Sea fleet in one gate.
Citera
2023-12-26, 13:54
Medlem
Ytterligare ett skepp som låg nära kan ha fått skador enligt den kvinnliga talespersonen.

Det viktiga är inte att förstöra skeppen, det viktiga är alltid att utrota ohyran ombord. Det enda sättet att få slut på kriget är förluster av personal.

DÖD ÅT DOM BÖGKRIMINELLA!!!!!
Citera
2023-12-26, 14:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Enligt uppgifter från Kenneth Gregg var fartyget fullastat med iranska drönare.

Inte konstigt att det small utav helvete då o eldpelare modell Eifel Tower-
o Ryssland har väl betalat Iran med annat än olja - olja har de ju själva.

Kan det månne vara med guld eller huh huh djävulens valuta $$$$
Citera
2023-12-26, 14:11
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja och om det är som påstås,att det var flera tusen drönare i lasten så snackar vi om 100 ton sprängämne.
Det förklarar den enorma explosionen som förintade fartyget och krossade rutor flera kilometer bort.

Hela hamnområdet är svårt skadat och man har tvingats leda om järnvägstrafik. Explosionen kan ha varit en av de kraftfullaste under hela kriget.

Lite oturligt av ryssarna att förlora en så stor del av alla Shahed-drönare man har tillgång till mitt under den vinteroffensiv man har försökt få igång. Målet har väl varit att skada Ukrainas elförsörjning och annan infrastruktur med missiler och just dessa drönare nu när det är vinter. Å andra sidan har väl det inte gått sådär jättebra hittills. Offensiven har hittills varit betydligt svagare än den under förra vintern. Ryssarna använder ytterst få egna missiler och det lär väl bero på att de har gjort slut på dem och inte kan tillverka särskilt många nya. Shahed-drönarna som är de som uteslutande används har alldeles för begränsad effekt. De är mer ett terrorvapen än nåt som verkligen kan skada viktig infrastruktur.
Citera
2023-12-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ja, de blev inte långvariga. Skulle tro att resten av Nato backar från att dela ut F16 nu.
Men pucko, du förstår väl att din master
Ljuger om förstörda f-16
Citera
2023-12-26, 14:24
Medlem
TotalWars avatar
Jag var inne och petade på det lite igår men sannolikt ser vi en avgörande punkt i kriget just nu. Det är min bestämda uppfattning att när ukrainarna väl tar tillbaka initiativet igen kommer de inte släppa det igen, någonsin. Det är min uppfattning att gudarna gått emellan och tilldelat Ukraina segern, vi går mot ljusare tider. Vad Ukraina kommer få härnäst är total luftherrevälde över sin fiende, efter det kommer saker och ting gå väldigt snabbt. Men vi kommer redan nu märka av att stora saker är på gång. När det är stora krafter i omlopp så håller t.o.m putinsterna mun, så jag förväntar mig att det kommer vara väldigt tyst från deras sida framöver. Detta är Ukrainarnas seger och så var det redan från början.
Citera
2023-12-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Tyvärr Vatnik så har du fel om du inte in presentera andra källor
Normal utbildningstid är två år, men nu sägs det att dom ska klara det på 9 månader.
Citera
2023-12-26, 14:30
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
kapaciteten hos ett jaktflyg ligger i dess egen förmåga att upptäcka ett mål kombinerat med vapensystemets förmåga att bekämpa det målet kombinerat med att själv inte bli upptäckt av motståndaren.

Så om en gammal F16 har en radar som kan upptäcka mål på 50km avstånd så spelar det ingen roll om vapensystemet det bär på har en range på 120km.

"Kedjan" har helt enkelt en länk som är svagast och den avgör hela kedjans maximala kapacitet.

Ett modernt västerländskt flygsystem är ju riktigt vasst för att det kan kommunicera och dela måldata från andra plattformar inom ett ramverk.

Det här är en fråga som absolut är värd att ställa sig: Blir Ukraina med sina F16 insläppta i det ramverket? Fördelen är att de kan ta emot data från Patriot-batterierna exempelvis. D.v.s de måste själva inte lysa med radar. Om inte så skulle man kunna säga att planen till och med blir nedgraderade innan leverans.

Om de kommer med data-länk kapacitet så skulle jag säga att i så fall är luftområdet förnekat för Ryskt attackflyg under resten av konflikten, och det gäller både SU-25 i direktattack eller SU-35 som släpper glidbomber på relativt bekvämt avstånd.

Om de inte kommer med data-länk så kommer F16 planen nog mer användas i en defensiv luftförsvarsroll och jaga inkommande kryssningsrobotar samt som vapenbärare för JDAM:s som släpps på den absolut främsta delen av fronten.

Att ha ex AWACS som radarkälla och skjuta moderna radarjaktrobotar med den egna radarn avstängd fungerar ju, då får inte mottagande flyg ngn förvarning förrän robotens egna radar slås igång i närheten av (eller t o m inom) den s.k. NEZ (No escape zone) där målet bara har sekunder på att reagera.

Amraam maxar med mach 4 (13-1400m/s beroende på höjd), så om NEZ är 30km = ca 20s innan träff,
Citera
2023-12-26, 14:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Att ha ex AWACS som radarkälla och skjuta moderna radarjaktrobotar med den egna radarn avstängd fungerar ju, då får inte mottagande flyg ngn förvarning förrän robotens egna radar slås igång i närheten av (eller t o m inom) den s.k. NEZ (No escape zone) där målet bara har sekunder på att reagera. Amraam maxar med mach 4 (13-1400m/s beroende på höjd), så om NEZ är 30km = ca 20s innan träff,

Jag har hört att moderna västplan med moderna jaktrobotar kan skjuta ned de ryska planen på 150 km avstånd.
Citera
2023-12-26, 14:54
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Normal utbildningstid är två år, men nu sägs det att dom ska klara det på 9 månader.

Återigen
Jag bad om källa på ditt påstående
Sluta slingra dig
Citera
2023-12-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har hört att moderna västplan med moderna jaktrobotar kan skjuta ned de ryska planen på 150 km avstånd.

Då kommer ryssarna hävda att dom minsann kan skjuta västligt globohomoflyg på 200 kilometers avstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in